<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
TYSK ELEGANSE: En Rolls-Royce Phantom III var den siste modellen merket introduserte før andre verdenskrig, i 1936. Det var også den første V12 Rolls-Royce, og frem til modellen ble kuttet i 1939 sendte fabrikken 727 rullende chassiser til karosserifabrikker kundene hadde valgt til sitt eksemplar. Akkurat denne bilen fra Norbert Seegers samling ble sendt til Berlin, hvor anerkjente Voll & Ruhrbeck utstyrte den med en gedigen firedørs Cabriolet. Estimat: 2,4 – 3,2 millioner kroner. Foto: Ivar Engerud

En av verdens fremste samlinger splittes opp

Lørdag splittes en av verdens fremste Rolls-Royce- og Bentley-samlinger når RM Sotheby’s selger Norbert Seegers velkurerte perlerad.

Publisert 20. juni 2021
Lesetid: 3 minutter

Auksjonshusene snakker ikke så mye om kjøpere og selgere, de liker mer å snakke om klienter. Grunnen er selvsagt at de fleste selgere også er potensielle kjøpere og omvendt. Så det gjelder å få et bredest mulig og personlig forhold til i hvert fall de mer velhavende. Det øker sannsynligheten for antall transaksjoner og priser, det de lever av.

Opp og ned

FULLFØRT OPPDRAG: Norbert Seeger og kona vil bruke tid og penger på annet enn Rolls-Royce og Bentley fremover. Foto: Ivar Engerud

Norbert Seeger har i mange år vært en av RM Sotheby’s bedre klienter på bilsiden. Helt siden begynnelsen av 2000-tallet har auksjonshuset hjulpet advokaten fra Liechtenstein med målet om å bygge opp en «komplett» samling Rolls-Royce og Bentley.

Totalt 25 biler (og en Rolls-Royce Merlin flymotor) har det blitt, med et eksemplar av hver av de viktigste modellene fra en 1920 Rolls-Royce Silver Ghost til 2008 Bentley Brooklands og en Rolls-Royce Phantom Coupé av samme årgang.

Biler Seeger har nytt både privat og vist på utstillinger Europa rundt. Blant annet på Concorso d’Eleganza Villa d’Este, hvor vi i de senere årene har fått presentert et og et eksemplar av de mest fantastiske bilene samlingen er bygd med.

FØRSTE GENERASJON WRAITH: Denne 1938 Rolls-Royce Wraith Park Ward Sedanca de Ville representerer (utrolig nok) en nedskalert versjon av et karosseri Park Ward designet til den enda større Phantom III på slutten av 1930-tallet. Estimat: 2,4 – 3,2 millioner kroner. <strong>Foto: Ivar Engerud</strong> (1 / 3)
FØRSTE GENERASJON WRAITH: Denne 1938 Rolls-Royce Wraith Park Ward Sedanca de Ville representerer (utrolig nok) en nedskalert versjon av et karosseri Park Ward designet til den enda større Phantom III på slutten av 1930-tallet. Estimat: 2,4 – 3,2 millioner kroner. Foto: Ivar Engerud

Uten minstepris

Nå er det slutt. Litt over klokken 17.00 i dag faller klubben for det første objektet, og i løpet av et par timer vil stort sett hele samlingen ha fått nye eiere, for 20 av bilene selges uten minstepris. Og denne gang skal RM Sotheby’s hjelpe Seeger med å bli kvitt bilene – til en akseptabel pris.

Det heftigste objektet i samlingen er en 1933 Rolls-Royce Phantom II Brewster Brougham, hvor estimatet ligger i området 12,0 til 16,2 millioner kroner. Om den prisen oppnås kan du følge med på direkte på RM Sotheby’s nettside.

AMERIKANSK LUKSUS: Den desidert mest verdifulle bilen i Seegers samling er denne 1933 Rolls-Royce Phantom II Brewster Brougham. Den ble bestilt av arkitekten C. Mathews Dick, sønn av oppfinneren av stensilmaskinen, så pris var ingen hindring. Bilen var en gave til hans kone Shirley, som både var stilig og opptatt av stil. Den ble restaurert allerede på slutten av 1960-tallet, og siden den tid har den vært innom flere prominente samlere. Alle har bevart den på best mulig måte, slik at den fremstår perfekt for neste eier med kun 46.000 miles på meteret, 87 år gammel. Estimat: 12,0 – 16,2 millioner kroner. Foto Foto: Ivar Engerud