Freyr har planer om å bygge en gigantisk batterifabrikk i Mo i Rana. Morrow Batteries skal gjøre det samme i Arendal. I tillegg pakker canadiske Corvus batterier for skip i Bergen, mens tyske Siemens har en batteripakkefabrikk i Trondheim som også er rettet inn mot skipsfarten.
Dessuten har Panasonic, Equinor og Hydro inngått et strategisk samarbeid for å se på mulighetene for å bygge en bærekraftig og kostnadseffektiv europeisk batterivirksomhet i Norge.
Men det stopper ikke der. Nordkraft og Stolt-Nielsen Holding, som eies 100 prosent av Jacob Stolt-Nielsen, inngikk nylig en avtale om partnerskap for å få realisert en gigantisk batterifabrikk i Narvik. Og akkurat som Freyr og Morrow, er planene å produsere batterier til elbilmarkedet.
– For Nordkraft og våre eiere er dette en spennende mulighet til å delta direkte i en ny forretningsmulighet innenfor et marked som vokser raskt. Det gir mange nye grønne arbeidsplasser, økt økonomisk aktivitet i regionen og forhåpentligvis lønnsomhet. I stedet for å eksportere vår grønne energi, ønsker vi å skape grønne arbeidsplasser her hvor ressursene er, sier adm. direktør Eirik Frantzen i Nordkraft.
Ekstremt billig
– Du er ikke redd for at det blir for mange batterifabrikker i Norge?
– Nei, snarere tvert i mot. Vi heier på alle sammen, sier Frantzen.
Han viser til at Norge er blitt rike på råvarer, men at vi historisk ikke vært like flinke til å videreforedle disse.
– Nå står vi på terskelen til et grønt skifte, der produktet fornybar strøm har en helt annen relevans enn tidligere. I Norge sitter vi på mye billig og grønn kraft, og i Nord-Norge på ekstremt billig grønn kraft. Det er et fortrinn vi må benytte oss av. Innen 2030 skal det bygges veldig mange batterifabrikker bare for å dekke det europeiske elbilmarkedet. Det er gode grunner til at disse bør ligge i Nord-Europa, sier Nordkraft-sjefen.
Jacob Stolt-Nielsen trekker paralleller til eiendomsmarkedet for å forklare hvorfor han endte opp med å satse i Narvik.
– For batterivirksomhet er det også beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet som gjelder. Det handler om logistikk og om å ha nærhet til markedet. Vi har tilgang til tog- og sjøtransport, og til mye ren kraft, store arealer og rikelig med prosessvann. Vi kan krysse av på de fleste viktige innsatsfaktorene, sier han.
Jacob Stolt-Nielsen sitter i styret til børsnoterte Stolt-Nielsen, som ledes av hans bror Niels G. Stolt-Nielsen.
På partnerjakt
Vi er interessert i partnere som kan tilføre verdier til dette prosjektetEirik Frantzen, Nordkraft
Stolt-Nielsen og Nordkraft vil i nær fremtid danne et felles selskap, og så oppkapitaliseres det med noen titalls millioner kroner hver for å komme i gang.
Deretter intensiveres jakten på en strategisk partner.
– Det kan enten være en stor, europeisk bilprodusent eller en batteri- og teknologileverandør. Vi er interessert i partnere som kan tilføre verdier til dette prosjektet.
Ifølge Frantzen har de allerede vært i samtaler med tre–fire forskjellige aktører.
– Ambisjonen er at vi i løpet av dette året skal finne en strategisk partner.
Mange milliarder
Deretter begynner jakten på de store pengene som må til for å finansiere hele prosjektet. Som mange av de andre norske batteriplanene skules det over til Sverige, der Northvolt skal investere 40–50 milliarder kroner i en fabrikk med en kapasitet på rundt 30 gigawattimer.
– Vi ser også for oss en gigafabrikk, og da er det snakk om mange milliarder kroner, sier Frantzen.
Han legger til:
– Det er ikke på grunn av gigantomani at vi skal bygge en gigafabrikk, men fordi det er skalaøkonomi i dette og ifølge prognosene et enormt behov.
– Vi tror ikke det er lett å hente så mye penger som kreves til å finansiere dette prosjektet. Men vi har tro på at vi med de riktige partnerne og det riktige konseptet, vil klare å reise nødvendig kapital. Kapitalen springer etter de gode prosjektene, og dette mener vi er et godt prosjekt.
Full støtte
Hvis alt går etter planen, håper Nordkraft-sjefen at byggearbeidet med fabrikken starter i løpet av 2023 eller tidlig i 2024, og at første trinn av fabrikken skal stå ferdig i 2025. Før den tid mener han også det vil være mulig å bygge et pilotanlegg.
Torsdag var det et kommunestyremøte i Narvik, hvor milliardplanen ble presentert. Ifølge Frantzen brøt politikerne ut i applaus under møtet:
– Det gikk bedre enn vi kunne forvente. Politikerne ønsker industrien velkommen og synes det er fantastisk at Jacob Stolt-Nielsen også har valgt Narvik. De heier på dette prosjektet på alle måter, og lovte at de skulle gjøre det de kunne for at vi skal lykkes, sier han.
Stolt-Nielsen Holding
Nordkraft