I slutten av august meldte amerikanske General Motors (GM) at det var nødt til å utvide tilbakekallingen av elbilen Chevrolet Bolt, på grunn av brannfare i batteripakken.
Utvidelsen omfatter 73.000 biler fra produksjonsårene 2019-2022, og de berørte bilene får erstattet defekte batterimoduler i Bolt EV og EUV med nye moduler. Prislappen på det hele er estimert til rundt 1 milliard dollar, og kommer i tillegg til 800 millioner dollar for tidligere tilbakekallinger.
I Norge ble elbilen solgt under navnet Opel Ampera-e og tilbakekallingen omfatter 4.000 Ampera-e her hjemme, samt noen hundre Chevrolet Bolt. Totalt er i underkant av 4.300 biler berørt.
Bilekspertene i Finansavisens Motor-podcast «Mil etter mil – en podcast om bil» er ikke spesielt imponert over elbilen.
– Det er en kjip bil som kom altfor seint. Det er bare å holde seg langt unna, sier bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen.
Tips fra GM
General Motors har for lengst anerkjent problemet med Chevrolet Bolt og tar det hele et skritt lengre med en oppfordring til Bolt-eierne.
Bilprodusenten har rykket ut med en anbefaling til eierne om at de bør parkere på et åpent område og ikke velge en etasje med tak, eksempelvis i et parkeringshus. GM anbefaler også at man parkerer minst 50 fot, litt over 15 meter, fra andre kjøretøyer med hensyn til potensiell brannrisiko.
Forholdsregelen vil «redusere potensielle materielle skader og kjøretøy i nærheten i sjeldne tilfeller av en potensiell brann», skrev en talsmann fra GM i en e-post til Reuters. Flere andre medier har også omtalt saken.
General Motors har sagt at de vil kreve refusjon fra batterileverandøren LG for problemene. Frem til brannrisikoen er løst vil ikke selskapet gjenoppta Bolt-produksjonen og salget.