Siden Facebook i fjor kunngjorde et navneskifte til Meta, og deres satsing på «metaverset», har eiendomsprisene i ulike digitale verdener steget kraftig.
«Metaverset» består av en rekke ulike virtuelle 3D-miljøer på nett, hvor folk kan spille spill, bygge ting, sosialisere, jobbe og handle ulike krypto-aktiva.
– Metaverset er det neste sosiale mediet, sier Andrew Kiguel, adm. direktør i Tokens.com, et canadisk selskap som investerer i eiendom i «metaverset», og NFTer til CNBC.
Prisbyks
Tokens.com bladde nylig opp 2,5 millioner dollar for en tomt i det digitale universet Decentraland.
– Prisene har gått opp mellom 400 og 500 prosent de seneste månedene, konstaterer han.
En annen digital eiendomsutvikler sier det samme, eiendomsutvikler Janine Yorio i selskapet Republic Realm forteller til CNBC at de i fjor solgte 100 private øyer for 15.000 dollar pr. stykk:
– I dag selges de for 300.000 dollar, som tilfeldigvis er den gjennomsnittlige boligprisen i USA, sier hun.
Republic Realm, som sitter på 2.500 tomter i 19 ulike universer, har satt den foreløpige rekorden for digitale eiendomskjøp da de i slutten av november i fjor kjøpte en tomt til 4,3 millioner dollar i den digitale verdenen The Sandbox.
I kjølvannet av de heftige eiendomstransaksjonene har analytikerne i kryptoselskapet Grayscale anslått at «metaverset» kan bli et marked med en årlig omsetning på 1 billion dollar pr. år, skriver Markets Insider.
Kjendiser og motehus
I det samme universet er rapperen Snoop Dogg i ferd med å bygge seg et herskapshus og sitt eget univers, Snoopverse, inne i Sandbox. Plattformen hentet i fjor inn 93 milllioner dollar i en emisjon hvor SoftBank og fondet SoftBank Vision Fund 2 ledet an.
I likhet med bolig- og eiendomskjøp i den virkelige verden handler alt om beliggenhet, og en NFT-samler skal ha betalt 450.000 dollar for å bli nabo med Snoop Dogg. Flere kjente navn i underholdningsverdenen har gjort det samme enten hos Sandbox eller andre plattformer.
Det er ikke bare eiendomsutviklerne og kjendisene som hiver seg på, Finansavisen Premium skriver at også de store motehusene har begynt å satse på digitale klær, og at storbanken Morgan Stanley mener vi vil ha brukt 50 milliarder dollar på digitale klær i løpet av 2030.