<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ROCKER CARTIER: Artisten Tyler, the Creator har en imponerende samling klokker fra Cartier. Her med en Crash på konsert i Texas. Amerikaneren (30) er blant den nye generasjonen klokkesamlere som har fått øynene opp for mindre klokker med design utenom det vanlige.  Foto: Getty Images

Er små klokker den neste store klokketrenden?

Det skjer et formskifte i smaken hos dagens klokkekjøpere. 

Publisert 24. feb. 2022 kl. 18.27
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 465 ord

Før skulle alle vralte rundt med en gigantisk middagstallerken i gull og stål på håndleddet. Nå krymper klokkestørrelsene, selv hos den jevne konsument. 

Bare se hvor ekstremt populær Tudors kympeversjon av Black Bay (41 mm i diameter) – Fifty Eight (39 mm) – ble i forhold til sin storebror. 2 mm hadde alt å si. Samme suksess skjedde da Rolex skrudde ned størrelsen på Explorer i fjor. Publikum jublet. 

Markedet opplever en bredere aksept for mindre klokker. Ikke bare har det ført til at størrelsen på produsentenes eksisterende og mestselgende modeller svinger nærmere fordums petit. For når den gemene hop plutselig synes Cartier Tank og Santos-Dumont er kult – ikke bare en «smykkeklokke» – da skjer ting. Hvorfor? Trenden er på mange måter selvforsterkende, muligens drevet av samme effekter andre produkter, som plutselig mange vil ha, drar nytte av. 

Ikke overraskende er konsekvensen ventelister på de aller mest populære utgavene hos autoriserte forhandlere. Ikke rart om en tenker på Rolex. Men nå kan en plutselig måtte vente på noe som for ikke lang tid tilbake var totalt overskygget av interessen for andre hype-klokker (ja, nettopp Rolex). 

Hva skyldes interessen? Det hjalp godt at kjendiser en dag begynte å rocke den lille asymmetriske herligheten Cartier Crash på håndleddet. Eksempelvis Tyler, the Creator, Kanye West og Jay-Z. De har alle tre gått for en uvanlig klokke som historisk sett har blitt produsert i lavt opplag, til tross for å ha vært en del av Cartiers katalog i en årrekke (den ble introdusert på 60-tallet). Dette er wrist candy for viderekomne. 

(1 / 7)

Ledestjernene

Mindre og mer dressy, og kanskje litt rare eller quirky klokker, er med andre ord blitt mer kult.  Nå skal det nevnes at mange samlere har satt pris på disse – både moderne og vintage – i lang tid, men vi snakker altså om en økende interesse fra et bredere klokkepublikum. 

Selve ledestjernen i trenden er på mange måter nevnte Crash. Auksjonsprisene for denne modellen har steget kraftig de siste årene. I november solgte Sotheby's et eksemplar for nær 7,7 millioner kroner. For ti år siden finner vi flere auksjonsresultater vel under millionen. Andre eksempler på vintageklokker i kategorien «chic klokker»: Rolex King Midas, en mengde modeller fra Piaget, Patek Philippe og neo-vintage Roger Dubuis og Chopard L.U.C. 

Samtidig har Cartier relansert en rekke fikse design fra deres lange historie, for ikke å nevne oppdateringer av tidløsheter som Tank Must (eksempelvis nå tilgjengelig med et fiffig soldrevet urverk under navnet SolarBeat). Dette med stort hell. Hvilket ytterligere har høynet oppmerksomheten rundt merket. Men, trenden vil ikke bare være bra for Cartier. Andre produsenter som Bulgari, Piaget, Hermès, Chopard og Jager-LeCoultre vil nok kunne kapitalisere på sine eksisterende «annerledes-design», når interessen øker for både mindre størrelse og mer elegante uttrykk (for ikke å nevne unisex-appeal) på klokkefronten.