easyJet fraktet 22 millioner passasjerer i sitt regnskapsmessige tredje kvartal som endte 30. juni, går det frem av en «trading update» fra flyselskapet som dermed mer enn syvdoblet passasjerantallet fra samme periode i fjor.
Antallet passasjerer representerer 87 prosent av 2019-kapasiteten, og kabinfaktoren fortsatte å bygge seg opp i løpet av kvartalet, og toppet seg med 92 prosent i juni.
easyJet har derimot ikke vært upåvirket av sommerens flykaos i Europa i, og kanselleringer og mangel på ansatte ved flyplassene kostet selskapet 133 millioner pund. For kvartalet ble det et minusresultat på 114 millioner pund.
Fjernet kapasitet
«Grep tatt for å fjerne kapasitet og bygge motstandsdyktighet inn mot fjerde kvartal, grunnet flaskehalser forårsaket av London Gatwick og Amsterdam Schiphol, samt bredere utfordringer innen Europa, har resultert i en mye forbedret drift i juli», heter det i oppdateringen.
Til tross for utfordringene, var 95 prosent av avgangene i rute i kvartalet.
Inneværende kvartal, altså det siste i easyJets regnskapsår, er nå 71 prosent booket, med en kabinfaktor svakt høyere enn i 2019 og en yield på solgte billetter 13 prosent over «pre corona»-nivåer.
Selskapet forventer i kvartalet å fly med en kapasitet på 90 prosent av samme kvartal i 2019, og ser for seg en kabinfaktor over 90 prosent.