Norske Wastefront, som har spesialisert seg på å resirkulere brukte bildekk, og det svenske kjemiselskapet Hulteberg har fått 10,7 millioner kroner i støtte fra EUs forskningsprogram Eureka Eurostar til forskningsprosjektet Hyfuel, opplyses det i en melding.
I prosjektet skal det undersøkes metoder for bearbeiding av pyrolyseolje gjenvunnet fra kasserte dekk.
– Hyfuel-prosessen vil gjøre det mulig for Wastefront å produsere dekkutvunnet olje med et svært lavt svovelinnhold og selge det til bedriftsmarkedet, forklarer teknologisk direktør Henrik Selstam i Wastefront. Han viser til at selskapet allerede har en avtale med Vitol Group, en gigant innen energitrading.
Prosjektet har en ramme på 21,4 millioner kroner, der prosjektpartnerne stiller med en like stor sum som Eureka Eurostar.
Milliardanlegg på vei
Fra før bygger Wastefront et resirkuleringsanlegg for brukte dekk i engelske Sunderland for 100 millioner pund. Anlegget ventes å være i kommersiell drift i 2024. Nå fremkommer det at Wastefront har til hensikt å integrere Hyfuel-prosessen i anlegget.
Tidligere i år har Wastefront også etablert et forskningssamarbeid med Newcastle University, der formålet er å finne nye bruksområder for gjenvunnet carbon black-sot, samt et samarbeid med ENSO, som produserer dekk til elbiler.
I tillegg har selskapet inngått en større avtale med Gateway Resources som sikrer råstoff til Sunderland-anlegget. Avtalen innebærer at anlegget får inntil ti millioner dekk årlig til resirkulering.
Wastefronts løsning omgjør brukte dekk til blant annet biodrivstoff, stål og carbon black. Sunderland-anlegget vil ha en prosesseringskapasitet på mer enn 80.000 tonn dekk pr. år.
Selskapet ble etablert i Oslo i 2019 av Inge Berge, Vegard Bringsjord og Christian Hvamstad i 2019.
Eureka Eurostar er delfinansiert av EU gjennom rammeprogrammet Horizon Europa.