<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Har ikke den minste peiling på hva han snakker om

To Twitter-ingeniører utfordret Elon Musk og hans teknologiske kompetanse – på Twitter. Nå har de fått sparken.

Publisert 15. nov. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 315 ord
TRIGGERHAPPY: Elon Musk. Foto: NTB

Kaos har inntatt Twitter etter Elon Musks overtakelse . Halvparten av de ansatte – inklusive det meste av toppledelsen – fikk sparken i løpet av den første uken , og nå melder Bloomberg at to ingeniører også har måttet gå etter å ha utfordret den nye eieren og hans teknologiske kompetanse – på Twitter. 

– Twitter supertregt på Android

Eric Frohnhoefer, som jobbet med Twitter-appen for Android-telefoner, videresendte søndag en Musk-tweet hvor han hevdet Musks forståelse av en teknisk del av appen var «feil.» Musk svarte og ba Frohnhoefer om å utdype, før han skrev «Twitter er supertregt på Android. Hva har du gjort for å fikse det?»

Etter å ha forsøkt seg på en forklaring i et antall tweeter, ble Frohnhoefer spurt om av en annen bruker om hvorfor han ikke hadde delt tilbakemeldingene til sin nye sjef på tomannshånd. Ingeniøren med over åtte års fartstid i Twitter svarte da at «kanskje han bør stille spørsmål på tomannshånd. Kanskje bruke Slack eller e-post.»

Mandag morgen tvitret Musk ifølge nyhetsbyrået at Frohnhoefer hadde fått sparken, noe Frohnhoefer selv bekreftet ved å videresende tweeten med «jubel-emojien» flere av hans tidligere kolleger brukte da de fikk sparken.

– Har ikke den minste peiling

Ben Leib, som var teknisk ansvarlig for tidslinje-infrastrukturen i Twitter, led samme skjebne etter en tweet der han «med sikkerhet kunne si at denne mannen (Musk, red. anm.) ikke har den minste peiling på hva han snakker om.» Ingeniøren Leib bekrefter overfor Bloomberg at han fikk sparken søndag, etter ti år i selskapet.

Videre opplyser nåværende og tidligere ansatte til nyhetsbyrået at Musks endringer i Twitter har medført en intern kommunikasjonssvikt rundt hvem som bestemmer og hva selskapets prioriteringer er.

Samtidig stiger bekymringene for at Twitter har blitt mer sårbart for tekniske avbrudd. Mandag iverksatte den sosiale mediegiganten en ny «kodefrys» som stanset produktoppdateringer på appen – uten at ansatte fikk en åpenbar forklaring.