I en artikkel fra Financial Times kommer det frem at Russland skal ha kjøpt over 100 tankskip direkte eller indirekte det seneste året.
Ifølge eksperter har antall anonyme eller ikke-navngitte kjøpere som gjentatte ganger legger inn bestillinger økt betydelig de seneste månedene, og de får stort sett tak i fartøy som er mellom 12 og 15 år gamle og som må skrotes i løpet av de neste årene.
– Dette er kjøpere som vi, som mangeårige meglere, ikke er kjent med. Vi er sikre på at flertallet av disse fartøyene er bestemt til Russland, sier Anoop Singh, sjefstrateg hos Braemar.
«Skyggeflåte»
Rystad Energy hevder at Russland totalt har kjøpt 103 tankskip gjennom omfordeling av fartøyer som betjener Iran og Venezuela, to land som også er rammet av oljesanksjoner.
Ifølge FT ønsker Russland å etablere en «skyggeflåte» av disse tankskipene for å omgå forbudet mot sjøbårne leveranser av olje som trer i kraft 5. desember, i tillegg til å omgå oljepristaket. Planen er å levere oljen til India, Tyrkia og Kina, som har vært de største kjøperne av den russiske råoljen etter invasjonen av Ukraina.
Innførte pristak
G7 pluss Australia ble enige før helgen om et pristak på russisk sjøbåren råolje på 60 dollar pr. fat, og pristaket trer i kraft mandag 5. desember.
Etter denne datoen vil kjøpere av russisk olje til over 60 dollar fatet bli kuttet fra mange tjenester knyttet til sjøbåren råoljetransport, inkludert sjøforsikring og handelsfinansiering.
Russland på sin side har svart med å si at de ikke vil handle olje med land som innfører et pristak.