<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vingård starter flyselskap

I år kommer en rekke nye flyselskap på vingene, hvor ett av dem er en vingård.

Publisert 3. jan. 2023
Oppdatert 3. jan. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 534 ord
Article lead
lead
NYE FLYSELSKAP: 2023 byr på muligheten til å fly med en rekke nye selskaper. Noen av dem mer uvanlige enn andre. FOTO: Pixbay
NYE FLYSELSKAP: 2023 byr på muligheten til å fly med en rekke nye selskaper. Noen av dem mer uvanlige enn andre. FOTO: Pixbay

Nylig fortalte Finansavisen at Boeing har fått en bestilling fra United Airlines på 100 fly av modellen 787 Dreamliner hvor det noen dager senere ble meldt om stans i produksjonen av samme fly.

Flybransjen er fortsatt under press internasjonalt og selskapet Southwest opplevde en grusom kollaps i trafikkavviklingen i julen som var. Likevel ser det ut som at 2023 vil gi oss en rekke nye flyselskaper. Blant dem, en flygende vingård.

Invivo Air

Dette selskapet er egentlig en vingård og starter sine flyginger 31. januar. Det er vinprodusenten Invivo Wines fra New Zealand som står bak og har opprettet et datterselskap som skal tilby flyruter med vinsmaking ombord. Vingården er kjent for sine Sauvignon Blanc, Rosé og Pinot Noir-viner. Den første ruten skal gå mellom Auckland og Queenstown. 

All-inclusive-opplevelsene selskapet skal tilby i forbindelse med flyrutene, inkluderer flyturen, vinsmaking ombord og overnatting på Hilton Queenstown Resort & Spa. Flyselskapet skal bruke en chartret Saab 340A. Den første flygingen er alt fullbooket.

Vingården fikk også oppmerksomhet for noen år siden da de inngikk samarbeidet med skuespiller Sarah Jessica Parker om å lage en rosévin som bærer hennes navn.

IDEEN ER GOD: Om vinen er av god nok kvalitet, sier Svein Lindin Vinofil. Her fotografert på vinmonopolet  på Aker Brygge. FOTO: Eivind Yggeseth

Kapitals vinjournalist og podcastvert, Svein Lindin, liker tanken på rett type vin servert i trykkabin.

– Jeg kjenner ikke til denne vinprodusenten, men ideen er god den om vinen er bra. Umami-smak forsterkes i luften, så ung champagne smaker himmelsk, sier han.

BOBLE I LUFTEN: Kapitals vinjournalist anbefaler ung champagne i luften. Her er ett av reklamebildene det nye vinflyselskapet benytter i sin markedsføring opp mot første flytur senere denne månenden. FOTO:INVIVO

Bonza

I Australia kommer et nytt lavprisflyselskap på vingene innen midten av 2023 om sertifikatene kommer på plass. Bonza mangler sitt «Operators Certificate» fra Australian Civil Aviation Safety Authority. Bonza skal operere en flåte av B737 MAX 8-fly mellom Queensland, New South Wales og Victoria. De planlegger å fly innenriksruter som ikke allerede betjenes av andre flyselskaper. De har til hensikt å operere opptil åtte fly det første året.

Liliair

Liliar er ifølge Simpleflying et nytt flyselskap lokalisert i Klagenfurt i Østerrike. Selskapet skal operere CRJ900-fly på strekningene Frankfurt, Hamburg og München. Godkjenninger forventes å bli utstedt tidlig i 2023 og bestillingssystemet forventes å komme online nå i januar.

Marabu Airlines

Marabu Airlines er et nytt selskap med base i Tallinn, Estland. De skal fly fritidsreisende på strekninger i Europa og Nord-Afrika. Ved å lease Airbus A320neo-fly skal de operere på flyplasser Kroatia, Italia, Portugal, Spania og Egypt I første omgang vil Nordic Aviation Group operere flyet på vegne av Marabu.

HOVEDSETE I TALLIN: Selskapet skal administreres fra Baltikum og fly på en rekke turistvennlige strekninger i Europa. Slik markedsfører de seg nå frem mot oppstart. SKJERMDUMP: Finansavisen

Nigeria Air

Dette flyselskapet har en stund hatt juridiske vansker med oppstarten ifølge Ch-aviation Nigeriansk høysterett skal etter planen komme med en kjennelse i februar i år. Det er andre nigerianske flyselskap som motsetter seg oppstarten av konkurransehensyn og motstand mot at det nye selskapet er delvis utenlandseid.

FOTO: Nigeria Air

Toki Air

Har base ved flyplassen i Niigata 30 mil fra Tokyo. De skal fly regionalt på destinasjoner som Kobe, Chubu og Sapporo, med to ATR 72-600.