Den viktigste underleverandøren svikter i sin forsyningskjede, hevder Airlinerwatch.
Det er ved fabrikken i North Charleston produksjonen nå skaleres ned og det er Spirit AeroSystems som ikke holder tritt med leveranser til Boeing.
Må produsere for fullt
Produksjonskuttene skal ikke påvirke målene Boeing har satt for 2023. Planen er å gradvis gjennoppta en leveranse på fem fly pr. måned.
«Utfordringene vi har i forsyningskjeden gjør at vi må justere arbeidsoppgaver for noen av våre ansatte. Dette for å påse at alle har meningsfulle arbeidsoppgaver», skriver Boeing i en pressemelding.
Pressemeldingen kom like etter at flyselskapet United Airlines la inn en rekordstor bestilling på 787 Dreamliner. Boeing er derfor avhengig av å få produksjonskapasiteten opp betraktelig for 2023.
SpiritAeroSystems holder til i Wichita i Kansas og er verdens største underleverandør av strukturelle flykomponenter. For Boeing lager de blant annet selve flyskroget, nesen og cockpiten til 787 Dreamliner.
– Vi fortsetter å jobbe med våre underleverandører for å sikre en stabil forsyning av komponenter, slik skal vi komme oss tilbake i stabil produksjon, sier Boeing i pressemeldingen.
Kvalitetsproblemer
De fleste av Boeings 787 maskiner som ikke er levert til kunde, er satt på hold av amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA). Det ble av FAA-inspektører funnet små hull i skjøtene og i skjøtematerialet i selve flyskroget. Avviket medførte rundt 19 måneders forsinkelse i leveransene.
Kvalitets-avvikene var ikke direkte truende for flysikkerheten, men kan på sikt utvikle seg til permanent svekking av skrogstrukturen.