<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Boeing kutter i 787-produksjonen

Den amerikanske flygiganten opplever problemer og må kutte i Dreamliner-produksjonen.

Publisert 30. des. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 235 ord
Article lead
lead
LEVERANSESVIKT: Boeing må kutte ned i produksjonen av 787 Dreamliner. Hovedleverandøren av deler holder ikke tritt med behovet. Bloomberg
LEVERANSESVIKT: Boeing må kutte ned i produksjonen av 787 Dreamliner. Hovedleverandøren av deler holder ikke tritt med behovet. Bloomberg

Den viktigste underleverandøren svikter i sin forsyningskjede, hevder Airlinerwatch

Det er ved fabrikken i North Charleston produksjonen nå skaleres ned og det er Spirit AeroSystems som ikke holder tritt med leveranser til Boeing.

Må produsere for fullt

Produksjonskuttene skal ikke påvirke målene Boeing har satt for 2023. Planen er å gradvis gjennoppta en leveranse på fem fly pr. måned.

«Utfordringene vi har i forsyningskjeden gjør at vi må justere arbeidsoppgaver for noen av våre ansatte. Dette for å påse at alle har meningsfulle arbeidsoppgaver», skriver Boeing i en pressemelding.

Pressemeldingen kom like etter at flyselskapet United Airlines la inn en rekordstor bestilling på 787 Dreamliner. Boeing er derfor avhengig av å få produksjonskapasiteten opp betraktelig for 2023.

SpiritAeroSystems holder til i Wichita i Kansas og er verdens største underleverandør av strukturelle flykomponenter. For Boeing lager de blant annet selve flyskroget, nesen og cockpiten til 787 Dreamliner.

– Vi fortsetter å jobbe med våre underleverandører for å sikre en stabil forsyning av komponenter, slik skal vi komme oss tilbake i stabil produksjon, sier Boeing i pressemeldingen.

Kvalitetsproblemer

De fleste av Boeings 787 maskiner som ikke er levert til kunde, er satt på hold av amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA). Det ble av FAA-inspektører funnet små hull i skjøtene og i skjøtematerialet i selve flyskroget. Avviket medførte rundt 19 måneders forsinkelse i leveransene.

Kvalitets-avvikene var ikke direkte truende for flysikkerheten, men kan på sikt utvikle seg til permanent svekking av skrogstrukturen.