<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tesla vinner nybilsalget i Norge – kursmål barberes av analytikere

79 prosent av alle nye biler solgt i Norge i 2022 var elektriske, med Tesla på toppen av nybiltronen. Selskapet skuffer derimot på verdensbasis.

Publisert 3. jan. 2023
Oppdatert 3. jan. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 503 ord
NORGES MEST SOLGTE: 17.356 slike Tesla Model Y kom ut på norske veier i fjor, nok til å sprenge den tidligere årsrekorden satt av én modell, nemlig salget av Volkswagen «Boble» i 1969. Foto: Håkon Sæbø

Fire av fem nye biler solgt i Norge i 2022 var elektriske, skriver Reuters. Tesla hadde størst markedsandel for andre år på rad, der 12,2 prosent av alle nye biler solgt kom fra fabrikkene til Elon Musk. 

Desember ble en rekordmåned for førstegangsregistrering av personbiler. Nesten 40.000 nye personbiler ble registrert, et antall som tilsvarer om lag 22 prosent av hele årets nybilregistreringer. Dette skyldes både forsinkelser i billeveranser grunnet coronapandemien og krigen i Ukraina, samt nye avgifter og moms som vil gjøre elbiler mye dyrere i 2023.

De ti mest solgte modellene er alle sammen elbiler, med Tesla Model Y som årets mest populære bil.

Norge er landet i verden med størst andel elbiler, en andel som til nå har vært incentivert ved at elbiler har vært unntatt fra de samme avgiftene og momsen som tillegges bensinbiler. Moms- og avgiftsfritaket opphørte 1. januar 2023. 

Skuffer på verdensbasis

Totalt solgte Tesla 21.303 biler i Norge i 2022, etterfulgt av Volkswagen med 20.184 biler (11.6 prosent av markedet) og BMW med 14.038 biler (8,7 prosent av markedet). Likevel er ikke salget nok til å bolstre Teslas resultater noe særlig. 

Mandag la selskapet frem skuffende salgstall for fjerde kvartal. Til tross for en rekordhøy billeveranse på 405.278 biler, ventet analytikere et salgsantall på mellom 420.000 og 427.000 biler. Flere analytikere reagerte på dette ved å kutte i kursmålene sine for selskapet. 

Blant meglerhusene som kuttet var det JP Morgan som gikk hardest ut. Meglerhuset senker kursmålet fra 150 dollar til 125 dollar og gjentar en salgsanbefaling på aksjen. Goldman Sachs og Deutsche Bank gjentar sine kjøpsanbefalinger, men kutter i kursmålene. Goldman senker kursmålet fra 235 til 205 dollar, mens Deutsche-analytikerne snevrer inn måltallet fra 270 til 250 dollar. 

Gjennomsnittlig kursmål fra meglerhusene er på 240 dollar, ifølge Bloomberg.

Aksjen er ned omtrent 70 prosent fra toppen på 414 dollar. Bare i løpet av forrige måned falt aksjen fra 195 dollar til en bunn på 109 dollar. Tirsdag åpnet aksjen til 112 dollar, og faller dermed 9 prosent i åpningen på Wall Street. 

Elbil til distriktene

Tall for nybilsalget viser også at elbilene har inntatt Distrikts-Norge for fullt i 2022, ifølge NAF.

Løten kommune topper nå listen over antallet nye elbiler per tusen innbyggere. Kommuner som Høylandet, Ringerike, Orkland og Gol er også høyt oppe på listen, alle med minst 45 registrerte nye elbiler per tusen innbyggere. 

Myndighetskontakt Thor Egil Braadland i NAF stiller seg uforstående til regjeringens valg om å innføre nye avgifter på elbiler.

– Den nye vektavgiften som ble innført fra nyttår kan bremse salget fremover. Det er veldig spesielt at regjeringen og SV har innført en ny avgift som plusser flere titusen kroner på bilprisen, akkurat nå som folk i distriktene er i ferd med å skaffe seg elbil, sier han.

Den nye vektavgiften gjelder fra nyttår og er på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo. Det betyr at en elbil på to tonn får en avgift på 18.750 kroner, på toppen av eventuell moms som gjelder for den delen av bilprisen som overstiger 500 000 kroner, skriver NAF i pressemeldingen.