<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Verden mangler fly – Airbus ansetter 13.000 i år

Flyselskapene mangler kapasitet til å frakte sine premiumkunder. Airbus ansetter nå for fullt.

Publisert 27. jan. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 244 ord
VOKSER SEG STØRRE: Flyselskaper verden over tar kostbare valg for å dekke etterspørselen og Airbus ansetter i høyt tempo for å bremse etterslep. FOTO:NTB

Flyprodusenten Airbus, som i 2020 annonserte at de skulle si opp 15.000 ansatte, må nå ansette for fullt igjen. De skal i løpet av 2023 ansette 13.000 personer, og fortsetter dermed veksten i samme tempo som i for, skriver proactiveinvestors.co.uk.

Mesteparten av de nye stillingene er i Frankrike, Tyskland og Spania.

Mangel på fly

Luftfartsindustrien har etter pandemien opplevd en solid økning i etterspørselen, og flere flyselskap mangler nå fly.

Finansavisen skrev i går at Wizz Air fraktet 59 prosent flere passasjerer i tredje kvartal i fjor enn i samme kvartal i 2021.

I desember rapporterte Airbus ifølge airguide.info at de hadde levert 563 fly ved utgangen av oktober, og ikke kom til å greie måltallet på 700 leverte fly i 2022.

Flyselskap verden over sliter ifølge nettstedet med mangel på ansatte, vedlikeholdsforsinkelser og flymangel.

Reuters skriver at delegater under den årlige Airline Economics-konferansen i Dublin, fortalt at produsentene ikke oppnår leveringsmålene, og at det vil hemme reiseveksten.

Det kan ifølge Reuters være rundt 2.400 fly som er forsinket. Et etterslep det vil ta mange år å hente inn igjen.

Finansavisen skrev forrige uke at flyselskapene Emirates og Lufthansa hentet sine eldre Airbus A380 fra langtidslagring for oppgradering, før de skal settes i drift. 

Årsaken til at store firemotors-fly kommer på vingene igjen, skyldes ifølge airguide.info at de moderne tomotors-maskinene med kabiner for førsteklasse og businessklasse, som flyselskapene har bestilt, er blant de flyene flyfabrikkene aldri har greid å levere. 

Dermed mangler flyselskapene kapasitet til å frakte sine premiumkunder.