<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Boeings problemer gir nytt liv for Airbus-kjempe

Forsinkelsen i leveransene av 777X fra Boeing får flyselskapene til å hente frem en gammel todekker fra glemselen.

Publisert 20. jan. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 407 ord
Article lead
lead
DE TRODDE DEN SKULLE DØ:Her blir ett av to Airbus A380 destruert i Singapore 20. oktober 2021. Nå har problemer hos Boeing og økende passasjertrafikk gikk det store og driftskostbare flyet nytt liv. FOTO:NTB
DE TRODDE DEN SKULLE DØ:Her blir ett av to Airbus A380 destruert i Singapore 20. oktober 2021. Nå har problemer hos Boeing og økende passasjertrafikk gikk det store og driftskostbare flyet nytt liv. FOTO:NTB

Boeing sliter med ytterligere forsinkelser i leveransene av 777X, som er den nyeste versjonen av widebody-flyet med sammenleggbare vingespisser og niende generasjons motorer. 

Det har fått flyselskapet Emirates, som har bestilt 150 777X-fly, til å relansere hele A380-flåten.

A380 har langt høyere drifts-og drivstoffutgifter enn nyere maskiner fra både Airbus og Boeing. De fleste flyselskapene med Airbus A380 benyttet derfor sjansen under pandemien til å pensjonere kolossene, skriver Airlinerwatch. 

Nå gjør flere store flyselskaper helomvending.

TEST: Boeing 777X vises frem ved Farnborough International Airshow 20. juli 2022. Nå snart tre år senere, er flyet antatt først leveringsklar om nesten tre år. FOTO:NTB

Da den internasjonale passasjertrafikken tok seg opp igjen, valgte Emirates Airlines å satse nytenkende på sine to etasjers A380. Flyselskapet har en flåte med 123 Airbus A380, og nå skal 67 av dem bygges om til å frakte premium økonomiklasse passasjerer. 

Det er en vending få hadde sett for seg etter at pandemien nesten sendte A380-modellen ut i evig opplag, eller til gjenvinning.

AIRBUS A380: Her markeres ankomsten av det foreløpig siste anskaffede A380 hos Emirates Airlines i desember 2021. FOTO:NTB

Flyselskapet som i første halvdel av sitt avvikende regnskapsår for 2022 gikk med overskudd på 1,2 milliarder dollar, tilsvarende 11,8 milliarder kroner, skal etter planen ha alle sine gigantmaskiner i drift ved utgangen av neste år.

Tyske Handelsblatt skrev tidligere denne uken at også Lufthansa tar sine A380 frem fra langtidslagring.

Bruker 20 milliarder kroner
De nyoppussede maskinene til Emirates har 56 premium økonomiseter på hoveddekket, nye fargepaletter på tepper og veggpaneler. Øverste dekk har førsteklasse og businessklasse i kremfargede skinnstoler med lyse trepaneler.
Det vil koste selskapet rundt to milliarder dollar, som er nesten 20 milliarder norske kroner, å ruste opp A380-flåten.
Aviation24.be skriver at flyet snarlig settes inn på en rekke attraktive ruter.