Boeing sliter med ytterligere forsinkelser i leveransene av 777X, som er den nyeste versjonen av widebody-flyet med sammenleggbare vingespisser og niende generasjons motorer.
Det har fått flyselskapet Emirates, som har bestilt 150 777X-fly, til å relansere hele A380-flåten.
A380 har langt høyere drifts-og drivstoffutgifter enn nyere maskiner fra både Airbus og Boeing. De fleste flyselskapene med Airbus A380 benyttet derfor sjansen under pandemien til å pensjonere kolossene, skriver Airlinerwatch.
Nå gjør flere store flyselskaper helomvending.
Da den internasjonale passasjertrafikken tok seg opp igjen, valgte Emirates Airlines å satse nytenkende på sine to etasjers A380. Flyselskapet har en flåte med 123 Airbus A380, og nå skal 67 av dem bygges om til å frakte premium økonomiklasse passasjerer.
Det er en vending få hadde sett for seg etter at pandemien nesten sendte A380-modellen ut i evig opplag, eller til gjenvinning.
Flyselskapet som i første halvdel av sitt avvikende regnskapsår for 2022 gikk med overskudd på 1,2 milliarder dollar, tilsvarende 11,8 milliarder kroner, skal etter planen ha alle sine gigantmaskiner i drift ved utgangen av neste år.
Tyske Handelsblatt skrev tidligere denne uken at også Lufthansa tar sine A380 frem fra langtidslagring.
Bruker 20 milliarder kroner
De nyoppussede maskinene til Emirates har 56 premium økonomiseter på hoveddekket, nye fargepaletter på tepper og veggpaneler. Øverste dekk har førsteklasse og businessklasse i kremfargede skinnstoler med lyse trepaneler.
Det vil koste selskapet rundt to milliarder dollar, som er nesten 20 milliarder norske kroner, å ruste opp A380-flåten.
Aviation24.be skriver at flyet snarlig settes inn på en rekke attraktive ruter.