<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Russland og Kina tar maritim kontroll over Europa

De siste ti årene har Russland og Kina benyttet til å investere tungt i havneanlegg og maritime knutepunkter.

Publisert 9. feb. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 371 ord
ANTWERPEN: Kinesiske skipscontainere stablet i Belgia. Kina har de siste årene investert tung for å skaffe seg kontroll over sentrale europeiske havner, skriver professor Geoffrey F. Gresh. FOTO:NTB/National Defense University

Den sivile maritime sikkerheten i Europa har endret seg i retning av en stadig større kinesisk og russisk kontroll, det skriver professor i internasjonale sikkerhetsstudier ved National Defence University i Washington DC, Geoffrey F. Gresh.

I en nylig utgitt rapport skriver han at Russlands og Kinas europeiske havneinvesteringer fra Østersjøen og Svartehavet til Middelhavet, er en kraftig utfordring for NATO.

Gresh mener at russiske problemer i Ukraina ikke påvirker hvor dominerende landet, sammen med Kina, er i ferd med å bli i det maritime Europa.

DEN FERSKE: Rapporten fra Dr. Geoffrey F. Gresh ved National Defense University. FAKSIMILE

I Europa har de festet sitt grep med investeringer i europeiske havner og terminaler.

Gresh viser til at Kina kontrollerer omtrent en tidel av alle europeiske havner.

«Dette er en trussel EU må møte med å løfte sine prioriteringer fra tradisjonell tenking om Russland og Kina - til å innrette seg etter verden slik den er i dag», skriver Gresh.

Advarer shippingindustrien

I rapporten Gresh har publisert, skisseres det opp flere mottiltak som EU, USA og andre partnere kan iverksette som en motvekt til den stadig økende kinesiske og russiske kontrollen i Europa.

  • Utvid størrelsen på Standing NATO Maritime Group og hold flere marineøvelser.
  • Øk innsatsen og arbeidet med å sikre Europas ulike fiberoptiske sjøkabler, som i dag består av 17 kabelsystemer koblet til Nord Amerika, 11 til Nord-Afrika (unntatt Egypt) og 13 til Egypt og Midtøsten.
  • Shippingindustrien må tenke mer kritisk om nødvendigheten av å sikre viktige dataforbindelser og kritisk maritim infrastruktur.

Kina bygger nå et eget, uavhengig globalt nettverk med sjøkabler,  hvor de har allerede har satt i drift SEA-ME-WE, som knytter sammen Sørøst-Asia, Midtøsten og Vest-Europa.

«Det vil det være viktig for andre land å tenke på hvordan informasjonen som sendes er sikret, lagret og delt fra ett sted til neste. Privat sektor alene, er ikke i stand til å takle omfanget av maritim cybersikkerhet for nasjonale sikkerhetsformål», skriver Gresh.