<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tidenes pizzakrakk

Kundene svikter pizzakjeden Domino's største franchise utenfor USA, og investorene reagerer nådeløst.

Publisert 22. feb. 2023
Oppdatert 22. feb. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 240 ord
MERKER PRESSET: Prisgaloppen utløser kundesvikt for Domino's Pizza. Foto: Bloomberg

Domino’s Pizza Enterprises (DPE), pizzakjedens største franchise utenfor USA, la onsdag frem et resultat etter skatt på 63,9 millioner australske dollar (rundt 450 millioner kroner) for sitt regnskapsmessige første halvår som ble avsluttet 1. januar. Resultatet var over 28 prosent svakere enn i samme periode året før.

Resultatet før skatt falt 21,5 prosent til 71,7 millioner australske dollar, noe som ifølge Reuters var godt under et Jefferies-estimat på 77,7 millioner australske dollar.

Tidenes kursfall

Inntektene falt fra 1.206,6 til 1.154,5 millioner australske dollar, mens like-for-like-salget gikk tilbake 2,2 prosent.

Rapporten ble svært dårlig mottatt på Sydney-børsen, der DPE onsdag ble straffet med et kursfall på 24 prosent – det verste noensinne.

Franchisen med over 3.700 butikker fordelt på 12 land inklusive Australia, Frankrike, Japan, Tyskland, Danmark, Malaysia, Singapore og Taiwan er nok et eksempel på hvordan selskaper i forbrukerrelaterte bransjer sliter med den høye inflasjonen.

Kundene sviktet

DPE motsto først å velte sine kostnadsøkninger over på kundene, men ga etter mot slutten av halvåret.

– Prisøkningene lyktes i å beskytte lønnsomheten. Men gitt hvor brått endringen skjedde ble det vanskelig å estimere effekten på gjenkjøp, spesielt der kundene ikke bestiller like hyppig – som i Tyskland og Japan, sier DPE-sjef Don Meij i en kommentar.

Han legger til at kundene handlet betydelig under franchisens egne forventninger i desember.

DPE besluttet videre å kutte i utbyttet for halvåret til 67,4 australske cent pr. aksje, 24 prosent ned fra samme periode året før.