<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Solgte for 67 milliarder på tre måneder

Skandinavia var blant de beste markedene i fjorårets fjerde kvartal for EssilorLuxottica.

Publisert 23. feb. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 107 ord
KINA-BREMS: Nye covid-bølger i Kina påvirket salgsveksten i fjerde kvartal i fjor. Her fra en Ray-Ban-butikk i Barcelona. Foto: Bloomberg

EssilorLuxottica, som produserer solbrillemerkene Ray-Ban og Oakley, omsatte for 6,11 milliarder euro i fjerde kvartal i fjor, en økning på 9,4 prosent. Det tilsvarer 67 milliarder kroner etter dagens vekslingskurs.

Den beste regionen for solbrilleprodusenten i perioden var Europa, Midtøsten og Afrika, hjulpet av sterk salgsvekst i Frankrike, Italia, Spania, Storbritannia og Skandinavia. Her økte salget med 6,2 prosent til 2,09 milliarder euro, melder Reuters.

I Asia og Stillehavsområdet var veksten på bare 3,1 prosent til 731 millioner euro, bremset av Kina, som ble rammet av nye covid-19-bølger i den aktuelle perioden.

EssilorLuxottica har foreslått å øke utbyttet med 29 prosent fra i fjor, til 3,23 euro pr. aksje.