<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ser etter strategisk partner til ESPN

Wal Disney-konsernet ser på muligheten til å selge deler av virksomheten i ESPN, etter at tradisjonell kabel-TV stuper i USA.

Publisert 13. juli 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 191 ord
UTFORDRENDE: Disney-sjef Bob Iger innrømmer at TV-markedet er mer utfordrende enn han hadde ventet.  Foto: Bloomberg

Disney har begynt å se etter investorer som kan være interesserte i en eierandel i ESPN, og ser etter en strategisk partner i bransjen nå som de vil prøve å overføre sportsnettverket til streaming, skriver CNBC.

Den lineære TV-virksomheten har forfalt de seneste årene, mer enn ventet, sier konsernsjef Bob Iger til CNBC. 

Nyheten om at Disney ser etter at en strategisk partner kommer samtidig med at Iger har forlenget kontrakten sin til 2026, etter at han gjorde comeback i fjor.

Eier 80 prosent

Disney skal allerede ha gjennomført noen samtaler med potensielle partnere, men Iger ville ikke navngi noen spesifikke. 

Disney eier 80 prosent av ESPN, mens Hearst Communications eier de resterende 20 prosentene.

ESPN har foreløpig droppet å legge deres mest verdifulle innhold på strømmetjenesten deres ESPN+, ettersom de fortsatte å tjene milliarder hvert år gjennom tradisjonell kabel-TV, likevel har millioner sagt opp abonnementene sine hvert år, og det antallet har akselerert de senere årene, skriver CNBC.

– Utfordringene er større enn jeg hadde forventet, sier Iger. 

I tillegg til å skulle finne en strategisk partner for ESPN, utelukker ikke Disney-sjefen at de kan komme til å selge deres gamle kabelnettverk, som inkluderer FX og NatGeo samt kringkastingsgruppen ABC Networks.