<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Utsetter frist for tidenes oppkjøp

Fristen for Microsoft-oppkjøpet av Call of Duty-produsenten Activision Blizzard gikk ut tirsdag, men er nå forlenget med tre måneder.

Publisert 19. juli 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
LA FREM TALL: Activision Blizzard, ledet av Bobby Kotick. Foto: Bloomberg

Videospillprodusenten Activision Blizzard opplyser i en pressemelding onsdag om en avtale med Microsoft om å forlenge fristen for det mye omtalte oppkjøpet med tre måneder til 18. oktober.

Samtidig øker gebyret Microsoft må betale til Activision om avtalen termineres. Skjer dette etter 29. august, går gebyret fra 3,0 til 3,5 milliarder dollar. Etter 15. september må Microsoft bla opp 4,5 milliarder dollar.

Britiske samtaler

Oppkjøpsplanene ble kjent 18. januar i fjor, i en transaksjon der Microsoft priset Activision til 69 milliarder dollar . Partene ga seg selv halvannet år på å sluttføre avtalen, og fristen gikk egentlig ut tirsdag denne uken. Onsdagens kunngjøring om ny frist bekrefter det Bloomberg-kilder har hevdet.  

Transaksjonen har lenge møtt motstand fra regulatoriske myndigheter, som har fryktet at Microsoft ved et oppkjøp vil gjøre den Activision Blizzard-produserte, bestselgende «Call of Duty»-serien «eksklusiv» på sin spillkonsoll Xbox om kjøpet gikk gjennom.

Men motstanden avtar. EU ga grønt lys i mai , og i forrige uke hindret en føderal ankedomstol amerikanske Federal Trade Commission (FTC) i å blokkere avtalen midlertidig. Britiske konkurransemyndigheter (CMA) har ennå ikke godkjent oppkjøpet, men er i samtaler med partene og har satt en frist for disse til 29. august.

Hvis Activision-transaksjonen går gjennom blir det som Microsofts største oppkjøp noensinne.

Doblet resultatet

Activision har onsdag også lagt frem tall for andre kvartal, og rapporten viser et resultat etter skatt på 587 millioner dollar, eller 74 cent pr. aksje. Dette er opp fra 280 millioner dollar, eller 36 cent pr. aksje, i samme periode i fjor. 

Eksklusive engangseffekter ble resultatet pr. aksje 91 cent, mens inntektene steg fra 1,6 til 2,2 milliarder dollar, tilsvarende over 34 prosent topplinjevekst.

FactSet-konsensus pekte mot et resultat pr. aksje på 88 cent og inntekter på 2,4 milliarder dollar.

Activision erklærer også et kvartalsutbytte på 99 cent som utbetales 17. august til aksjonærer pr. 2. august.