<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Har tredoblet mineralkjøpet

I løpet av tre år har Tesla tredoblet mineralkjøpet fra Australia, og nå tror styrelederen at Australia kan bli en maktfaktor innen energi. 

Publisert 5. sep. 2023 kl. 11.20
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 488 ord
PÅ DEN SIKRE SIDEN: Konsernsjef Elon Musk og Tesla har inngått avtaler med flere australske gruveselskaper for å sikre viktige batteriressurser.  Foto: Bloomberg

Teslas styreleder Robyn Denholm sier at elbilprodusenten nå bruker tre ganger så mye penger på australske mineraler som de gjorde i 2021, skriver Wall Street Journal. 

Til sammen forventer verdens mest verdifullebilprodusent å bruke mer enn 4,3 milliarder australske dollar, som tilsvarer nesten 30 milliarder kroner, på mineraler fra «down under» i år. Opp fra 1,3 milliarder australske dollar i 2021, sa australske Denholm på en gruveindustrikonferanse i Canberra.

SER OPPOVER: Teslas styreleder Robyn Denholm mener etterspørselen etter Australias mineraler bare vil øke fremover. Foto: Bloomberg

– Etterspørselen etter australske mineraler vil bare fortsette å stige, hevder hun.

Australia er verdens største leverandør av litium, som er en essensiell komponent til elbilbatterier. 

Avtale med leverandør

Tesla inngikk i februar en avtale med et australsk gruveselskap for levering av råvarer til batterier, og ifølge det australske bilmagasinet Which Car vil produsenten av litiumionbatterier Magnis Energy Technologies ha ansvaret med å skaffe materialer for elbilgiganten. 

Den bindende avtalen med Magnis vil omfatte en treårig avtale som starter i februar 2025, med et minimum på 17.500 tonn per år av anodeaktivt materiale som brukes til produksjon av litiumionbatterier.

Pilotproduksjon vil begynne innen 31. mars 2024, og Tesla vil også ha mulighet til å doble mengden av materiale til 35.000 tonn pr. år, skriver Which Car. 

Tesla har tidligere også inngått avtaler med andre australske selskaper som BHP, Syrah Resources, Liontown Resources og Piedmont Lithium for å sikre viktige batteriressurser.

– For å være ærlig så tror jeg batteriteknologi for elbiler er den største og beste økonomiske muligheten for Australia i et århundre, sa Denholm på et elbil-toppmøte i Canberra i fjor. 

– Hvis du ser på materialkostnadene når det gjelder hva som går inn i batterier, har Australia alle - og det er ikke mange andre land i verden som har det. Vi har også en kjernekompetanse på dette området, som er gruvedrift. Så enten det er litium eller noen av de forskjellige elementene som går inn i et batteri, vet vi hvordan vi skal gjøre det, sa Tesla-styrelederen. 

Kan bli en energimakt

Imidlertid er ikke Tesla de eneste som ser mot Australia. For inngikk i begynnelsen av 2022 en ikke-bindene avtale med Lake Resources, mens Volkswagen og Stellantis har samarbeidet med den tysk-australske litiumleverandøren Vulcan i løpet av de siste to årene.

I tillegg har Australia og Sør-Korea inngått en avtale om samarbeid om ren energiteknologi og viktige materialer for elbiler fra de koreanske bilprodusentene Hyundai, Kia og Ssangyong, skriver Which Car. 

– Det er ikke bare opp til myndighetene, det må være et offentlig-private partnerskap. Fordi vi har kunnskapen, vi har teknologien, vi trenger bare viljen til faktisk å bevege oss fremover. Det er en meget reell mulighet for at Australia faktisk kan delta i dette og bli en energimakt, sier Denholm.