<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Går av etter skrekkuker

Alan Joyce slutter som Qantas-sjef etter 15 år. Salg av billetter på kansellerte fly ble én skandale for mye.

Publisert 5. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 474 ord
SLUTTER: Alan Joyce. Foto: Bloomberg

Etter 15 år ved spakene var planen at Alan Joyce skulle takkes av som Qantas-sjef på flyselskapets årlige generalforsamling i november. Men tirsdag kom meldingen om at Joyce går av to måneder før tiden, for å erstattes av økonomidirektør Vanessa Hudson med effekt fra 6. september.

– I løpet av de siste ukene har fokuset på Qantas og hendelser i fortiden gjort det klart for meg at selskapet må gå videre med fornyelse som en prioritet, uttaler Joyce i tirsdagens pressemelding.

Solgte billetter på kansellerte fly

Hendelsen friskest i minne er søksmålet fra australske konkurranse- og forbrukermyndigheter 31. august, hvor Qantas beskyldes for å ha tatt penger for billettsalg på flere enn 8.000 kansellerte flygninger mellom mai og juli 2022. Salget skal ha pågått i snitt to uker etter kansellering, og på det meste i 47 dager.

Søksmålet går også på at flyselskapet i den samme perioden angivelig unnlot å informere passasjerer om kansellering av mer enn 10.000 flygninger. I snitt gikk det 18 dager før beskjed ble gitt, og i noen tilfeller opptil 48 dager. Qantas risikerer ifølge Bloomberg en bot på rekordhøye 250 australske dollar (162 millioner amerikanske dollar).

Grillet i parlamentet

Joyce var under hardt press allerede før søksmålet. Flyselskapet hadde planer om å inndra kundekreditter verdt 500 millioner australske dollar tilknyttet fly som ble satt på bakken under pandemien, men disse ble reversert etter trusler om søksmål. 

Videre ble Qantas-sjefen i forrige uke grillet av en parlamentskomité om hvordan selskapet kunne bokføre rekordresultater i en tid med kraftig økte levekostnader for forbrukerne. Aksjonærgrupper og fagforeninger har presset på for å redusere bonuser og aksjetildelinger til Joyce – som i juni solgte aksjer for 17 millioner australske dollar. Som del av en bonusplan ble han dessuten tildelt aksjer for 11 millioner australske dollar.

I parlamentshøringen kom det ifølge Financial Times også frem at Joyce hadde skrevet til regjeringen for å argumentere for at det å tillate Qatar Airways å lande flere fly i Australia ville forstyrre markedet på en tid da luftfartsindustrien hentet seg inn etter pandemien.

– Det største kaoset i historien

Anklager haglet deretter inn fra andre flyselskaper og reisebyråer om at regjeringen hadde beskyttet det nasjonale flyselskapet, men statsminister Anthony Albanese benektet denne uken enhver påvirkning fra Qantas-sjefen i Qatar-saken.

– Dette er faktisk den første gode beslutningen Qantas-styret har tatt på svært lenge. Joyce etterlater seg noe av det største kaoset i Australias næringslivshistorie, sier lederen for transportarbeideres fagforening, Michael Kaine, ifølge Bloomberg i en uttalelse.

Joyce gjorde seg svært upopulær blant australske fagforeninger i 2011 da han satte hele Qantas-flåten på bakken for å takle en arbeidskonflikt, og en rekke kostnads- og jobbkutt har ikke lettet på stemningen. På den andre siden har hans evne til å levere sterke resultater og strø cash over aksjonærene vunnet støtte i styret og blant investorer.