<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Sterkt uenig med Konkurransetilsynet

Norwegian fastholder at et oppkjøp av Widerøe vil styrke konkurransen i Norge – stikk i strid med det Konkurransetilsynet mener.

Publisert 8. des. 2023
Oppdatert 8. des. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 455 ord
UENIG: Konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian mener Konkurransetilsynet ikke har tatt hensyn til dokumenter de har lagt frem. Foto: Iván Kverme

 

I dag går fristen ut for partene å svare på Konkurransetilsynets foreløpige nei til Norwegians oppkjøp av Widerøe. I den anledning skriver Norwegian i en pressemelding at de er sterkt uenige i tilsynets konklusjon og vurderinger på flere områder.

Konkurransetilsynet frykter at konkurransen i det norske luftfartsmarkedet blir svekket om Norwegian får kjøpe Widerøe. Helt konkret frykter de høyere billettpriser og færre avganger.

– Det viktigste for oss har vært å få frem at et oppkjøp, i motsetning til hva Konkurransetilsynet legger til grunn, vil være positivt for konkurransen i det norske innenriksmarkedet, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen.

– Dette vil komme kundene til gode i form av positive effekter spesielt på gjennomgående flyreiser i Norge, og ikke minst på de strekningene der vår største konkurrent har en dominerende stilling, hevder han.

Lagt frem dokumenter

Flyselskapet mener Konkurransetilsynet ikke har tatt hensyn til de nærmere 3.000 dokumentene som er lagt frem, som ifølge Norwegian peker på at konkurransen styrkes ved at avtalen gjennomføres.

Endelig konklusjon fra Konkurransetilsynet kommer senest 3. januar 2024.

– Etter Konkurransetilsynets negative varsel har vi fått mange støtteerklæringer fra aktører som ser at kjøpet vil styrke norsk luftfart. Vi har fått god støtte fra kunder, fra ansatte i Widerøe og lokale folkevalgte, ikke minst i Nord-Norge, forklarer Karlsen.

SAS har uttalt at de er negative til oppkjøpet, fordi Widerøe i økende grad hadde blitt en direkte konkurrent. I et omfattende svar til Konkurransetilsynet pekte flyselskapet på at oppkjøpet ville føre til svekket konkurranse.

– At hovedkonkurrenten i Skandinavia er negativ, er som forventet. Det viktige er at Konkurransetilsynet gjør en uavhengig vurdering, sier Karlsen.

Mener de ikke er konkurrenter

Norwegian peker nok en gang på at de og Widerøe ikke er i en reell konkurransesituasjon.

«I praksis har selskapene et overlappende tilbud på kun to av deres til sammen godt over 400 ruter. Disse rutene står for henholdsvis 1,02 og 0,86 prosent av det antallet billetter Norwegian selger i løpet av et år», står det.

– Det er helt uaktuelt å se for seg Widerøe som en tredje stamruteoperatør, sier konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe, som peker på at de ikke har den finansielle kapasiteten til å fylle den rollen.

– Det Widerøe trenger for å kunne sikre et godt flytilbud fremover, er en langsiktig og sterk eier som kan hjelpe oss til å fornye flyflåten og ruste oss for fremtiden.

Flyselskapene viser til en analyse gjennomført av konsulentselskapet Charles River Associates, som konkluderer med at Widerøes innvirkning på Norwegians priser er «tilnærmet null».

– På bakgrunn av en rekke møter, omfattende dialog og alle de dokumentene vi har sendt over gjennom hele prosessen frem til i dag, har jeg håp om at vi vil lykkes med å dokumentere overfor tilsynet at et oppkjøp vil være positivt for konkurransen i norsk luftfart, sier Karlsen.