<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vil stanse Norwegians kjøp av Widerøe

Konkurransetilsynet er fortsatt skeptiske, og dermed går det mot et mulig forbud mot Norwegians Widerøe-oppkjøp.

Publisert 17. nov. 2023
Oppdatert 17. nov. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 591 ord
HÅPER PÅ OPPKJØP: Widerøe-sjef Stein Nilsen, Norwegian-toppsjef Geir Karlsen og Norwegian-styreleder Svein Harald Øygard da oppkjøpet ble presentert. Foto: Thomas Bjørnflaten

 

Konkurransetilsynet frykter fortsatt at konkurransen i det norske luftfartmarkedet blir svekket om Norwegian får kjøpe Widerøe, skriver de i en oppdatering rundt prosessen fredag. Helt konkret frykter de høyere billettpriser og færre avganger.

Norwegian svarer i en børsmelding at de er uenige i den foreløpige konklusjonen.

– Vi er overrasket over Konkurransetilsynets varsling om en mulig stans av oppkjøpet. Dialogen med tilsynet har vært god og konstruktiv, og vi har levert inn omfattende dokumentasjon innen de fristene de har satt. Basert på realitetene i saken er jeg optimist med hensyn til det endelige utfallet, kommenterer toppsjef Geir Karlsen.

Widerøe-sjef Stein Nilsen er heller ikke fornøyd.

– Jeg er svært skuffet over dagens varsel fra konkurransemyndighetene. Med Norwegian vil vi få en solid norsk industriell eier som ønsker å videreutvikle begge selskapene, sier han.

I september varslet Konkurransetilsynet at de trengte mer informasjon rundt oppkjøpet, og at det midlertidige svaret var nei. Siden den gang har altså ikke Norwegian eller Widerøe klart å overbevise dem, og i tillegg har SAS uttrykt sin bekymring rundt oppkjøpet.

Partene har nå frist til 8. desember med å svare på Konkurransetilsynets foreløpige vurdering, mens endelig konklusjon kommer 3. januar 2024.

Frykter for konkurransen

Et oppkjøp ville ført til at vi går fra tre til to aktører på flere flyruter innenlands, sier konkurransedirektør Tina Søreide.

– Vi ser at det er reel risiko for at konkurransen i markedet kan bli svekket på en måte som fører til høyere billettpriser og dårligere rutetilbud for norske flypassasjerer.

SKEPTISK: Konkurransetilsynet, her ved direktør Tina Søreide, har gjennom høsten gransket Norwegians planer om å kjøpe opp Widerøe. Foto: Konkurransetilsynet

Prosjektleder Katrine Amdam sier det er tre forhold som kan svekke konkurransen.

– Med bare to aktører i markedet kan det bli lettere å koordinere priser på innenriksnettet. Det kan også bli dårligere konkurranse på ruter der disse to selskapene i dag konkurrerer mot hverandre, sier hun og legger til:

– I tillegg er det fare for dyrere bakketjenester for konkurrerende selskap på flyplassene Evenes, Alta og Kirkenes.

Norwegian skal ha foreslått avhjelpende tiltak knyttet til bakketjenester, men siden forslaget ikke omfatter alle konkurranseskadene som tilsynet foreløpig har lagt til grunn i saken er dette vurdert til å ikke være nok til å godkjenne oppkjøpet.

– Få overlappende ruter

Norwegian og Widerøe skal nå sette seg inn i vurderingen fra Konkurransetilsynet.

– Widerøe og Norwegian har veldig få overlappende ruter og supplerer hverandre med forskjellige flyflåter, destinasjoner og operasjoner, argumenterer Karlsen.

– Begge selskapene vil fortsette å ha baser, hovedkontorer og ansatte i Norge på samme måte som i dag. Widerøe vil forbli som sitt eget merke, og selskapet vil opprettholde eksisterende avtaler med andre flyselskaper, sier han videre.

Norwegian-aksjen faller 3 prosent fra start på Oslo Børs fredag.

– Omfattende tilbud

Det var i juli det ble kjent at Norwegian ville kjøpe Widerøe for 1,1 milliarder kroner

SAS har uttalt at de er negative til oppkjøpet, fordi Widerøe i økende grad hadde blitt en direkte konkurrent. I et omfattende svar til Konkurransetilsynet pekte flyselskapet på at oppkjøpet ville føre til svekket konkurranse.

– Etter å ha operert side om side i mange år, mener vi at ved å kjøpe Widerøe vil vi kunne skape et mer effektivt og omfattende tilbud for flyreiser innenlands i Norge og til utlandet. Vi tror sterkt på et positivt utfall i denne saken, uttalte Karlsen i Norwegian.

Norwegian har tidligere argumentert for at Widerøe trolig ikke vil ha økonomi til å fortsette med dagens rutetilbud alene, noe de mener taler for at oppkjøpet bør bli godkjent.