<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nye prognoser: Tesla og BYD vil parkere VW

Tesla og BYD vil dominere verdens elbilsalg de kommende årene. VW vil ikke engang ha en sjanse, ifølge nye prognoser.

Publisert 8. jan.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 251 ord
KAMPEN OM ELBILTRONEN: Bloomberg Intelligence trodde tidligere at Volkswagen ville passere Tesla allerede i år. Nå er prognosene noen helt andre. Her en Tesla Model Y Long Range og en VW ID.5 GTX. Foto: Håkon Sæbø

Amerikanske Tesla og kinesiske BYD vil dominere det globale elbilsalget i flere år, spår Bloomberg Intelligence, som nå tror de to produsentene vil holde tyske Volkswagen på god avstand til minst 2030.

Selv om BYD slo Tesla i salget av batterielektriske biler (BEV) i fjerde kvartal 2023, tror Bloomberg Intelligence også at Tesla vil ligge i tet på årlig basis frem til utgangen av inneværende tiår, ifølge Bloomberg.

BYD solgte 526.409 helelektriske biler i fjerde kvartal i fjor, mens Tesla-salget stoppet på 484.507.

I hele 2023 solgte Tesla rundt 1,8 millioner biler, mot BYDs rundt 1,6 millioner. Bloomberg Intelligence anslår at Tesla-salget vil øke til 5,8 millioner i 2030, mens BYD vil vokse til 4,2 millioner.

Tyskerne taper terreng

For VW er vurderingen nå at det tyske konsernet ikke engang vil være en utfordrer til topplassen i elbilsalget de kommende årene. For bare et halvannet år siden trodde Bloomberg Intelligence at VW ville kunne passere Tesla nå i 2024.

Deres nye prognoser tyder på at VW først vil nærme seg BYD i 2030, med et estimert elbilsalg på 4,1 millioner, foran Toyota med 3,5 millioner og Stellantis med 2,3 millioner.

Samtidig venter Bloomberg Intelligence-analytikerne at biler med forbrenningsmotor fortsatt vil være en dominerende faktor i bransjens inntjening.

«Økt BEV-rivalisering vil trolig gi intens priskonkurranse og presse marginene, og BEV-markedene kan fortsette å være fragmenterte, med Tesla som den eneste virkelig globale aktøren frem til eldre bilprodusenter lanserer skalerbare, nestegenerasjons plattformer i 2026–27,» heter det fra Bloomberg Intelligence-analytikerne, anført av Michael Dean.