Da Rolls-Royce Silver Ghost med chassisnummer 2644 ble i 1913 levert ny til Tom Jackson, hadde det blitt kledd opp av Barker med et gedigent syvseters Landaulette-karosseri.
Jackson var ikke noen hvem som helst. Han var født i 1841 i Irland, og fra 1865 spilte han en sentral rolle i oppbyggingen av Hongkong and Shanghai Banking Corporation (les: HSBC) – og Hong Kong selv. Allerede som 35-åring ble han sjef i HSBC, en posisjon han hadde i 25 år. Det står fortsatt en statue av ham i Hong Kong.
Da han returnerte hjem til De britiske øyer i 1902, ble han hedret av Kong Edward VIII. Fra da var han Sir Thomas Jackson med bosted på Stansted House, et gods nær dagens flyplass.
Adresse: Fornebu
Jackson fikk ikke mye glede av sin fantastiske luksusbil, for han døde i 1915, og etter 1. verdenskrig ble bilen kjøpt av nordmannen Peter Hersleb Matthiessen i 1919. Matthiessen drev blant annet med shippingvirksomhet fra et eget firma i Newcastle-upon-Tyne.
Den gedigne Rolls-Roycen ble fraktet til Norge, sannsynligvis til Fornebu Hovedgård, som Matthiessen hadde kjøpt et par år tidligere. Han fikk også bygd et åpent, norsk karosseri til bilen til bruk om sommeren, mens det originale karosseriet ble brukt resten av året.
Esso-direktørens flaggskip
Rollsen ble værende i hans eie frem til hans død i 1948, da veteranbilpioneren Geir Hvoslef kjøpte den.
Etter hvert overtok Esso-direktør Fritjof Lind bilen i 1954. Selvsagt ble det kun brukt produkter av hans fabrikat under vedlikehold og drift av bilen, som ble servet av selskapets mekanikere.
Lind brukte den noe i de første veteranbilløpene i Norge, før den på begynnelsen av 1960-tallet ble satt bort tørt i en egen trekasse i garasjen i utkanten av Oslo.
45 års tornerosesøvn
Der var den i mer enn 45 år inntil arvingene bestemte seg for å selge bilen i 2008.
Følere ble lagt ut via England. En av dem som oppfattet signalene og reagerte var Rolls-Royce Silver Ghost-entusiasten og -eksperten David Morrison i California. Med sin engelske kontaktmann tok han turen til Oslo for å se på bilen, og etter litt forhandlinger ble han enige med familien om å overta bilen vinteren 2009 uten at den hadde vært annonsert på det åpne markedet.
Via England til USA...
I april 2009 kunne Morrison hente ut bilen fra tollageret på Long Beach og ta den hjem for et nærmere oversyn. Uten store arbeider ble bilen entret på Pebble Beach i klassen for urestaurerte originalbiler hvoretter den vant førsteplass på Newport Concours d’Elegance samme år.
De fleste Silver Ghost har byttet karosseri en eller annen gang, men ikke denne. Morrison beholdt sågar den lille «Esso»-vimpelen på høyre forskjerm.
...og tilbake til England
Selv om Morrison synes han hadde gjort et godt kjøp, var det nok rom for en rask fortjeneste, for allerede etter en håndfull år ble den videresolgt. Denne gang tilbake til England, hvor den har vært siden.
Hele tiden med bevaring, ikke restaurering, som fokus. For heldigvis er det beste du kan få en helt original bil som bare er vedlikeholdt, og denne er definitivt en av de aller beste Silver Ghost som finnes. Den har fortsatt så godt som alle originaldeler i behold, også i drivverket, og hele verktøysettet er fortsatt intakt.
På markedet igjen
Etter ti år i samme eie er den igjen på markedet via spesialisten Jonathan Wood. Og denne gang er prisen nok økt en smule, og sannsynligvis langt over hva den ble solgt for da den forlot Norge: Nå er forlangende 800.000 pund, eller nærmere 12 millioner norske kroner.
Da er det kanskje liten trøst at du slipper toll og andre avgifter siden bilen har vært registrert i Norge tidligere.