<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
TRIST SYN: Sir Michael Kadoories 1934 Hispano-Suiza J12 Vanvooren Cabriolet brant helt ut. FOTO: MONTEREY FIRE DEPT.

Luksushotelleier fortviler: 20-millionersbil opp i røyk

Det er hjerteskjærende å se klassiske biler bli totalvrak i brann. To av bilene fra Pebble Beach Concours d’Elegance led den skjebnen på vei hjem.

Publisert 20. sep.
Lesetid: 2 minutter

Mandagen etter utstillingen sirkulerte videoene av en bilhenger som brant med en klassiker inni utenfor Monterey. Ikke lenge etter kunne restaureringseksperten Scott Grundfor melde at det var hans 1979 Ford Probe I Ghia concept som hadde brent.

Blir bygd opp igjen

To uker senere skjedde en tilsvarende ulykke igjen, da en henger med en fantastisk 1934 Hispano-Suiza J12 Vanvooren Cabriolet tok fyr på vei fra Monterey til Salinas. Også denne gang brant hengeren og bilen nærmest til grunnen, slik at den en gang så elegante bilen var et tragisk syn.

PERLE: Kadoorie vant prisen for bilen med best kombinasjon av elegante ytelser og design på Pebble Beach. FOTO: PEBBLE BEACH

Den eies av Sir Michael Kadoorie, eieren av Peninsula-hotellene, og på Pebble Beach ble den vinner av Alec Ulmann Trophy som den bilen som hadde den beste kombinasjonen av elegante ytelser og design.

Gitt at bilen var verd i området rundt to millioner dollar, i overkant av 20 millioner kroner, vil den ganske sikkert bygges opp igjen av noen av de beste i bransjen. Likevel er det all grunn til å tro at eieren må være fortvilet om situasjonen – han er tross alt uten bilen i flere år. 

Alt håp ute

Da stiller saken seg helt annerleds med Scott Grundfors Ford-konsept. Det ble designet og bygd i Italia for å vise Fords aerodynamiske ekspertise i form av en ekstremt kileformet bil som debuterte på Frankfurt-utstilingen i 1979.

BORTE: Den unike 1979 Ford Probe I Ghia concept brant bare timer etter at den ble vist på Pebble Beach. FOTO: PEBBLE BEACH

Den var den første av fem Probe-konsepter til 1985. Grundfor eier også de fire andre, og den første vil stilles ut i brannskadet forfatning blant sine søsken.