<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Global dieselkrise og kuwaitisk dollarfest

Når EU stanser raffinert drivstoff fra Russland, spår Bank of America global dieselkrise. 

Publisert 9. jan. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
EUROPAS BØNN: Ender opp som Kuwaits lønn. Frafallet av raffinerte oljeprodukter fra Russland får Kuwait til å smi mens jernet er varmt. FOTO: NTB
EUROPAS BØNN: Ender opp som Kuwaits lønn. Frafallet av raffinerte oljeprodukter fra Russland får Kuwait til å smi mens jernet er varmt. FOTO: NTB

Russland får snart ikke lov å eksportere én dråpe raffinert drivstoff til Europa, det skal Kuwait tjene penger på.

 Nå åpner de sine drivstoffkraner.

Bloomberg skriver mandag at diesel-leveransene til Europa skal femdobles med mengden de leverte i 2022. I tiden fremover planlegger Kuwait å levere 50.000 fat diesel pr. dag. 

Det tilsvarer 2,5 millioner tonn i året.

Kuwait skal også levere mer flydrivstoff til Europa. Estimatene er 5 millioner tonn i 2023, en dobling fra fjoråret.

Globalt underskudd

Fra 5. februar i år har EU lagt ned forbud mot import av raffinerte oljeprodukter fra Russland. Som følge av dette, kan dieselprisen stige til 200 dollar per fat. 

Bank of America frykter at forbudet kan medføre et globalt underskudd på diesel.

EU kjøpte nesten 1,3 millioner fat raffinerte drivstoff daglig fra Russland på slutten av 2022, anslår analytikere fra JPMorgan Chase & Co. 

Omtrent halvparten av dette var diesel.

Kuwait har brukt flere hundre milliarder kroner på å oppgradere og bygge nye raffinerier de siste årene. Den viktigste investeringen var å bygge Al-Zour, som blir ett av verdens største oljeraffineri.