<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Eneti sikret milliardkontrakt

Cadelers fremtidige fusjonspartner Eneti har inngått en avtale som kan være verdt nesten 1,1 milliarder kroner.

Publisert 18. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 327 ord
SIGNERTE KONTRAKT: Gjennom et britisk datterselskap har Cadelers fremtidige fusjonspartner Eneti sikret seg en avtale som kan generere nærmere 1,1 milliarder kroner i bruttoinntekter. Her et oppjekkbart transport- og installasjonsskip for havvindturbiner – eid av Cadeler. Foto: CADELER

Eneti kunngjorde mandag at deres heleide datterselskap, Seajacks UK Limited, har inngått en avtale om reservasjon av fartøy med en ikke-offentliggjort kunde for transport og installasjon av vindturbiner, kommer det frem i en melding fra selskapet.

350.000 dollar pr. dag

Med mobilisering, som starter i første kvartal 2027, vil kontrakten utføres av ett av selskapets to NG16000X vindturbininstallasjonsfartøy som bygges på et verft i Sør-Korea for tiden. 

Inkludert mobilisering og demonteringen forventes engasjementet å vare mellom 210 og 245 dager og generere mellom 87 millioner og 100 millioner dollar i bruttoinntekt. Prosjektkostnadene forventes å være 15 millioner amerikanske dollar totalt.

– Gjennom muligheten til å bruke en av våre to nybygg, gir dette prosjektet både maksimal fleksibilitet og økende fremtidige kontantstrømmer. Med nettoinntekter på nær 350.000 dollar pr. dag, gjenspeiler kontrakten de forbedrede fundamentale forholdene for offshore vind og nåværende markedsforhold, sier konsernsjef Emanuele Lauro i Eneti.

Fusjonerer

Havvindselskapet Eneti ble i sommer enige om å fusjonere med Cadeler, i det som vil skape et av de største selskapene med en av de mest diversifiserte flåtene av transport- og installasjonsfartøyer i industrien.

Det vil skape et av de største selskapene med en av de mest diversifiserte flåtene av transport- og installasjonsfartøyer i industrien. Cadeler eier to slike fartøyer i dag, og har i tillegg fire under bygging med levering i 2024 og 2025.

Mens Eneti eier fem vindturbininstallasjonsskip, og har ytterligere to under bygging med levering i 2024 og 2025. Tre av Enetis skip anses ikke som kjernevirksomhet, og kan bli avhendet før eller etter sammenslåingen.

Oppgjøret vil skje i aksjer, hvor bytteforholdet er 3,41 Cadeler-aksjer for hver Eneti-aksje. Etter sammenslåingen vil de nåværende aksjonærene i Cadeler og Eneti eie henholdsvis 60 og 40 prosent av det kombinerte selskapet.

Det sammenslåtte selskapet vil hete Cadeler, og ha hovedkontor i København, og aksjene vil være notert både på New York Stock Exchange og på Oslo Børs.

Forutsatt alle godkjennelser, er det ventet at sammenslåingen vil bli gjennomført i fjerde kvartal i år.