<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Varsler tvangsmulkt til ni strømselskaper

Ni kraftleverandører vil motta varsel om tvangsmulkt fra RME på grunn av avvikende fakturer og manglede rapportering. 

Publisert 27. nov. 2023
Oppdatert 27. nov. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 539 ord
SPENNING: 58 av 75 kontrollerte kraftleverandører hadde avvik da RME førte tilsyn i vår. Nå risikerer ni å få bøter for å nektet å innrette seg.  Foto: Iván Kverme

Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) fant brudd på krav til faktura eller rapporteringsplikten hos 58 av 75 kraftleverandører. Mens de fleste innrettet seg etter beskjeden fra RME, er det fortsatt ni strømselskaper som ikke har rettet avvik og som vil motta varsel om tvangsmulkt fra RME, varsler tilsynet mandag. 

– Vi har gjennomført tilsyn hos samtlige kraftleverandører som selger strøm til privatkunder i Norge. De fleste kraftleverandørene har innrettet seg, men ni leverandører bryter fortsatt loven, sier Tore Langset, direktør for RME.

Reguleringsmyndigheten vurderer å gi en selskapene en tvangsmulkt på 12.000 kr pr. virkedag, men størrelsen på bøtene kan bli oppjustert.

Varslet om tvangsmulkt

  • Motkraft AS
  • Austevoll Kraftlag AS
  • Strøyma AS
  • Nord-Salten Kraft AS
  • Meløy Energi AS
  • Varanger Kraftmarked AS
  • NordlysEnergi AS
  • Kraftriket AS
  • NorgesEnergi AS

Fakturaavvik

Det var i mars i år at RME varslet tilsyn med alle strømleverandører som selger strøm til husholdninger med krav til utforming av faktura og rapporteringsplikten til strømprisportalen strømpris.no.

– Formålet med tilsynet er å sørge for at kraftleverandørene følger lover og forskrifter. Vi skal ha et oversiktlig sluttbrukermarked med transparente avtalevilkår og god informasjon til kundene, sier Langset.

VIL HA GOD INFORMASJON: Tore Langset, direktør for RME. Foto: Catchlight/NVE

I gjennomgangen kom det frem at de fleste selskapene hadde brudd på krav til utforming av faktura. Noe av grunnen til dette er at det fra 1. november i fjor ble innført nye krav til informasjon på faktura, og funnene viser at det er flere som ikke har tilpasset seg disse kravene ennå. 

Nesten 90 prosent av strømselskapene som hadde avvik, hadde avvik på krav til utforming av faktura. Flere av leverandørene hadde dessuten brudd på både krav til fakturautforming og rapporteringsplikten.

Ifølge RME er den vanligste bruddet på fakturautformingen at fakturaene mangler nøkkelinformasjon. Det er blant annet krav på navn på kraftleveringsavtalen, avtalens varighet, varslingsrutiner ved avtaleendringer og varigheten til en eventuell prisgaranti.

– Ingen alvorlige brudd

– Vi har ikke funnet alvorlige brudd, men samtidig er det altfor mange selskap som bryter krav til informasjon på faktura eller rapporteringsplikten til strømprisportalen, sier Langset.

Litt over 25 prosent av de strømselskapene som tilsynet fant avvik hos hadde brudd på rapporteringsplikten. Det tilsvarer 15 kraftleverandører. Det innebærer at de selskapene enten har strømavtaler de ikke har rapportert inn til strømpris.no eller at de har meldt inn feil eller manglende opplysninger om strømavtaler

– Strømprisportalen er et viktig virkemiddel for at strømkunder skal kunne sammenligne strømavtaler og ta et informert valg. Da må det som står der være riktig, sier Langset.

Saken fra RME kommer en drøy uke etter at Forbrukertilsynet konkluderte i en helt uavhengig sak med at 14 strømselskaper risikerer å få ukentlige bøter på 100.000 kroner hvis de bryter loven igjen. Reaksjonene fra tilsynet kom etter at de i vår gjennomførte en kontroll på markedsføring, prislistene og opplysninger om angrerett fra de 19 største strømleverandørene i landet. Tilsynet fant lovbrudd hos samtlige av de 19 selskapene som ble sjekket, og tidligere i november fikk 14 av selskapene beskjed om muligheten for bøter.