Ford la etter stengetid på Wall Street torsdag frem stygge tall for fjerde kvartal, og blir straffet med hele 8 prosent kursfall i fredagens førhandel.
Resultatet etter skatt kom inn på 1,3 milliarder dollar, 11 milliarder dollar svakere enn i samme periode året før. Helåret 2022 ble gjort opp med 2 milliarder dollar i underskudd, nesten 20 milliarder dollar ned fra 2021-resultatet.
44 milliarder dollar var riktignok godt over forventede 39,8 milliarder dollar. Eksklusive engangseffekter tjente Ford 51 cent pr. aksje i fjerde kvartal, mot konsensus som ifølge CNBC lå på 62 cent pr. aksje.
Utøvelsen sviktet
Bilkjempen, som selv hadde guidet et 2022-resultat på pluss 1,1 milliarder dollar, forklarer fiaskoen med «svak utøvelse» i tillegg til flaskehalser i forsyningskjeden.
«Vi skulle ha gjort det mye bedre i fjor. Vi la igjen rundt 2 milliarder dollar i overskudd på bordet som vi hadde kontroll på. Dette skal vi korrigere med bedre utøvelse og resultater», skrev Farley i rapporten.
– Å si at jeg er frustrert er et understatement, sa han ifølge Bloomberg senere på en telefonkonferanse.
På samme telefonkonferanse varslet finansdirektør John Lawler en kraftig opptrapping av programmet som opprinnelig skulle eliminere 3 milliarder dollar i årlige kostnader innen utgangen av 2025. Dette vil omfatte nedbemanning på toppen av de rundt 3.000 som mistet jobben i august.
Overgangstrøbbel
Nyhetsbyrået mener kvartalsrapporten viser hvordan Ford sliter med å balansere overgangen fra biler med forbrenningsmotorer til elbiler. Selskapet må selge mye av de bensinslukende pickupene i F-Serien og SUV-en Bronco for å få realisert konsernsjef Jim Farleys investeringsprogram på 50 milliarder dollar i utvikling og produksjon av elbiler.
Ford sikter mot å øke produksjonen av elbiler til en årstakt på 600.000 innen utgangen av 2023, og innen 2026 er målet å ha økt til 2 millioner elbiler i året. Selskapet er nest største aktør på elbiler i USA, men er langt bak Tesla som har nesten to tredjedeler av markedet.
Men elbilmarkedet er et marked med akselererende konkurranse og svakere vekst, og Ford ble nylig tvunget til å kutte prisene på Mustang Mach-E , som en respons på de kraftige priskuttene fra Tesla.