<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Freyr-rival tredoblet milliardtap

Underskuddet til Northvolt økte med 194 prosent i første kvartal, og endte på over 3,2 milliarder kroner. 

Publisert 10. mai 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 489 ord
83 MILLIARDER: NorthVolt ble grunnlagt i 2016 og har hentet mer egenkapital enn noen annen ikke-notert oppstartselskap i Europa. Foto: Bloomberg

Den svenske batteriprodusenten Northvolt har ambisjoner om å bli verdens grønneste batteriprodusent, og er i ferd med å utvide med flere fabrikker, inkludert en ny «gigafabrikk» i Gøteborg sammen med Volvo, skriver Dagens Industri onsdag.

Selskapets store fabrikk i Skellefteå er allerede i drift, og nå er det spørsmålet hvor den tredje fabrikken skal ligge. Det står visstnok mellom å legge det til det allerede planlagte Heide i Tysland eller til USA, hvor Bidens inflasjonspakke, IRA, gir selskaper store økonomiske fordeler. Selskapet har tidligere sagt at en avgjørelse om dette vil komme i slutten av mai. 

Kostbar ekspansjon

Men selskapets ekspansjon koster, viser årsrapporten. Til tross for at omsetningen øker med 60 prosent, til 1,1 milliarder svenske kroner, øker underskuddet før skatt med nesten 194 prosent, fra knapt 1,1 milliarder til drøyt 3,2 milliarder svenske kroner. Samtidig har egenkapitalandelen falt fra 68,8 prosent til 44,5 prosent.

Batteriprodusenten, som er i samtaler med banker om en børsnotering så tidlig som neste år til en verdi på rundt 20 milliarder dollar, har hentet mer egenkapital enn noen annen ikke-notert oppstartselskap i Europa. Totalt har Northvolt hentet inn 83 milliarder svenske kroner i risikokapital, og i slutten av mars meldte Financial Times om at de var i samtaler for å hente ytterligere 5 milliarder dollar. 

Northvolt ble grunnlagt i 2016, og har i dag over 4.500 ansatte, hvorav 1.700 ved selskapets lokaler i Skellefteå. De største eierne er investeringsbanken Goldman Sachs og den tyske bilprodusenten Volkswagen, ifølge Dagens Industri. 

Sliter med rekruttering

STORE TAP: For Northvolt og konsernsjef Peter Carlsson. Foto: Bloomberg

Svenske Northvolt er det europeiske batteriselskapet som har kommet lengst med å bygge opp ny produksjon, og allerede mot slutten av 2021 ble de første batteriene fra gigantfabrikken i Skellefteå levert til kunder som BMW, Volkswagen og Volvo. 

Men selskapet sliter likevel med mye av det samme som de andre nye batteriprodusentene i Europa møter, nemlig at det blir stadig vanskeligere å finne personer med den riktige kompetansen. Ifølge hjemmesiden til Northvolt rekrutterte de over 600 personer til fabrikken i Skellefteå i fjor, og at de trenger ytterligere 1.000 nye personer i år. Samtidig skal de også ansette til nysatsingen i Gøteborg. Denne fabrikken konkurrerer dessuten med et annet stort batteriprosjekt i Mariestad, snaue 20 mil nordøst for Gøteborg.

– Disse spesialistene blir mer og mer verdifulle for hver dag, og det finnes ikke så veldig mange av dem, sa Northvolt-sjef Peter Carlsson da han snakket med snakket Sveriges Radio i januar.

Han etterlyser økt satsing på utdanning på både høyskole- og universitetsnivå.

– Det er mange, mange tusen som må utdannes i lang tid fremover (...) Kompetansebiten kommer til å være kritisk for fremgang, sier Carlsson.