<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Høyner avgifter på kredittkort

Visa og Mastercard dro inn 93 milliarder dollar i kredittkortavgifter i fjor. Nå vil duoen skru opp avgiftene (presisert 1. september 12.48).

Publisert 30. aug. 2023
Oppdatert 1. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 294 ord
BLIR DYRERE I BRUK: Kredittkortene fra Visa og Mastercard. Foto: Bloomberg

Visa og Mastercard vil høyne avgiftene amerikansk detaljhandel må betale når de aksepterer kundenes kredittkort. Økningen kan øke duoens inntekter med 502 millioner dollar årlig, melder Wall Street Journal og viser til beregninger gjort av konsulentselskapet CMSPI.

Økningen planlegges ifølge avisens kilder til oktober og april, og en del av den vil gjelde kjøp på nettet.

CMSPI estimerer at nettverksgebyrer vil utgjøre litt over halvparten av inntektsøkningen, mens resten vil komme fra såkalte «swipe fees.» Butikker betaler disse gebyrene når kunder betaler med kredittkort.

Ikke i Norge

Visas kommunikasjonssjef for Norden og Baltikum, Hampus Stenberg, understreker overfor Finansavisen at gebyrøkningen ikke gjelder Norge. Det samme påpeker MasterCard i en offisiell uttalelse. 

Sistnevnte hevder rett ut at Wall Street Journals artikkel bygger på feilinformasjon.

«Vi var klare på to punkter før saken ble publisert – det er ingen endringer i Mastercards vekslingsrater, og den ene «endringen» som ble referert til er en eksisterende tjeneste vi tilbyr til innløsere, som kan aktivere den etter behov for å sikre en tryggere og mer strømlinjeformet betalingsprosess for forbrukere», heter det.

– Dårlig timing

Amerikansk handel betalte omkring 93 milliarder dollar i kredittkortavgifter til Visa og Mastercard i fjor, går det ifølge avisen frem av en bransjeundersøkelse gjort av Nilson Report. For ti år siden var disse tallene nede i 33 milliarder dollar. Noe av denne kostnaden blir lempet over på kortbrukerne i form av høyere priser.

Doug Kantor, juridisk rådgiver i National Association of Convenience Stores, påpeker overfor Wall Street Journal at mange bedrifter allerede blir påvirket av inflasjon og høye renter, eller fortsatt ikke har hentet seg helt inn igjen etter pandemien.

– Det er bare en dårlig kombinasjon og dårlig timing at noen av disse avgiftsøkningene skal finne sted, sier han.