S
Norwegian la torsdag frem tidenes beste kvartalsresultat (kapasitetsjustert) på nærmere 2,2 milliarder kroner i tredje kvartal, hjulpet av en overraskende sterk booking-trend.
Markedet reagerte med å sende aksjen opp over 10 prosent på Oslo Børs.
– Vi har en merkevare som er ekstremt sterk, og driver selskapet kanskje bedre enn noen gang, uttalte konsernsjef Geir Karlsen da han gjestet Økonominyhetene, og viste til at Norwegian er topp 3 i Europa på punktlighet.
– Samtidig satser vi på forretningsmarkedet som vi aldri har gjort før, og har nylig signert ganske store avtaler med store nordiske selskaper, la han til.
– Vi er forberedt på alt
Den gode driften bidrar til å fylle opp kontantbeholdningen, som nå teller nesten 10 milliarder kroner. Dette kan komme godt med hvis aggressive lavprisaktører som Ryanair, Easyjet eller Wizz Air hugger til i det norske innenriksmarkedet – slik sistnevnte gjorde under pandemien.
– Vi er forberedt på alle mulig scenarier. Det er ikke et spørsmål om hvis disse kommer inn i markedet, men når de vil gjøre det. Vi må bare passe på at vi er så konkurransedyktige som vi overhodet klarer, sa Karlsen.
Avlyste Scatec-emisjon
Dagens andre gjest i Økonominyhetene var konsernsjef Terje Pilskog i Scatec, som knuste konsensus i tredje kvartal og benyttet kvartalspresentasjonen til å avlyse den fryktede emisjonen.
– Den nye veksttakten gjør at vi ikke er avhengig av å hente ny kapital. Basert på vår nye vekstplan er vi selvfinansiert, sa han, og gjentok budskapet i TV-studio.
Scatecs nye vekstplan er å bruke 500-750 millioner kroner med egenkapital i årlige investeringer.
Budskapet ble godt mottatt på Oslo Børs, der aksjen steg over 16 prosent torsdag.