Tar Hannisdahl feil når det gjelder tankmarkedet?


På oppfordring fra Flipper starter jeg en ny tank-tråd siden contangotråden var lang og vanskelig å navigere i. Contango er ikke lenger det mest aktuelle for tankmarkedet heller, selv om det fort kan komme tilbake.

Naturlig å starte denne tråden med Cleaves Tanker-rapport som kom for få minutter siden hvor han nedgraderer hele sektoren til selg. Det lå i kortene etter at han nedgraderte OET til tross for at de slo alle hans forventninger.

Hele rapporten kan leses her: https://5f38c3be-c80e-4113-8699-341bc56851e6.usrfiles.com/ugd/5f38c3_50cd97b835c54a35a5b6b967577b4318.pdf

Han tegner et dystert bilde for de neste to årene. Her er innledningen:

After a period of incredible earnings, Oil Tanker spot rates have now collapsed from the peaks of March/April. We remain pessimistic towards 2H20 and beyond and now transition to trough pricing of the Oil Tanker segment. As we think the new reality will inevitable dawn on investors, we further downgrade the segment to SELL (from HOLD)

Market: As we alluded to when we downgraded the Oil Tanker segment to HOLD (from BUY) 13 April, the imminent rout in oil supply left floating storage the only element supporting demand for Oil Tankers. The oil market is rebalancing even sooner than we had expected, with the deteriorating contango in the oil price futures curve by large removing floating storage as an option over the course of only one month. The new reality is a large fall in demand for oil transportation with the upcoming inventory destocking cycle adding to shipowners’ woes. The only thing saving Oil Tankers from potentially the worst down-cycle in many decades is the lowest orderbook since 1996. Thus, we expect that a strong rebound in Oil Tanker demand in 2023E against a very low fleet growth could push earnings into super-cycle territory.

Investments: With both the short- and medium-term outlook looking bleak, we transition to trough pricing which is based on: 1] An expected ~20% asset value depreciation, 2] cash-flow ahead of the expected trough and 3] a historical discount to trough-NAV. We calculate an average 31-32% downside to our covered Oil Tanker companies using several different methods. The only company not receiving a SELL rating is ADS Crude Carriers (HOLD/N22) which has a low elasticity towards falling asset prices and is already priced quite low. We see the biggest downside in Nordic American Tankers (SELL/$1.6).

Redigert 20.05.2020 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
oppturen
20.05.2020 kl 19:54 12895

Henger ikke på greip.
Oet har sikret 5 av VLCC på fast pris frem til 2023, og derfra er de super bull ?
ADS har skip med restlevetid på ca 3 år og korte kontrakter.
Selv med nye scrubber vil ADS sine skip være 17,5 + og derfor få lavere rater og trolig heller ikke være førstevalg.

Kursmål for tankaksjer på OSE:
ADSC: NOK 22
FRO: USD 4,8
Hafnia: NOK 11
Hunt: NOK 2,9
OET: NOK 38
DetErMeg
20.05.2020 kl 19:56 12774

Zevzcorp skrev Innlegget er slettet
Tror gjennomsnittet er 6 kroner

Helt vanvittig. Hafnia får kuttet kursmålet med 70%!
JonasKr
20.05.2020 kl 20:11 12625

Hva mener han med "inventory destocking cycle"?

At oljelagrene skal tappes.
JonasKr
20.05.2020 kl 20:35 12386

fattigstakkar skrev At oljelagrene skal tappes.
Poenget her er at det er en riv ruskende gal logisk brist i hele argumentasjonen hans. Nå har mange av disse selskapene bøttet inn penger siden ifjor høst, og mange har ennå ikke betalt utbytte (OET/Hunt). Bra 19Q4, og garantert bra Q1 og Q2 for 2020. Disse pengene blir jo ikke borte. De er tjent og er i selskapene. Mange har sikret langtidskontrakter som sikrer pluss i regnskapene selv on spotratene skulle gå i dass for en periode. Kursmålene fremstår for meg som en vits. Lave spotrater vil kun være midlertidig, og jo lavere de går, dess lavere vil sannsynligvis ordreboka for nybygging være, og dess bedre blir rekylen. Oljeforbruket vil ta seg raskt opp igjen, og jeg som i tillegg tror skiferolje blir vinneren, er ennå mer bull pga lengre fraktruter. Man kan self spekulere i å selge, men da tar jeg heller med meg utbyttene på veien og venter på rekylen.
Redigert 20.05.2020 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Hellboy
20.05.2020 kl 20:42 12334

takk for linker og info, fattigstakkar.

Jeg holder meg til Hunt, Oet og Hafnia av disse. Og har vel bare en reaksjon på den nye rapporten til Hannisdahl og hans nye kursmål. Det er at fyren har totalt mistet grepet.

Men, positivt for meg som er på kjøperen og langsiktig ;-)

Kjære vene, har dere enda ikke kommet dere ut av tank?
Hellboy
20.05.2020 kl 20:50 12236

nope, er langt fra fullastet ennå.

Til og med ratene Hannisdahl leverer er langt lavere enn det som oppgis av andre:
Most significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC -13% to $44k/d
#LR2 -6% to $42k/d
#MR -15% to $9.7k/d
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1263179037758849027
Hellboy
20.05.2020 kl 21:01 12120

Jeg skjønner at jeg ikke passer i jobben hans. Hadde jeg gjort såpass heftige endringer i markedssynet og 12-måneders target price hadde jeg startet med en innledning a la, "beklager jeg har bæsjet på leggen, driti meg totalt ut og tatt feil". Han tror jo fortsatt at han er verdens beste shippinganalytiker, etter at han selv mener han bommet så grovt for kun kort tid siden

4,8 i kursmål på fro når estimat for inntjening i år er 3,4. Bare fordi ratene kanskje blir lave en stund.
Lurer på hva han ville sagt om andre sektorer på børsen...
JonasKr
20.05.2020 kl 21:04 12063

Med en inngang i OET på 60kr og sannsyblig utbytte i 2020 på 15-20kr fremstår det som rimelig meningsløst å selge.

Det blir stlt spørsmål om kilde på det han oppgir.
De VLCC slutninger jeg har sett ligger i området
WS 50-68 idag «on subs» riktignok på VLCC Fixtures
bellx
20.05.2020 kl 21:06 12021

Analytikere som er så unge tviler jeg på sitter med faciten om hvor tankmarkedet skal.
oppturen
20.05.2020 kl 21:09 11982

Ser Clavis søker shipping analytiker, det gir mening....

Kan se ut som Hannisdahl har mistet gurustatusen når hele sektoren fortsatt er kraftig opp tross denne rapporten. FRO er vel den som ble påvirket mest negativt ser det ut som.

VLCC -13%
44k
Redigert 20.05.2020 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Keneid
20.05.2020 kl 21:58 11668

Å spå shipping-markedet 3 år frem i tid så er man god. Jeg har fulgt med i nesten 30 år og kan ikek huske at noen har hatt rett så langt frem i tid. Alle uforutsette hendelser som kriger, trusler og sanksjoner har ofte ødelagt horisonten enten positivt eller negativt, både for tørr, gass og olje. Det er lett å si at slik det er i dag, så er det slik om tre år.

En ting som er meget spesielt i Cleaves rapport er at de ikke tar hensyn til at Corona-problematikken som enda ikke er løst. Vi vet ikke når den blir løst, og vi vet ikke hva som skjer når markedene åpner igjen, om det blir katastrofalt og alt blir stengt igjen.

Hvis TP på FRO er 4.8 og man ser en realistisk utbytte på q og q2 på 1,4$ = Utbyttet blir da på 29.17% av TP 4.8$ tja... Synes Cleaves begynner å bli useriøse. Poten og partners traff best i april og skivebom av Cleaves med twitter-kongen JH. Cleaves hadde også en skivebom høsten 2019.

Tanksektoren, muligens gass og tørr er den eneste sektoren som jeg kjenner til som til de grader priser inn antatt fremtidige kontantstrømmer i aksjeverdien. Det har ikke alltid vært slik... En ting er fremtidsutsikter på 1år til 1.5 år i forveien. noe helt annet er en syklus på 3 år...


Redigert 20.05.2020 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
fastinvest
20.05.2020 kl 22:03 11613

Scorpio tankers stiger 4% i dag. Trolig etter denne artikkelen: https://www.tradewindsnews.com/finance/scorpio-tankers-bugbee-bring-on-the-pain-from-destocking/2-1-811733

De mener markedet tar feil og er positive. En av poengene er at folk vil kjøre mer bil og ta mindre fly noe som vil øke etterspørselen etter produkt tankers

Hafnia kommer også til å levere sitt beste kvartal noen sinne. Om aksjen faller til 11kr kommer jeg til å spytte inn millioner. Om det blir rally i 2023 altså om ca 3 år og vi ser kurs på 45kr som har vært deres tidligere kursmål så snakker vi jo 4 ganger penga på 3 år + utbytter.
Tror mannen må være full
alan
20.05.2020 kl 22:19 11494

Legger ikke så mye vekt på det som Cleaves kommer med. Bruker ikke tid på dem.
Tok en titt på hjemmesiden deres, eiere og de som jobbet der.
Og ble ikke særlig imponert. Men det er nå min menig.

Synes faktisk Shipping forumene på Hegnar, har mye mer å fare med.
Her er det mange som kommer med veldig bra info, og gode innlegg.
CapitaL
20.05.2020 kl 22:29 11418

Hannisdahl går som alltid grundig til verks.. men det ligger en viktig forutsetning inne her, og det er at oljeetterspørselen vil holde seg lavere enn 2019-nivå i årevis fremover.
Base caset går på 4 mbpd lavere etterspørsel i 2021 enn i 2019, og 2mbpd mindre i 2022. Omregnet i VLCC laster blir det 730 færre laster i 2021 og 365 færre i 2022..
Skal JH få rett betyr det at etterspørselen etter olje ikke vil ta seg opp før i 2023.. Vi er fortsatt midt i en pandemi og jeg tror egentlig ingen kan si noe sikkert om oljeetterspørselen i verken 2021 eller 2022. Det er jeg helt sikker på;)
hogan
20.05.2020 kl 22:58 11274

Er han sinna på tankaksjer, er det noe personlig her
Blir ikke noe lagertrekk fra ship, ikke noe tro på det, tror dem at alt er oppe å står om en uke og allemann på jobb igjen verden over, dream on
Redigert 20.05.2020 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
DetErMeg
20.05.2020 kl 23:08 11215

Tank vil jo ha det jævlig i noen år etter contango før jeg å tror de kommer tilbske i 2023 ish. Dette er fordi ratene vil falle veldig mye som vil kreve at mange eldre vlcc og andre mindre tankere gjennom hele perioden siden mange gamle tankere er på lang TC. Og så har vi imo 2030 og andre mulige mindre ting som vil føre til mindre kontrahering. Jeg tror også scrubbere vil få en verdi igjen siden jeg tror spreaden mellom høy svovel olje og den nye miljøvennlige vil øke.

Men hvis det jeg tenker kommer til å skje så er mulig at tankboom vil vare i en lengre periode. Men det er viktig å huske at det forskes på elektriske tankere samt lng motorer.

Har han tatt hensyn til at ikke all olje fraktes på skip?
Nedgang i oljeforbruk fører jo ikke nødvendig vis til like stor nedgang i frakt på skip.
En annen faktor er jo hvilke oljefelt som faktisk reduserer produksjonen og hvordan olje fraktes derfra.

Rapporten er jo stor og det står kanskje om dette der, jeg orker ikke lese den.
oppturen
20.05.2020 kl 23:19 11099

SA trenger penger = markedsandeler for salg av olje, tar ikke etterspørselen seg opp vil SA dumpe prisen igjen for å få bort konkurrenter.
Tipper deg ikke er lenge til neste contango.
Kina bygger større lager på land også.

En ting er sikkert - vi skal ikke så lang tid inn i fremtiden før disse regnestykkene blir snudd på hodet. Det er greit vi skal se fremover i aksjemarkedet - men man må fokusere litt på hvor man er i dag også...spesielt i en bransje som dette som er meget uforutsigbar. Selv korte spådommer klarte ingen å treffe på de siste 8-9 mnd....inkl effektene av oljekuttene....og oljeprisen etc etc. Blir da litt spesielt å være så skråsikker på himmel og helvete i tank.

Jeg tror dessverre det blir vondt fremover. Nkr er på vei til å styrke seg, og ratene i $ er på vei ned. I tillegg spår enkelte dommedag på flere års sikt.

Vel - hvis tømming av lager går fortere enn antatt, og økonomien kommer på skinner igjen til vinters...er vi ikke da igjen i nærheten av normale sesongsvingninger innen feks tank?
NOELLE
21.05.2020 kl 00:14 10872

Pen oppgang for tank segmentet i US i kveld iallefall.
Keneid
21.05.2020 kl 00:52 10766

Det er vel det nettopp mangel på kontrahering som snur en normal syklus på hodet. Det er nesten ikke bestilt nye skip til 2024. Ordrebooken har aldri vært så lav siden tidenes morgen, nettopp grunnet usikkerhet rundt avgifter og skatter på dagens teknologi og miljøkrav senere. Det er vel noen av grunnene til flere amerikanske selskaper taler cleaves midt i mot 2021 og 2022 scenarioet. Det blir morsomt å se. Jeg er sikker på at cleaves ikke har helt rett. Mulig de har rett kortsiktig ved at q3 og muligens q4 er svake. Skjer det en rask recovery av verdensmarkedene, oljeprisen opp, så er det kort vei for opec-landene å hente tilbake markedsandeler ved å øke produksjonen igjen. Passerer oljeprisen 40$ er det full skiferproduksjon i usa som igjen vil føre til økt produksjon i opec.
Cleaves sin rapport på 127 sider er ensten som en hersketeknikk. De går tross alt igjennom alle tankselskapene. Selve sektor- og markedsidene er ikke så mange, eller så fyldige.
Volga
21.05.2020 kl 01:15 10698

Hvilke flere amerikanske selskaper er det du konkret sikter til som taler Cleaves midt i mot @keneid?
BørsMR
21.05.2020 kl 01:22 10669

Mulig frontline står til 48 kroner om 3 år, men da burde han vel ikke ha «selg» som anbefaling. 7 kroner utbytte er allerede bekreftet, og noen tiere til er veldig sansynlig. Da gjenstår det ikke mange kronene i utbytter før man i værste fall er sikret break even. Og med den lille risikoen for et lite tap kontra sjangsen for stor gevinst skjønner ikke jeg at man skal selge til skarve 80 kurs.

Nettopp.
Jeg har en sterk følelse av at nå skal tanksegmentet forsøkes gruses ned av kyniske analytikere for spekulanter som ønsker billig inngang før gode utbytter Q1-2 og også 3.
Historisk har det alltid vært tilbudet som har drept ratene, ikke etterspørsel.
Størstedelen av skuter i contango er eldre,
uten scrubbers, dyre i drift, og for lengst klare for skroting. Disse kommer neppe i ordinær frakt igjen, og spesielt ikke på lavere rater. Dette, sammen med historisk
lav ordrebok bygging på 2-3 % vil holde ratene. Jeg føler meg trygg på gode tider i tank framover. At kursene forsøkes gruses, gir fler billige aksjer for gode utbytter, også for hvermannsen som ikke kun fokuserer på kurs, men på utbytter, og som ikke lar seg skremme av dommedagsprofeten.
Herregud, sektoren tjener jo cash i bøtter og spann !
Redigert 21.05.2020 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Keneid
21.05.2020 kl 01:50 10596

google er en god venn.... se på analytikere som skriver i bloomberg, goldman sachs og oilprice.com m.m. de siste dagene så vil du fort finne ut at verden består av mer enn cleaves... Betyr ikke at de andre er så veldig forskjellig mening eller syn ennl cleaves, men cleaves er ekstremt pessimistisk på fremtidig cash flow og rater. Når du har fro som har i q1 og q2 som kommer til å gi minst 1.4$ i utbytte til sammen, kanskje mer. Så kan du regne prostenter av dette på cleaves sin tp. Det er mye som ikke stemmer.
Cleaves baserer seg på null behov for fremtidig frakt og ratene faller i grus og vi får et nytt 2016. Det er konflikten, eller konsensus sammenlignet med mange andre. Med denne strategien og tanken cleaves har i disse rapportene så hadde verden vært konkurs for lenge siden. Jeg er enig at ratene kommer itl å falle ved en overgang fra contango til normalisering av behov for frakt, men forstår ikke at han er så skråsikker på rater ned i 12k$-15k$...
Redigert 21.05.2020 kl 01:51 Du må logge inn for å svare
Ratta
21.05.2020 kl 04:06 10488

Tänk opp i us, og videre opp after hours. Leser de ikke Hannisdal?
JonasKr
21.05.2020 kl 04:45 10450

Det som også tydeligvis passerer helt under radaren her er det faktum at ratene begynte å ta av ifjor høst, lenge før Coronaviruset. Med mindre Hannis mener verden vil bruke 2.5-3 år på å stabilisere oljemarkedet, har jeg vanskelig for å se hvilke fundamentale forhold som har endret seg. Det eneste er flybransjen, men dette utgjør kun 6% av verdens oljekonsum, og vil etter alt å dømme kompenseres for ved økt bilbruk.

Ja fyren vingler så til de grader at man må jo undres på om han har gjemt whisky flaska under skrivepulten? - Samtidig er det en rekke logiske brister relatert til "analysen". Man kan jo undres på om det overhode finns noen interne kontrollrutiner knyttet til publisering i Cleaves??

Fyren har over LANG TID vært så uforutsigbar i sine spådommer fra måned til måned at det blir tøvete å bruke hans spådommer for de neste 2 årene som grunnlag for tankmarkedet generelt - og spesielt ikke hans anbefaling på ASD, som nettopp er basert på at de to neste årene skulle kunne dra nytte av IMO2020 . Hvem vet hvor luremusa hopper om en måned eller to?

Anbefaler folk til å søke et bredt utvalg av analyser -samt tenke sjøl . I denne bransjen har ALLE en agenda - inkludert dem man burde forvente at burde være nøytrale.
Redigert 21.05.2020 kl 05:20 Du må logge inn for å svare