Krisen i tank avlyst.. lagrene ikke fulle allikevel;)
Dommedagsprofetiene fra analytikere gjøres til skamme.. oljelagrene er slett ikke fulle og fraktratene stiger. VLCC opp 54% i går.. Markedet henter seg inn raskere enn forventet ettersom land etter land åpner opp. Fremover blir det en balansegang for OPEC+ mht produksjonskuttene.. Blir oljeprisen for høy kommer amerikansk skiferolje på banen igjen på bekostning av OPEC+, noe som neppe er ønskelig;) Dermed vil OPEC+ se seg nødt til å åpne kranene igjen.. Utsiktene ser derfor lysere ut enn på lenge for tank.
-DNB Markets er bull på tank og oppgraderer tankaksjer til kjøp fra hold. Kursmålene justeres også opp, ifølge en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.
Meglerhuset oppgraderer aksjene fordi det ser ut til at de globale oljelagre ser ut til å fylles kun 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet.
I tillegg ventes det at bedringen i oljeetterspørsel og oljeprisene vil gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn, ifølge TDN Direkt.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532475/dnb-markets-anbefaler-fire-tankaksjer
Forventer en oppgradering av ADS, som ser ut til å få et utbytte for Q2 på nivå med, eller høyere enn Q1 ;)
ADS har forøvrig markedets laveste Breakeven på $12.900..
-DNB Markets er bull på tank og oppgraderer tankaksjer til kjøp fra hold. Kursmålene justeres også opp, ifølge en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.
Meglerhuset oppgraderer aksjene fordi det ser ut til at de globale oljelagre ser ut til å fylles kun 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet.
I tillegg ventes det at bedringen i oljeetterspørsel og oljeprisene vil gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn, ifølge TDN Direkt.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532475/dnb-markets-anbefaler-fire-tankaksjer
Forventer en oppgradering av ADS, som ser ut til å få et utbytte for Q2 på nivå med, eller høyere enn Q1 ;)
ADS har forøvrig markedets laveste Breakeven på $12.900..
Redigert 21.01.2021 kl 09:30
Du må logge inn for å svare
CapitaL
28.05.2020 kl 10:34
23768
- Maran Aquarius (2005 - Modern Scrubber) On Subs AG/Thailand WS 71.00 PTT Jun 9-11 Maran Tankers Management (TCE: RV USD 67.25K @ 36.93 days / Actual USD 71.98K @ 34.99 days) 1.95 idle days
- Maran Libra (2014 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/China WS 65.00 Petrogal Jun 24-27 Maran Tankers Management Demurrage USD 65K (TCE: RV USD 71.98K @ 83.59 days / Actual USD 69.55K @ 86.62 days) 3.63 idle days
- Singapore Voyager (2019 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/China WS 63.00 Unipec London Jun 27-29 Chevron Houston [Oil Company or Trader Relet] Demurrage USD 60K (TCE: RV USD 63.64K @ 76.75 days / Actual USD 57.42K @ 84.79 days) 8.79 idle days
Sterke rater!
- Maran Libra (2014 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/China WS 65.00 Petrogal Jun 24-27 Maran Tankers Management Demurrage USD 65K (TCE: RV USD 71.98K @ 83.59 days / Actual USD 69.55K @ 86.62 days) 3.63 idle days
- Singapore Voyager (2019 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/China WS 63.00 Unipec London Jun 27-29 Chevron Houston [Oil Company or Trader Relet] Demurrage USD 60K (TCE: RV USD 63.64K @ 76.75 days / Actual USD 57.42K @ 84.79 days) 8.79 idle days
Sterke rater!
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Struts
28.05.2020 kl 10:42
23677
Ja, det går rette veien - drømmer om USD 0.45-0.5 (se annen ny tråd) for ADS i q2, skal jo ikke nedbetale særlig på gjeld da (så vidt jeg forstår). Anal-ytikere er det bare å glemme, det er mer feil enn rett fra den fronten. Særlig Hannibal Lecterdahl skifter mening annen hver dag, nei - annen hver time ser det ut som.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
CapitaL
28.05.2020 kl 10:44
23654
Om jeg ikke husker feil så skal det betales ca $2m pr kvartal resten av året..
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
tuja
28.05.2020 kl 11:23
23570
Ser veldig bra ut for tank. Helt andre signaler kontra pessimisten Hannisdahl. Han må nok krype til korset og oppgradere hele segmentet igjen. Veldig fine on subs rater siste par dagene. Og ADSC leverer til gull.
:)
:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
CapitaL
28.05.2020 kl 13:38
23321
Kommer kanskje en aldri så liten justering fra den kanten allerede i dag... Kursmål opp til 33 igjen ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
CapitaL
29.05.2020 kl 08:40
22948
Ingen oppgradering fra Cleaves i går.. tross at de bommet på topplinjen med $2,2m... og i tillegg forventet de 10 øre i utbytte, det ble 3 kroner...
Vi snakker faktisk et lite og oversiktlig selskap med bare 3 skip, så denne gangen er jeg mildt sagt lite imponert over analytikerne hos Cleaves.
Man får gjøre seg opp sin egen mening, og min er at Q1 og Q2 alene vil gi et utbytte på 30 % av dagens børsverdi.. Estimerer da 4 kr aksjen i utbytte for Q2.
Da gjenstår det 17 kr å tjene inn på 8-9 kvartaler før skipene må klasses på nytt..
Vi ser nå slutninger med lasting 15-30 juni, noe som betyr seiling den første mnd av Q3 med rater mellom 60 og 70.000 usd..
Jeg ser også at Front Energy som ble hyret inn som oljelager, bare lå i drøyt 14 dager i Kina før det ble losset.. Nok et tegn på at verden kommer i gang igjen etter nedstengningen, med økende oljeetterspørsel som følge.
Gitt dette, samt det faktum at 1/3 av ADS flåte allerede har en TC på $ 69.000 gjennom hele Q3, mener jeg at et kursmål på 22 kr er fullstendig helbom. Med en breakeven på $ 12900 skal det godt gjøres å tape penger på driften de neste 8-9 kvartalene;)
Tiden vil vise hvem som får rett, men faktum er at oljelagrene ikke er i nærheten av så store som det man har trodd, og det meste tyder på rask normalisering Worldwide etter Corona..
Her er det selvfølgelig ukjente variabler, men jeg tror man kan si det sånn at når utbyttet for 2020 er utbetalt, vil muligens kursen fortsatt være 24 kr eller der omkring, men man vil allikevel kanskje ha fått en avkastning på 40-50 prosent av investeringen;)
Det er mitt bet.
Vi snakker faktisk et lite og oversiktlig selskap med bare 3 skip, så denne gangen er jeg mildt sagt lite imponert over analytikerne hos Cleaves.
Man får gjøre seg opp sin egen mening, og min er at Q1 og Q2 alene vil gi et utbytte på 30 % av dagens børsverdi.. Estimerer da 4 kr aksjen i utbytte for Q2.
Da gjenstår det 17 kr å tjene inn på 8-9 kvartaler før skipene må klasses på nytt..
Vi ser nå slutninger med lasting 15-30 juni, noe som betyr seiling den første mnd av Q3 med rater mellom 60 og 70.000 usd..
Jeg ser også at Front Energy som ble hyret inn som oljelager, bare lå i drøyt 14 dager i Kina før det ble losset.. Nok et tegn på at verden kommer i gang igjen etter nedstengningen, med økende oljeetterspørsel som følge.
Gitt dette, samt det faktum at 1/3 av ADS flåte allerede har en TC på $ 69.000 gjennom hele Q3, mener jeg at et kursmål på 22 kr er fullstendig helbom. Med en breakeven på $ 12900 skal det godt gjøres å tape penger på driften de neste 8-9 kvartalene;)
Tiden vil vise hvem som får rett, men faktum er at oljelagrene ikke er i nærheten av så store som det man har trodd, og det meste tyder på rask normalisering Worldwide etter Corona..
Her er det selvfølgelig ukjente variabler, men jeg tror man kan si det sånn at når utbyttet for 2020 er utbetalt, vil muligens kursen fortsatt være 24 kr eller der omkring, men man vil allikevel kanskje ha fått en avkastning på 40-50 prosent av investeringen;)
Det er mitt bet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
CapitaL
29.05.2020 kl 09:12
22794
Tanker pitch goes back to basics as floating storage fades
- Until very recently, the narrative in the tanker market went like this: The coronavirus has destroyed oil demand, excess oil will be forced into storage on tankers, a huge portion of the fleet will be tied up for an extended period, far fewer ships will be left in the spot market, ergo rates will rise.
- The new tanker story goes like this: Oil demand is coming back fast, floating storage has peaked, oil already stored on tankers will be drawn down much quicker than predicted, rate pain during the drawdown period will be less prolonged than expected, market dynamics will revert to old-fashioned supply versus demand, demand will exceed constrained supply, ergo rates will rise.
https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-pitch-goes-back-to-basics-as-floating-storage-fades/
- Until very recently, the narrative in the tanker market went like this: The coronavirus has destroyed oil demand, excess oil will be forced into storage on tankers, a huge portion of the fleet will be tied up for an extended period, far fewer ships will be left in the spot market, ergo rates will rise.
- The new tanker story goes like this: Oil demand is coming back fast, floating storage has peaked, oil already stored on tankers will be drawn down much quicker than predicted, rate pain during the drawdown period will be less prolonged than expected, market dynamics will revert to old-fashioned supply versus demand, demand will exceed constrained supply, ergo rates will rise.
https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-pitch-goes-back-to-basics-as-floating-storage-fades/
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
For å forstå hvor bra utbyttet er så betaler ADS ut kr 3 i utbytte for 1. kvartal, til sammenligning betalte Aker BP ut kr 2,03. Aker har vært blant de aller beste utbytte selskapene på OSE. Et lite tankselskap knuser altså Aker BP på utbytte og kommer trolig til å gjøre det i flere kvartal fremover. Så kan man se på prisingen av ADS...
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
HP17
29.05.2020 kl 09:32
22658
Tenk å få kjøpt ADS på kr 24 nå etter gårsdagens Q1, presentasjon og guiding. Nå er det få dager igjen til å laste opp om en ønsker utbytte på konto for Q1
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
d12m
29.05.2020 kl 09:33
22599
https://www.tradewindsnews.com/tankers/downturn-for-tanker-owners-will-last-for-up-to-18-months-bimco-warns/2-1-816470
Downturn for tanker owners will last for up to 18 months, Bimco warns
Trade body’s chief analyst says weak oil demand and fleet expansion will pressure freight earnings
Tanker markets are facing at least one year of downturn due to weak oil demand and continued fleet growth, according to a senior analyst.
Having risen to historically high levels between mid-March and early May, crude and product tankers earnings have experienced a share correction this month.
Bimco’s chief shipping analyst Peter Sand said that, going forward, tanker players will be facing “12 to 18 months of extremely challenging markets”.
Downturn for tanker owners will last for up to 18 months, Bimco warns
Trade body’s chief analyst says weak oil demand and fleet expansion will pressure freight earnings
Tanker markets are facing at least one year of downturn due to weak oil demand and continued fleet growth, according to a senior analyst.
Having risen to historically high levels between mid-March and early May, crude and product tankers earnings have experienced a share correction this month.
Bimco’s chief shipping analyst Peter Sand said that, going forward, tanker players will be facing “12 to 18 months of extremely challenging markets”.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
zefal
29.05.2020 kl 09:57
22515
Her er jeg helt enig. Det skal mye til for at ratene kommer under ADS sitt suverene break even nivå. Si at det i værste fall skulle bli tilfelle med rater under 13 000$ 1-2mnd i q3 så har vi likevel 1 båt som seiler hver dag til 69 000$ som vil dra opp snittet vesentlig slik at ads fortsatt seiler i pluss. Scrubberne er nedbetalt og de har bare dette lånet som skal holdes vedlike frem til 2022, slik at de nå etter Q1 har enda større mulighet for å distribuere utbytte til aksjonærene.
“When ADS Crude Carriers was established in July 2018, we made a commitment to our investors that we would prioritize returning capital to shareholders in the form of regular dividends. ADS Crude Carriers has again delivered on that promise. The Company’s Board of Directors will distribute a total of USD 10.5 million, or more than 97% of earnings for the quarter."
“When ADS Crude Carriers was established in July 2018, we made a commitment to our investors that we would prioritize returning capital to shareholders in the form of regular dividends. ADS Crude Carriers has again delivered on that promise. The Company’s Board of Directors will distribute a total of USD 10.5 million, or more than 97% of earnings for the quarter."
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
d12m
29.05.2020 kl 10:03
22478
"Scrubberne er nedbetalt"
Hvorfor skrev da ADS i gårsdagens rapport?
" Based on all fuel purchases the Company has done since 1 January 2020, as at the date of this report the Company has recognized cash savings of USD 4.9 million in 2020, equivalent to 40% of its total investment in scrubbers"
De siste 60% har de på magisk vis klart å få tak i siste 2 mnd mens spread har vært rekordliten?
Hvorfor skrev da ADS i gårsdagens rapport?
" Based on all fuel purchases the Company has done since 1 January 2020, as at the date of this report the Company has recognized cash savings of USD 4.9 million in 2020, equivalent to 40% of its total investment in scrubbers"
De siste 60% har de på magisk vis klart å få tak i siste 2 mnd mens spread har vært rekordliten?
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
zefal
29.05.2020 kl 10:03
22462
Ikke lett å bli klok på hvor veien går videre for tank, det er det nok ingen som kan si sikkert. Det er titalls forskjellige megler og analysebyråer med forskjellige meninger rundt veien videre. Alt fra at selg fordi tank har sett sin siste dag, til kjøp fordi olje etterspørselen vil komme tilbake mye tidligere enn ventet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Nummer20
29.05.2020 kl 10:08
22432
De viser vel bare til at investeringen betaler seg i forhold til besparelser i anskaffelse av drivstoff
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
CapitaL
29.05.2020 kl 10:09
22418
Jeg tror snarere på flåtereduksjon enn vekst mht VLCCs.. produkttankere er en annen skål, f.eks FRO har vel akkurat kjøpt 10 nye slike? Disse brukes jo til å frakte bl.a flydrivstoff, som vel er den delen av markedet som vil bruke lengst tid på å komme til hektene.. Vi vet også fra tidligere pandemier at privatbilismen vil øke fremover, grunnet bl.a at folk kvier seg for å benytte kollektivt.. VLCCs vs products blir iallfall uansett som å sammenligne druer og tomater..
Gamle VLCCs uten scrubbere kommer neppe tilbake i frakt etter lagringsoppdrag når den eventuelle kortsiktige dippen i ratene kommer.. Jeg vil gjette på at redere med både nye og gamle skip vil velge å skrape de eldste skipene fremfor å seile de med tap i 2-3 kvartaler.. om det nå mot formodning blir slik at oljeetterspørselen får en langvarig knekk..
Bare min synsing, har du en formening selv d12m?
Gamle VLCCs uten scrubbere kommer neppe tilbake i frakt etter lagringsoppdrag når den eventuelle kortsiktige dippen i ratene kommer.. Jeg vil gjette på at redere med både nye og gamle skip vil velge å skrape de eldste skipene fremfor å seile de med tap i 2-3 kvartaler.. om det nå mot formodning blir slik at oljeetterspørselen får en langvarig knekk..
Bare min synsing, har du en formening selv d12m?
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
CapitaL
29.05.2020 kl 10:13
22387
Scrubbere og survey er nesten nedbetalt.. det gjenstår $0,5m å betale.
Det som menes er at av investeringen i scrubbere er 40% allerede inntjent...
Det som menes er at av investeringen i scrubbere er 40% allerede inntjent...
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
d12m
29.05.2020 kl 10:18
22352
De viser at investeringen pr 31/3 har gitt 40% i retur. Da gjenstod 60% før man er break.even på utgiften. I mine øyne er de ikke nedbetalt i praksis før man har nådd 100%
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
d12m
29.05.2020 kl 10:19
22340
Hvilken horisont? I løpet av 2020 kommer det en grei mengde nybygg ut i markedet så i år blir det flåtevekst.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
zefal
29.05.2020 kl 10:22
22315
Tror du misforstod spørsmålet mitt, evt så var jeg uklar. Det jeg ville frem til er disse beløpene for scrubber og yard stay som de har skrevet om i rapportene sine. Hvor 9mill usd ble betalt i q4 og 13,5 skulle bli betalt i q1. Og noterte derfor på denne rapporten at de bare hadde 0,5 mill usd igjen.
- Jeg snakket ikke om hvor mye de hadde spart inn på scrubberne siden disse ble installert, det er en annen sak.
Fra q4 rapport: As at 31 December 2019, a cash amount of USD 13.5 million had been paid in relation to the investments, with the remaining amount of USD 9.0 million expected to be paid during Q1 2020.
Fra q1 rapport:
Following the payments made in Q1 2020, an estimated USD 0.5 million remains unpaid in relation to the 2019 vessel upgrades and is expected to be paid in mid-2020.
The mandatory intermediate surveys and scrubber installations were completed during the second half 2019 for a total capital investment of USD 22.5 million, of which USD 12 million was for scrubbers (USD 9 million financed by the Equity Raise) and USD 10.5 million for intermediate surveys (USD 7 million financed by the Fleet Loan). The portion of the total capital investment not financed by the Equity Raise and New Loan – an amount totaling USD 6.5 million – was financed by cash from operations. As at the end of Q1 2020 the total capital investment for intermediate surveys and scrubber installations has been paid in cash, apart from USD 0.5 million that is expected to be paid in mid-2020
- Jeg snakket ikke om hvor mye de hadde spart inn på scrubberne siden disse ble installert, det er en annen sak.
Fra q4 rapport: As at 31 December 2019, a cash amount of USD 13.5 million had been paid in relation to the investments, with the remaining amount of USD 9.0 million expected to be paid during Q1 2020.
Fra q1 rapport:
Following the payments made in Q1 2020, an estimated USD 0.5 million remains unpaid in relation to the 2019 vessel upgrades and is expected to be paid in mid-2020.
The mandatory intermediate surveys and scrubber installations were completed during the second half 2019 for a total capital investment of USD 22.5 million, of which USD 12 million was for scrubbers (USD 9 million financed by the Equity Raise) and USD 10.5 million for intermediate surveys (USD 7 million financed by the Fleet Loan). The portion of the total capital investment not financed by the Equity Raise and New Loan – an amount totaling USD 6.5 million – was financed by cash from operations. As at the end of Q1 2020 the total capital investment for intermediate surveys and scrubber installations has been paid in cash, apart from USD 0.5 million that is expected to be paid in mid-2020
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
d12m
29.05.2020 kl 10:24
22287
Ja, vi har nok snakket forbi hverandre for jeg skiller mellom om en investering er betalt eller nedbetalt.
Ja, ADS har -betalt- regningene for scrubberne, men investeringen er fortsatt i minus totalt sett og dermed ikke nedbetalt i form av nok returgevinst.
Men at de ikke lenger har utestående regningsavdrag er forsåvidt et pluss. Enig i det.
Ja, ADS har -betalt- regningene for scrubberne, men investeringen er fortsatt i minus totalt sett og dermed ikke nedbetalt i form av nok returgevinst.
Men at de ikke lenger har utestående regningsavdrag er forsåvidt et pluss. Enig i det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
zefal
29.05.2020 kl 10:27
22272
" ikke lenger har utestående regningsavdrag er forsåvidt et pluss". Dette jeg prøvde å få frem, så da er vi enig :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Grylls
29.05.2020 kl 10:29
22252
De betaler vel litt gjeld via dette:
. Dividend Amortization – whereby 50% of any dividend exceeding USD 2 million in any financial quarter,
USD 4 million in any financial half-year and USD 6 million in any financial year is applied towards
prepayment of the Fleet Loan. Applied until outstanding loan balance is USD 27 million. Any amount
paid for a quarter under the Cash Sweep mechanism shall reduce accordingly the prepayment obligation
under the Dividend Amortization clause.
. Dividend Amortization – whereby 50% of any dividend exceeding USD 2 million in any financial quarter,
USD 4 million in any financial half-year and USD 6 million in any financial year is applied towards
prepayment of the Fleet Loan. Applied until outstanding loan balance is USD 27 million. Any amount
paid for a quarter under the Cash Sweep mechanism shall reduce accordingly the prepayment obligation
under the Dividend Amortization clause.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
zefal
29.05.2020 kl 10:49
22186
Tankers international på twitter nå:
Maran Atlanta 2018 modern scrubber: on subs 109 000/91 440 21/25 dager. WS 95
Maran Atlanta 2018 modern scrubber: on subs 109 000/91 440 21/25 dager. WS 95
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Struts
29.05.2020 kl 10:50
22175
ADS er slik jeg ser det (på min muligens enkle og dumme måte) mye bedre enn banken. Jeg får 2.4% rente på innskudd (sparekonto) i min bank (DNB har tilnærmet 0), i ADS er det over 10% avkastning - bare fra første kvartal! Og absolutt intet som tilsier at avkastningen skal bli noe mindre (tvert i mot) i andre kvartal. Så med, la oss si 20-30% igjen på pengene første halvår, så kan jeg leve utmerket med INGEN avkastning siste halvår dersom alle dommedagsprofetier skulle slå til og ratene for VLCC'er nærmer seg USD 13000 om dagen. Tror faktisk en del banker går konk lenge før ADS må flagge at de ikke lenger har problemer med å telle opp dollarsedlene på inngående.
Ha en riktig god pinsehelg!
Ha en riktig god pinsehelg!
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
tuja
29.05.2020 kl 11:08
22107
Tankers International
@TankersInt
·
17m
Sea Jade (2020 - Modern Scrubber) On Subs WCPan/China $5,000,000 Clearlake Jun 25-30 Vitol (TCE: RV USD 67.33K @ 56.81 days / Actual USD 94.75K @ 42.76 days) 0 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
35m
Maran Atalanta (2018 - Modern Scrubber) On Subs Spore/China WS 95.00 Petrobras May 30-31 Maran Tankers Management [Fixed direct / No Broker] 0 idle days
Ellers framstår ADSC som ett veldrevet selskap med lav gjeld og god inntjening. Husk, de har allerede sikret seg 65k usd i snitt 95% av kv2, samt 69k usd for Page ett stykke inn i kv4. Og som tankers international viser siste uken, er ratene stigende.
Happy hunting, og god pinse.
:)
@TankersInt
·
17m
Sea Jade (2020 - Modern Scrubber) On Subs WCPan/China $5,000,000 Clearlake Jun 25-30 Vitol (TCE: RV USD 67.33K @ 56.81 days / Actual USD 94.75K @ 42.76 days) 0 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
35m
Maran Atalanta (2018 - Modern Scrubber) On Subs Spore/China WS 95.00 Petrobras May 30-31 Maran Tankers Management [Fixed direct / No Broker] 0 idle days
Ellers framstår ADSC som ett veldrevet selskap med lav gjeld og god inntjening. Husk, de har allerede sikret seg 65k usd i snitt 95% av kv2, samt 69k usd for Page ett stykke inn i kv4. Og som tankers international viser siste uken, er ratene stigende.
Happy hunting, og god pinse.
:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
CapitaL
29.05.2020 kl 11:09
22064
Horisont ut neste år.. Jeg tenker som sagt at med svekkede rater en periode vil drift av vintage VLCCs uten scrubbere være ulønnsomt, de vil derfor mest trolig ende opp på en strand i Bangladesh. Scrubberfordelen er ikke lenger like lønnsom som ved inngangen av året, hvilket betyr at investeringen tar 1-2 år ekstra å tjene inn. Det vil jo bare bidra til å fremskynde skraping av skip som mangler scrubbere..
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
d12m
29.05.2020 kl 11:45
21960
Skal ikke så mye til. Frontline estimerte dog en økning på 9 VLCC i år og så reduksjon fra neste år av. Se side 8 i Q1-pres
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=506199&attachmentId=200668&obsvc.item=1
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=506199&attachmentId=200668&obsvc.item=1
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Struts
29.05.2020 kl 12:41
21807
Av ren nysgjerrighet, hvordan fikk du til den økningen på 9 VLCC'er i år?
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
tuja
29.05.2020 kl 12:43
21778
Gamle damer/prinsesser får også betalt:
Tankers International
@TankersInt
·
2m
Princess Alexia (2004 - +15 Years VLSFO) On Subs AG/Vietnam WS 65.00 NSRP Jun 9-10 Hellenic Tankers [+15 years old vessel] Demurrage USD 55K (TCE: RV USD 63.56K @ 39.94 days / Actual USD 73.26K @ 36.04 days) 2.7 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
2m
Princess Alexia (2004 - +15 Years VLSFO) On Subs AG/Vietnam WS 65.00 NSRP Jun 9-10 Hellenic Tankers [+15 years old vessel] Demurrage USD 55K (TCE: RV USD 63.56K @ 39.94 days / Actual USD 73.26K @ 36.04 days) 2.7 idle days
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
tuja
29.05.2020 kl 12:46
21736
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1132497/Tankers-in-floating-storage-hit-new-high
FLOATING storage has soared to a fresh peak, even as oil demand rebounds with unsold Venezuelan and US crude cargoes at anchor off South Africa and Singapore adding to market disruption.
Approximately 278.2m barrels is tracked on 239 tankers at anchor for 20 days or more, according to Lloyd’s List Intelligence data. That figure is reduced to 207.7m barrels after Iranian-controlled or owned tonnage is removed because it is unable to trade due to unilateral US sanctions. The number incorporates long range and suezmax tankers, as well as very large crude carriers.
Some 32.6m barrels of the tally is defined as refined products in storage such as gasoline, diesel or jet fuel, while the remainder is crude, condensate or fuel oil.
About 10% of the global trading VLCC fleet is now estimated to be tied up in floating storage, with 11% of all suezmax tankers, and 9.5% of aframaxes, data shows.
FLOATING storage has soared to a fresh peak, even as oil demand rebounds with unsold Venezuelan and US crude cargoes at anchor off South Africa and Singapore adding to market disruption.
Approximately 278.2m barrels is tracked on 239 tankers at anchor for 20 days or more, according to Lloyd’s List Intelligence data. That figure is reduced to 207.7m barrels after Iranian-controlled or owned tonnage is removed because it is unable to trade due to unilateral US sanctions. The number incorporates long range and suezmax tankers, as well as very large crude carriers.
Some 32.6m barrels of the tally is defined as refined products in storage such as gasoline, diesel or jet fuel, while the remainder is crude, condensate or fuel oil.
About 10% of the global trading VLCC fleet is now estimated to be tied up in floating storage, with 11% of all suezmax tankers, and 9.5% of aframaxes, data shows.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Grylls
29.05.2020 kl 12:50
21661
Takk for link. Det var mye, ja.
Kan bli fortsatt lange ventetider for lossing, så ekstra viktig at avtalt 'demurrage' står i stil med avtalt rate.
Kan bli fortsatt lange ventetider for lossing, så ekstra viktig at avtalt 'demurrage' står i stil med avtalt rate.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
tuja
29.05.2020 kl 12:56
21877
Dersom ADSC hadde solgt en tanker, ville de vært gjeldfri. Hentet fra xi:
Ryktes at: Ridgebury Progress/Purpose 306k 2000 Samsung, Special Survey due - Rumoured sold USD 24 mill.
Begge skipene er på storage TC til rundt August/September, så vi snakker om enten sen levering eller salg med TC attached. Gode priser for 20 år gammelt skip.
Ryktes at: Ridgebury Progress/Purpose 306k 2000 Samsung, Special Survey due - Rumoured sold USD 24 mill.
Begge skipene er på storage TC til rundt August/September, så vi snakker om enten sen levering eller salg med TC attached. Gode priser for 20 år gammelt skip.
CapitaL
29.05.2020 kl 13:33
21775
Fearnleys:
With increased demand China is sourcing more and more supply from the Atlantic to replace lost Middle East cargoes, adding to ton mile and thinning the MEG position list. Add to that a delayed start to the June program, with corresponding compressed activity, and the VLCC market was rigged for an uptick. Having bottomed out in the very high WS 40’s for the benchmark MEG/East route, rates have since shot up. Last done at time of writing is a WS 64.5 paid for a MEG/China run, and WS 62.5 from West Africa for same destination. Arguably increased bunker prices are capping some of the gains, but sentiment is a strong driver and with a number of uncovered cargoes, remaining rates could easily continue to tick up.
With increased demand China is sourcing more and more supply from the Atlantic to replace lost Middle East cargoes, adding to ton mile and thinning the MEG position list. Add to that a delayed start to the June program, with corresponding compressed activity, and the VLCC market was rigged for an uptick. Having bottomed out in the very high WS 40’s for the benchmark MEG/East route, rates have since shot up. Last done at time of writing is a WS 64.5 paid for a MEG/China run, and WS 62.5 from West Africa for same destination. Arguably increased bunker prices are capping some of the gains, but sentiment is a strong driver and with a number of uncovered cargoes, remaining rates could easily continue to tick up.
Struts
29.05.2020 kl 13:43
21720
SS due innebærer en merkostnad for kjøper på minimum USD 4 mill pr enhet. Antar videre at skutene ikke har scrubbere, og selv om det ikke er så aktuelt å investere i akkurat nå, betyr det at "våre" skuter opprettholder en verdi på USD 33 mill (eller der omkring) pr enhet (min mening). Uansett interessant info!
tuja
29.05.2020 kl 15:13
21575
https://mobile.reuters.com/article/amp/idUSL4N2DB013?__twitter_impression=true
China and India soak up oil from floating storage
China and India soak up oil from floating storage
CapitaL
31.05.2020 kl 12:47
21152
Det bekrefter at lagrene er på vei nedover, og oljeetterspørselen på vei oppover.. men det er fortsatt ca 80 VLCCs bundet opp i lagring pt.. I tillegg er det en del skip som nå er bundet opp i lengre TCs, noe som reduserer antall ledige skip i spotmarkedet. Ser det er en av forklaringene som nevnes på ratestyrkelsen den siste tiden. Jeg tror det vil holde ratene i spotmarkedet brukbare langt inn i q3..
Redigert 31.05.2020 kl 12:48
Du må logge inn for å svare
Pervorisk
31.05.2020 kl 12:55
21130
Stratus ligger rolig i kø utenfor Fujairah nå - planlagt ankomst 2.juni🤑
Både Kina og India benytter anledningen til å bygge lagre på land.
Den reelle etterspørselen har nok ikke tatt seg opp.
Det forventes contango i lang tid fremover.
Både Kina og India benytter anledningen til å bygge lagre på land.
Den reelle etterspørselen har nok ikke tatt seg opp.
Det forventes contango i lang tid fremover.
CapitaL
31.05.2020 kl 14:09
21011
Selvfølgelig har etterspørselen tatt seg opp.. iallfall i Asia der flytende lagre tømmes for tiden. Både India og Kinas oljelagre har krympet de siste ukene.
Et visst etterslep på lagerkontrakter inngått i april vil det selvsagt være, men jeg tror ikke på noe nytt contango-bonanza med dagens oljepriser. De skipene som lagrer olje i forbindelse med contangoen ligger vel på 6-9-12 mnd kontrakter, og den lagringen vil nok vedvare til kontraktenes utløp.. så sånn sett vil jo contangoen vare en tid fremover.
https://www.reuters.com/article/us-global-oil-contango-graphic/lasting-contango-in-oil-market-spread-to-outlast-supply-demand-imbalance-idUSKBN2351VY
Et visst etterslep på lagerkontrakter inngått i april vil det selvsagt være, men jeg tror ikke på noe nytt contango-bonanza med dagens oljepriser. De skipene som lagrer olje i forbindelse med contangoen ligger vel på 6-9-12 mnd kontrakter, og den lagringen vil nok vedvare til kontraktenes utløp.. så sånn sett vil jo contangoen vare en tid fremover.
https://www.reuters.com/article/us-global-oil-contango-graphic/lasting-contango-in-oil-market-spread-to-outlast-supply-demand-imbalance-idUSKBN2351VY
Pervorisk
31.05.2020 kl 14:36
20947
Uansett, det er lite som tyder på full krise i tank med det første.
tuja
31.05.2020 kl 18:11
20737