Krisen i tank avlyst.. lagrene ikke fulle allikevel;)

CapitaL
ADS 28.05.2020 kl 10:09 70042

Dommedagsprofetiene fra analytikere gjøres til skamme.. oljelagrene er slett ikke fulle og fraktratene stiger. VLCC opp 54% i går.. Markedet henter seg inn raskere enn forventet ettersom land etter land åpner opp. Fremover blir det en balansegang for OPEC+ mht produksjonskuttene.. Blir oljeprisen for høy kommer amerikansk skiferolje på banen igjen på bekostning av OPEC+, noe som neppe er ønskelig;) Dermed vil OPEC+ se seg nødt til å åpne kranene igjen.. Utsiktene ser derfor lysere ut enn på lenge for tank.


-DNB Markets er bull på tank og oppgraderer tankaksjer til kjøp fra hold. Kursmålene justeres også opp, ifølge en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.

Meglerhuset oppgraderer aksjene fordi det ser ut til at de globale oljelagre ser ut til å fylles kun 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet.

I tillegg ventes det at bedringen i oljeetterspørsel og oljeprisene vil gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn, ifølge TDN Direkt.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532475/dnb-markets-anbefaler-fire-tankaksjer


Forventer en oppgradering av ADS, som ser ut til å få et utbytte for Q2 på nivå med, eller høyere enn Q1 ;)
ADS har forøvrig markedets laveste Breakeven på $12.900..
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Pervorisk
02.06.2020 kl 14:07 4818

Jeg plottet inn Fearnley sine spådommer i Excelarket mitt, og med USD/NOK 9,5 kommer jeg frem til NOK 17,68 i fri cash bare i 2020.

De spår videre rater på 45K i 21 og 22, hvilket vil gi ytterligere NOK 21,45.

Skraping kommer i tillegg med rundt NOK 3

Totalt NOK 42.

Denne er forøvrig interessant når det gjelder tankcaset fremover:

https://youtu.be/vKNt_Z5s6vI

Slettet bruker
02.06.2020 kl 14:10 4814

Husker godt skipene som lå utenfor Holmestrand. Antar det var en fin inntekt for byen i det. Det var forresten noen av byens damer som ble sagt å sørge for en viss "underholdning" av det lille mannskapet som var ombord...., men det er en helt annen historie :-)
Struts
02.06.2020 kl 14:24 4776

Haha, ja det var verken gratis å ha skip i opplag, eller for "skeleton"-crewet om bord. Hadde en skrapkjøper (noen av dem var jo godt kjent og anerkjent) på besøk på den tiden, han hadde akkurat kjøpt en VLCC gjennom det firma jeg arbeidet i den gangen. Uansett, på tur hjemover fra selger/reder i en sørlandsby, kjørte vi forbi Holmestrand og observerte skipene som lå på reien. "Den er jeg interessert i", pekte han mot en vilkårlig VLCC - så bød vi på skipet mens vi satt om bord i taxien (eller hva det var), for skuten(e)s navn var jo lett gjenkjennelig. Det var også rare tider - og før mobilen, så bud måtte fysisk avgis ved hjemkomst (via noe som het telex)...
Redigert 02.06.2020 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Melhus79
02.06.2020 kl 14:31 4747

Når må man være aksjeier på ADS crude for å få rett på utbytte og når kan man evt selge uten å miste utbytte q1 ? record at 5 June ?

last day of trading including the right to the dividend will be 3 June, the ex-dividend date will be 4 June and the dividend will be paid in NOK on or around 16 June to all shareholders on record at 5 June.
Redigert 02.06.2020 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Struts
02.06.2020 kl 15:06 4659

Kjøp i dag eller i morgen så får du utbytte (USD 0.3 pr aksje). Med mindre du selger noen av nevnte dager.

Men er du IKKE aksjeeier får du det neppe!
Redigert 02.06.2020 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
tuja
02.06.2020 kl 15:11 4650

https://splash247.com/qatar-petroleum-signs-19bn-lng-carrier-agreement-with-south-korean-yards/

Og dette sier PAS om LNG- bestillingen av skip:

'...it should be a positive item for most other shipping segments – most notably Tankers, as it will tie up capacity and reduce the risk of seeing newbuild prices back at the marginal cost low’s of 2017-18
Struts
02.06.2020 kl 15:20 4600

Mest ekstreme kontrahering jeg noen gang har hørt om - og ja, bra det ikke var i vårt segment!
CapitaL
02.06.2020 kl 17:23 4449

JH:
#Oil #tanker floating storage continues to fall, -12% w/w according to Shipping Intelligence Network. Floating storage now constitute 8.5% of the global fleet, down from 11.6% at the peak 3w ago
tuja
02.06.2020 kl 21:01 4226

Tankers International
@TankersInt
·
4t
Olympic Target (2011 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/China WS 57.50 Petrobras Jun 29-30 Onassis Demurrage USD 57.5K (TCE: RV USD 62K @ 79.55 days / Actual USD 62.78K @ 78.7 days) 0.17 idle days
tuja
03.06.2020 kl 08:50 3889

Newsweb
3 June 2020 Today is the last day of trading for which shares in ADS Crude Carriers Plc include the right to receive the forthcoming dividend in relation to Q1 2020 earnings, previously announced on 28 May 2020. The shares will be traded ex-dividend of the NOK equivalent of USD 0.30 per share (NOK 2.86 per share) as from tomorrow. o Amount: USD 0.30 per share (NOK 2.86 per share) o Currency: NOK o Date of approval: 27 May 2020, in a resolution by the Board of Directors o Last day including right: 3 June 2020 o Ex-div date: 4 June 2020 o Record date: 5 June 2020 o Payment date: on or about 16 June 2020 Contact Ben Boiling, CFO +47 912 40 945 ben.boiling@ads.no
Davinci_me
03.06.2020 kl 09:49 3740

Blir nok et hopp over 25 kr på slutten av dagen. Ser vi 26? Ser sperren på 24.50 er i ferd med å bli spist opp.
Slettet bruker
03.06.2020 kl 09:55 3729

Siste mulighet til å selge seg ut i dag før det større fallet kommer, ikke en kjeft kjøper denne når den går x
tuja
03.06.2020 kl 10:23 3670

Har du ett problem? ADSC har sikret seg 65k usd i 95% av kv2, samt Page på 69k usd gjennom hele kv3. Denne pengemaskinen er det nok mange som vil ha. Og i rapporten til Fernleys, såg de en god økning i etterspørselen allerede fra nyttår av. Så ADSC ser ut som å treffe bulls eye i syklusen. Hold deg til tørrbulk du, så får vi andre "idiotene" som sitter i en utbyttemaskin av dimensjoner styre med vårt. Du behøver ikke å advare oss. Noen vet faktisk hva de har kjøpt. Men agendaen din kan vi vel stille ett stort spørsmålstegn ved???? Hvordan går det forresten med utbytte i GOGL?
Slettet bruker
03.06.2020 kl 10:24 3666

Andre som har større problemer, denne faller under 20 til uka
Redigert 03.06.2020 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
03.06.2020 kl 10:31 3652

ADS er et soleklart førstevalg i tank! slipper å være med på nedturen som er skikksert fra 2022.

Kjansen for at vi fr oss en ny knekk i oljepriisen er absolutt til stede. Olja har steget mye på kort tid. Bear olje eller bull tank - er ikke dumt.
Redigert 03.06.2020 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 10:35 3647

Artig liten historie :-). Via telex også ja, var definitivt ikke i går dette. Ble det noe av kjøpet da?
Slettet bruker
03.06.2020 kl 10:36 3644

Begynner å innse at forretningsmodellen til ADS er veldig bra. Her har man greid å skaffe til veie billig tonnasje, som man deretter greier å utnytte maksimalt i en tidsbegrenset periode med høye rater. Den siste fortjenesten for aksjonærene ligger i skrapverdien på skipene- når den tid kommer.
Nummer20
03.06.2020 kl 10:37 3645

Fint hvis denne faller, jeg har tenkt å kjøpe mer. Hvis jeg kan kjøpe en aksje for kr 20 som gir 5 kr i utbytte i ett kvartal (Q2) , så sier jeg: Ja, takk! Hvis ADS går til under kr 20, så begynner direkteavkastningen i aksjen å bli hinsides.
hogan
03.06.2020 kl 10:48 3603

Denna skal jo i null om et par år, så det må jo bli veldig bra utbytter for å rettrerdiggjøre å sitte bom fast her, kjøper uansett på 17
Redigert 03.06.2020 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
03.06.2020 kl 10:48 3617

Når man får 17 kr pr aksje i skrappris, skjønner man at nedsiden er svært begrenset. Jeg tror i tillegg at olje vil gå under 30 dollar en gang til... da vil nok ADS være nærmere 35 kr enn 20.
Nummer20
03.06.2020 kl 10:58 3565

Ok, la oss si den skal i null desember 2022, når skrapverdien også er fordelt til aksjonærene. Hvis dette utgjør 17 kr, trenger de å betale ut ca 7,50 fra og med i dag. 3 kroner kommer 16 juni, ca kr 5 kommer i Q2. Da tenker jeg at resterende kvartaler fram til Q4 i 2022 blir bonus. Med BE på 12 900 $ burde det være mulig å tjene noen kroner til i denne perioden. Jeg tror det, så får de som håper på en mulig inntjening en gang i fremtiden i diverse tapsmaskiner heller satse på dette.
Slettet bruker
03.06.2020 kl 10:59 3558

Er det vedtatt at selskapet garantert legges ned når de tre skipene idag skrapes om 2-3 år? Det er jo mulig å fortsette med dette konseptet videre, det ser jo virkelig ut til at ADS er et av få innen tank som har en forretnings modell som virkelig fungerer og gir utbytte til aksjonærene hinsides alt annet.
Pervorisk
03.06.2020 kl 10:59 3551

Jeg startet kjøpene mine i ADS på kr 30,- og snittet meg nedover til rett i underkant av kr 27.
I dag dumpet jeg alt på kr 24,50 - liker ikke utviklingen i tank og USD.
Redd den kommer til å falle mye mer enn utbyttet på kr 2,80 i morgen.
Hadde blitt med videre om snittet mitt var rundt 22 - 23, men jeg kom for sent til "festen".
Lykke til videre dere som kjøpte på riktig tidspunkt:-)


Staffanstorp
03.06.2020 kl 11:06 3507

One solution Pervorisk is to buy in more later if falling and wait for an expected large Q2 dividend. If a fall to NOK 20,- then you may expect a 14-16% dividend for Q2. That generates a half year of dividend at 25-27%. Not too bad.
Nummer20
03.06.2020 kl 11:08 3505

Jeg vurderer også å selge noe hvis jeg mener jeg kan kjøpe den igjen senere billigere, men først og fremst skal jeg kjøpe nye aksjer i juni, juli og august.
tuja
03.06.2020 kl 11:10 3485

Nei, ingenting er skrevet i stein. De kan velge å klasse alle 3 skip i 2022, og fortsette konseptet. Om markedet ser bra ut, har de alle valgmuligheter. Og scrubber har de allerede på alle fartøy, så ADSC kan fortsette å være utbyttemaskin også videre etter 2022. Men, de kan også velge å f.eks selge ett skip, og derved bli så godt som gjeldfri. Her er mange muligheter.

:)
Slettet bruker
03.06.2020 kl 11:12 3471

tja.. er et spørsmål om å regne riktig. Den må falle til 21.7 eller mer hvis du ikke skulle tjent noe på å bli med til i morgen. Ads faller ikke så mye i morgen. Ref FRO i dag. Det er et q2 i vente som kan bremse fallet dessuten har det kommet noen saftige slutninger. Og ads er til dels det eneste tankselskapet cleaves med andre er positive til.
På en annen måte gjør du det riktig. Viser hvordan en aksjespekulant skal gjøre det. Det er noe som heter at ingen millionærer selger på topp eller kjøper på bunn ;)

Gikk ut av long i fro for en stund siden og men har nå litt i ads igjen med et ok snitt (gikk i short i fro i går og dekket inn i dag). Kjøpt meg opp i gogl og 2020 osm jeg ble gjort narr av tidligere ;) tabben var at jeg kunne vært med litt lengre i tank, men med et heldig snitt i ads så blir jeg nok her litt til. Interessant å se om turnovern i oljeetterspørselen akselerere raskere enn forventet. Det er det jeg mistenker. Og det er ikke til å legge under en stol at det er for få skip i tanksektoren under normale omstendigheter.

edit: husk at Break even på ads er 12.9k$ utrolig lavt til vlcc å være.
Redigert 03.06.2020 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 11:13 3469


Tankers International
@TankersInt
·
50m
Wedyan (2010 - Modern VLSFO) On Subs ECMex/Korea $7,650,000 Hyundai Oilbank Jul 1-6 Bahri Oil Transportation (TCE: RV USD 45.31K @ 108.32 days / Actual USD 84.46K @ 68.33 days) 8.95 idle days
Slettet bruker
03.06.2020 kl 11:27 3401

Takk for svar :) Var det jeg også trodde.
For min del kommer jeg til å bli sittende, fortsetter utbyttene som nå generer 4 kvartaler med utbytte en god årslønn for meg. Ser ingen grunn til å hoppe av en slik mulighet.
Struts
03.06.2020 kl 11:27 3399

Nei, vi hadde allerede formidlet et salg til ham, så det var nok mer i festrus han bød på den andre skuta. Rederen ble pussig nok sur for å motta skrapbud... Men det ble mer fest etterpå, han tok med en dame på Norum Hotel, jeg møtte dem der senere på kvelden. Dum, naiv og ung som jeg var spurte jeg om det var hans kone. I ettertid ville jeg ikke se helt bort fra at det var en av de damene som underholdt mannskapene i Holmestrand!
CapitaL
03.06.2020 kl 11:39 3343

Vel, for min del er det helt uaktuelt å selge for 24,50 i dag.. mulig den kan kjøpes til 21 i morgen, men det er langt i fra sikkert.. dessuten er mitt syn på saken at dippen i tank blir kortvarig når den kommer.. den olja som er lagret på VLCCs er ca 160 mill fat.. Det er ikke mer enn 16-20 dagers forbruk i Kina....
Olja har dessuten passert $40.. så nå begynner nok amerikanerne å åpne kranene igjen...
Utbytte på 4kr i Q2 kan fort også bli et utbytte på 3 kr i Q3.. Da har man plutselig bare betalt 14,50 for 8 kommende kvartaler med inntjening pluss at man har mulighet for å bli med videre om selskapet finner på reklassing eller andre sprell i 2022;)

Mye snakk om oppsving for tørrlast fremover.. pga oppsving i verdensøkonomien? Hvorfor skal ikke tank også få et oppsving da? Etterspørselen etter olje vil jo bare øke i årene fremover fra dagens nivå de neste 5-10 årene..
Slettet bruker
03.06.2020 kl 11:49 3338

Forretningskonseptet kan fortsette så lenge det er tilstrekkelig trøkk i ratene. Nå som rederene er svært forsiktig å bestille ny tonnasje knyttet til usikkerhet relatert til fremtidige miljøkrav, så vil et selskap som ADS bidra til å utnytte gamle skip til siste slutt. Kult!
Redigert 21.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 11:58 3308

Det er dette DNB m flere skriver om. Veien fra contango og overproduksjon til økt forbruk og etterspørsel er sannsynligvis så kort at man ikke ser annet enn dipper i ratene. Om russland skal krangle og øker produksjonen som planlagt i juli og august kan det fort bli interessant igjen. Og nå som oljeprisen har passert 40$ klør det nok i fingrene på amerikanske skiferoljeprodusenter. Blir nok ratemessig en volatil sommer...

edit. Og grunnet spenningene mellom kina og us så henger cosco i en tynn tråd igjen...
Redigert 21.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 12:08 3273

17 kr? Hammerinvest har vel regnet seg fram til 3.79 kr med dagens stålpriser, evt 4 til om prisene går opp.

17 kr ble vel sagt om skipene blir solgt til fks. lagring. for det dobbelte av skrapprisen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Struts
03.06.2020 kl 12:13 3284

Enig i det meste her. Eller alt, verdensøkonomi har jeg (heller) ikke peiling på. Anal-ytikere er de siste jeg tror på, de vender kappen etter vinden. PAGE er jo uansett sluttet ut q3 på 69,000, det alene tilsier utbytte om så de to andre damene skulle bli lagt i bøyene. Men i så fall er det vel uansett bare å slå av lyset, og for tørrlast er det god natt lenge før det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Nummer20
03.06.2020 kl 12:20 3275

Rett skal være rett, 17 er drøyt, my bad. Fortsatt happy:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Struts
03.06.2020 kl 12:22 3284

Siste salg jeg fikk rapportert (i dag) av en 2000 bygget dame er: M/T =N. TOPAZ= 306,324/00 Korea for USD 27,000,000 til greske kjøpere. Jeg antar da basis SS passert, og for videre trading. Legg til grunn USD 12 mill for skrap-pris (give or take) pr enhet. Men det er jo i dag (prisen altså), hva morgendagen bringer vet bare ekspertene, som i fjor visste (les spådde) noe helt annet enn det som faktisk ble fasiten noen få uker/måneder senere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
03.06.2020 kl 12:59 3186

Aksjen har tidligere hatt massiv støtte på 22.50 - tipper nok det er bunnen i morgen. Går oljeprisen sydover mtp Opec i morgen. Glir nok ADS fint over dagens kurs ila neste uke. Som sagt nedsiden er minimal. Eneste tankaksjen som er verd å eie, og break even er faktisk under 12.900 nå ref Q1 rapport.
Redigert 21.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
03.06.2020 kl 13:37 3092

Da er oljeprisen på vei sydover på nytt. Bull for tank!
Redigert 21.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.06.2020 kl 13:39 3086

Det er ikke så åpenbart lenger at høy oljepris er negativt og lav oljepris er positivt. Høy oljepris er bra hvis det skyldes økt etterspørsel. Lav oljepris er bare positivt hvis det fører til økt contango.
Redigert 21.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare