Krisen i tank avlyst.. lagrene ikke fulle allikevel;)
Dommedagsprofetiene fra analytikere gjøres til skamme.. oljelagrene er slett ikke fulle og fraktratene stiger. VLCC opp 54% i går.. Markedet henter seg inn raskere enn forventet ettersom land etter land åpner opp. Fremover blir det en balansegang for OPEC+ mht produksjonskuttene.. Blir oljeprisen for høy kommer amerikansk skiferolje på banen igjen på bekostning av OPEC+, noe som neppe er ønskelig;) Dermed vil OPEC+ se seg nødt til å åpne kranene igjen.. Utsiktene ser derfor lysere ut enn på lenge for tank.
-DNB Markets er bull på tank og oppgraderer tankaksjer til kjøp fra hold. Kursmålene justeres også opp, ifølge en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.
Meglerhuset oppgraderer aksjene fordi det ser ut til at de globale oljelagre ser ut til å fylles kun 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet.
I tillegg ventes det at bedringen i oljeetterspørsel og oljeprisene vil gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn, ifølge TDN Direkt.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532475/dnb-markets-anbefaler-fire-tankaksjer
Forventer en oppgradering av ADS, som ser ut til å få et utbytte for Q2 på nivå med, eller høyere enn Q1 ;)
ADS har forøvrig markedets laveste Breakeven på $12.900..
-DNB Markets er bull på tank og oppgraderer tankaksjer til kjøp fra hold. Kursmålene justeres også opp, ifølge en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.
Meglerhuset oppgraderer aksjene fordi det ser ut til at de globale oljelagre ser ut til å fylles kun 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet.
I tillegg ventes det at bedringen i oljeetterspørsel og oljeprisene vil gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn, ifølge TDN Direkt.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532475/dnb-markets-anbefaler-fire-tankaksjer
Forventer en oppgradering av ADS, som ser ut til å få et utbytte for Q2 på nivå med, eller høyere enn Q1 ;)
ADS har forøvrig markedets laveste Breakeven på $12.900..
Redigert 21.01.2021 kl 09:30
Du må logge inn for å svare
tuja
10.07.2020 kl 11:36
5875
11:20:09
NTB
IEA tror oljeforbruket vil ta seg opp
Oljeproduksjonen vil ta seg forsiktig opp i takt med økt forbruk og lettelser i koronatiltak i de fleste land, heter det i månedsrapporten fra IEA.
I forrige måned meldte Det internasjonale energibyrået om det laveste produksjonsnivået på ni år. Fallet skyldtes at Opec kuttet i produksjon som en følge av at USA og andre store forbruksland lukket fabrikker og permitterte ansatte.
IEA advarer imidlertid mot overdreven optimisme, ettersom flere land opplever oppblomstring av viruset. Men til tross for usikkerheten rundt det mange kaller neste bølge med smitte, mener IEA at oljemarkedet er i ferd med å snu.
Juli måned så sterkt fallende produksjon, men fra juli vil trolig trenden vise en økning. Markedet viser tegn til oppgang i tråd med stigende forbruk. Stadig flere land letter på de strenge restriksjonene som har dempet den økonomiske virksomheten.
IEA viser til at etterspørselen etter olje har økt markant både i India og Kina i mai og at trenden fortsetter. Dette innebærer at tallene for andre kvartal blir noe mindre nedslående enn IEA først hadde regnet med.
Men IEA er nøye med å påpeke usikkerheten som rår i markedet, og peker spesielt på at smittespredningen i Nord-Amerika og Latin-Amerika er alvorlig i visse regioner.
NTB
IEA tror oljeforbruket vil ta seg opp
Oljeproduksjonen vil ta seg forsiktig opp i takt med økt forbruk og lettelser i koronatiltak i de fleste land, heter det i månedsrapporten fra IEA.
I forrige måned meldte Det internasjonale energibyrået om det laveste produksjonsnivået på ni år. Fallet skyldtes at Opec kuttet i produksjon som en følge av at USA og andre store forbruksland lukket fabrikker og permitterte ansatte.
IEA advarer imidlertid mot overdreven optimisme, ettersom flere land opplever oppblomstring av viruset. Men til tross for usikkerheten rundt det mange kaller neste bølge med smitte, mener IEA at oljemarkedet er i ferd med å snu.
Juli måned så sterkt fallende produksjon, men fra juli vil trolig trenden vise en økning. Markedet viser tegn til oppgang i tråd med stigende forbruk. Stadig flere land letter på de strenge restriksjonene som har dempet den økonomiske virksomheten.
IEA viser til at etterspørselen etter olje har økt markant både i India og Kina i mai og at trenden fortsetter. Dette innebærer at tallene for andre kvartal blir noe mindre nedslående enn IEA først hadde regnet med.
Men IEA er nøye med å påpeke usikkerheten som rår i markedet, og peker spesielt på at smittespredningen i Nord-Amerika og Latin-Amerika er alvorlig i visse regioner.
Struts
10.07.2020 kl 12:06
5829
Det rapporteres om en kontrahering av en VLCC på 305,000 tdw på Namura i Japan for levering 2022. Pris er (for meg) ukjent, og kontrahent skal også være japansk. Selv om jeg ikke lenger jobber i bransjen - men etter det rapporterte salget av M/T "HRA" 320,000/11 til USD 48 mill tidligere i uken - nedjusterer jeg mine egne anslag for verdier med ca 10% fra begynnelsen av året. Mao "prompt" resalg fra USD 100 til USD 90 mill, pr enhet, og typisk ADS-skute (bygget 2002) fra USD 30 mill (+) til USD 27m.
Så kan man lese ut av det som man vil, men personlig legger jeg til grunn - som jeg lenge har gjort - de eldste er best! Og så ønskes det riktig god helg!
Så kan man lese ut av det som man vil, men personlig legger jeg til grunn - som jeg lenge har gjort - de eldste er best! Og så ønskes det riktig god helg!
Redigert 10.07.2020 kl 12:07
Du må logge inn for å svare
tuja
10.07.2020 kl 19:20
5640
Ser meget bra ut. Har en mistanke om at en aktør prøver å holde igjen kursen, for å lokke ut salg på lave nivåer. Å legge ut 80k åpent i sluttauksjonen var nok en skremmepost. ADS lagger nå etter flere av tankaksjene. Snart ADS sin tid i solen? Det nærmer seg.
God helg :)
God helg :)
tuja
11.07.2020 kl 13:05
5403
https://www.hellenicshippingnews.com/supertanker-rates-bounce-back-stocks-dont/
Vel værdt å lese. LØP OG KJØP :)
Vel værdt å lese. LØP OG KJØP :)
NOELLE
12.07.2020 kl 05:44
5017
Denne gangen ser det ut som ADS treffer superbra med to skip nå ledige på spot med den kraftige rateoppgangen vi ser nå :)
Struts
12.07.2020 kl 12:11
4791
Lite apropos: Jeg skrev for noen uker siden (tror jeg) at ADS (altså ikke ADSC) var rapportert å stå bak kjøpet av tre Kamsarmaxer (kontrollert av BW-gruppen). Dette har senere blitt benektet, og selv om kjøperens identitet fremdeles ikke har blitt bekreftet, er de siste ryktene at Sterling Shipping (Malta-registrert, men kontrollert av en svenske og norske nykommere innen bransjen; Markus Reitan og Christopher Fjeld) står bak kjøpet.
Så nyansatte Marius Halvorsen (i ADS/ADSC) følger forhåpentligvis med mer enn ett øye hva som skjer på VLCC-fronten!
Så nyansatte Marius Halvorsen (i ADS/ADSC) følger forhåpentligvis med mer enn ett øye hva som skjer på VLCC-fronten!
Davinci_me
12.07.2020 kl 21:15
4500
Tenker vi har sett bunnen for denne gang - bør bli en bra dag i morgen for ADS!
tuja
13.07.2020 kl 15:11
4189
https://www.hellenicshippingnews.com/china-logjam-stubborn-storage-buoy-tanker-rates/
Good news for tanker rates: Port congestion is on the rise and even though floating storage is off its peak, there’s a long, long way to go before all those cargoes are unloaded. On the tanker-supply side of the equation, surging congestion in China is offsetting declines in floating storage.
The more the global tanker fleet suffers supply chain logjams and storage cargoes remain on board, the less ships are available for spot deals. That’s a plus for spot rates. The caveat is that demand for fresh voyages will fall as “stuck” tankers are finally unstuck.
The International Energy Agency (IEA) released new floating storage numbers on Friday, citing data from shipbroker EA Gibson showing an all-time high of 211.3 million barrels of short-term storage in May, falling by 34.9 million barrels in June.
At first blush, this implies a fast unwinding of floating storage. But there is intentional storage, where traders look to buy low and sell high, and there is unintentional storage, where tankers can’t unload due to congestion.
When it comes to supply-demand fundamentals, all that matters is that ships are tied up. It doesn’t matter why. And despite the evaporation of floating-storage economics, an inordinate number of tankers are getting tied up.
Good news for tanker rates: Port congestion is on the rise and even though floating storage is off its peak, there’s a long, long way to go before all those cargoes are unloaded. On the tanker-supply side of the equation, surging congestion in China is offsetting declines in floating storage.
The more the global tanker fleet suffers supply chain logjams and storage cargoes remain on board, the less ships are available for spot deals. That’s a plus for spot rates. The caveat is that demand for fresh voyages will fall as “stuck” tankers are finally unstuck.
The International Energy Agency (IEA) released new floating storage numbers on Friday, citing data from shipbroker EA Gibson showing an all-time high of 211.3 million barrels of short-term storage in May, falling by 34.9 million barrels in June.
At first blush, this implies a fast unwinding of floating storage. But there is intentional storage, where traders look to buy low and sell high, and there is unintentional storage, where tankers can’t unload due to congestion.
When it comes to supply-demand fundamentals, all that matters is that ships are tied up. It doesn’t matter why. And despite the evaporation of floating-storage economics, an inordinate number of tankers are getting tied up.
Struts
14.07.2020 kl 06:58
3920
En stund siden jeg har hørt om noen periodeslutninger av betydning i VLCC-segmentet, men flg er i alle fall rapportert (muligens gjort forrige uke): M/T =DHT STALLION= 320,000 TDW, bygget 2018, 2 års T/C til Petrobras for USD 41,800 p/d.
På skrapsiden er tilsynelatende nivåene på vei opp, for tank Bdesh/India/Pakistan range USD 320/310 og 335 resp pr LDT. Tørrlastpriser rundt USD 10 lavere.
På skrapsiden er tilsynelatende nivåene på vei opp, for tank Bdesh/India/Pakistan range USD 320/310 og 335 resp pr LDT. Tørrlastpriser rundt USD 10 lavere.
tuja
14.07.2020 kl 11:21
3712
Tankers International
@TankersInt
·
1t
DHT Peony (2011 - Modern Scrubber) On Subs AG/Korea WS 44.00 GS Caltex Oil Corp. Aug 1-3 DHT Management (TCE: RV USD 38.19K @ 45.89 days / Actual USD 49.26K @ 37.67 days) 0.45 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
1t
Xin Lian Yang (2014 - Modern VLSFO) On Subs AG/Korea WS 44.00 GS Caltex Oil Corp. Aug 1-3 VL8 Pool (TCE: RV USD 33.9K @ 45.52 days / Actual USD 31.19K @ 49.11 days) 3.11 idle days
@TankersInt
·
1t
DHT Peony (2011 - Modern Scrubber) On Subs AG/Korea WS 44.00 GS Caltex Oil Corp. Aug 1-3 DHT Management (TCE: RV USD 38.19K @ 45.89 days / Actual USD 49.26K @ 37.67 days) 0.45 idle days
Tankers International
@TankersInt
·
1t
Xin Lian Yang (2014 - Modern VLSFO) On Subs AG/Korea WS 44.00 GS Caltex Oil Corp. Aug 1-3 VL8 Pool (TCE: RV USD 33.9K @ 45.52 days / Actual USD 31.19K @ 49.11 days) 3.11 idle days
tuja
14.07.2020 kl 11:25
3694
OPEC secretary general sees oil market moving closer to balance as demand rises
Reuters, Reuters and Reuters: “The gradual reopening of the economies and societies around the world has provided a much-needed resurgence in demand,” OPEC secretary general Mohammad Sanusi Barkindo said. Further, the production cuts “have helped reverse a rapidly rising trend in inventories”, Barkindo noted. The statement comes ahead of the OPEC+ meeting on 15 July 2020 to decide whether to ease cuts from August 2020 under the OPEC+ production cut deal. Meanwhile, Iraq will fully comply with the OPEC+ production cut deal and would improve its compliance with supply reductions to reach 100% compliance by the start of August 2020, Iraq’s oil minister, Ihsan Abdul Jabbar Ismaael, said. Nigeria will also fully comply with the deal during July-September 2020 and compensate for its overproduction in May-June 2020, according to Saudi Arabia’s state news agency, SPA.
Reuters, Reuters and Reuters: “The gradual reopening of the economies and societies around the world has provided a much-needed resurgence in demand,” OPEC secretary general Mohammad Sanusi Barkindo said. Further, the production cuts “have helped reverse a rapidly rising trend in inventories”, Barkindo noted. The statement comes ahead of the OPEC+ meeting on 15 July 2020 to decide whether to ease cuts from August 2020 under the OPEC+ production cut deal. Meanwhile, Iraq will fully comply with the OPEC+ production cut deal and would improve its compliance with supply reductions to reach 100% compliance by the start of August 2020, Iraq’s oil minister, Ihsan Abdul Jabbar Ismaael, said. Nigeria will also fully comply with the deal during July-September 2020 and compensate for its overproduction in May-June 2020, according to Saudi Arabia’s state news agency, SPA.
tuja
14.07.2020 kl 19:03
3447
En som har snakket med ledelsen i ADS relatert til våres 3 damer:
https://twitter.com/CapcentResearch/status/1282924162923864064
:)
https://twitter.com/CapcentResearch/status/1282924162923864064
:)
tuja
14.07.2020 kl 22:11
3289
tuja
14.07.2020 kl 22:36
3255
#API
#Crude -8.322M
#Cushing +0.548M
#Gasoline -3.611M
#Distillate +3.030M
#Crude -8.322M
#Cushing +0.548M
#Gasoline -3.611M
#Distillate +3.030M
Struts
15.07.2020 kl 12:23
2937
Da har også Serenade ankommet Spore. Så når Stratus er ferdig med vedlikeholdsarbeidene (må vel være like rundt hjørnet), får man håpe på det beste mtp slutning(er).
Redigert 15.07.2020 kl 12:25
Du må logge inn for å svare
MD12
15.07.2020 kl 14:01
2858
Et lite firma som ADS må gi litt mer informasjon. Ingen info om hvorfor skip legges til ankers.
Vedlikehold blir bare en spekulasjon...kan like godt være mangel på nye oppdrag!
Vedlikehold blir bare en spekulasjon...kan like godt være mangel på nye oppdrag!
Redigert 15.07.2020 kl 14:02
Du må logge inn for å svare
Struts
15.07.2020 kl 14:07
2844
Tvert i mot. Små firmaer som ADS på Merkur trenger ikke gi mer informasjon. Man legger ikke til kai i Spore pga manglende oppdrag. INGEN rederier gjør det, stort eller lite. Med mindre man da går i opplag, og det gjør man neppe når man tjener penger hver dag skutene er i drift.
Redigert 15.07.2020 kl 14:10
Du må logge inn for å svare
tuja
15.07.2020 kl 14:09
2837
Enig i at det gjerne kunne vært litt mere info, men hva gjelder Serenade, så er det bekreftet at de er på vedlikehold. Om det tar ca samme tid som da Startus var på vedlikehold, er de nok snart klar for nye oppdrag.