En fot i bakken
Ser at det hovedsakelig er baissing, haussing samt bevisste forsøk på kursmanipulasjon som preger "diskusjonene" på forumet, så tenker at det kanskje hadde vært greit å ta en fot i bakken.
Hvor lenge ratene forblir høye er det umulig å spå da bildet er for kaotisk til å kunne gjøre gode kvalifiserte gjetninger. Det eneste vi vet er at ratene så langt har vært (unormalt) gode, at vi på et eller annet tidspunkt (min personlig gjetning er enten Q3/2020 eller Q2/2021) vil se et betydelig press på ratene, og at vi har en rekordlav ordrebok som sannsynligvis kommer til å forbli lav frem til IMO2030 er avklart.
Personlig så har jeg problemer med å se et scenarie hvor gjennomsnittlig spotrate for 2021 og 2022 skal kunne være på 17,4k og 22,5k (det laveste vi har hatt siden 2007 var i 2018 med 15,5k) samtidig som at skraping forholder seg "lavt" med 12MDWT for hvert av årene (mot 20MDWT i 2018), men jeg velger likevel å ta utgangspunkt i Cleaves sin analyse da jeg føler at det er et konservativt utgangspunkt (det er vel også den analytikeren med lavest kursmål på kort sikt?).
I mai-rapporten hvor Clevaes nedgraderte hele sektoren og satte kursmål for HUNT på 2,9NOK så har Cleaves likevel;
Net earnings 2020 = 57
Net earnings 2021 = 9
Net earnings 2022 = 8
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78 (denne fremgår ikke av rapporten, men estimerte rater frem til Q3/24 fremgår på side 13 og de er høyere enn 2023 så setter 2024=2023)
For en discounted cash-flow analyse så må man jo ta med hele levetiden, men jeg stopper i 2024 (selv om Cleaves estimerer at supersyklusen starter H2/2023).
Vi må likevel korrigere estimatene til Cleaves noe;
1) Rapporten er laget før TCene som HUNT låste for Disen og Idun. Dersom jeg summerer Q1, guidingen for Q2 (89% var inngått), TCene for Q3&Q4, samt en spotrate for Q3&Q4 på 25k (hvilket bør være konservativt for ECO med scrubber) så får jeg net earnings på 70 (jeg har da blant annet ignorert off-hire, samt benyttet 20,5k fra og med Q2)
2) For 2021 og 2022 så har Cleaves cash-break even på 26,1 og 26,2 (før 22,4k i 2023). Dette vil jo selvfølgelig avhenge av renter fremover, men det er ingen grunn til å tro at rentene skal hardt opp på kort sikt. Rapporten kom jo også før HUNT sin finansiering hvor HUNT guider cash break-even på 20,5k når hele flåten er på vannet. Tillater meg derfor å korrigere Cleaves sin cash break-even estimat med 5k for 2021 og 2022, noe som med 7 skip utgjør knappe 13MUSD pr år. For 2023 og 2024 så har Cleaves 22,4, men jeg lar det stå (selv om det utgjør ytterligere 5MUSD hvert år)
Korrigert net income (konservativt i mitt hode) blir da;
Net earnings 2020 = 70
Net earnings 2021 = 22
Net earnings 2022 = 21
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78
Tar vi utgangspunkt i en kurs på 3,5NOK og USD/NOK 10 (dette er den mest spennende jokeren fremover), dvs et market cap på 200MUSD, og krever at hele market cap skal være tjent inn innen 2024 så må jeg benytte en diskonteringsrente på 13%.
Dette er da, etter mitt syn, et konservativt scenarie hvor ingen oppside (nye sanksjoner mot Cosco, bunkerspris tilbake til Q1-nivå osv) er tatt med. Samtidig har jeg da krevd 100% avkastning etter 5 år, samt forutsatt at kursen (og utbytte) ikke stiger mer enn net earnings. Jeg har også fullstendig ignorert mesteparten av supersyklusen.
For meg så er risk/reward for HUNT absurd god, men praktisk talt ingen nedside (på lang sikt) og veldig høy oppside (på lang sikt) samtidig som at man er eksponert for evt triggere (på kort sikt). Jeg har dog ingen formening om hva Mr Market bestemmer seg for på kort sikt, men med en diskonteringsrente på 13% i noe jeg ser på som et urealistisk worst case scenario - og hvor vi høyst sannsynlig også får en kraftig reprising oppover senest i 2023 - er mer enn godt nok for meg til å gå inn på disse nivåene. Skjønt dersom man synes at Cleaves er optimistisk, at en diskonteringsrente på 13% ikke er god nok, at vi ikke får noen supersyklus, ikke får noen reprising i et fremtidig bullmarket, så kan man jo komme frem til en annen konklusjon. Man kan jo også spekulere i om hvor lavt Mr Market vil presse HUNT (selv om HUNT mest sannsynlig ikke kommer til å tape penger verken i 2021 eller 2022).
Hvor lenge ratene forblir høye er det umulig å spå da bildet er for kaotisk til å kunne gjøre gode kvalifiserte gjetninger. Det eneste vi vet er at ratene så langt har vært (unormalt) gode, at vi på et eller annet tidspunkt (min personlig gjetning er enten Q3/2020 eller Q2/2021) vil se et betydelig press på ratene, og at vi har en rekordlav ordrebok som sannsynligvis kommer til å forbli lav frem til IMO2030 er avklart.
Personlig så har jeg problemer med å se et scenarie hvor gjennomsnittlig spotrate for 2021 og 2022 skal kunne være på 17,4k og 22,5k (det laveste vi har hatt siden 2007 var i 2018 med 15,5k) samtidig som at skraping forholder seg "lavt" med 12MDWT for hvert av årene (mot 20MDWT i 2018), men jeg velger likevel å ta utgangspunkt i Cleaves sin analyse da jeg føler at det er et konservativt utgangspunkt (det er vel også den analytikeren med lavest kursmål på kort sikt?).
I mai-rapporten hvor Clevaes nedgraderte hele sektoren og satte kursmål for HUNT på 2,9NOK så har Cleaves likevel;
Net earnings 2020 = 57
Net earnings 2021 = 9
Net earnings 2022 = 8
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78 (denne fremgår ikke av rapporten, men estimerte rater frem til Q3/24 fremgår på side 13 og de er høyere enn 2023 så setter 2024=2023)
For en discounted cash-flow analyse så må man jo ta med hele levetiden, men jeg stopper i 2024 (selv om Cleaves estimerer at supersyklusen starter H2/2023).
Vi må likevel korrigere estimatene til Cleaves noe;
1) Rapporten er laget før TCene som HUNT låste for Disen og Idun. Dersom jeg summerer Q1, guidingen for Q2 (89% var inngått), TCene for Q3&Q4, samt en spotrate for Q3&Q4 på 25k (hvilket bør være konservativt for ECO med scrubber) så får jeg net earnings på 70 (jeg har da blant annet ignorert off-hire, samt benyttet 20,5k fra og med Q2)
2) For 2021 og 2022 så har Cleaves cash-break even på 26,1 og 26,2 (før 22,4k i 2023). Dette vil jo selvfølgelig avhenge av renter fremover, men det er ingen grunn til å tro at rentene skal hardt opp på kort sikt. Rapporten kom jo også før HUNT sin finansiering hvor HUNT guider cash break-even på 20,5k når hele flåten er på vannet. Tillater meg derfor å korrigere Cleaves sin cash break-even estimat med 5k for 2021 og 2022, noe som med 7 skip utgjør knappe 13MUSD pr år. For 2023 og 2024 så har Cleaves 22,4, men jeg lar det stå (selv om det utgjør ytterligere 5MUSD hvert år)
Korrigert net income (konservativt i mitt hode) blir da;
Net earnings 2020 = 70
Net earnings 2021 = 22
Net earnings 2022 = 21
Net earnings 2023 = 78
Net earnings 2024 = 78
Tar vi utgangspunkt i en kurs på 3,5NOK og USD/NOK 10 (dette er den mest spennende jokeren fremover), dvs et market cap på 200MUSD, og krever at hele market cap skal være tjent inn innen 2024 så må jeg benytte en diskonteringsrente på 13%.
Dette er da, etter mitt syn, et konservativt scenarie hvor ingen oppside (nye sanksjoner mot Cosco, bunkerspris tilbake til Q1-nivå osv) er tatt med. Samtidig har jeg da krevd 100% avkastning etter 5 år, samt forutsatt at kursen (og utbytte) ikke stiger mer enn net earnings. Jeg har også fullstendig ignorert mesteparten av supersyklusen.
For meg så er risk/reward for HUNT absurd god, men praktisk talt ingen nedside (på lang sikt) og veldig høy oppside (på lang sikt) samtidig som at man er eksponert for evt triggere (på kort sikt). Jeg har dog ingen formening om hva Mr Market bestemmer seg for på kort sikt, men med en diskonteringsrente på 13% i noe jeg ser på som et urealistisk worst case scenario - og hvor vi høyst sannsynlig også får en kraftig reprising oppover senest i 2023 - er mer enn godt nok for meg til å gå inn på disse nivåene. Skjønt dersom man synes at Cleaves er optimistisk, at en diskonteringsrente på 13% ikke er god nok, at vi ikke får noen supersyklus, ikke får noen reprising i et fremtidig bullmarket, så kan man jo komme frem til en annen konklusjon. Man kan jo også spekulere i om hvor lavt Mr Market vil presse HUNT (selv om HUNT mest sannsynlig ikke kommer til å tape penger verken i 2021 eller 2022).
Redigert 21.01.2021 kl 06:16
Du må logge inn for å svare
ks1977
12.03.2021 kl 16:54
12449
Har stor tro på Fredly (&co) selv jeg, men er ikke enig med tidspunktet for salg av skip (spesielt ikke det siste) - her selger de assets FØR oppturen kommer...
Ellers så får man IKKE noen stor rabatt i harde assets i HUNT i dag; HUNT handler ganske nær NAV. Når de i tillegg selger assetsene flittig, så kan (...) oppsiden vært sterkt begrenset for resten av asset playet (med mindre de reinvesterer pengene fra salget tilbake i nye skip). Så da er vi avhengig av en ny forretningside for videre oppside (det kan det jo absolutt være at de har, og kanskje bedre enn ECO scrubber VLCC, men i likhet med awkward så vil jeg gjerne vite hva jeg investerer i og ikke bare følge Fredly blindt).
Har selv vektet meg ned i dag - mulig jeg vekter meg ned litt til, men har fortsatt litt mer enn hva jeg så for meg som kjerneposisjon (buy&hold "forever") opprinnelig. Forhåpentligvis så kommer de med mer info ifbm årsrapporten 25.03 (skjønt det kan være at de ikke har kommet langt nok i prosessen til å kunne dele noe nytt med oss enda).
Ellers så får man IKKE noen stor rabatt i harde assets i HUNT i dag; HUNT handler ganske nær NAV. Når de i tillegg selger assetsene flittig, så kan (...) oppsiden vært sterkt begrenset for resten av asset playet (med mindre de reinvesterer pengene fra salget tilbake i nye skip). Så da er vi avhengig av en ny forretningside for videre oppside (det kan det jo absolutt være at de har, og kanskje bedre enn ECO scrubber VLCC, men i likhet med awkward så vil jeg gjerne vite hva jeg investerer i og ikke bare følge Fredly blindt).
Har selv vektet meg ned i dag - mulig jeg vekter meg ned litt til, men har fortsatt litt mer enn hva jeg så for meg som kjerneposisjon (buy&hold "forever") opprinnelig. Forhåpentligvis så kommer de med mer info ifbm årsrapporten 25.03 (skjønt det kan være at de ikke har kommet langt nok i prosessen til å kunne dele noe nytt med oss enda).
Mr. U
24.03.2021 kl 23:35
11630
Praktisk talt ingen nedside...
Bortsett fra at de selger unna skip og har uttalt offentlig at de har et kortsiktig perspektiv.
I 2023 er eier hunter null vlcc, det kan du vedde hus og bil på.
Bortsett fra at de selger unna skip og har uttalt offentlig at de har et kortsiktig perspektiv.
I 2023 er eier hunter null vlcc, det kan du vedde hus og bil på.
ks1977
25.03.2021 kl 10:12
11487
Det eneste som er verre enn skadefryd, er "misplaced" skadefryd...
På tross av at vi har vært gjennom et worst case scenario (110% compliance fra OPEC+ & HUNT som solgte båter nær bunn, Atla kanskje eksakt på bunn) så har avkastningen i HUNT fra jeg startet denne tråden 03.06.2020 vært på 12% (fra 3,42NOK 03.06.2020 til 2,84NOK i dag + 1kr i tilbakebetaling). Det bekrefter vel bare at risk/reward var latterlig god
Med vekt på VAR, for caset har endret seg noe siden da; både fordi at de nå selger skip på bunn (får håpe at de avventer litt for neste skip nå som skipsverdiene er i ferd med å bevege seg oppover igjen), og fordi at de har sagt at de vil investere i noe annet shippingrelatert.
Er redd for at du har rett i at HUNT ikke lenger har noen flere VLCCer i 2023 (når EEXI trår i kraft...), spørsmålet da er om neste investering de har i shipping blir like bra som det VLCCene har vært så langt.
På tross av at vi har vært gjennom et worst case scenario (110% compliance fra OPEC+ & HUNT som solgte båter nær bunn, Atla kanskje eksakt på bunn) så har avkastningen i HUNT fra jeg startet denne tråden 03.06.2020 vært på 12% (fra 3,42NOK 03.06.2020 til 2,84NOK i dag + 1kr i tilbakebetaling). Det bekrefter vel bare at risk/reward var latterlig god
Med vekt på VAR, for caset har endret seg noe siden da; både fordi at de nå selger skip på bunn (får håpe at de avventer litt for neste skip nå som skipsverdiene er i ferd med å bevege seg oppover igjen), og fordi at de har sagt at de vil investere i noe annet shippingrelatert.
Er redd for at du har rett i at HUNT ikke lenger har noen flere VLCCer i 2023 (når EEXI trår i kraft...), spørsmålet da er om neste investering de har i shipping blir like bra som det VLCCene har vært så langt.
Sonatrach
25.03.2021 kl 19:42
11390
Jeg har langt over 100% avkastning i Avance Gas siden Juli i fjor. Var innom Hunter også, men mistet interressen med en gang de begynte å selge skip. Uinspirerende ledelse uten baller. Kan man ikke sitte over en down cycle i tank uten å begynne å suttre har man ingenting i tank å gjøre.
Freecashflow
26.03.2021 kl 13:22
11139
De har 4 skip så de manøvrere seg bra i denne perioden med historisk lave rater. Vi får så når vi teller opp til slutt.
Freecashflow
26.03.2021 kl 13:25
11284
Når det er sakt så det vi at algoritmer og hft er i aksjen nå. 1 øre opp og ned og sperrer osv.
ks1977
30.03.2021 kl 09:51
10692
Litt usikker på om jeg kanskje skulle latt denne tråden dø ut siden vi ikke vet hvor lenge HUNT vil være tankredere (selger de resten av båtene før bullmarkedet så gir det lite mening å snakke om de lange linjene), men la gå;
Vi har sett en boom i ordrebøkene for bulk, container og LNG. To ting å ta med seg der;
1) Rederne (i hvert fall i de segmentene, men ikke utenkelig at det da også vil gjelde tank) har ikke lært av gamle feil
2) Dette setter en blokkering for hvor mange tankskip som kan bestilles (og da leveres) på mellomlang sikt...
Hva har dette å bety for tank?
A) All kapasitet ut 2023 for alle (store) koreanske og kinesiske verft for skip fra 100 000 DWT er tatt (usikker på japanske)
B) Dersom kontainerbonanzaen fortsetter, så er det ikke utenkelig at de vil prøve å betale seg fremover i køen og dersom forsinke ordreboken for tank
C) Kapasiteten på verftene har gått betydelig ned siden finanskrisa (antall verft fra 934 i 2009 til 281 i mai 2020 - skjønt antall verft sier ikke så mye, så hvis noen har en oversikt over faktisk kapasitet på gjenstående verft så hadde det vært interessant. Det sier heller ikke noe om hvor stor kapasitet vi trenger, dvs hvor mange verft vi hadde for mye i 2009 pga boomen da)
D) LNG-skipene vil ta mye av kapasiteten som container (og bulk) ikke har tatt allerede, hvilket kan "blokkere" de store verftene også ut over 2023
Lenker;
A) https://twitter.com/OriginalBraila/status/1376139044464156683/photo/1
B) https://twitter.com/OriginalBraila/status/1376143772350775299
C) https://seekingalpha.com/article/4374295-how-shipyard-capacity-rationalization-plays-current-shipping-cycle
D) https://twitter.com/OriginalBraila/status/1376713912872099842
Vi har sett en boom i ordrebøkene for bulk, container og LNG. To ting å ta med seg der;
1) Rederne (i hvert fall i de segmentene, men ikke utenkelig at det da også vil gjelde tank) har ikke lært av gamle feil
2) Dette setter en blokkering for hvor mange tankskip som kan bestilles (og da leveres) på mellomlang sikt...
Hva har dette å bety for tank?
A) All kapasitet ut 2023 for alle (store) koreanske og kinesiske verft for skip fra 100 000 DWT er tatt (usikker på japanske)
B) Dersom kontainerbonanzaen fortsetter, så er det ikke utenkelig at de vil prøve å betale seg fremover i køen og dersom forsinke ordreboken for tank
C) Kapasiteten på verftene har gått betydelig ned siden finanskrisa (antall verft fra 934 i 2009 til 281 i mai 2020 - skjønt antall verft sier ikke så mye, så hvis noen har en oversikt over faktisk kapasitet på gjenstående verft så hadde det vært interessant. Det sier heller ikke noe om hvor stor kapasitet vi trenger, dvs hvor mange verft vi hadde for mye i 2009 pga boomen da)
D) LNG-skipene vil ta mye av kapasiteten som container (og bulk) ikke har tatt allerede, hvilket kan "blokkere" de store verftene også ut over 2023
Lenker;
A) https://twitter.com/OriginalBraila/status/1376139044464156683/photo/1
B) https://twitter.com/OriginalBraila/status/1376143772350775299
C) https://seekingalpha.com/article/4374295-how-shipyard-capacity-rationalization-plays-current-shipping-cycle
D) https://twitter.com/OriginalBraila/status/1376713912872099842
Freecashflow
01.04.2021 kl 23:19
10227
Det må bestilles mange skip da flåten er eldgammel. Vi får se når ratene nå stiger utover året hva vi kan få for båtene. Hunter har vel snart en halv milliard i cash som enten skal reinvesteres eller deles ut. Laveste opex i klassen, lav gjeld og mye cash gjør Hunter posisjonert fantastisk for fremtiden.
ks1977
02.04.2021 kl 17:04
9962
Vanskelig å bestille mange skip dersom verftene er fullbooket ut 2023 :)
Skjønt dette gjelder kanskje "bare" de store verftene i Korea og Kina - jeg vet ikke om tilsvarende gjelder for Japan, samt hvor mange av de "små" verftene som kan bygge VLCCer.
Forhåpentligvis så får vi vite mer hva pengene skal brukes til når børsmelding om salget kommer, men mulig vi vil holdes på pinebenken litt lengre.
Skjønt dette gjelder kanskje "bare" de store verftene i Korea og Kina - jeg vet ikke om tilsvarende gjelder for Japan, samt hvor mange av de "små" verftene som kan bygge VLCCer.
Forhåpentligvis så får vi vite mer hva pengene skal brukes til når børsmelding om salget kommer, men mulig vi vil holdes på pinebenken litt lengre.
Buyin85
07.04.2021 kl 07:33
9329
Noen som har data på inntjening på Freya? Ser ut som hun er kommet til destinasjon. Setter stor pris på om noen kan dele info om neste last.
canarias
07.04.2021 kl 08:17
9349
Cash skal reinvesteres i det nye satsingsområdet, som vi snart får vite hva blir.
ks1977
07.04.2021 kl 09:49
9264
Jeg tror ikke at det er kjent i/for markedet hva hun har av neste reise (jeg kan ikke se noe i TI sin app, men det er ikke ofte de viser skip fra egen pool).
Hun trader vel også dirty (som normalt er for VLCC, men påpeker dette da jeg tror at Disen, Idun og Frigg fortsatt er clean).
Ser at hun er i Gulf of Mexico. De siste slutninger derfra (tar med siste fra østkysten av Mexico også);
30.03.2021 Landbridge Fortune - ECO (?) scrubber - ECMex/WCIndia - (TCE: RV USD 26.5K @ 97.74 days / Actual USD 17.23K @ 133.11 days) 18.59 idle days
23.03.2021 Agios Sostis I - ECO scrubber - USG/Thailand [Ex dry-dock] (TCE: RV USD 14.5K @ 98.28 days / Actual USD 4.68K @ 175.76 days) 23.34 idle days
*18.03.2021 C. Spirit - Modern scrubber - USG/Korea $4,425,000 (TCE: RV USD 16.5K @ 110.83 days / Actual USD 15.85K @ 112.93 days) 0.4 idle days
*18.03.2021 DHT Bronco - ECO scrubber - USG/Spore $3,400,000 (TCE: RV USD 12.9K @ 95.64 days / Actual USD 8.79K @ 108.37 days) 1.12 idle days
18.03.2021 Zourva - Modern scrubber - USG/China $4,200,000 (TCE: RV USD 10.08K @ 97.51 days / Actual USD 13.11K @ 94.58 days) 0.19 idle days
18.03.2021 Atlantas - Modern scrubber - USG/China $4,500,000 (TCE: RV USD 15.13K @ 107.14 days / Actual USD 13.06K @ 119.16 days) 7.47 idle days
De to merket med * har demurrage 32,5k
Hun trader vel også dirty (som normalt er for VLCC, men påpeker dette da jeg tror at Disen, Idun og Frigg fortsatt er clean).
Ser at hun er i Gulf of Mexico. De siste slutninger derfra (tar med siste fra østkysten av Mexico også);
30.03.2021 Landbridge Fortune - ECO (?) scrubber - ECMex/WCIndia - (TCE: RV USD 26.5K @ 97.74 days / Actual USD 17.23K @ 133.11 days) 18.59 idle days
23.03.2021 Agios Sostis I - ECO scrubber - USG/Thailand [Ex dry-dock] (TCE: RV USD 14.5K @ 98.28 days / Actual USD 4.68K @ 175.76 days) 23.34 idle days
*18.03.2021 C. Spirit - Modern scrubber - USG/Korea $4,425,000 (TCE: RV USD 16.5K @ 110.83 days / Actual USD 15.85K @ 112.93 days) 0.4 idle days
*18.03.2021 DHT Bronco - ECO scrubber - USG/Spore $3,400,000 (TCE: RV USD 12.9K @ 95.64 days / Actual USD 8.79K @ 108.37 days) 1.12 idle days
18.03.2021 Zourva - Modern scrubber - USG/China $4,200,000 (TCE: RV USD 10.08K @ 97.51 days / Actual USD 13.11K @ 94.58 days) 0.19 idle days
18.03.2021 Atlantas - Modern scrubber - USG/China $4,500,000 (TCE: RV USD 15.13K @ 107.14 days / Actual USD 13.06K @ 119.16 days) 7.47 idle days
De to merket med * har demurrage 32,5k
ks1977
07.04.2021 kl 14:20
9136
EDIT: GROV FEIL I RESONNEMENT FØLGER! IKKE LES DENNE POSTEN MED MINDRE DU OGSÅ LESER POSTENE SOM FØLGER (jeg lar selve posten stå ukorrigert til spott og spe)
Børsmelding om bekreftelse av salget fra Atla nå, men det var ikke det jeg skulle droodle om nå.
(hvis noen følger meg på twitter eller shareville så blir dette repetisjon av hva jeg neppe har postet der, så bare ignorer denne posten i så fall)
En CO2-avgift kan faktisk gjøre scrubbere utdaterte :o
Antar jeg at en ECO VLCC bruker 45 tonn pr dag til havs og har 300 dager til havs pr år, så betyr det et totalt drivstofforbruk på 13 500 tonn pr år. Med dagens VLSFO/HFO spread på (drøye) 100$/tonn så gir det en besparelse på 1,35MUSD pr år.
Samtidig så bruker scrubberne litt drivstoff, og Hannisdahl estimerer en kostnad på 2,2k pr kalenderdag til dette (inkl vedlikehold) for en ("moderne") VLCC. Gitt at scrubbere på ECO ikke forbruker mindre enn moderne så snakker vi om en kostnad på 0,8MUSD pr år.
Totalt 0,55MUSD i netto besparelse pr år med dagens (lave) spread, eller 40$ pr tonn bunkers (40$ som i 0,040k).
Ut fra hva jeg kan se (se tidligere drodling) så er mesteparten av bunkers karbon (eller gir CO2-ekvivalenter i utslipp) og også slik at man kan regne 3-3,7 tonn CO2 pr tonn bunkers.
Med mindre jeg har regnet eller tenkt feil, så betyr det at en avgift på 10-15$/tonn CO2 spiser opp all besparelse fra scrubberne!
Med dagens spread vel å merke, men selv om vi går tilbake til spreaden rett før corona på 350$/tonn (jeg vil tro at spreaden øker fra dagens nivå når Saudi får opp kranene + verden kommer tilbake + oljeprisen evt går opp, men neppe så høyt som det) så tåler vi ikke mer enn 50$ pr tonn CO2 før besparelsen spises opp (reelt mindre da kostnaden til å drive scrubberne vil gå opp med økt oljepris)
For de som bestilte nye skip med levering før 2020 så har vel scrubberne nesten betalt seg selv allerede, så det skal være ok butikk innen den tid en CO2-avgift innføres, men for de som etterinstallerte scrubbere så var det kanskje ikke noen god ide?
Børsmelding om bekreftelse av salget fra Atla nå, men det var ikke det jeg skulle droodle om nå.
(hvis noen følger meg på twitter eller shareville så blir dette repetisjon av hva jeg neppe har postet der, så bare ignorer denne posten i så fall)
En CO2-avgift kan faktisk gjøre scrubbere utdaterte :o
Antar jeg at en ECO VLCC bruker 45 tonn pr dag til havs og har 300 dager til havs pr år, så betyr det et totalt drivstofforbruk på 13 500 tonn pr år. Med dagens VLSFO/HFO spread på (drøye) 100$/tonn så gir det en besparelse på 1,35MUSD pr år.
Samtidig så bruker scrubberne litt drivstoff, og Hannisdahl estimerer en kostnad på 2,2k pr kalenderdag til dette (inkl vedlikehold) for en ("moderne") VLCC. Gitt at scrubbere på ECO ikke forbruker mindre enn moderne så snakker vi om en kostnad på 0,8MUSD pr år.
Totalt 0,55MUSD i netto besparelse pr år med dagens (lave) spread, eller 40$ pr tonn bunkers (40$ som i 0,040k).
Ut fra hva jeg kan se (se tidligere drodling) så er mesteparten av bunkers karbon (eller gir CO2-ekvivalenter i utslipp) og også slik at man kan regne 3-3,7 tonn CO2 pr tonn bunkers.
Med mindre jeg har regnet eller tenkt feil, så betyr det at en avgift på 10-15$/tonn CO2 spiser opp all besparelse fra scrubberne!
Med dagens spread vel å merke, men selv om vi går tilbake til spreaden rett før corona på 350$/tonn (jeg vil tro at spreaden øker fra dagens nivå når Saudi får opp kranene + verden kommer tilbake + oljeprisen evt går opp, men neppe så høyt som det) så tåler vi ikke mer enn 50$ pr tonn CO2 før besparelsen spises opp (reelt mindre da kostnaden til å drive scrubberne vil gå opp med økt oljepris)
For de som bestilte nye skip med levering før 2020 så har vel scrubberne nesten betalt seg selv allerede, så det skal være ok butikk innen den tid en CO2-avgift innføres, men for de som etterinstallerte scrubbere så var det kanskje ikke noen god ide?
Redigert 08.04.2021 kl 10:19
Du må logge inn for å svare
Spår kraftig løft i VLCC-ratene
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/04/07/7652698/spar-kraftig-loft-i-vlcc-ratene
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/04/07/7652698/spar-kraftig-loft-i-vlcc-ratene
Ole86
07.04.2021 kl 22:05
8920
Her er det en del å ta tak i.
Ekstra fuelforbruk per dag for et skip med scrubber er ca 1,5% (dette tallet er noe lavere for Hunter Group sine skip), kun for de dagene scrubberen er i bruk. Gitt at scrubberen er i bruk 300 dager i året i snitt så vil ekstra kostnad pga fuel være ca 80 000 USD. Vedlikeholdskostnader for systemet vil ikke overstige 70 000 USD i året. Vi har da en kostnad på maks 150 000 USD i året.
Da sparer du 1 200 000 USD i året og har betalt ned scrubbersystemet ditt på ca ett år. Dette er ikke medregnet installasjon. For nybygg vil installasjonen koste ca 800 000 USD og for retrofit ca 1 300 000 USD. Rundt regnet vil du da bruke ca to år på å betale tilbake systemet all in, gitt en prisdifferanse på fuel på 100 USD/t. (Det er veldig sannsynlig at denne vil øke)
Når det kommer til CO2 så utvikler flere scrubber leverandører scrubberne sine til å fange CO2 i tillegg, så scrubber vil være en løsning, ikke en hindring.
Ekstra fuelforbruk per dag for et skip med scrubber er ca 1,5% (dette tallet er noe lavere for Hunter Group sine skip), kun for de dagene scrubberen er i bruk. Gitt at scrubberen er i bruk 300 dager i året i snitt så vil ekstra kostnad pga fuel være ca 80 000 USD. Vedlikeholdskostnader for systemet vil ikke overstige 70 000 USD i året. Vi har da en kostnad på maks 150 000 USD i året.
Da sparer du 1 200 000 USD i året og har betalt ned scrubbersystemet ditt på ca ett år. Dette er ikke medregnet installasjon. For nybygg vil installasjonen koste ca 800 000 USD og for retrofit ca 1 300 000 USD. Rundt regnet vil du da bruke ca to år på å betale tilbake systemet all in, gitt en prisdifferanse på fuel på 100 USD/t. (Det er veldig sannsynlig at denne vil øke)
Når det kommer til CO2 så utvikler flere scrubber leverandører scrubberne sine til å fange CO2 i tillegg, så scrubber vil være en løsning, ikke en hindring.
Redigert 07.04.2021 kl 22:28
Du må logge inn for å svare
canarias
07.04.2021 kl 22:20
9097
Øket i investeringsselskapet Hunter Group i dag, her er vi langsiktige og KJEMPEBULL på sikt.
Redigert 07.04.2021 kl 22:49
Du må logge inn for å svare
ks1977
08.04.2021 kl 10:18
8852
Takk for feedback. Ser at jeg har gjort en GROV feil i resonnementet mitt :o (mer om det lenger ned)
Jeg er ikke redd for HUNT sin opprinnelige scrubberinvestering, den er praktisk talt nedbetalt allerede og jeg tror ogsp at dagens spread vil øke fremover (og på sikt ligge mellom 200-300$???)
Vet du hvor stor andel av CO2 disse scrubberne evt kan fange? Hvor langt frem i tid vi snakker før de er oppe og går til det? Samt - mest interessant - om det vil være enkelt å modifisere eksisterende scrubbere til å også fange CO2?
Apropos GROV feil i resonnementet mitt;
Jeg har tatt besparelsen fra scrubber og delt på det TOTALE drivstofforbruket, men besparelsen må sammenlignes med MERforbruket (les; merutslippet av CO2).
Legger vi til grunn en besparelse på 1,2MUSD/år og fordeler det på MERforbruket på ca 200 tonn (1,5% av 13 500 tonn) og bruker 3,5 tonn CO2 pr tonn HFO (og da 700 tonn CO2 i merutslipp) så snakker vi om en besparelse på 1714$ pr tonn CO2. Dvs at dagens scrubbere fortsatt vil svare seg selv om det skulle innføres en heftig CO2-avgift *rødme*
Takk igjen :)
Jeg er ikke redd for HUNT sin opprinnelige scrubberinvestering, den er praktisk talt nedbetalt allerede og jeg tror ogsp at dagens spread vil øke fremover (og på sikt ligge mellom 200-300$???)
Vet du hvor stor andel av CO2 disse scrubberne evt kan fange? Hvor langt frem i tid vi snakker før de er oppe og går til det? Samt - mest interessant - om det vil være enkelt å modifisere eksisterende scrubbere til å også fange CO2?
Apropos GROV feil i resonnementet mitt;
Jeg har tatt besparelsen fra scrubber og delt på det TOTALE drivstofforbruket, men besparelsen må sammenlignes med MERforbruket (les; merutslippet av CO2).
Legger vi til grunn en besparelse på 1,2MUSD/år og fordeler det på MERforbruket på ca 200 tonn (1,5% av 13 500 tonn) og bruker 3,5 tonn CO2 pr tonn HFO (og da 700 tonn CO2 i merutslipp) så snakker vi om en besparelse på 1714$ pr tonn CO2. Dvs at dagens scrubbere fortsatt vil svare seg selv om det skulle innføres en heftig CO2-avgift *rødme*
Takk igjen :)
JALLA
08.04.2021 kl 11:20
8906
Vurdere å kjøpe meg inn i Hunter igjen men er også sugen på BW LPG hva har størst opp side fremover tror dere. BW LPG har en dirkteavkastning opp mot 20% og analyse firma har en kurs fremover opp mot 90 kroner. Hunter sin opp side hva tror dere her?
Redigert 08.04.2021 kl 11:32
Du må logge inn for å svare
Ole86
08.04.2021 kl 13:19
8762
Bare hyggelig:) Lov å bomme når man eier det etterpå.
Hvor mye CO2 som fanges vil «justeres» etter behovet for å nå reglene som implementeres og være forskjellig for hvert skip. Blant annet IMO2030, EEXI og EEDI vil spille inn her. Det finnes med andre ord ikke en fast reduksjonsrate, lik den scrubberne designes for med tanke på IMO2020.
Det vil ikke nødvendigvis være lønnsomt eller praktisk mulig å fange mest mulig CO2, da man må lagre CO2en som har en vekt på ca 2,5 ganger vekten av fuelen som brennes om man fanger 100%.
Det vil være ganske komplisert å bygge om scrubbersystemene til CO2 fangst, så det vil antagelig være et marked for «high tech» leverandørene. Konseptet bak det er bevist og utstyrsleverandører som TECO 2030 og Wärtsilä jobber med løsningen.
Skal jeg gjette så vil jeg tro at Wärtsilä tilbyr dette som en del av sin scrubberpakke mens TECO 2030 vil være villige til å være mer fleksible.
Hvor mye CO2 som fanges vil «justeres» etter behovet for å nå reglene som implementeres og være forskjellig for hvert skip. Blant annet IMO2030, EEXI og EEDI vil spille inn her. Det finnes med andre ord ikke en fast reduksjonsrate, lik den scrubberne designes for med tanke på IMO2020.
Det vil ikke nødvendigvis være lønnsomt eller praktisk mulig å fange mest mulig CO2, da man må lagre CO2en som har en vekt på ca 2,5 ganger vekten av fuelen som brennes om man fanger 100%.
Det vil være ganske komplisert å bygge om scrubbersystemene til CO2 fangst, så det vil antagelig være et marked for «high tech» leverandørene. Konseptet bak det er bevist og utstyrsleverandører som TECO 2030 og Wärtsilä jobber med løsningen.
Skal jeg gjette så vil jeg tro at Wärtsilä tilbyr dette som en del av sin scrubberpakke mens TECO 2030 vil være villige til å være mer fleksible.
ks1977
08.04.2021 kl 13:28
8736
Du må nesten oppgi tidshorisont og risikovilje :)
Vel, HUNT handler jo nært NAV, men skipsverdiene synes å være på opp igjen...
Hvis du foretrekker kursmål (jeg vet ikke om det er noen god rettesnor) så har Cleaves 4,4 på HUNT (dvs 54% over dagens kurs, så nesten det samme kursmålet du viser til for BW LPG)
Rent driftsmessig så er spørsmålet hvor lenge de vil beholde de siste 4 skipene...
HUNT klart 60k i snittrate i 2020 (men 2020 var jo spesielt). Forutsetter vi 100% utbytte (HUNT har ikke utbyttepolicy, men de ga 100% for 2020) så må vi ha gjennomsnittsrater på 50k for å nå 20% direkteavkastning. Jeg tørr ikke å spå hva gjennomsnittsratene i år blir, men tipper lavere enn 50k - skjønt dette vil jo også avhenge av oljeprisen (samt om chartrerne dytter den merkostnaden over på rederne eller ikke)
Jeg har ikke satt meg inn i BWLPG eller LPG-sektoren generelt, så den skal jeg ikke uttale meg om
Vel, HUNT handler jo nært NAV, men skipsverdiene synes å være på opp igjen...
Hvis du foretrekker kursmål (jeg vet ikke om det er noen god rettesnor) så har Cleaves 4,4 på HUNT (dvs 54% over dagens kurs, så nesten det samme kursmålet du viser til for BW LPG)
Rent driftsmessig så er spørsmålet hvor lenge de vil beholde de siste 4 skipene...
HUNT klart 60k i snittrate i 2020 (men 2020 var jo spesielt). Forutsetter vi 100% utbytte (HUNT har ikke utbyttepolicy, men de ga 100% for 2020) så må vi ha gjennomsnittsrater på 50k for å nå 20% direkteavkastning. Jeg tørr ikke å spå hva gjennomsnittsratene i år blir, men tipper lavere enn 50k - skjønt dette vil jo også avhenge av oljeprisen (samt om chartrerne dytter den merkostnaden over på rederne eller ikke)
Jeg har ikke satt meg inn i BWLPG eller LPG-sektoren generelt, så den skal jeg ikke uttale meg om
ks1977
08.04.2021 kl 13:36
8733
hmm Ikke umulig (spesielt for nybygg) å legge til rette for karbonfangst (både vekt og volum må hensyntas), men hvilke løsninger har man for hva man skal gjøre med den fangede CO2en? Da må man ha infrastruktur på land til å ta imot og - mer viktig - lagre ("destruere" er vel neppe aktuelt - da må man vel fort tilføre mye av den energien man brente i utgangspunktet).
Har du sett noen estimater på hva et slikt system vil koste (innkjøp/installasjon og spesielt i drift)?
Har du sett noen estimater på hva et slikt system vil koste (innkjøp/installasjon og spesielt i drift)?
JALLA
08.04.2021 kl 14:45
8719
Tenker i første omgang ut året. Potensiale vil jo bli en kombinasjon.
BWLPG har jo en etablert utbytte strategi og en bra mulighet for oppgang i kursen tenker jeg.
Hunter er det jo muligens lite å hente på kurs? men eventuelt potensialt utbytte? overaskelsen ligger vell mere i hva som de tenker videre med Hunter?
BWLPG har jo en etablert utbytte strategi og en bra mulighet for oppgang i kursen tenker jeg.
Hunter er det jo muligens lite å hente på kurs? men eventuelt potensialt utbytte? overaskelsen ligger vell mere i hva som de tenker videre med Hunter?
Ole86
08.04.2021 kl 14:58
8814
Det er absolutt mulig å legge til rette for karbonfangst.
Er fortsatt tidlig å si hva et system vil koste, men det må jo kunne regnes hjem mot CO2 avgifter og alternativer.
Er mye infrastruktur som må bygges rundt levering ja.
Er fortsatt tidlig å si hva et system vil koste, men det må jo kunne regnes hjem mot CO2 avgifter og alternativer.
Er mye infrastruktur som må bygges rundt levering ja.
ks1977
08.04.2021 kl 15:33
8764
Ut året blir litt kort tidshorisont ifht hva jeg er komfortabel med, så ta med en ekstra mengde salt for min kommentar;
Jeg vil tro (...) at kursen i HUNT vil være tett på NAV fremover, med mindre vi får heftige rater og/eller at de freder de siste 4 skipene (ser at det er en artikkel i finansavisen med spådom om 35k fra Q2, men det synes optimistisk på meg). I så fall er spørsmålet hvordan NAV vil utvikle seg... De solgte jo nybygget for snart to år siden for 98MUSD, mens Saga & Laga ble solgt for 84,2MUSD hver. Ignorerer vi aldersforskjellen og "antar" at skipsverdiene skal tilbake til 98MUSD så vil jo NAV løfte seg 16% (mulig dette er offensivt, spesielt på så "kort" horisont). NAV ligger pr i dag på ca 3 tror jeg, så potensiale på 3,5 (mot dagens 2,85). Gitt stabil USDNOK vel å merke...
Utbytte er det vanskelig å si; det kan være alt fra 0% til 100% av overskudd (siste salg skal jo gå til ny investering, men som sagt så ga de i realiteten ut 100% av overskuddet for 2020). Konsensus (i følge Cleaves) er 32,2k i snittrate for 2021 for HUNT, noe som med guidet CBE på 21,5k skulle tilsi et overskudd på 20-25 øre pr aksje (gitt USDNOK 8,5 og 100% utnyttelse), noe som er under 10%. Skjønt dersom ratene skal opp i 35k allerede i Q2 (og er det snittrater? I så fall kan vi legge på litt for ECO scrubber premium) så vil vel snittratene ligge godt over 32,3k...
Spørsmålet er jo hvordan verden ser ut mot slutten av året; er vi da tilbake der vi var før corona med hyggelige rater, lav ordrebok, og (svak) underbalanse i markedet? Nå som kontainer har gått amok med nye ordrer så betyr jo det at det etterhvert er begrenset hvor mange båter som kan bestilles (skjønt det vil jo gjelde LPG også), det burde jo ha innvirkning på kursen.
Hva de tenker for veien videre kan få utslag på kursen ja, hvilken vei og hvor mye aner jeg ikke.
Jeg vil tro (...) at kursen i HUNT vil være tett på NAV fremover, med mindre vi får heftige rater og/eller at de freder de siste 4 skipene (ser at det er en artikkel i finansavisen med spådom om 35k fra Q2, men det synes optimistisk på meg). I så fall er spørsmålet hvordan NAV vil utvikle seg... De solgte jo nybygget for snart to år siden for 98MUSD, mens Saga & Laga ble solgt for 84,2MUSD hver. Ignorerer vi aldersforskjellen og "antar" at skipsverdiene skal tilbake til 98MUSD så vil jo NAV løfte seg 16% (mulig dette er offensivt, spesielt på så "kort" horisont). NAV ligger pr i dag på ca 3 tror jeg, så potensiale på 3,5 (mot dagens 2,85). Gitt stabil USDNOK vel å merke...
Utbytte er det vanskelig å si; det kan være alt fra 0% til 100% av overskudd (siste salg skal jo gå til ny investering, men som sagt så ga de i realiteten ut 100% av overskuddet for 2020). Konsensus (i følge Cleaves) er 32,2k i snittrate for 2021 for HUNT, noe som med guidet CBE på 21,5k skulle tilsi et overskudd på 20-25 øre pr aksje (gitt USDNOK 8,5 og 100% utnyttelse), noe som er under 10%. Skjønt dersom ratene skal opp i 35k allerede i Q2 (og er det snittrater? I så fall kan vi legge på litt for ECO scrubber premium) så vil vel snittratene ligge godt over 32,3k...
Spørsmålet er jo hvordan verden ser ut mot slutten av året; er vi da tilbake der vi var før corona med hyggelige rater, lav ordrebok, og (svak) underbalanse i markedet? Nå som kontainer har gått amok med nye ordrer så betyr jo det at det etterhvert er begrenset hvor mange båter som kan bestilles (skjønt det vil jo gjelde LPG også), det burde jo ha innvirkning på kursen.
Hva de tenker for veien videre kan få utslag på kursen ja, hvilken vei og hvor mye aner jeg ikke.
JALLA
08.04.2021 kl 16:04
8696
Tusen takk for svar ks1977, synes du har begrunnede svar og god innsikt. Setter stor pris på dine innlegg.
Ole86
08.04.2021 kl 19:16
8575
Liten kommentar. Om skipsverdiene går tilbake til 98 mUSD så har skipsverdiene steget med rundt 16%. NAV derimot har steget langt mer. Man må ta hensyn til gjelden.
ks1977
08.04.2021 kl 20:46
8481
Stemmer - jeg la inn en felle for å se om noen fulgte med (NOT! hehe) Takk igjen.
Dersom skipsverdien går fra 84,2MUSD til 98MUSD pr skip (for de 4 gjenværende) så utgjør det 83 øre pr aksje for de 567M aksjene (gitt USDNOK 8,5), så da jumper NAV fra ca 3 til ikke fryktelig langt unna 4
Dersom skipsverdien går fra 84,2MUSD til 98MUSD pr skip (for de 4 gjenværende) så utgjør det 83 øre pr aksje for de 567M aksjene (gitt USDNOK 8,5), så da jumper NAV fra ca 3 til ikke fryktelig langt unna 4
Buyin85
10.04.2021 kl 07:45
8116
Ser i vedlagte link at det rapporteres om at DHT har solgt sine tre eldste skip. Finner ingen børsmelding fra DHT. Noen som har lest om dette salget andre steder? Flåtefornying pågår, ble kjøpt to stk 16mod scrubber fitted Eco-designs i januar 21.
https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Redigert 10.04.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Trigem
12.04.2021 kl 12:38
7685
Hmmm... litt billig i dag. Falt for fristelsen og plukket en del aksjer i dag.
Svært så gavmilde enkelte har vært denne uken, sikkert på bakgrunn av DnB's midlertidige HOLD anbefaling. Personlig mener jeg analytikeren i DnB tar fullstendig feil. Her kommer oppgangen som julekvelden på kjerringa.
Selskapet sitter med over 25% av børsverdien i cash og topp moderne flåte som de sikkert kan omsette på dagen om de vil. Mye sikrere enn banken spør du meg
Selskapet sitter med over 25% av børsverdien i cash og topp moderne flåte som de sikkert kan omsette på dagen om de vil. Mye sikrere enn banken spør du meg
Ser vi starten på kjøp av egne aksjer i dag ?
Trigem
16.04.2021 kl 15:23
6556
Helt utrolig! Fikk solgt til 2,78 i dag og kjøpt til 2,70! Blir penger av sånt! Ja riktig, sitter ikke long(litt har jeg), men tjener penger likevel!
Ser at Dnb,s egenhandel ble redusert med flere 100.000 aksjer i dagene før HOLD anbefaling. Nå er de ute av top 50
canarias
19.04.2021 kl 08:48
6153
Stor oppside i inveseringsselskapet Hunter Group, er veldig spent på hva det nye satsingsområdet innen shipping blir.
canarias
19.04.2021 kl 11:35
5882
Hva de tenker videre er det desidert mest interessante i Hunter.
E34 hadde forøvrig en fin artikkel om tank i dag.
E34 hadde forøvrig en fin artikkel om tank i dag.
canarias
19.04.2021 kl 11:51
5829
Tror det kursmålet blir mye høyere enn 4,90 etter at den nye strategien til Hunter snart kommer .