Jeg forstår ikke prisingen på NEL
Hydrogen er et lagringsmedium for energi, altså likt med batterier, trykkluft, pumpekraftverk med mere. Effektiviteten til hydrogen virker jo meningsløst lav i forhold til batterier og pumpekraftverk, og i tillegg er det jo ekstemt eksplosivt. I tillegg er brenselscellene enormt dyre, og jeg kan ikke se at NEL har noen teknologi eller patent som skulle gjøre dem i stand til å "ta" markedet, hvis det en gang kommer. Så hva er da greien, hvorfor er ikke NEL verdsatt til 30 millioner?
Redigert 21.01.2021 kl 09:29
Du må logge inn for å svare
Value Investor
12.07.2020 kl 22:53
5459
Jeg skriver i overskriften: Jeg forstår ikke prisingen av NEL, det betyr at jeg synes prisingen er for høy eller for lav, i forhold til det jeg tror den skal være. Burde ikke være vanskelig å forstå det, 2030kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
omans
12.07.2020 kl 23:21
5401
Unner folk at ting går bra, og at man blir rik. Et evt neste hopp opp vil måtte stå i stil til verdien av en kontrakt. Nå er det priset inn nye større kontrakter allerede, siden verdien på Nel er 2xNikola kontrakter.
I Norge opererer også andre aktører innenfor segmentet, bl.a Air Liquide. Air Liquide sin børsverdi nå er ca 2x Nel, men AL er en stor nordisk organisasjon med 66000 ansatte representert i over 80 land. Nel har et lokale på Notodden, og en fabrikk under bygging på Herøya, mulig noe smått her og der, men totalt vel 273 ansatte.
AL er mer innenfor en økonomisk modell, prismessig.
I Norge opererer også andre aktører innenfor segmentet, bl.a Air Liquide. Air Liquide sin børsverdi nå er ca 2x Nel, men AL er en stor nordisk organisasjon med 66000 ansatte representert i over 80 land. Nel har et lokale på Notodden, og en fabrikk under bygging på Herøya, mulig noe smått her og der, men totalt vel 273 ansatte.
AL er mer innenfor en økonomisk modell, prismessig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Value Investor
12.07.2020 kl 23:28
5385
Du glemte energien for komprimering. Tror vi tok den med, men kanskje en del av den eregien kan gjennvinnes, jeg vet ikke hvor mye, om noe.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
alterego
13.07.2020 kl 00:22
5309
Det er lett å bli forvirret av effektivitetstallene som oppgis fra leverandørene. En cellestack som er ny og kjøres på redusert last kan nok ha 90% effektivitet. Effektiviteten for hele elektrolysørsystemet ligger typisk 10% lavere. Dessuten synker effektiviteten ved økende last opp mot nominell kapasitet. Og cellestackens effektivitet avtar typisk 1 %-poeng pr år gjennom hele stackens levetid (8-10 år). I praksis vil elektrolysør-systemet neppe ha høyere enn 70% effektivitet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
God overskrift. Når du ikke forstår prisingen av NEL så har du forstått mer enn nok, og som nicket ditt tilsier så er du en verdiinvestor.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
thypoon
13.07.2020 kl 00:41
5289
Nel er en boble. Hydrogenstasjonen i Sandvika gikk i lufta og etter det burde aksjen kollapset. Bare å komme seg ut her før det rakner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Value Investor
13.07.2020 kl 00:46
5303
Alterego, tok du da med komprimering? Det er jo også typisk en 30% av energien som er i hydrogenet som er produsert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Value Investor
13.07.2020 kl 00:47
5321
Sitter å vurderer en short, derfor dette var av interesse.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Value Investor
13.07.2020 kl 00:49
5337
Er det noen stasjoner som selger hydrogen i Norge? Hvis ikke, hvordan kan man skaffe seg stoffet om man har en hydrogenbil?
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Value Investor
13.07.2020 kl 00:51
5339
Ja, det er jo kanskje mer interresant enn alt dette tullet med komprimering, dyre brenselsceller osv. I tungindustri er det vel CO2-avgift som avgjør om hva som er lønnsomt. Hvordan er lønnsomheten der nå?
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
alterego
13.07.2020 kl 01:01
5339
70% for hele systemet på full last og snittet over hele stack-levetiden gjelder atmosfærisk trykk. Inkluderes komprimering blir effektiviteten lavere. Kinesiske elektrolysører opererer ved 30 bar trykk, og får på sett og vis "gratis" komprimering til 30 bar. Hvis jeg var NEL ville jeg vært livredd for kinesisk konkurranse hvis det faktisk blir et stort marked for grønn hydrogen. Det var kineserne med lavere produksjonskostnader som knekte vestlige solcelle-produsenter, inkludert REC. Kineserne bestemte seg ganske enkelt for å dominere markedet - og gjorde det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Nanoq
13.07.2020 kl 09:51
5122
Nikola får nå sterk konkurranse fra Hyzon Motors, et amerikansk lastebilmerke som nå også starter produksjon i Nederland for å dekke det europeiske markedet.
https://fuelcellsworks.com/news/hyzon-motors-inc-opens-europes-first-dedicated-hydrogen-truck-production-facility/
https://www.hyzonmotors.com
https://fuelcellsworks.com/news/hyzon-motors-inc-opens-europes-first-dedicated-hydrogen-truck-production-facility/
https://www.hyzonmotors.com
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Restplassno
13.07.2020 kl 11:38
4956
Value Investor skrev Sitter å vurderer en short, derfor dette var av interesse.
Er det noen som vet hvordan bear-produktene til Nordnet fungerer, mht kjøp salg? Ser det er veldig lav omsetning på noen av disse. Må man ha en kjøper for å selge posisjonen sin, eller er dette noe Nordnet garanterer for? Vurderer en short med lav innsats mot nel som hedge for andre investeringer. 30 mrd i børsverdi uten utsikter til profitt blir ganske mye.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Hefner
13.07.2020 kl 11:47
4953
Vært med som investor i Nel siden 2-tallet. Har ikke kunne regnet hjem dette caset siden kursen var i 3kr. Eier dog fortsatt aksjen.
Rasjonale mitt for investeringen er 100% moment. Sektorrotasjonen går kraftig inn mot esg. «Alle» vil eie grønne fond og aksjer, men det eksisterer nesten ingen slike selskap. Nel har blitt favoritten her og det er åpenbart flere kjøpere enn selgere.
Når det gjelder short: «Never short a cult». Samme som Tesla og så videre.
Aksjen Nel er en boble, tenker jeg. Opp mot 2000 var det også bobletendenser innen hydrogen. Hydrogen skulle bli det store og alle ville bruke det. Jaja, bare drømmer den gang som i dag.
Anbefaler å sjekke ut kursen til Plug Power med Max historikk, så ser dere kanskje fremtiden til Nel/hydrogensektoren.
PS: Ingen kjøps- eller salgsanbefalinger, bare subjektive refleksjoner:)
Rasjonale mitt for investeringen er 100% moment. Sektorrotasjonen går kraftig inn mot esg. «Alle» vil eie grønne fond og aksjer, men det eksisterer nesten ingen slike selskap. Nel har blitt favoritten her og det er åpenbart flere kjøpere enn selgere.
Når det gjelder short: «Never short a cult». Samme som Tesla og så videre.
Aksjen Nel er en boble, tenker jeg. Opp mot 2000 var det også bobletendenser innen hydrogen. Hydrogen skulle bli det store og alle ville bruke det. Jaja, bare drømmer den gang som i dag.
Anbefaler å sjekke ut kursen til Plug Power med Max historikk, så ser dere kanskje fremtiden til Nel/hydrogensektoren.
PS: Ingen kjøps- eller salgsanbefalinger, bare subjektive refleksjoner:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Value Investor
13.07.2020 kl 16:30
4798
Siden jeg startet tråden kan jeg jo da oppsummere. Hydrogen er mest sannsynlig uegnet som energibærer, men brukenes til mye annet (som NEL ikke driver med). NEL har ingen patent eller annet som gjør at de har noen mlighet til å ta dette markedet fra kineserene skulle det ved et mirakel bli et større marked for hydrogen som energibærer. Årsaken til at hydrogen ikke fungerer som energibærer er de enorme tapene i energikjeden og de store kostnadene med brenselscellene. NEL kan derved ses på som intet annet enn et overvurdert nisjeselskap, men det er vanskelig å si når det kollapser. Verdien økte f.eks med en ny milliard i dag, forstå det den som kan.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
13.07.2020 kl 17:05
4748
Jeg lurer på :
Kan noen, bekrefte og bevise, at de har kjøpt Nel på disse nivåer, uten å ha aksjer fra før?
Kan noen, bekrefte og bevise, at de har kjøpt Nel på disse nivåer, uten å ha aksjer fra før?
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Jono
13.07.2020 kl 17:34
4642
Nei, ikke meg heller, at noen bør legge alle sine lærebøker fra seg, gjøre som meg selv og sitte helt i ro! :-)
Ja, for så langt i år, ikke foretatt meg noenting, bortsett fra en rep EM i THIN, overtegnet 4 ganger som alle andre, men bare små penger, har tapt neste alt!
For hvem vet, Nikola kan bli det neste Tesla, og ikke bare DET, så er det snakk om å bruke flere tusen milliarder på H2 i EU, og hvem er snart ferdig, eller som kan levere utstyr neste år, alt dreier seg om nå.
Tenk på et tall, alt mellom 20 og 50 kroner, kan sikkert gå enda lengre, om alt går som planlagt?
Ja, for bare OM en ting som er sikkert, at ingen vet noen ting! :-)
Nei, selv er bare veldig glad for at jeg ikke har lyttet til alle "ekspertene", at sittet helt i ro selv, at meg tok helt av på fredag etter dyr og god vin;
Ja takk begge deler, har "kjøpt" ny bil med rekkevidde til Lofoten;
https://nikolamotor.com/badger
"Nikola Badger Preorder Confirmation
It's official! Welcome to the Nikola family!
Your Nikola Badger preorder is confirmed along with your place in line.
Reservation Date: 07/10/20
Reservation Model: FCEV"
Bare å sjekke ut denne linken, mer enn 900HK, EL og H2 bil, 0-100 går unna på 2,9 sekunder, og på dagens oppgang, bare angrer for at jeg ikke bestilte 2-to stykker, en av hver utgave? :-)
Ja, for meg kan dette bli DET neste Tesla, som nok en dag er en stor vinner på Wall Street!
Ja, for så langt i år, ikke foretatt meg noenting, bortsett fra en rep EM i THIN, overtegnet 4 ganger som alle andre, men bare små penger, har tapt neste alt!
For hvem vet, Nikola kan bli det neste Tesla, og ikke bare DET, så er det snakk om å bruke flere tusen milliarder på H2 i EU, og hvem er snart ferdig, eller som kan levere utstyr neste år, alt dreier seg om nå.
Tenk på et tall, alt mellom 20 og 50 kroner, kan sikkert gå enda lengre, om alt går som planlagt?
Ja, for bare OM en ting som er sikkert, at ingen vet noen ting! :-)
Nei, selv er bare veldig glad for at jeg ikke har lyttet til alle "ekspertene", at sittet helt i ro selv, at meg tok helt av på fredag etter dyr og god vin;
Ja takk begge deler, har "kjøpt" ny bil med rekkevidde til Lofoten;
https://nikolamotor.com/badger
"Nikola Badger Preorder Confirmation
It's official! Welcome to the Nikola family!
Your Nikola Badger preorder is confirmed along with your place in line.
Reservation Date: 07/10/20
Reservation Model: FCEV"
Bare å sjekke ut denne linken, mer enn 900HK, EL og H2 bil, 0-100 går unna på 2,9 sekunder, og på dagens oppgang, bare angrer for at jeg ikke bestilte 2-to stykker, en av hver utgave? :-)
Ja, for meg kan dette bli DET neste Tesla, som nok en dag er en stor vinner på Wall Street!
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Flaksmåmanha
13.07.2020 kl 17:39
4628
Ikke kjøpt på disse nivåer,, men solgte meg ut på 16kr,,,og skjønner ikke hvorfor jeg gjorde det!! 🧐
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Gork
13.07.2020 kl 18:05
4605
Angående hydrogen som energibærer, ligger mye av svaret her:
1 kg batteri kan avgi 1 MJ
1 kg flybensin kan avgi 37 MJ
1 kg hydrogen kan avgi 123 MJ
Angående prisingen på NEL aksjen, så er det hinsides. Prises for 60 ganger forventet omsetning i 2020, med negativt resultat. Stort grønnere kan det ikke bli.
1 kg batteri kan avgi 1 MJ
1 kg flybensin kan avgi 37 MJ
1 kg hydrogen kan avgi 123 MJ
Angående prisingen på NEL aksjen, så er det hinsides. Prises for 60 ganger forventet omsetning i 2020, med negativt resultat. Stort grønnere kan det ikke bli.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Selskapet er priset hensides. At jeg fikk 22 kr for mine aksje var et sjokk. Men en glede
Jeg kjøper meg ikke inn igjen på disse nivåer. Den som gjør det er litt skrudd i hue og skjønner vel lite av tall
Jeg kjøper meg ikke inn igjen på disse nivåer. Den som gjør det er litt skrudd i hue og skjønner vel lite av tall
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
kaliber
13.07.2020 kl 19:49
4455
Er det noen som skjønner prisingen av TESLA!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Investor92
13.07.2020 kl 19:58
4449
Det snakkes om en prising av NEL på 75 kr innen 1 år på shareville. Og det forundrer meg ikke om de har rett, hadde jeg fått solgt en ideologi for 80 mrd kr uten noe rot i virkeligheten så hadde jeg tatt de pengene og rømt. Så lenge du finner idioter på børs som ikke vet hva de kjøper så er det bare å ta pengene deres. Hvorfor stille spørsmål rundt dette når NEL-fanatikere er blinde på NEL? Det blir som å diskutere islam med en radikal islamist. Jeg har ikke energi til å stange hodet mitt mot veggen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Hefner
13.07.2020 kl 20:20
4412
Det finnes et marked/bruksområde for hydrogen, men det krever betingelser som ikke eksisterer nå.
Her er noen krav til at hydrogen skal gi økonomisk/klimamessig mening:
- Man trenger en «grønn» energimiks, dvs at usa som helhet er uegnet. Norge har dette.
- Det krever at man har overskuddsproduksjon fra «grønne» energikilder, noe som ikke finnes noen plass i stor nok skala
Kanskje om man i fremtidens samfunn svømmer i grønn energi og har råd til å miste godt over 50% av energien i prosessen ved konvertering til hydrogen, så har det en fremtid.
Her er noen krav til at hydrogen skal gi økonomisk/klimamessig mening:
- Man trenger en «grønn» energimiks, dvs at usa som helhet er uegnet. Norge har dette.
- Det krever at man har overskuddsproduksjon fra «grønne» energikilder, noe som ikke finnes noen plass i stor nok skala
Kanskje om man i fremtidens samfunn svømmer i grønn energi og har råd til å miste godt over 50% av energien i prosessen ved konvertering til hydrogen, så har det en fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Hefner
13.07.2020 kl 20:22
4443
Kan godt være Nel prises til langt over dagens kurs. Galskapen kjenner ingen grenser når det kommer til menneskers irrasjonalitet. Alle med to øyne, to ører og noe i topplokket skjønner at selskapet i beste fall er et latterlig dyrt lodd på noe usannsynlig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
omans
13.07.2020 kl 20:42
4418
Enten blir det så bra som de enorme forventningene som prises inn, ellers så blir det reversert denne optimismen med ditto fallhøyde. Det er få hus som tar aksjen inn i ukas og månedens portefølje, på tross av positiv utvikling siste tider, jeg antar det skyldes den høye risiko.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Value Investor
13.07.2020 kl 21:58
4307
kaliber skrev Er det noen som skjønner prisingen av TESLA!!!
Selvkjørende biler. Det han snakker om er at man kjøper/kjøpte en Tesla, brukr bilen til jobb, og så går biln som taxi mens du er på jobb, og så kaller du den tilbake når du vil at den skal kjøre deg noe sted. Dette gjelder alle Tesla som produseres i dag og som ble produsert siste år. Jeg vil si dette er nytenkende, og han har alltid levert tidligere. Jeg ser ikke bort fra at prisen er riktig. NEL derimot, ja, hva skal man si, jeg ser ikke hva som er spennende. Elektrolyserør er en teknologi fra 1800-tallet, eller kanskje 1700-tallet, som de ikke en gang har utviklet noe særlig. De har ikke en gang et spennende patent, og dette er verdt 31 mrd eller hva det er, helt bort i natten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Hefner
13.07.2020 kl 22:24
4277
Forsvarer du prisingen av Tesla?
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
alterego
14.07.2020 kl 01:25
4066
Value Investor skrev Sitter å vurderer en short, derfor dette var av interesse.
Det er nok høy sannsynlighet for at NEL-short nå gir bra avkastning på sikt. Problemet er at det kan ta lang tid før boblen sprekker og at den kan bli mye større først. Man må nok være forberedt på å se investeringen reduseres til 20% underveis. Klarer man da å sitte i ro mens tvilen begynner å nage? Tror det er bedre å la boblen vokse ferdig først. Når man er rimelig sikker på at den har sprukket kan man shorte. La oss tenke at den går til 100 kr og plutselig dropper i løpet av en uke til 50 kr. De fleste vil føle at 50 kr er billig og vi får rekyl til 65-70 kr. Når vi ser tegn til topping i dette området settes shorten. Så er det bare å lene seg tilbake å nyte nedturen. 10 kr etter noen måneder. 1 kr etter et år til.
For å forstå prisingen av NEL kan man selvfølgelig ikke ta utgangspunkt i de underliggende fundamentale verdier eller realistisk fremtidig omsetning og bunnlinje. Prisen ligger der den ligger fordi man forventer at papiret man kjøper i dag kan selges dyrere i morgen. Og det har man jo rett i inntil boblen sprekker. Det er definitivt bedre å satse penger på NEL-oppgang enn på storgevinst i lotto. Men man må jo da forstå å komme seg ut i tide. På 65-70 kr i tankeeksperimentet over.
For å forstå prisingen av NEL kan man selvfølgelig ikke ta utgangspunkt i de underliggende fundamentale verdier eller realistisk fremtidig omsetning og bunnlinje. Prisen ligger der den ligger fordi man forventer at papiret man kjøper i dag kan selges dyrere i morgen. Og det har man jo rett i inntil boblen sprekker. Det er definitivt bedre å satse penger på NEL-oppgang enn på storgevinst i lotto. Men man må jo da forstå å komme seg ut i tide. På 65-70 kr i tankeeksperimentet over.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
omans
14.07.2020 kl 01:36
4090
Det kan fort bli på samme måte som å gå glipp av en oppgang, når man venter på urealistiske lave kurser før inntreden, slik er det mange i markedet, pga det jo er så dårlige nyheter rundt markedsbunner, og på kurstopper er det masse positive nyheter slik at man venter på skikkelig trigger rally fra forventninger i det positive sentimentet pga d virker ustoppelig. Plutselig kan komme reallity check, som få klarer time, så at aksjen plutselig fallt 8-9% siste 2t på tradergate ikveld, en vet aldri...
Redigert 21.01.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
alterego
14.07.2020 kl 01:55
6010
Lettere sagt enn gjort, men det er ofte lurt å gjøre motsatt av det følelsene sier. I tankeeksperimentet over vil 65-70 kr føles veldig billig og sentimentet er at korreksjonen er over og 100 kr er innen rekkevidde. Man må være beinhard å holde seg til planen. Selvfølgelig kan det være at man bommer og den skal over 100. Man må aldri satse mer enn man har råd til å tape. Men å shorte på et tilfeldig tidspunkt uten å se tegn til at boblen sprekker er ren lotto.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Value Investor
14.07.2020 kl 03:09
5976
Hefner skrev Forsvarer du prisingen av Tesla?
De har i alle fall ting på gang, som de kan tjene mye penger på, og Elon pleier å levere, men 3 billioner, som de er verdt nå, er kanskje i meste laget.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
omans
14.07.2020 kl 11:16
5725
oppvigår
I går kl 23:50
1020
>Solgte på 23,02 i dag. Tyske analyser har advart noen dager, og det blir nok en liten nedgang, inntil Løkke hoster opp >noe.
>En ting er sikkert. Nel vil vokse enormt de neste årene.
Du kunne jo bare lest her, så kunne du fått nok advarsler. Men er jo greit å fortelle på kvelden om salget, når en ser at det er svakhet etterpå(fallt jo stygt på TG på kvelden). En slags backtrading, men forstår det er kjipt å melde salget straks etterpå, dersom det skulle stige videre rett etterpå.
Er vel de samme tyskerne som mener at hydrogen er en fantastisk energikilde...
I går kl 23:50
1020
>Solgte på 23,02 i dag. Tyske analyser har advart noen dager, og det blir nok en liten nedgang, inntil Løkke hoster opp >noe.
>En ting er sikkert. Nel vil vokse enormt de neste årene.
Du kunne jo bare lest her, så kunne du fått nok advarsler. Men er jo greit å fortelle på kvelden om salget, når en ser at det er svakhet etterpå(fallt jo stygt på TG på kvelden). En slags backtrading, men forstår det er kjipt å melde salget straks etterpå, dersom det skulle stige videre rett etterpå.
Er vel de samme tyskerne som mener at hydrogen er en fantastisk energikilde...
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Hefner
14.07.2020 kl 14:11
5627
Latterlig overpriset.
Elin Musk er også oppskrytt. Han har slengt seg på andre sine suksessprosjekter og arvet en formue.
Elin Musk er også oppskrytt. Han har slengt seg på andre sine suksessprosjekter og arvet en formue.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
nucleus
14.07.2020 kl 22:03
5494
UnoX har gitt opp hydrogen satsingen, de hadde med NEL i Norge. Var vel 5 stasjoner som ble stengt og nå avsluttet etter eksplosjon i Sandvika. Noe som ble registrert på jordskjelvsmåleren på Ski. Jaja, spennende å sjå utvikling fremover da.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Hefner
14.07.2020 kl 23:24
5413
Alt avhenger av Nikola, hvor kapteinen Trevor får Musk til å virke som Einstein i sammenligning. Veldig shady type.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Value Investor
15.07.2020 kl 00:31
5324
Hvis man er så heldig å eie en hydrogenbil i Norge i dag, hvor får man da tak i drivstoff til den? Vet du, eller noen andre?
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Value Investor
15.07.2020 kl 00:33
5328
Alle får Musk til å fremstå som Einstein, så det er en litt dårlig analogi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
alterego
15.07.2020 kl 00:33
5332
Glem hydrogenbiler. Det blir aldri mer enn nisje. Hydrogen vil nok kunne få en rolle i tungtransport, men for personbiler er batterilagring uovertruffen.
Den store muligheten for grønn hydrogen ligger i industrien. I dag fremstilles hydrogen nesten utelukkende fra naturgass med høye CO2-utslipp. Hvis EU skal oppfylle sine selvpålagte mål om dramatisk reduksjon i klimagassutslipp må dette dreies over til grønn hydrogen fra fornybar energi via elektrolyse.
I dag er hydrogen fra elektrolyse mye dyrere enn fossil hydrogen fra dampreformering av naturgass, men en rekke store initiativ er i gang for å få ned kostnaden på elektrolyse. Mye med støtte fra myndigheter i Tyskland, Nederland, Norge og EU. Samtidig er produksjonskostnaden for grønn energi stadig på vei ned.
Mye av det industrielle hydrogenet går til gjødselproduksjon via ammoniakksyntese vha Haber Bosch-prosessen. For snart 100 år siden produserte Norsk Hydro grønn hydrogen til gjødselproduksjon, fra vannkraft-elektrolyse-Haber Bosch. Dette ble senere konvertert til dampreformering av naturgass som ga lavere produksjonskostnad. NEL som spin off fra Norsk Hydro benytter denne 100 år gamle teknologien med visse forbedringer. NEL hevder å ha konkurransefortrinn ifm elektrodebelegningsteknologi. Dette er ikke patentbeskyttet, men holdes hemmelig.
Det neste tiåret vil sannsynligvis se stor utvikling av kjerneteknologien mot lavere CAPEX og høyere effektivitet, mer kostnadseffektive design for store systemer og kraftig redusert produksjonskostnad ifm automatisering. Selv om kjerneteknologien er mer enn 100 år gammel, har vannelektrolyse vært nisje uten særlig interesse for optimalisering.
I dag er NEL i tetsjiktet blant elektrolysørprodusenter. Mye på grunn av arven etter Norsk Hydro. Men skal de holde seg i tetsjiktet må de fremover være blant de beste på utvikling. NEL utmerker seg nå mer med hva de har arvet enn med hva de har utviklet. Ofte kan en slik arv hindre nødvendig nytenkning.
NEL har en rekke "skumle" konkurrenter:
1) Kinesisk teknologi (eks. THE) kjører elektrolysen ved 30 bar. Kineserne er utrolig gode på masseproduksjon og kostnadsreduksjon.
2) Thyssenkrupp har konvertert sine klor-alkali-elektrolysører til vannelektrolysører. Dette er en mye mer utviklet og sofistikert teknologi. Thyssenkrupp er dessuten en stor og meget seriøs teknologileverandør.
Diverse PEM-teknologi-leverandører. PEM har noen ulemper, men footprint bør kunne være lavere og fleksibilitet bedre.
Sunfire med sin høytemperaturelektrolysør vil kunne ha klare fordeler i forhold til redusert energiforbruk. Foreløpig en dark horse.
Nøkkelspørsmålene er:
1) Hvor mye kan produksjonskostnaden for grønn hydrogen nærme seg den for fossilt hydrogen?
2) Hvor mye statlig støtte vil være tilgjengelig for grønt hydrogen?
3) Hvor mye stiger CO2-kvoteprisene?
4) Hvor høyt grønt premium vil sluttprodukt til konsument ha?
Svarene på disse spørsmålene avgjør størrelsen på markedet for elektrolysører.
Tilleggsspørsmål for NEL:
Hva skal sette NEL i stand til å ta en ikke ubetydelig del av markedet? Bedre teknologi? Lavere produksjonskostnad?
Jeg ønsker NEL all mulig lykke, og tror definitivt de har en fremtid. Men nåværende prising av selskapet gjenspeiler på ingen måte de reelle muligheter og den reelle risiko.
Jeg har stor sans for hva Jon Andre Løkke gjør med NEL. Man må sikte høyt og satse stort, eller for alltid forbli liten. Det er ikke hans rolle å passe på at naive hobbyinvestorer ikke brenner seg.
Den store muligheten for grønn hydrogen ligger i industrien. I dag fremstilles hydrogen nesten utelukkende fra naturgass med høye CO2-utslipp. Hvis EU skal oppfylle sine selvpålagte mål om dramatisk reduksjon i klimagassutslipp må dette dreies over til grønn hydrogen fra fornybar energi via elektrolyse.
I dag er hydrogen fra elektrolyse mye dyrere enn fossil hydrogen fra dampreformering av naturgass, men en rekke store initiativ er i gang for å få ned kostnaden på elektrolyse. Mye med støtte fra myndigheter i Tyskland, Nederland, Norge og EU. Samtidig er produksjonskostnaden for grønn energi stadig på vei ned.
Mye av det industrielle hydrogenet går til gjødselproduksjon via ammoniakksyntese vha Haber Bosch-prosessen. For snart 100 år siden produserte Norsk Hydro grønn hydrogen til gjødselproduksjon, fra vannkraft-elektrolyse-Haber Bosch. Dette ble senere konvertert til dampreformering av naturgass som ga lavere produksjonskostnad. NEL som spin off fra Norsk Hydro benytter denne 100 år gamle teknologien med visse forbedringer. NEL hevder å ha konkurransefortrinn ifm elektrodebelegningsteknologi. Dette er ikke patentbeskyttet, men holdes hemmelig.
Det neste tiåret vil sannsynligvis se stor utvikling av kjerneteknologien mot lavere CAPEX og høyere effektivitet, mer kostnadseffektive design for store systemer og kraftig redusert produksjonskostnad ifm automatisering. Selv om kjerneteknologien er mer enn 100 år gammel, har vannelektrolyse vært nisje uten særlig interesse for optimalisering.
I dag er NEL i tetsjiktet blant elektrolysørprodusenter. Mye på grunn av arven etter Norsk Hydro. Men skal de holde seg i tetsjiktet må de fremover være blant de beste på utvikling. NEL utmerker seg nå mer med hva de har arvet enn med hva de har utviklet. Ofte kan en slik arv hindre nødvendig nytenkning.
NEL har en rekke "skumle" konkurrenter:
1) Kinesisk teknologi (eks. THE) kjører elektrolysen ved 30 bar. Kineserne er utrolig gode på masseproduksjon og kostnadsreduksjon.
2) Thyssenkrupp har konvertert sine klor-alkali-elektrolysører til vannelektrolysører. Dette er en mye mer utviklet og sofistikert teknologi. Thyssenkrupp er dessuten en stor og meget seriøs teknologileverandør.
Diverse PEM-teknologi-leverandører. PEM har noen ulemper, men footprint bør kunne være lavere og fleksibilitet bedre.
Sunfire med sin høytemperaturelektrolysør vil kunne ha klare fordeler i forhold til redusert energiforbruk. Foreløpig en dark horse.
Nøkkelspørsmålene er:
1) Hvor mye kan produksjonskostnaden for grønn hydrogen nærme seg den for fossilt hydrogen?
2) Hvor mye statlig støtte vil være tilgjengelig for grønt hydrogen?
3) Hvor mye stiger CO2-kvoteprisene?
4) Hvor høyt grønt premium vil sluttprodukt til konsument ha?
Svarene på disse spørsmålene avgjør størrelsen på markedet for elektrolysører.
Tilleggsspørsmål for NEL:
Hva skal sette NEL i stand til å ta en ikke ubetydelig del av markedet? Bedre teknologi? Lavere produksjonskostnad?
Jeg ønsker NEL all mulig lykke, og tror definitivt de har en fremtid. Men nåværende prising av selskapet gjenspeiler på ingen måte de reelle muligheter og den reelle risiko.
Jeg har stor sans for hva Jon Andre Løkke gjør med NEL. Man må sikte høyt og satse stort, eller for alltid forbli liten. Det er ikke hans rolle å passe på at naive hobbyinvestorer ikke brenner seg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Value Investor
15.07.2020 kl 00:36
5341
Kan dette være et godt tidspunkt å starte en short på, eller er dette bare et midlertidig tilbakeslag for menigheten?
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Value Investor
15.07.2020 kl 00:52
5324
Dette er jo spennende tanker Alterego. Du tenker altså at man for å få ned CO2 utslipp går over til elektrolyse. Et opplagt poeng er jo at det ved dampreformering er mulig med carbonlagring, siden vi snakker høy-konsentrert-CO2 som bare kan pumpes rett tilbake i reservoar, og det fremtår dessverre som den opplagte løsning. Ellers er jeg spent på hvilken CO2-avgift som ville gitt ca samme hydrogenpris, har du regnet på det, Alterego?
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Uno X stenger sine hydrogen stasjoner. Og denne aksjen er verdsatt til milliarder. Bare å komme seg inn i oljeaksjer.
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/07/15/7547546/uno-x-gir-opp-hydrogen-satsing-med-nel
API tall kl. 22.30 viste største oljelager trekk siden desember.
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Oil-Climbs-On-Major-Crude-Draw.html
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/07/15/7547546/uno-x-gir-opp-hydrogen-satsing-med-nel
API tall kl. 22.30 viste største oljelager trekk siden desember.
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Oil-Climbs-On-Major-Crude-Draw.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
alterego
15.07.2020 kl 01:11
5324
Hovedproblemet med karbonfangst er infrastruktur knyttet til lagring. Det er dessuten ikke ubetydelige kostnader knyttet til fangst. Jeg tror vi i fremtiden vil se fangst og lagring fra kilder der det ligger godt til rette for det. Mens det andre steder hvor det er vanskeligere med lagring, men hvor det er billig grønn strøm vil komme elektrolysører.
Både fangst/lagring og elektrolyse er langt unna å være lønnsomt i dag med dagens kvotepriser. De fire nøkkelspørsmålene i forrige innlegg trekker i riktig retning og bestemmer størrelsen på markedet. Det foregår flere demoprosjekter hvor elektrolyse erstatter dampreformering. Bl.a. et på Herøya i Porsgrunn.
Både fangst/lagring og elektrolyse er langt unna å være lønnsomt i dag med dagens kvotepriser. De fire nøkkelspørsmålene i forrige innlegg trekker i riktig retning og bestemmer størrelsen på markedet. Det foregår flere demoprosjekter hvor elektrolyse erstatter dampreformering. Bl.a. et på Herøya i Porsgrunn.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
interferensen
15.07.2020 kl 01:21
5336
"Jeg har stor sans for hva Jon Andre Løkke gjør med NEL. Man må sikte høyt og satse stort, eller for alltid forbli liten. Det er ikke hans rolle å passe på at naive hobbyinvestorer ikke brenner seg."
Veldig enig. Løkke er god på å emisjonssurfe på kursen, dvs benytte høye topper til å komme med en emisjon og ikke bry seg så mye om hva det gjør med kursen i et kort perspektiv. Når man har en god plan, klarer å formidle den til investorene og får dem til å bla opp, da er det bare å sikte høyt, og det er heldigvis det Løkke gjør.
Veldig enig. Løkke er god på å emisjonssurfe på kursen, dvs benytte høye topper til å komme med en emisjon og ikke bry seg så mye om hva det gjør med kursen i et kort perspektiv. Når man har en god plan, klarer å formidle den til investorene og får dem til å bla opp, da er det bare å sikte høyt, og det er heldigvis det Løkke gjør.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Value Investor
15.07.2020 kl 04:30
5295
I nordsjøen er det jo drøssevis av injeksjonsbrønner, men man injiserer jo stort sett vann, for å holde oppe trykket, men kunne jo like godt injisert co2. Hadde man produsert h2 der ute, og injisert CO2, da sankker vi om gode ting for industrien, men fremdeles ikke brukelig innen transport, spør du meg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Admoff
15.07.2020 kl 07:53
5176
Stort sett vann var en enkel fremstilling. Kan du utdype det litt mer?
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Karybdis
15.07.2020 kl 08:24
5096
Interessant innlegg det der, Alterego, spesielt det du skriver om konkurrenter til NEL; tror det du der er inne på er meget viktig.
Jeg kjøpte i sin tid NEL pga en sannsynlig/mulig konkurransefortrinn, nemlig Rotolyzer; mitt inntrykk er at det har blitt borte i all støyen.
Da jeg skjønte det solgte jeg meg ut igjen-riktignok
alt for tidlig. Jeg mistenker dog at dersom ikke NEL klarer å innovere Haber Bosch metoden så kan det bli et problem; grønn elektrisitet har vel flere «friere» vil jeg tro.
Jeg kjøpte i sin tid NEL pga en sannsynlig/mulig konkurransefortrinn, nemlig Rotolyzer; mitt inntrykk er at det har blitt borte i all støyen.
Da jeg skjønte det solgte jeg meg ut igjen-riktignok
alt for tidlig. Jeg mistenker dog at dersom ikke NEL klarer å innovere Haber Bosch metoden så kan det bli et problem; grønn elektrisitet har vel flere «friere» vil jeg tro.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Investor 33
15.07.2020 kl 08:51
5044
Hvorfor engasjere og bruke tid i forum i selskaper man ikke har investert penger i?
Det er to anledninger til at man engasjerer seg i selskaper her i forum. Om man ikke har investert ønsker man lavest mulig kurs. Helst snakke ned selskapet.
Dersom man har investert, vil man argumenterer for sine investeringer og ønsker så kursen opp.
Slik er det også i media der investorer forteller andre om sine investeringer. Hvorfor dette? Vil investorer fortelle andre om gode fremtidige kjøp? Neppe, ikke før de eventuelt har gått inn selv før informasjonen deles.
Når man leser innlegg i forumet må man tenke logisk og analytisk på hvorfor denne personen skriver det den gjør. Det er alltid en intuisjon/tanke bak innlegget. Eller er personene her i forumet så behjelpelig med å dele sin kunnskap med andre i håp om at de skal lykkes med sine investeringer? Jeg stille bare spørsmål som dere muligens kan svare meg bedre på enn det jeg antar.
Fortsett å les innlegg, men still spørsmål til enn selv hvorfor og grunnen til det. Lykke til......
Det er to anledninger til at man engasjerer seg i selskaper her i forum. Om man ikke har investert ønsker man lavest mulig kurs. Helst snakke ned selskapet.
Dersom man har investert, vil man argumenterer for sine investeringer og ønsker så kursen opp.
Slik er det også i media der investorer forteller andre om sine investeringer. Hvorfor dette? Vil investorer fortelle andre om gode fremtidige kjøp? Neppe, ikke før de eventuelt har gått inn selv før informasjonen deles.
Når man leser innlegg i forumet må man tenke logisk og analytisk på hvorfor denne personen skriver det den gjør. Det er alltid en intuisjon/tanke bak innlegget. Eller er personene her i forumet så behjelpelig med å dele sin kunnskap med andre i håp om at de skal lykkes med sine investeringer? Jeg stille bare spørsmål som dere muligens kan svare meg bedre på enn det jeg antar.
Fortsett å les innlegg, men still spørsmål til enn selv hvorfor og grunnen til det. Lykke til......
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Seriøs
15.07.2020 kl 09:26
4959
Er spent på hvem som følger etter her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare
Karybdis
15.07.2020 kl 09:45
4929
Hva mener du investor 33?
Kun interessert i hausseinnlegg??
Kun spekulant??
En god grunn til at jeg følger med litt her
er Ikke minst å lytte til kritiske innlegg og
selvsagt i de aksjer jeg er investert. Her kan
man åpenbart ha nokså ulikt syn.
Kun interessert i hausseinnlegg??
Kun spekulant??
En god grunn til at jeg følger med litt her
er Ikke minst å lytte til kritiske innlegg og
selvsagt i de aksjer jeg er investert. Her kan
man åpenbart ha nokså ulikt syn.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16
Du må logge inn for å svare