Akso og Kværner slår seg sammen
Vet ikke om det er Bull for AKSO? Ville jeg hatt Kværner aksjer så hadde jeg bare kjøpt dem selv uansett. Kanskje bytteforholdet er fordelaktig for AKSO slik at dealen er verdt noen kroner på kursen 🐮🐄
Får aksjer i fornybar-delen til akso på Merkur, det kan være bra😀
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/07/17/7548346/kvaerner-og-aker-solutions-vil-sla-seg-sammen
Får aksjer i fornybar-delen til akso på Merkur, det kan være bra😀
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/07/17/7548346/kvaerner-og-aker-solutions-vil-sla-seg-sammen
Redigert 21.01.2021 kl 09:39
Du må logge inn for å svare
upsidedown
18.08.2020 kl 17:57
6497
40 er vel litt fram i tid, men et sted på 20-tallet bør være innen rekkevidde om ikke alt for lenge. Fusjonen først, så et positivt Q og signaler om utbytte så er vi der, tror jeg.
Redigert 18.08.2020 kl 17:58
Krigskasse ja. Jeg ble så forbannet, eller mest lei meg over fallet. At jeg vurderer å selge meg ut i de andre selskap jeg har, og gå inn med alt på nytt i AKSO. Hevn!😂 Men følte ikke jeg kunne gjort så mye annerledes heller, hadde jo ikke da fått aksjer i de nye selskapene. Kanskje heller gå tungt inn i de to, i tillegg til en mindre post i AKSO. Det er ikke lett.
abbos
18.08.2020 kl 18:07
6726
Alternativt selge wind og carbon med gevinst og så øke ytterligere i akso hvis kursen fortsatt er under 15 - HEVN 🤓?😎
upsidedown
18.08.2020 kl 18:08
6739
Utbytter er alltid en vanskelig vurdering. Det som viser seg over tid i de aller fleste tilfeller er at man skal selge før ink-dagen, og vente med inngang til den har falt igjen. I de aller fleste aksjer er det mer lønnsomt enn å sitte over og motta utbytte.
Jeg har aldri fått utbytteaksjer før, så det ble en ny erfaring. Derfor beholdt jeg 30 prosent av posten over EX-dagen, noe som for øyeblikket ser ut som et særdeles dårlig valg. Så kan man jo bare håpe at utbytteaksjene øker raskt i verdi.
Jeg har aldri fått utbytteaksjer før, så det ble en ny erfaring. Derfor beholdt jeg 30 prosent av posten over EX-dagen, noe som for øyeblikket ser ut som et særdeles dårlig valg. Så kan man jo bare håpe at utbytteaksjene øker raskt i verdi.
Ja nettopp det som blir litt vanskelig å vurdere. Tror bare jeg skal la de to stå i ro og godgjøre seg. Har absolutt ingen forutsetning for hva en korrekt eller fremtidig kurs vil bli på de to. Men det er nå i det minste lavt priset så kan vel ikke få så voldsomt fall i de to aksjene. Karbonfangst kan jo bli stort. Kan hende blir de ledende på dette. Innen vind er det vel flere store aktører allerede, men ser for meg plass til flere aktører der også. Jeg leser her inne og prøver å holde meg oppdatert. Uten erfaring så må en det. Glad det ikke er overdrevet haussing her inne. Jeg begynte i den type selskaper, som ofte endte i skuffelse på skuffelse. Men ikke på de aktuelle forum, der var det hele tiden Klondykestemning. Her inne finner en begge synspunkt, edruelighet 👍
wielkikrol
18.08.2020 kl 18:23
6759
Setter vi perspektivet litt lenger frem enn situasjonen vi er i nå med relativt lav oljepris og corona er dette billig. Garantert at AKSO + Kværner får masse kontrakter og kursen skal opp.
Takk for forklaring. Men faren i dette tilfellet er at begge de to nye kan gjøre byks oppover slik at det hadde blitt dyrere enn planlagt å kjøpe seg inn?
Dynamitten
18.08.2020 kl 18:43
6767
Hadde eg vore klar over at aksjenorge består av så mange nervøse pyser burde eg solgt på 19 eg også.
Skal ikkje forundra meg om mange selger utbytteaksjane sine for inngangsverdien
Då er dei jo komplette idiotar🤣🤣🍾
Skal ikkje forundra meg om mange selger utbytteaksjane sine for inngangsverdien
Då er dei jo komplette idiotar🤣🤣🍾
Garcia
18.08.2020 kl 18:44
6787
Jeg sitter rolig for jeg føler meg ganske sikker på at aksjen kommer tilbake.
Kursen kommer vel ikke til å påvirke utbyttene fremover.
Jeg har tro på nye AKSO og at de får jobber så det holder så jeg sitter noen år og tar utbytter...
Valget i USA kan jo også sende børsene bra ned og vi kommer til å se mye rart frem til kværner er slått sammen med AKSO.
Tror det smarteste er å vente til utpå våren neste år med å konkludere her...
Da er forholdsvis corona over og verden tilbake i normalt gjenge igjen...
Kursen kommer vel ikke til å påvirke utbyttene fremover.
Jeg har tro på nye AKSO og at de får jobber så det holder så jeg sitter noen år og tar utbytter...
Valget i USA kan jo også sende børsene bra ned og vi kommer til å se mye rart frem til kværner er slått sammen med AKSO.
Tror det smarteste er å vente til utpå våren neste år med å konkludere her...
Da er forholdsvis corona over og verden tilbake i normalt gjenge igjen...
upsidedown
18.08.2020 kl 20:16
6569
Det ble min vurdering, så derfor beholdt jeg 30 prosent. Hadde utbytteaksjene vært priset høyere ville jeg personlig ha beholdt mer, fordi jeg tror reaksjonen vi så i etterkant ville blitt nøyaktig den samme. Vi ville ha landet på 11 uansett, men da hadde man hatt et større utbytte. Min plan er å kjøpe meg opp igjen i Carbon når handelen starter. Som Dynamitten sier, det er sikkert noen som skal ut ganske raskt der også.
Det var da voldsomt som vind og Carbon ble verdsatt, kan nesten virke som AKSO skal ned på 8,- mitt råd er vent med kjøp av AKSO.
Har sittet på gjerdet og ventet på en inngang, og timingen er egentlig ganske bra, men har fortsatt en dårlig magefølelse og er litt bekymret for en bølge 2 og valget i USA som garantert kommer til å lage mye støy.
Redigert 18.08.2020 kl 22:38
wielkikrol
18.08.2020 kl 22:44
6301
Minner om denne 28.07 - Aker Solutions sikrer kontraktsforlengelse med ExxonMobil til 1,4 milliarder kroner
nyigamet
18.08.2020 kl 23:47
6090
Salg nå er bare dumt i mitt tilfelle og tror det er de fleste om de ikke kom inn på veeereeldig lav kurs (under 8,-) 8 + 3,17,- = 11,17 som den ca.ligger (noe over) på i dag. Bør få rekyl opp mot 15,-. Traff i dag glidende gjennomsnitt og bunnen på sekundærtrenden. Fall på 25 % må bare gi tekyl opp en av de første dagene. Da tar vi igjen papirtapet lett.
Redigert 19.08.2020 kl 00:10
R1234
19.08.2020 kl 11:15
5799
Jeg ser for meg en bunn i dette området. Nå skjønner jeg ikke hvorfor noen selger. Ser it som chart flater ut, men kanskje 11,20 må testes før trend skifte
fastinvest
19.08.2020 kl 12:54
5540
Å tro en aksje er billig fordi kursen har falt mye blir jo litt feil. Bare se på NAS.
Akso har falt mye men støtten er ikke før 9.2 og den har potensiall til å falle ned til lave 8kr hvor det finnes mye støtte.
Selskapet er mindre verdt nå en før de skilte ut den grønne delen så hvorfor skal den være mer verdt en når wind og carbon var en del av akso? (nå bruker jeg dagen før melding som eksempel hvor kursen var rundt 9kr)
Det eneste positive er jo at kværner skal bli en del av akso, de skal kutte kostnader og de kommer nok til å komme styrket ut av corona/olje krisa.
Tror personlig man kan få aksjer på 9 tallet og får vi noen veldig dårlige dager med kraftig rødt i europa vil aksjen kunne falle videre.
For mange her inne "tror" litt for mye, man må regne og se på fakta men som jeg har sagt tidligere, aksjen skal nok videre opp til syvende og sist
Akso har falt mye men støtten er ikke før 9.2 og den har potensiall til å falle ned til lave 8kr hvor det finnes mye støtte.
Selskapet er mindre verdt nå en før de skilte ut den grønne delen så hvorfor skal den være mer verdt en når wind og carbon var en del av akso? (nå bruker jeg dagen før melding som eksempel hvor kursen var rundt 9kr)
Det eneste positive er jo at kværner skal bli en del av akso, de skal kutte kostnader og de kommer nok til å komme styrket ut av corona/olje krisa.
Tror personlig man kan få aksjer på 9 tallet og får vi noen veldig dårlige dager med kraftig rødt i europa vil aksjen kunne falle videre.
For mange her inne "tror" litt for mye, man må regne og se på fakta men som jeg har sagt tidligere, aksjen skal nok videre opp til syvende og sist
Redigert 19.08.2020 kl 12:55
Superduke_1290
19.08.2020 kl 13:20
5541
Er ikke sikker på at selskapet er mindre verdt nå. Det skal jo fusjoneres med Kværner med mye kompetanse osv. Så skal de restrukturere. De har kvittet seg med wind og carbonfangst som antakeligvis er mer lønnsomt på lengre sikt. De nevnte 2030 som et år. Vil tro at AKSO er mer lønnsomt på kortere sikt enn noen gang før. Oljen skal ikke bort med det første, og de får oppdrag fra vind og carbonfangst selskapene. Tror Røkke og gjengen har gjort noe supersmart her nå.
Redigert 19.08.2020 kl 13:22
Sperminator
19.08.2020 kl 13:42
5516
De grønne verdiene var et utgiftssluk som har slått dårlig ut på regnskapet. Husk at det er noen tanker bak disse avgjørelsene. Lønnsomheten vil øke etter utskillelsen.
Gjør klar for rekyl opp i morgen!
Gjør klar for rekyl opp i morgen!
R1234
19.08.2020 kl 13:44
5578
9,2? Det er ingen støtte før 4,5! Trend kanal er brutt på mellom kort. Monter chart så ser dere det.
upsidedown
19.08.2020 kl 14:04
5531
Så lenge det finnes shortposisjoner med litt volum kan man aldri være sikker på hvor bunn kommer. Forsvinner kjøpersiden vil robotene alltid starte å handle aksjen ned.
Superduke_1290
19.08.2020 kl 14:34
5428
Det er akkurat hva jeg tror også. Skiller ut de aksjene som har verdi hos investorer som tenker grønt og i lang fremtid. Mens AKSO har lønnsomhet på mye kortere sikt. Tror dette er en genistrek av Røkke & Co.
Møre75
19.08.2020 kl 14:45
5427
lothar7 skrev Ser vi bunn nå eller skal vi videre ned til 10? Ugh!
Kan se ut som det har snudd litt no
upsidedown
19.08.2020 kl 14:48
5802
Chartet er veldig vanskelig å analysere nå. Hadde den stoppet på 15 pluss og gått sideveis som ville være naturlig ut fra utbyttet, ville det dannet et klassisk SHS nå. Og da i teorien ned til 10 over noe tid uten nyheter.
Men med den formasjonen som er tegnet vet ikke jeg hvor det går. Vil uansett satse på at den skal opp en del etter fallet.
Men med den formasjonen som er tegnet vet ikke jeg hvor det går. Vil uansett satse på at den skal opp en del etter fallet.
upsidedown
19.08.2020 kl 15:03
5760
Fra Markedscreen i dag, regner med at de viser til tallene som skal slippes fra EIA i ettermiddag.
«U.S. crude inventories fell by 4.3 million barrels, more than analysts' expectations, to about 512 million barrels, industry data from the American Petroleum Institute (API) showed. Gasoline stocks rose, API said. [EIA/S] [API/S]»
https://www.marketscreener.com/news/Oil-slips-as-demand-worries-outweigh-U-S-stocks-draw--31141052/?countview=0
«U.S. crude inventories fell by 4.3 million barrels, more than analysts' expectations, to about 512 million barrels, industry data from the American Petroleum Institute (API) showed. Gasoline stocks rose, API said. [EIA/S] [API/S]»
https://www.marketscreener.com/news/Oil-slips-as-demand-worries-outweigh-U-S-stocks-draw--31141052/?countview=0
upsidedown
19.08.2020 kl 15:31
5650
Det ligger i kortene at Wind og Carbon skal kjøpe tjenester fra nye Aker Solution. Så mye av inntektene og investeringene de to skal gjøre vil havne i Aker Solution fremover. Også den kapitalen som reises gjennom fremtidige emisjoner for videre vekst.
Redigert 19.08.2020 kl 15:34
upsidedown
19.08.2020 kl 15:41
9865
Der var den synlige shorten dekt inn.
Da kan vi konkludere med at det skal kjøpes en del også i Wind og Carbon når de åpner for handel fra de som satt med lånte aksjer i Aker Solution. Hvor mange millioner er usikkert da det er vanskelig å vite om blant annet Folketrygdfondet solgte seg litt ned før de begynte å låne ut. Det jeg vet er at de satt på rundt 19 millioner ved årsskiftet 18/19 og sist mandag var posten noe over 15 millioner igjen.
Da kan vi konkludere med at det skal kjøpes en del også i Wind og Carbon når de åpner for handel fra de som satt med lånte aksjer i Aker Solution. Hvor mange millioner er usikkert da det er vanskelig å vite om blant annet Folketrygdfondet solgte seg litt ned før de begynte å låne ut. Det jeg vet er at de satt på rundt 19 millioner ved årsskiftet 18/19 og sist mandag var posten noe over 15 millioner igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:09
upsidedown
19.08.2020 kl 15:44
9846
Synes du tar hardt i når du sammenlikner AKSO med NAS, finnes det ikke bedre kandidater eller mener du at AKSO står på bar bakke med et berg av gjeld de ikke kan betjene?
fastinvest
19.08.2020 kl 16:52
9649
Nei, det var ikke poenget. Det jeg mener er at NAS har falt mye og folk mener det vil komme en rekyl og at aksjen er billig fordi kursen har falt mye.
Akso kan være billig men man må huske på at aksjen var enda billigere for ikke lenge siden og nå har man mista carbon + wind.
Akso kan være billig men man må huske på at aksjen var enda billigere for ikke lenge siden og nå har man mista carbon + wind.
Akagunners
19.08.2020 kl 17:03
9608
Hjelper lite når markede ikke er enig. Logisk vil en vel tenke at det blir dratt verdier ut fra selskapet, slik at det blir mindre verdt. Spørsmålet blir når markedet ser at dette ikke nødvendigvis er tilfelle. Får vel vente til neste kvartalsresultat å se da..(en stor kontrakt til så kan det bli bra) håper markedet ser realitetene før den tid. Litt blest rundt fusjonen, og at den stiger deretter. Håper bare ikke vi skal ned på 9 tallet før den tid, noe som ikke er utenkelig. Vurderer selv å selge nå, da jeg gikk i minus i dag. Liker ikke å sitte med tap når man vet et krakk, eller korreksjon er nært forestående.
upsidedown
19.08.2020 kl 17:14
9574
Likevel ei drøy sammenlikning. Ser at den synlige shorten er borte muligens de tror bunnen er nær. De slipper ikke byttet lett av kroken om sitronen kan skvises for noen dråper til - normalt.
Tror du Aker Solution hadde vært på dagens nivå uten massive utlån fra den nest største aksjonæren i 2019?
Folketrygdfondet var nede i 3,14 på det verste og bidro med brorparten av de 13,5 millioner aksjene shorterne hadde til disposisjon.
Tror du Aker Solution hadde vært på dagens nivå uten massive utlån fra den nest største aksjonæren i 2019?
Folketrygdfondet var nede i 3,14 på det verste og bidro med brorparten av de 13,5 millioner aksjene shorterne hadde til disposisjon.
Dynamitten
19.08.2020 kl 17:34
9491
Fekk tlf frå eit oslofirma som ville ha med investorar å kjøpa oljetanker
Er det nokon her inne som har vore borti det
Han meintee det var et sikkert prosjekt framover da det blei byggd lite nye oljetannkerar
Nokon med råd om detta dåken som virkar som realistar her inne
Er det nokon her inne som har vore borti det
Han meintee det var et sikkert prosjekt framover da det blei byggd lite nye oljetannkerar
Nokon med råd om detta dåken som virkar som realistar her inne
upsidedown
19.08.2020 kl 17:51
9582
Mener jeg så en nyhet om at det var problemer med å finansiere en oljetanker et sted på nett. Ta en grundig sjekk. Shorterne har tatt nakkegrep på Frontline.
abbos
19.08.2020 kl 20:08
9341
Please, ikke diskuter shipping her 🤓😏
upsidedown
19.08.2020 kl 21:21
9168
Fra i morgen starter vektingen mellom KVAER og AKSO og siste dag er 18. september.
As merger consideration the shareholders of Kværner ASA will receive a number of shares in Aker Solutions ASA based on a volume weighted average price for the shares in Aker Solutions and Kvaerner on the Oslo Stock Exchange during a period of 30 days (incl. both trading days and non-trading days) commencing two trading days after the Aker Solutions shares trades ex the dividend proposed to be distributed in relation to the Offshore Wind Company and the CCUS Company (see details below).
Melding kommer 1.september.
Further information about the merger and the combined company will be made available in a prospectus exempted document (the "Exempted Document") to be published by Aker Solutions on or about 1 September 2020. The companies will also publish notices for their respective EGMs through separate stock exchange announcements in August 2020.
As merger consideration the shareholders of Kværner ASA will receive a number of shares in Aker Solutions ASA based on a volume weighted average price for the shares in Aker Solutions and Kvaerner on the Oslo Stock Exchange during a period of 30 days (incl. both trading days and non-trading days) commencing two trading days after the Aker Solutions shares trades ex the dividend proposed to be distributed in relation to the Offshore Wind Company and the CCUS Company (see details below).
Melding kommer 1.september.
Further information about the merger and the combined company will be made available in a prospectus exempted document (the "Exempted Document") to be published by Aker Solutions on or about 1 September 2020. The companies will also publish notices for their respective EGMs through separate stock exchange announcements in August 2020.
wielkikrol
19.08.2020 kl 21:49
9072
Blir spennende å se hvordan de vil følge hverandre frem til det. Eller om det kommer noen meldinger fra noen av selskapene.
Joffa72
20.08.2020 kl 11:08
8459
Når kommer aksjer fra Wind og Carbon på konto?
Restplassno
20.08.2020 kl 11:49
8376
Vil du vedde?
10PS
20.08.2020 kl 12:32
8395
Solgte meg ut av Akso i forrige uke da risikoen for en lengre global nedtur er mulig.
Er likevel klar til å satse 100% på den grønne fornybaredelen som jeg har stor tro på, spesielt i oppstarten. Så får vi se videre hva fremtiden bringer for Carbon og Wind prosjektene.
Er likevel klar til å satse 100% på den grønne fornybaredelen som jeg har stor tro på, spesielt i oppstarten. Så får vi se videre hva fremtiden bringer for Carbon og Wind prosjektene.
lothar7
20.08.2020 kl 13:19
8309
For de som liker å mimre...
https://e24.no/boers-og-finans/i/KvJ9X7/aker-solutions-aksjonaer-vanskelig-aa-takke-nei-hvis-det-er-solid-budpremie
Et sammenslått Aker Kværner blir nok klartgjort for utbytte og deretter pyntet for salg
https://e24.no/boers-og-finans/i/KvJ9X7/aker-solutions-aksjonaer-vanskelig-aa-takke-nei-hvis-det-er-solid-budpremie
Et sammenslått Aker Kværner blir nok klartgjort for utbytte og deretter pyntet for salg
Er jo bare de store som presser ned prisen nå. Når de skal begynne å kjøpe seg inn igjen fyker akso lett opp til 15. Er jo ikke slik at utbytte aksjene kommer til å gå opp til 5 kr pr selskap når de slippes ut.
abbos
20.08.2020 kl 15:02
8240
Aksjen halvert etter ex utbytte - noe som har skjedd ?
wave
20.08.2020 kl 15:23
8208
Det er ingen direkte sammenheng mellom kursen på akso FØR utbytte og hvordan de nye selskapene vil bli priset.. Akso-kursen på 19-20 var resultatet av en hype som nok ble en dyr lærepenge for enkelte. I alle fall på kort sikt. De store og smarte solgte seg ut før utbyttedato, sitter med pene gevinster og kan avvente inngang i både gammelt og nye selskap.
Hvordan det vil se ut på litt lengre sikt, er derimot en annen skål.
Hvordan det vil se ut på litt lengre sikt, er derimot en annen skål.
Ja, litt slik som det er i NEL. Forventet marked! Men jeg tror ikke AKSO har blitt priset i ev det markedet de skal ta del i..
Fusjonen med Kværner burde prises inn, 1,5 milliard vil det resultere i vært år innsparinger. AKSO sin rolle i konsernet vet vi ikke noe om heller, men antagelig vil de ja en rolle i samarbeid med nye selskapene.
Prisingen tror jeg kommer etter noen avtaler som bekrefter vind og Carbon får avtaler.
Fusjonen med Kværner burde prises inn, 1,5 milliard vil det resultere i vært år innsparinger. AKSO sin rolle i konsernet vet vi ikke noe om heller, men antagelig vil de ja en rolle i samarbeid med nye selskapene.
Prisingen tror jeg kommer etter noen avtaler som bekrefter vind og Carbon får avtaler.