Standard Drilling
Litt aktivitet for supplybåtene igjen ser jeg og Gustavia tjener penger.
Q1 var preget av stor nedskriving av verdien på båtene, ellers var driften ok. Q2 vil kanskje få noe nedskriving også? men nå kommer det inn cash fra Gustavia.
Så har de fått et kredittlån på over 500 mill. Det må jo være noen konkrete tanker for bruk av denne kreditten. Cash hadde de fra før. Har tro på et bedre resultat for Q2. Handelen på børsen bærer preg av forsiktig akkumulering, meg selv inkludert.
Q1 var preget av stor nedskriving av verdien på båtene, ellers var driften ok. Q2 vil kanskje få noe nedskriving også? men nå kommer det inn cash fra Gustavia.
Så har de fått et kredittlån på over 500 mill. Det må jo være noen konkrete tanker for bruk av denne kreditten. Cash hadde de fra før. Har tro på et bedre resultat for Q2. Handelen på børsen bærer preg av forsiktig akkumulering, meg selv inkludert.
Redigert 21.01.2021 kl 09:00
Du må logge inn for å svare
Sima
10.09.2020 kl 22:47
4754
Tolmodighet er nøkkelen her. Selv er jeg lei hele greia men gidder ikke ta tapet det medfører å selge nå. (Da hadde kursen knelt...hehe)
Har vært så lenge i oljebransjen at jeg har opplevd rundt 10 usd fatet så at det vil snu til slutt har jeg tro på. At vinteren blir dårlig i supply har du nok rett i, men SDSD vil klare seg.
Har vært så lenge i oljebransjen at jeg har opplevd rundt 10 usd fatet så at det vil snu til slutt har jeg tro på. At vinteren blir dårlig i supply har du nok rett i, men SDSD vil klare seg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36
Du må logge inn for å svare
Vennligst hold deg på din egen lukkede tråd Hinvest, der kan du sitte å bable med deg selv, du har ikke noe fornuft å komme med uansett.
Det er litt mer interessant å diskutere med de andre forum deltagerene, de har ordentlige argumenter, selv om jeg ikke er helt enig.
Sima, hvordan ser du caset nå som oljen stuper igjen, tror du inntjeningen på supply båtene vil falle i vinter?
Personlig tro jeg aldri disse båtene blir skrevet opp, oljemarkedene er nedatående og ingen vil ta tak for å stabilisere supplymarkedet så det monner, bankene har balletaket og da vil trenden fortsatt peke ned.
Det er litt mer interessant å diskutere med de andre forum deltagerene, de har ordentlige argumenter, selv om jeg ikke er helt enig.
Sima, hvordan ser du caset nå som oljen stuper igjen, tror du inntjeningen på supply båtene vil falle i vinter?
Personlig tro jeg aldri disse båtene blir skrevet opp, oljemarkedene er nedatående og ingen vil ta tak for å stabilisere supplymarkedet så det monner, bankene har balletaket og da vil trenden fortsatt peke ned.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36
Du må logge inn for å svare
Sima
10.09.2020 kl 22:13
4778
SDSD handles til 40% så de er vel på linje med selskapene du refererer til. Det meste innen shipping og oljeservice er elendig for tiden.
Fordelen til SDSD er at økonomien i selskapet er god. De tjener penger på tankeren selv med ratene som er nå. Supply går noe i minus men summa sumarium er SDSD en forholdsvis trygg havn.
Aksjekursen er elendig hovedsakelig pga nedskrivninger som som gir minus i resultatene. Snur markedet vil båtene bli skrevet opp igjen og gi pluss i resultatet.
Cash beholdningen som sådan er upåvirket av dette.
Fordelen til SDSD er at økonomien i selskapet er god. De tjener penger på tankeren selv med ratene som er nå. Supply går noe i minus men summa sumarium er SDSD en forholdsvis trygg havn.
Aksjekursen er elendig hovedsakelig pga nedskrivninger som som gir minus i resultatene. Snur markedet vil båtene bli skrevet opp igjen og gi pluss i resultatet.
Cash beholdningen som sådan er upåvirket av dette.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36
Du må logge inn for å svare
Haamann
10.09.2020 kl 22:10
3302
Søppel short, fin deg en annen tråd. Bare bullshit fra deg. "retard"
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
MHInvest
10.09.2020 kl 19:48
3354
Er det NAV som betaler for det vrøvlet du serverer på HO forum? Du er av den oppfatning at dine ord veier over ledelsen, faen er det mulig.. Ta deg en velfortjent pause, du driter deg bare ut med tull å tøys!
For VLCC vessel, fair value estimates have been obtained from two independent Valuers. Both Valuers have provided a point estimate based on a willing buyer and willing seller market scenario.
For VLCC vessel, fair value estimates have been obtained from two independent Valuers. Both Valuers have provided a point estimate based on a willing buyer and willing seller market scenario.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Kan du godt si, men tror ikke markedet vil reagere positivt om det kommer nedskrivning på tankeren i q3, som jeg sier, slik har ofte et etterslep i bøkene, så det er bare å forvente nedskrivning.
Det er jo ikke bra at et investeringsselskap som Sdsd går på bommert etter bommert i det de investerer i, dette tank kjøpet var ikke god bruk av aksjonærenes penger.
Det er jo ikke bra at et investeringsselskap som Sdsd går på bommert etter bommert i det de investerer i, dette tank kjøpet var ikke god bruk av aksjonærenes penger.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Sima
10.09.2020 kl 18:08
3414
De skrev ned supplybåtene mer enn verdivurderinge så det veier vel litt opp om tankeren ikke ble skrevet ned.
Notes for valuation processes:
(1) For PSV Vessels, fair value estimates have been obtained from two independent Valuers (“Valuer A” and “Valuer B”). Both Valuers have provided a value range based on a willing buyer and willing seller market scenario.
Valuer A has also provided a value range based on a distressed value market scenario. Valuer B has not provided a distressed value range, however, a distressed value range has been derived by applying the same discount rate
to Valuer B’s willing buyer and willing seller range as the implied discount rate between Valuer A‘s willing buyer and willing seller value range and Valuer A’s distressed value range. The applied value for the vessel in the S.D.
Standard Drilling accounts is then set to the average of these two distressed ranges as the Company decided to apply a more conservative approach due to the current market condition. The value is set to USD 11.3m as opposed
to an average value of USD 15.4m for scenarios of transactions between two willing parties.
(2) For VLCC vessel, fair value estimates have been obtained from two independent Valuers. Both Valuers have provided a point estimate based on a willing buyer and willing seller market scenario. The applied fair value for the
asset in the Company’s financial statements is then set to the average of these two point estimates as the Company decided to apply a more conservative approach due to current market conditions and the frequency of such
transactions in the market. The Company decided to apply a different approach in the valuation process of the investment in ZETA Owners Inc. when compared to the investment in Wanax AS, since this investment relates to a
different type of asset which was acquired brand new and not at a distressed value when opposed to assets of Wanax AS
Notes for valuation processes:
(1) For PSV Vessels, fair value estimates have been obtained from two independent Valuers (“Valuer A” and “Valuer B”). Both Valuers have provided a value range based on a willing buyer and willing seller market scenario.
Valuer A has also provided a value range based on a distressed value market scenario. Valuer B has not provided a distressed value range, however, a distressed value range has been derived by applying the same discount rate
to Valuer B’s willing buyer and willing seller range as the implied discount rate between Valuer A‘s willing buyer and willing seller value range and Valuer A’s distressed value range. The applied value for the vessel in the S.D.
Standard Drilling accounts is then set to the average of these two distressed ranges as the Company decided to apply a more conservative approach due to the current market condition. The value is set to USD 11.3m as opposed
to an average value of USD 15.4m for scenarios of transactions between two willing parties.
(2) For VLCC vessel, fair value estimates have been obtained from two independent Valuers. Both Valuers have provided a point estimate based on a willing buyer and willing seller market scenario. The applied fair value for the
asset in the Company’s financial statements is then set to the average of these two point estimates as the Company decided to apply a more conservative approach due to current market conditions and the frequency of such
transactions in the market. The Company decided to apply a different approach in the valuation process of the investment in ZETA Owners Inc. when compared to the investment in Wanax AS, since this investment relates to a
different type of asset which was acquired brand new and not at a distressed value when opposed to assets of Wanax AS
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Warren Buffet
10.09.2020 kl 17:35
3491
Her får du hvertfall flåten så og si gratis. Om de skrives ned med noen dollars eller ei. Hilsen WB <3
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Ser dere skriver det, men men jeg ser ingen sted at syklusens dyreste tanker er skrevet ned, det er nok et etterslep som kommer i bøkene etter hvert.
Nå som dere selv betegner selskapet som et shipping selskap, i alle fall den figuren med lukket Sdsd tråd, så må det bare påberegnes minst 50 prosent rabatt i dagens tragiske marked, jeg tror det fortsatt er potensiell stor nedside her.
Husk at flere av John fredriksens godt etablerte shipping selskaper i dag prises på 30-40 av Nav
Nå som dere selv betegner selskapet som et shipping selskap, i alle fall den figuren med lukket Sdsd tråd, så må det bare påberegnes minst 50 prosent rabatt i dagens tragiske marked, jeg tror det fortsatt er potensiell stor nedside her.
Husk at flere av John fredriksens godt etablerte shipping selskaper i dag prises på 30-40 av Nav
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Sima
10.09.2020 kl 16:42
3528
SDSD blir jo akkurat det, handlet med stor rabatt...
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
donolini
10.09.2020 kl 15:36
3517
det er 10 øre ned til at selskapet prises til kun cashbeholdning.
vi kan vel trygt kalle det en ev. bunn.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
bokført egenkapital pr. aksje: 1,74
spørs bare om den er reell, og om du tror på det selskapet skriver i boken eller ikke, jeg og markedet forøvrig tror ikke noe på.dagens bok verdi.
ellers er det jo bøttevis av selskaper som handles til 50% rabatt, shipping selskaper helt ned mot 25-30%
Selskapet trades nå på ATL, her får man fort et nytt større rykk ned i takt med elendig olje marked.og at folk gir opp.
spørs bare om den er reell, og om du tror på det selskapet skriver i boken eller ikke, jeg og markedet forøvrig tror ikke noe på.dagens bok verdi.
ellers er det jo bøttevis av selskaper som handles til 50% rabatt, shipping selskaper helt ned mot 25-30%
Selskapet trades nå på ATL, her får man fort et nytt større rykk ned i takt med elendig olje marked.og at folk gir opp.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Aksjekursen har vært under 1 kr. ganske lenge nå. Blir det spleis eller strykning?
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Sima
09.09.2020 kl 20:07
3745
Det bør jo snart komme noe info om hva de skal bruke pengebingen til.
Greit at resultatene går i minus men det skyldes hovedsakelig nedskrivninger og det brenner ikke cash,
Greit at resultatene går i minus men det skyldes hovedsakelig nedskrivninger og det brenner ikke cash,
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
donolini
09.09.2020 kl 15:45
3864
bokført egenkapital pr. aksje: 1,74
cash: 337 mill
børsverdi ved 69 øre: 397 mill
"Det fine med finans er at matematikken alltid seirer til slutt ..."
cash: 337 mill
børsverdi ved 69 øre: 397 mill
"Det fine med finans er at matematikken alltid seirer til slutt ..."
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Sima
08.09.2020 kl 20:13
4009
Brukbar rate for Supplier, 8000 GBP
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Solan-(1)
08.09.2020 kl 14:22
4087
Gustavia S er nå losset og klar for nye eventyr.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
nima
08.09.2020 kl 14:12
4086
Hvor lenge er det til vi ser 50 øringen, kursen detter stadig nedover . Kan vel ikke forvente positiv utvikling i de neste 2 årene, hvor lenge orker menigheten å sitte i SDSD ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Det opplyses at vlcc nybygg nå handles på ATL og er fallende, SDSD kjøpte andel i syklusens dyreste Vlcc.
Den bokførte verdien på skipet fra q2 er ikke reel, her skal må det skrives ned de neste kvartalene.
Den bokførte verdien på skipet fra q2 er ikke reel, her skal må det skrives ned de neste kvartalene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Et par øre til så brister støtten, da blir det ny ATL og ukjent territorium- 1/2 på gang?
Med usa børser som stuper og gir salgs signal, olje som gir salgsignal, elendig vintermåneder i supply, og fallende skips priser i tank og rater på 6 k.
Her vil blodet renne sprute snart,, ser ikke bra ut.
Med usa børser som stuper og gir salgs signal, olje som gir salgsignal, elendig vintermåneder i supply, og fallende skips priser i tank og rater på 6 k.
Her vil blodet renne sprute snart,, ser ikke bra ut.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Solan-(1)
05.09.2020 kl 15:35
4543
Gustavia dundrer sydover i høy fart. Kan det tyde på at de går rett på ny tur? Noen som har oversikt over raten?
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Alle tre store Viking, Supplier og Prince ligger nå samlet i Aberdeen ledige og klare til dyst i et bedre Nordsjø-marked. Eller er noe annet spennende i vente?
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
keane
26.08.2020 kl 13:56
5170
keane skrev Innsidekjøp på gang tro?
Ingen tvil om at noen "større kjøpere" plukker i dag...
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
jacob22
26.08.2020 kl 13:46
5192
Når det er blod i gatene da ska du kjøpe.
markedet kommer snart tilbake, da sitter spetalen og bestemmer ratene til psv markedet.
han kjøpe kun store båter i sitt eget selskap.
han er med eiger i et selskap som 9 båter . kjøpe han 9 til . da bedynne å styre 20% av markedet.
oljen tar ikke slutt , den kommer snart tilbake.
markedet kommer snart tilbake, da sitter spetalen og bestemmer ratene til psv markedet.
han kjøpe kun store båter i sitt eget selskap.
han er med eiger i et selskap som 9 båter . kjøpe han 9 til . da bedynne å styre 20% av markedet.
oljen tar ikke slutt , den kommer snart tilbake.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
jacob22
26.08.2020 kl 13:41
5191
keane skrev Innsidekjøp på gang tro?
Gribben spetalen kjøper masse psv og bestemme leien på bÅTENE.
ROKEFELLER
ROKEFELLER
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
keane
26.08.2020 kl 13:01
5248
Innsidekjøp på gang tro?
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Skjønner ikke helt dette med tankeren, selv om gjeld er betalt har asset prisen falt, hvordan denne kommer ut i pluss er en gåte
Hvis ledelsen virkelig tror det de skriver bør de kjøpe aksjer, noe de så langt ikke gjør etter covid.
Hvis ledelsen virkelig tror det de skriver bør de kjøpe aksjer, noe de så langt ikke gjør etter covid.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Sima
25.08.2020 kl 16:30
5581
Pga Covid-19 situasjonen med påfølgende elendige rater har de skrevet ned PSV ene mer enn verdivurderingen skulle tilsi. De er skrevet ned fra 76 MUSD til 57 MUSD. Verdien av Gustavia er plusset på ca 20 MUSD justert for gjeld slik at den totale verdien av «assets» er omtrent lik.
Gustavia her i snitt fått inn 35000 USD pr dag. Usikker på om SDSD sin del er med i rapporten.
Når Covid-19 er under kontroll vil jeg tro båtene må skrives opp igjen. Med 1.75 Nok pr aksje i dagens situasjon må det vel sies å være penger på gata med kurs på 0.73
Gustavia her i snitt fått inn 35000 USD pr dag. Usikker på om SDSD sin del er med i rapporten.
Når Covid-19 er under kontroll vil jeg tro båtene må skrives opp igjen. Med 1.75 Nok pr aksje i dagens situasjon må det vel sies å være penger på gata med kurs på 0.73
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
May-Liss
25.08.2020 kl 13:11
5612
På tide med innsidekjøp ?
Forrige gang var i mars på 0.73 og 0,84.
Forrige gang var i mars på 0.73 og 0,84.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
keane
25.08.2020 kl 11:48
5662
Nettopp....vi har vært gjennom det verste nå...DERFOR ser jeg kun stor oppside i denne aksjen! Kjøpte 200k til og smører meg med tålmodighet..;-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
DBirkeland
25.08.2020 kl 11:41
5643
Bra med aktivitet i supply for øyeblikket :) 98% utilization og brukbare rater, www.westshore.no :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
keane
25.08.2020 kl 10:33
5708
Kjøpte et par hundre til..jeg klarer ikke å se noen nedside her!
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Sima
25.08.2020 kl 07:57
5854
Ikke all verden. Nedskrivninger og tap på driften av PSV. Men jeg finner ikke noe om driften av Gustavia. Det må jo være noen inntekter fra den. Utbytte fra Wanax, det var overraskende.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Warren Buffet
24.08.2020 kl 16:00
5991
Dette syns jeg er en fin illustrasjon på hva man bør gjøre med ekstra cash: https://ibb.co/HtP3bb1 (har lastet opp bilde til en URL - derfor rar link)
Er enig med deg i utbytte dersom kursen i dag hadde vært over 1,8 kr (som korrekt regnet er reell verdi på SDSD). Men når kursen er så lav som i dag, så anser jeg tilbakekjøp som et bedre alternativ enn utbytte. Det tar lang tid å handle aksjer for 1-200 MNOK, vil selvsagt gi aksjekurs et solid løft og i samme slengen.
Om du har et godt argument for utbytte, så skal jeg selvfølgelig lytte. Jeg er som deg - gleder meg til fortsettelsen!
Er enig med deg i utbytte dersom kursen i dag hadde vært over 1,8 kr (som korrekt regnet er reell verdi på SDSD). Men når kursen er så lav som i dag, så anser jeg tilbakekjøp som et bedre alternativ enn utbytte. Det tar lang tid å handle aksjer for 1-200 MNOK, vil selvsagt gi aksjekurs et solid løft og i samme slengen.
Om du har et godt argument for utbytte, så skal jeg selvfølgelig lytte. Jeg er som deg - gleder meg til fortsettelsen!
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
keane
24.08.2020 kl 15:30
5982
Det fine er at man i morgen vil se vilke store verdier SDSD besitter. Føler nesten at det kun er oppside i aksjen herfra.....- gleder meg til fortsettelse jeg:-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
May-Liss
24.08.2020 kl 15:27
5922
Grunnen for at jeg nevnte utbytte var at Spetalen valgte den varianten i SAGA. (Et utbytte fra SDSD vil jo også bringe en del cash til SAGA)
Hvis cashen ikke er planlagt til nye investeringer, er det bedre å betale noe til aksjonærene.
Et tilbakekjøp vil gjøre aksjen ennå mindre likvid, med færre aksjer i omløp.
Hvis cashen ikke er planlagt til nye investeringer, er det bedre å betale noe til aksjonærene.
Et tilbakekjøp vil gjøre aksjen ennå mindre likvid, med færre aksjer i omløp.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
Warren Buffet
24.08.2020 kl 15:16
5931
Personlig mener jeg at tilbakekjøp av aksjer er en mye bedre løsning enn å betale ut utbytte, eller kjøpe flere båter. Dette mener jeg fordi aksjen handles for så mye lavere enn de underliggende verdiene. Tilbakekjøp er meget innvannende for oss aksjonærer, da det blir det færre aksjonærer å dele kaken med den dagen de store utbyttene kommer. I tillegg øker et tilbakekjøp av aksjen likviditeten. Skal man handle for 100- eller 200 MNOK i SDSD i dag så må kursen opp.
Hva tror dere?
Hva tror dere?
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare
DBirkeland
24.08.2020 kl 13:09
5981
Håper de har nedskrevet nok :). Er mange prosjekter som har ligget på vent igjennom coronatiden som har vert. Ett flott scenario nå er om alt skal startes opp igjen samtidig slik at det blir ordentlig mangelvare på klare supplybåter :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:03
Du må logge inn for å svare