GOGL - 80% OPPSIDE!
Analytiker ser 80 prosent oppside i Fredriksen-selskap
Joakim Hannisdahl, analytiker i Cleaves Securities, synes John Fredriksen-dominerte Golden Ocean leverte godt i andre kvartal.
SER OPPSIDE: Analytiker Joakim Hannisdahl.
Shipping
Herman Tinius Folvik
17:26 - 18. aug. | Oppdatert 17:38
Tørrlastrederiet hadde driftsinntekter på 116,2 millioner dollar i andre kvartal, 0,4 millioner mer enn fjoråret. Resultat etter skatt kom inn på minus 41,2 millioner dollar, litt verre enn i fjor da underskuddet var på 33,1 millioner dollar.
«Golden Ocean leverte et veldig sterkt resultat i andre kvartal og bekreftet våre positive forventninger til tredje kvartal i 2020 gjennom guidingen. Aksjen er veldig gunstig priset på fremtidige inntjeningsmultipler. Vi er veldig optimistiske for et av de mest likvide selskapene i Dry Bulk-sektoren, som for tiden er vårt favorittsegment innen frakt», skriver analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.
Arntzen de Besche: - Hold fingrene av Tangen-fatet
Kursmålet heves fra 7,2 dollar til 7,8 dollar. Meglerhuset ser en oppside på rundt 80 prosent. Aksjen er ned 0,94 prosent til 4,21 dollar på New York-børsen tirsdag.
Cleaves ser en EBITDA i tredje kvartal på 70 millioner dollar, mot konsensus som estimerer 52 millioner dollar.
Joakim Hannisdahl, analytiker i Cleaves Securities, synes John Fredriksen-dominerte Golden Ocean leverte godt i andre kvartal.
SER OPPSIDE: Analytiker Joakim Hannisdahl.
Shipping
Herman Tinius Folvik
17:26 - 18. aug. | Oppdatert 17:38
Tørrlastrederiet hadde driftsinntekter på 116,2 millioner dollar i andre kvartal, 0,4 millioner mer enn fjoråret. Resultat etter skatt kom inn på minus 41,2 millioner dollar, litt verre enn i fjor da underskuddet var på 33,1 millioner dollar.
«Golden Ocean leverte et veldig sterkt resultat i andre kvartal og bekreftet våre positive forventninger til tredje kvartal i 2020 gjennom guidingen. Aksjen er veldig gunstig priset på fremtidige inntjeningsmultipler. Vi er veldig optimistiske for et av de mest likvide selskapene i Dry Bulk-sektoren, som for tiden er vårt favorittsegment innen frakt», skriver analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.
Arntzen de Besche: - Hold fingrene av Tangen-fatet
Kursmålet heves fra 7,2 dollar til 7,8 dollar. Meglerhuset ser en oppside på rundt 80 prosent. Aksjen er ned 0,94 prosent til 4,21 dollar på New York-børsen tirsdag.
Cleaves ser en EBITDA i tredje kvartal på 70 millioner dollar, mot konsensus som estimerer 52 millioner dollar.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39
Du må logge inn for å svare
ShippingProf
19.10.2020 kl 09:44
3718
Snudde i så fall litt tidlig da i forhold til normale sesongmessige svingninger... Og om så er tilfelle så skal man ikke holde aksjen her men fra lave 20-tall for da blir det svarte natta med tanke på inntjening frem til Q2.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
19.10.2020 kl 09:17
3788
Er det ikke meget normalt vi fortsætter nedover, til vi er på den anden side af det Kinesiske Nytår ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
ShippingProf
19.10.2020 kl 09:14
3797
FFAene fortsetter ned i morges. Per kl 09:10
Cape
Oct 23250 -250
Nov 16000 -750
Q4 18208 -458
Det er november kontrakten som gjelder nå da oktober/Q4 slutter å handle nå i praksis.
Cape
Oct 23250 -250
Nov 16000 -750
Q4 18208 -458
Det er november kontrakten som gjelder nå da oktober/Q4 slutter å handle nå i praksis.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
19.10.2020 kl 08:45
3803
https://www.tradingview.com/x/ZzLwRlZJ/ Indtil videre har denne trend passet meget fint. Så vil den passe fremover, vil man kunne få en go indgang omkring 31-32 NOK. Men nu må vi se.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
19.10.2020 kl 08:15
3845
Faller Gogl i dag kjøper jeg. Har bare en pitteliten slump etter å å solgt meg ned fra over 38kr ned til 36,8kr. Klar til å benytte muligheten til ny inngang.
Kommer til å kjøpe 20% pr dag av det jeg har planlagt å gå inn med.
Kommer til å kjøpe 20% pr dag av det jeg har planlagt å gå inn med.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Tipper Google rett opp i dag og cape ratevekst i dagene som kommer.
Time will show 😉
Time will show 😉
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Kinas vekst er tilbake til 4.9% samme som før pandemien brøt ut, de har brukt riktig medisin... infrastruktur, vil tro at at andre følger etter da dette åpenbart fungerer godt for økonomien.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.10.2020 kl 22:48
4036
Da ble en ny uke på det jevne for Golden Ocean.
Uken begynte med en enda en oppgradering fra Cleaves nå til $8.1 (ja, du leste riktig, dollar og ikke kroner). Kursen svarte med å synke hver eneste dag, og endte uken ned hele 7.8% (36,08.- til 33,25.-(US close)).
Ikke nok med det så senket samme Cleaves estimatet for Q4 snitt caperater med 36% til $23.623 https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/10/16/7577895/capesizeratene-stuper. Men skal man tro markedet (FFA) vil ratene havne på rundt $19.000 for Q4. FFA for november sluttet fredag helt nede på $16.500. Med de ratene tjener rederiet knapt penger på cape, og det i selve indrefileten av det som vanligvis er i årets beste periode. Q1 ser bekmørkt ut med $8.900 for øyeblikket (men fortsatt opp ca. $5.000 fra det som ble fasit Q1 i år.)
Men som vi vet kan ratene variere helt enormt i cape. China kan ikke slutte å bruke kull, så her kan det plutselig stige brått igjen.
Uken begynte med en enda en oppgradering fra Cleaves nå til $8.1 (ja, du leste riktig, dollar og ikke kroner). Kursen svarte med å synke hver eneste dag, og endte uken ned hele 7.8% (36,08.- til 33,25.-(US close)).
Ikke nok med det så senket samme Cleaves estimatet for Q4 snitt caperater med 36% til $23.623 https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/10/16/7577895/capesizeratene-stuper. Men skal man tro markedet (FFA) vil ratene havne på rundt $19.000 for Q4. FFA for november sluttet fredag helt nede på $16.500. Med de ratene tjener rederiet knapt penger på cape, og det i selve indrefileten av det som vanligvis er i årets beste periode. Q1 ser bekmørkt ut med $8.900 for øyeblikket (men fortsatt opp ca. $5.000 fra det som ble fasit Q1 i år.)
Men som vi vet kan ratene variere helt enormt i cape. China kan ikke slutte å bruke kull, så her kan det plutselig stige brått igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks skrev Hva tror du om støtten på 34 longs?
Holdt vel ikke den, 32 next
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
18.10.2020 kl 15:51
4254
Hva tror du om støtten på 34 longs?
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Nedjusterer estimatene
Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities nedjusterte denne uken meglerhusets anslag for capesizeinntjeningen for fjerde kvartal fra 36.707 til 23.623 dollar pr. dag
Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities nedjusterte denne uken meglerhusets anslag for capesizeinntjeningen for fjerde kvartal fra 36.707 til 23.623 dollar pr. dag
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
17.10.2020 kl 21:44
4577
Vent med kjøp om du kan, selg mens du kan. her skal det ned. Oktober den bedritne måned.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Har ikke solgt aksje, men kjøper ikke mer for 32kr, eg eller Morgan kan ikke påvirke aksjekursen i Gogl,
Vi skiver bare hva vi tror.
Det er bedritent Sånn er det bare
Vi skiver bare hva vi tror.
Det er bedritent Sånn er det bare
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.10.2020 kl 19:17
4709
Her bør det lastes nå, så man slipper løpe etter om noen dager.
Q3 raporteringene i alle bulk aksjer vil føre til et positivt drag over sektoren,dette er definitivt ikke tiden for å selge.
Longsit er heller ikke så god til å spå. Dette er for 1 1/2 børsdag siden. Hva skjedde Longsit? Har du solgt?
Q3 raporteringene i alle bulk aksjer vil føre til et positivt drag over sektoren,dette er definitivt ikke tiden for å selge.
Longsit er heller ikke så god til å spå. Dette er for 1 1/2 børsdag siden. Hva skjedde Longsit? Har du solgt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.10.2020 kl 16:22
4833
Jepp, mener det fortsatt. Opp mot 40 000 de neste to månedene. Dvs oktober og november. Akkurat nå så er jo ratene relativt lave, men tror det bare er svært midlertidig. Vi får se. Hvis ikke en kraftig opptur i løpet av siste halvdel av oktober og/eller november skal jeg holde kjeft fremover👍
Edit; men du har rett i at jeg ikke så den nedturen vi har hatt den siste uken, først og fremst pga australia/Kina bråket. Men man lærer...
Edit; men du har rett i at jeg ikke så den nedturen vi har hatt den siste uken, først og fremst pga australia/Kina bråket. Men man lærer...
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Lav tonnasje vekst, stor skraping, det samme vi har lest i en årrekke uten effekt så langt.
Det er ikke greit å bli bull på bulk, da går det gjerne slik fra 39kr og ned
MorganKane
03.10.2020 kl 23:19
Golden har ikke rater «ca opp mot 40’000$» med standar capesize. Snitt for capesize så langt i Okt e..
Jeg mente opp mot 40 000 de neste to månedene. Altså i tiden fremover. Det er selvfølgelig ikke 100% sikkert, men jeg tror markedet er såpass stramt nå at den kommer opp dit i løpet av en ukes tid. Og blir værende høyt en stund, ihvertfall godt over 30 000...
Det er ikke greit å bli bull på bulk, da går det gjerne slik fra 39kr og ned
MorganKane
03.10.2020 kl 23:19
Golden har ikke rater «ca opp mot 40’000$» med standar capesize. Snitt for capesize så langt i Okt e..
Jeg mente opp mot 40 000 de neste to månedene. Altså i tiden fremover. Det er selvfølgelig ikke 100% sikkert, men jeg tror markedet er såpass stramt nå at den kommer opp dit i løpet av en ukes tid. Og blir værende høyt en stund, ihvertfall godt over 30 000...
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.10.2020 kl 14:23
4941
Totalt forventer man ca 50 mill dwt med nybygg i tørrlast neste år, ca 15 av dem i Cape. Også har du en del skraping. Veksten er mindre enn på lang lang tid!
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.10.2020 kl 12:49
5022
Jeg bruker denne rapporten som viser hva som skal leveres frem i tid. Der står det nå 76 skip over 100k dwt. https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Om andre har noen bedre kilder tar jeg gjerne i mot det. Peter Sand pleier også å komme med noen oppdateringer innimellom. Han har god oversikt.
Om andre har noen bedre kilder tar jeg gjerne i mot det. Peter Sand pleier også å komme med noen oppdateringer innimellom. Han har god oversikt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.10.2020 kl 11:36
5087
Det er selvfølgelig mulig at den går noe videre ned på kort sikt, men ikke tvil om at aksjekursen vil være over 40 lenge før jul. Det er kull og kina/Australia som er hovedproblemet akkurat nå. Men det er nødt til å løse seg relativt raskt. Enten 1) ved at Kina åpner opp igjen for import fra Australia, eventuelt 2) at importen øker fra USA, sør Afrika og Indonesia. Totalt sett gir alt. 2 mer tonnniles. Vale er også litt berg og dalbane fra dag til dag, men trender er klar. Eksporten øker. Nå er det i snitt 5-6 Cape som forlater vale fulllastet daglig. Og midlertidige overheng av Cape nå og da utenfor den brasilianske kysten blir raskt spist opp.
Ett annet faktum er at ordreboken er rekordlav for 2021 og 2022. Samtidig som prognosene for veksten i forbruk av stål de neste årene er betydelig høyere. Samarbeidet mellom Brasil og Kina øker også raskt, svært raskt, enten for å ta brorparten av veksten, eventuelt for å bli mindre avhengig av Australia. På toppen av dette mener jeg at akkurat veksten i demand vil være robust nesten uavhengig av coronasituasjonen. Ved vedvarende coronaproblemer vil vektsten komme igjennom større infrastrukturprosjekter, for eksempel utbygging av jernbane i Kina og kanskje økt produksjon av biler (pga at man vil uansett ikke få en lockdown igjen, men fly og cruisebransjen vil være nede og folk vil øke bilbruken) og kanskje større grønne utbygginger som også trenger mye stål, eventuelt at verden starter opp igjen og den økonomiske veksten i seg selv fører til behov for mer stål. Uansett så vil demand (forbruk av stål) være større enn suply (capesize ordreboken) de neste par årene.
Ett annet faktum er at ordreboken er rekordlav for 2021 og 2022. Samtidig som prognosene for veksten i forbruk av stål de neste årene er betydelig høyere. Samarbeidet mellom Brasil og Kina øker også raskt, svært raskt, enten for å ta brorparten av veksten, eventuelt for å bli mindre avhengig av Australia. På toppen av dette mener jeg at akkurat veksten i demand vil være robust nesten uavhengig av coronasituasjonen. Ved vedvarende coronaproblemer vil vektsten komme igjennom større infrastrukturprosjekter, for eksempel utbygging av jernbane i Kina og kanskje økt produksjon av biler (pga at man vil uansett ikke få en lockdown igjen, men fly og cruisebransjen vil være nede og folk vil øke bilbruken) og kanskje større grønne utbygginger som også trenger mye stål, eventuelt at verden starter opp igjen og den økonomiske veksten i seg selv fører til behov for mer stål. Uansett så vil demand (forbruk av stål) være større enn suply (capesize ordreboken) de neste par årene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.10.2020 kl 10:39
5139
Utrolig mye stål som skal fraktes i 2021. Regner med at Cleaves Securities har masse parametere de beregner sine analyser på, og at de overgår våre ekselente analytikere her inne :) Det er nok tid for å akkumulere hva man kan på dagens nivå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Fljo
17.10.2020 kl 09:26
5242
Jeg deler den spådommen. Jeg ville som så mange andre her holdt meg unna denne. Mye annet spennende på børsen!
Kbkristi
17.10.2020 kl 09:20
5229
Du skrev tidligere at det var bestilt 70 capes for levering i 2021 Kjepet.
Jeg finner at H-line har 2 i bestilling, men dette er for levering i 2022.
Cosco har 16 i bestilling. Skipene skal frakte bauksitt fra Guineas Boffa bauksitt-prosjekt i henhold til en avtale med Aluminium Corporation of China (Chalco).
Der var det snakk om 25-30 skip totalt, uten at jeg kan se at det er gjort.
Så har vi Polaris shipping som har 14 skip for levering i 2021. Disse skal erstatte de gamle VLOC bygget i 1993-1995, inkludert Stellar Daisy som sank.
Totalt gir dette 30 "bekreftede" leveringer for 2021.
Har du flere opplysninger som du kan dele med oss? De bestillingene ovenfor vil ikke legge bulk i ruin for 2021.
Så skal jeg se om det kan bli en softice idag :)
Jeg finner at H-line har 2 i bestilling, men dette er for levering i 2022.
Cosco har 16 i bestilling. Skipene skal frakte bauksitt fra Guineas Boffa bauksitt-prosjekt i henhold til en avtale med Aluminium Corporation of China (Chalco).
Der var det snakk om 25-30 skip totalt, uten at jeg kan se at det er gjort.
Så har vi Polaris shipping som har 14 skip for levering i 2021. Disse skal erstatte de gamle VLOC bygget i 1993-1995, inkludert Stellar Daisy som sank.
Totalt gir dette 30 "bekreftede" leveringer for 2021.
Har du flere opplysninger som du kan dele med oss? De bestillingene ovenfor vil ikke legge bulk i ruin for 2021.
Så skal jeg se om det kan bli en softice idag :)
Skips priser kan stige opptil 40 prosent over det neste året
Røver historie :-))
Røver historie :-))
Redigert 17.10.2020 kl 09:02
Du må logge inn for å svare
investorAR
17.10.2020 kl 08:21
5286
Om den ikke kommer ned på 20 talle før jul, så gjør den nok det over nyåret.
KJEPET
17.10.2020 kl 08:04
5310
Akkurat den samme røverhistorien som ble servert i 2019. Og fasit ble tidenes bom. https://www.nordnet.no/blogg/borsxtra-torsdag-staltro-pa-tankselskap-oker-i-gsf-oppgraderer-yara/
Men «tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme«.
God helg til «currently #1» og alle andre shippingentusiaster:-)
Siste sjanse for softice i dag:-)
Men «tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme«.
God helg til «currently #1» og alle andre shippingentusiaster:-)
Siste sjanse for softice i dag:-)
Gogl ned 3,8% i USA i kveld. Fortsetter ratene ned til uka får vi kanskje kjøpt GOGL på 20 tallet igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Klokkeklar kjøp
Cleaves Securities har likevel kjøp på det som kan krype og gå av tørrlastaksjer. John Fredriksen-kontrollerte Golden Ocean , som har falt med 33,5 prosent til 33,50 kroner siden årsskiftet, får en klokkeklar kjøpsanbefaling med et kursmål på rett i underkant av 80 kroner.
– Vårt kursmål er matematisk utledet fra en vektet matrise av flere verdivurderinger. Vi tror at skipsverdier kan komme til å stige opptil 40 prosent over det neste året, noe som vil kunne øke NAV-en i Golden Ocean fra 40 til 82 kroner pr. aksje. Selskapet har også en lav kostnadsstruktur, noe som gjør at inntjenings- og kontantstrøms-multipler kan forsvare en aksjekurs på mellom 79 og 130 kroner pr. aksje på våre 2021-estimater
Cleaves Securities har likevel kjøp på det som kan krype og gå av tørrlastaksjer. John Fredriksen-kontrollerte Golden Ocean , som har falt med 33,5 prosent til 33,50 kroner siden årsskiftet, får en klokkeklar kjøpsanbefaling med et kursmål på rett i underkant av 80 kroner.
– Vårt kursmål er matematisk utledet fra en vektet matrise av flere verdivurderinger. Vi tror at skipsverdier kan komme til å stige opptil 40 prosent over det neste året, noe som vil kunne øke NAV-en i Golden Ocean fra 40 til 82 kroner pr. aksje. Selskapet har også en lav kostnadsstruktur, noe som gjør at inntjenings- og kontantstrøms-multipler kan forsvare en aksjekurs på mellom 79 og 130 kroner pr. aksje på våre 2021-estimater
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2020 kl 22:20
3424
Planen til Scorpio er å gå over til vindkraft. Tjener ikke penger i drybulk.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.10.2020 kl 22:08
3416
Scorpio selger unna skip, og aksjen stuper. Gogl er solid, og har råd til å sitte på verdiene.
Hva er et bulkselskap uten skip?
Hva er et bulkselskap uten skip?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Den medie skye direktør Ulrik Andersen takker takker for arbeidet Semino har utført.
Gjesp, den eneste medie uttalelser en får fra dette selskapet er når medarbeidere slutter.
for et møkka case
33,4 usa nå , Se til svarte f å få solgt noe tonnasje eller se ny ATL i H1
Gjesp, den eneste medie uttalelser en får fra dette selskapet er når medarbeidere slutter.
for et møkka case
33,4 usa nå , Se til svarte f å få solgt noe tonnasje eller se ny ATL i H1
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Mollen
16.10.2020 kl 18:54
3585
laser skrev Det ryddes.......
Ja, det er det jeg har lurt på en stund... Ryddes det eller er d rottene som forlater skipet ? Tredje sjefen som går på under ett år nå. Vartdal og Heiberg forlot jo skuta tidligere i år... Det er vel sånt som vi vanlig dødlige aldri får vite, men jeg tenker jo kanskje at det er JF som rydder. Det ble jo svidd ca 1 mrd i første halvår 2020. Det må vel få konsekvenser ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
ShippingProf
16.10.2020 kl 18:52
3584
laser skrev Det ryddes.......
Startet ikke han for....noen måneder siden?
Verdt å lukte på BDRY på under $7. Enten så kollapser Cape til OPEX nå eller så holder det rundt her i neste uke. Laveste siden 22. juli på BDRY.
Verdt å lukte på BDRY på under $7. Enten så kollapser Cape til OPEX nå eller så holder det rundt her i neste uke. Laveste siden 22. juli på BDRY.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
laser
16.10.2020 kl 18:47
3574
Det ryddes.......
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
ShippingProf
16.10.2020 kl 16:00
3716
Stalltips: Ikke lurt å høre på analytikerne, eller Vale guiding. Følg FFA og signaler fra det helt kortsiktige spotmarkedet. Det er det som gjelder for GOGL p.t. og ikke noe annet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
16.10.2020 kl 15:13
3780
Stemmer det at Hannisdahl jekket opp kursforventningene på GOGL for bare noen dager siden?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2020 kl 14:37
3846
For en overraskelse :-)
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1317079101191184386
Og kollaps i novemberratene.
https://twitter.com/freightinvestor/status/1317081315586564097
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1317079101191184386
Og kollaps i novemberratene.
https://twitter.com/freightinvestor/status/1317081315586564097
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.10.2020 kl 13:32
3939
Nybilsalget i Tyskland og Italia steg ca 9% i sept. Så da vil de vel trenge mer stål der også etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Shippingballs
16.10.2020 kl 13:09
3987
Takk skal du ha bankersen, det er viktig med godt reflekterte 'contrarian views' iblant så ikke alt blir helsvart.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 12:48
4035
Blir definitivt ikke noe nytt slutten på 2000 tallet. Det er bare å glemme. Men ratene i år har ikke vært ille tatt i betraktning pandemien. Hadde vi fått et normalår og ikke bare Kina skulle hatt stål så hadde det blitt veldig bra. Ikke glem at det grønne skiftete krevere enorm mengde metaller. Et vindkraftverk krever 16 ganger og et solkraftverk 30 ganger så mye materiale pr. megawatt som et gasskraftverk. Er du klar over hvor mye solkraft det bygges i Kina for tiden og skal bygges fremover? Ikke rart jernmalm importen er høy fra den kanten. Det som blir interessant å se er når resten av verden normaliserer seg. Selv om det bygges enorm mengde fornybart så klarer en ikke redusere bruken av kull nevneverdig. En må ha stabil kraft også i tillegg til ustabil fornybart.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
CAPESIZE-INDEKS -8,2% TIL USD 19.952
Bull, ser nok 10k rater lenge før q1
Bull, ser nok 10k rater lenge før q1
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2020 kl 12:16
4099
fattigstakkar skrev Hva konkret mener du JH overvurderer siden han er så superbull på GOGL?
Caperederne totalt sett bestiller altfor mange skip som gir tap i mange år fremover. Dette fordi fragmenteringen i bransjen fortsatt er stor, og alle er like optimistiske på vegne av seg selv (strutsemetoden) . Levetiden på slik skip er 20 år +. De senere årene tar også større skip over trafikken fra Brazil (VLOC/Valemax/Chinese skip etc, kjært barn mange navn) til China, og dermed blir volumet for spot kraftig redusert. I tillegg viser også Vale at de ALDRI leverer og stadig er det noe surr rundt selskapet. Å stole på deres guiding er nesten som å stole på at Bolsonaros har kontroll på COVID situasjonen i Brazil. Sjekk produksjonsfallet fra 2012 og frem til i dag. Det er formidabelt. Bare i år har de levert kun 69% av guidingen (Q3), dårligst av alle iron ore produsenter.
Så har man den stadig mer bruken av skrapmetall i China. Og til slutt har kull nå begynt og fases ut i verden (selv om China/India henger etter). Dette vil også føre til lavere etterspørsel, selv om det vil gå noe tregere, men sakte med sikkert minske trafikken på verdenshavene.
Summen av dette gir et bilde av at drømmene om en gjentagelse av slutten av 2000-tallet fortsatt forblir en våt drøm.
Så har man den stadig mer bruken av skrapmetall i China. Og til slutt har kull nå begynt og fases ut i verden (selv om China/India henger etter). Dette vil også føre til lavere etterspørsel, selv om det vil gå noe tregere, men sakte med sikkert minske trafikken på verdenshavene.
Summen av dette gir et bilde av at drømmene om en gjentagelse av slutten av 2000-tallet fortsatt forblir en våt drøm.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 12:04
4134
Slettet brukerskrev Ratene vender opp tirsdag neste uke
Det forventes i hvert fall økt aktivitet når Korea er tilbake i markedet så får vi om det hjelper ratene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 12:02
4138
fattigstakkar skrev Hva konkret mener du JH overvurderer siden han er så superbull på GOGL?
Han undervurdere grønsken i markedet og det fakta at GOGL falt ut av hovedindeksen til fordel for grønne aksjer. Mye dumme penger i markedet for tiden. Politikerne gjør alt for å allokere pengene inn i såkalte grønne aksjer. Mange av disse selskapene har selvfølgelig ikke livets rett. Det som er interessant er hva som skjer det neste året. Hver gang slike bobler sprekker (som ESG/Tech) har verdiaksjer hatt gode tider. Derfor tror jeg ikke JH er så borte vekke denne gang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.10.2020 kl 11:48
4101
Hva konkret mener du JH overvurderer siden han er så superbull på GOGL?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Er dette verdens mest bedritne bulk aksje?
Få søppla under 30 og ATL
Få søppla under 30 og ATL
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare