AKSO - hoffleverandør til HYDROGEN

upsidedown
AKSO 02.11.2020 kl 17:01 335375

26.02.21 er short under 0,5 igjen. Det dekkes inn rundt 13, noe som innebærer at de ikke tror på nevneverdig nedside her.

Aker kjøpte 6.325.000 aksjer fra Folketrygdfondet nylig for å opprettholde negativ kontroll etter skilsmissen med Nærings- og Fiskeridepartementet.

Aker etablerer hydrogenselskap og peker på Aker Solutions, Aker BP og Aker Carbon Capture som hoffleverandører for produksjon av blå hydrogen og ammoniakk.

AKSO blir også sentral i bygging av anlegg for grønn hydrogenproduksjon. Så vi blir på alle sider av bordet, men slipper belastningen med å skaffe penger til festen.
Redigert 18.03.2021 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
upsidedown
01.02.2021 kl 16:52 6114

ACC vil ha solide inntekter da hovedkontrakten med Norcem gikk til dem.
J1939
01.02.2021 kl 16:53 6254

Veldig enig i dette.
Sitter selv relativt tungt i AKSO og har kjempetroa på selskapet isolert sett, men er likevel betenkt over siste måneders utvikling særlig sett opp mot resten av Aker.
Hva skal egentlig til nå for at AKSO skal opp på 20+?
Forundrer meg ikke om vi sitter her etter et sterkt q4 og fortsatt lurer på hvorfor i alle dager kursen ligger der den ligger. (Med mindre det kommer nyheter om utskillelse av ACH eller utbytter, da blir det fest). Håper på å bli positivt overrasket.
abbos
01.02.2021 kl 21:19 5994

Så lenge selgerne av ukjente grunner er ivrige til å komme seg ut av akso til 14-15 kr , vil kursen holde seg flat.
Akso må nok komme med positiv guiding ved 4. kvt 🧐
upsidedown
01.02.2021 kl 21:45 5960

Som et minimum håper jeg utbytte kommer på plass igjen. Kværner var i posisjon til å betale utbytter, men trakk det på grunn av korona i mars.
upsidedown
01.02.2021 kl 21:51 5940

abbos skrev Hva med Aow ?
AOW har lite inntekter i Q4, det viktige er å følge med cashburn fremover. Gamechangeren i AOW kommer når Aker beslutter å ta PP på børs over dammen.
Strategi
02.02.2021 kl 09:46 5513

Virker på meg som interessen for A solution har dødd ut også fra Upside Down.

Mulig en del har konvertert til Aker Horizon.
abbos
02.02.2021 kl 10:10 5382

Min erfaring er at når jeg blir utålmodig og selger , stiger aksjen like etter .
Sitter stille i båten da jeg tror det er mye på gang her .
At selgerne ligger så lavt er snodig 🤔
Blir spennende 15. februar å se guidingen og res. 4. kvt. 😃

Siste : Nå ser det ut til ar robotene er innstilt på Kjøp 🤓
Redigert 02.02.2021 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Strategi
02.02.2021 kl 11:18 5234

Upsidedown
All satsning i de fleste selskaper blir vel gjort for fremtiden.
Når det gjelder Akso velger jeg å tro på underliggende verdier i form av de beste ingeniører, kontorer world Wide mot markedet og stor eiendomsmasse som kan ta de fleste oppdrag.
Det har kommet inn kontrakter på løpende bånd og backloggen er mer enn strålende.
Når det gjelder hydrogen forholder jeg meg til det som er kommunisert fra selskapet.

Her er meldingen fra NEL.

https://nelhydrogen.com/press-release/press-release-enters-into-strategic-collaboration-agreement-with-kvaerner/

Fra NEL SIN HJEMMESIDE.
(Oslo, 4 March 2020) Nel ASA (Nel, OSE:NEL) has entered into a strategic collaboration agreement with the global EPC company Kværner AS (Kvaerner, OSE:KVAER). The companies will collaborate on specific green hydrogen projects and standardisation of solutions for large scale hydrogen production plants.

https://nelhydrogen.com/press-release/press-release-enters-into-strategic-collaboration-agreement-with-kvaerner/

REF.:. The companies will collaborate on specific green hydrogen projects and standardisation of solutions for large scale hydrogen production plants.
upsidedown
Mener du at Kværner og Nel sin avtale om sammarbeide er nullet og at Kværner sin kompetanse for å inngå et slikt sammarbeide ikke holder fundamentalt.


Viser til setningen; The companies will collaborate on specific green (GRØNN)hydrogen projects

Det er ingen info som jeg har funnet som tilsier at avtalen med NEL er kansellert og at dette ikke er et ongoing prosjekt i Aker Solution pr. Dato.

Hadde denne satsningen fra mars 2020 blitt terminert hadde det vært pliktig å informere markedet.
Dette forholder jeg meg til.

canarias
02.02.2021 kl 11:35 5194

Bra resonnement Strategi . Vi kan også slå fast at :
Aker Solution tilbyr løsninger innen hydrogen og ser på det som ett meget interessant område. Ekspertisen innen hydrogen ligger i Aker Solution .
Strategi
02.02.2021 kl 13:01 5029

Enig.
Kværner har lenge forsket på hydrogen ,vi snakker om flere tiår.
Dette er vel nettop grunnen til at NEL valgte Kværner som valgt sammarbeidspartner for å bygge hydrogen anleggene.
Det er vel også Kværner som er bakgrunnen for at Aker Solution nå kommuniserer hydrogen på sine hjemmesider som et av segmentene de tilbyr sin kompetanse.
Strategi
02.02.2021 kl 14:54 4905

Tror det kommer et støt opp før 16.20
Slettet bruker
02.02.2021 kl 14:58 4984

Håper det, men tror vi ender 1,60-2% i pluss.
canarias
02.02.2021 kl 15:13 4958

Stemmer det Strategi, blir spennende å se hva som trekkes opp av hatten på Q4, det er ihvertfall hos Kværner nå Akso all ekspertisen og hydrogenkompetansen ligger.
Strategi
02.02.2021 kl 15:30 4903

Ja slik ser jeg det også.
Skalleknarp
02.02.2021 kl 16:08 4795

Man venter vel litt slik at det blir aksjeutbytte i form av "H-aksjer" igjen for AKSO eiere :). Tænk æ satt.
hill
02.02.2021 kl 16:09 4936

SL Short - Eller ønsker billigere inngang? Kurs nå kr 15,02 +3,37?

Ikke mange dagene til Q4 legges fram. Tror det kan være fornuftig å være inne da - og ikke være short!!

Slettet bruker
02.02.2021 kl 16:14 4953

Hvem i huleste skal shorte AKSO før kvartalsrapporten. Det er ikke sånn at det har gått kjempe dårlig for AKSO i det siste. 3,9 milliarder i kontrakter bare i romjula.
upsidedown
02.02.2021 kl 16:51 4892

Jeg har aldri hatt større pott i AKSO, så der tar du feil. Men jeg ser liten verdi å diskutere AKSO fra dag til dag inntil Q4 og guidingen videre kommer.
upsidedown
02.02.2021 kl 17:10 4928

Jeg er klar over kontrakten med NEL. Men på hydrogen er AKSOs investeringer gjort mot blått og grått såvidt jeg har forstått. Jeg klarer ikke å se hvordan NEL med sin verdsettelse skal kunne gli inn som en del av Aker hydrogen. Det blir en himla stor gjøkunge som skal fores i årene fremover.

Jeg har vurdert om NEL kan komme inn som delaksjonær, men det betyr at de må reise kapital og de vil også besudle sitt eget image som grønn. Slik jeg ser det er det lite trolig.

Jeg kan selvsagt ta feil, men inntil videre er det min teori
Bobby
02.02.2021 kl 17:52 4803

Støtter den. Nå må vi sitte med postene våre og vente. Jeg har trua.
Strategi
02.02.2021 kl 19:24 4623

Hei igjen, upsidedown
As we see projects growing in size and complexity, it’s important to have a strong partner such as Kvaerner, both for standardising large-scale green hydrogen production facilities, and also build them.
Avtalen er vel laget på det grunnlag at Kværner skulle stå for komplementær teknologi på hydrogen løsninger samt standardisere oppbygging stor skala hydrogen faciliteter ( les produksjons anlegg)og stå for oppbygging av disse.
Det er akkurat det de gjør for ACC .
At det blir noen form for sammenslåing tror jeg ikke, det hele er vel basert på at Kværner skal gi av sin hydrogen kompetanse og stå for/ bidra med konstruksjon og oppbygging av anlegg.
Ja vi venter på kvartalstallene , jeg tror (guiding) blir det viktigste elementet for å sende aksjen sterkt opp.
Selv ser jeg på Aker Solution som bærebjelken i Aker systemet og jeg tror Aker vil ha opp kurs og verdier her, ikke bare på leverandør siden men også som en utvikler mot .Aker Horizons.
Personlig må jeg si at jeg hittill er skuffet på gamle Kværner aksjonærer sine vegne, hva har disse fått i uttelling hittil ?
Slik jeg ser det: ingen ting.
Det må være bittert, håper det nå kommer.

Redigert 02.02.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
upsidedown
02.02.2021 kl 20:25 4494

Jeg tror det jobbes mot å etablere et hydrogenselskap med teknologi til å produsere alle valører av hydrogen. Blått har man ok call på gjennom CCU, grønn mangler og må løses på et eller annet vis. Det finnes andre teknologier som gir grønn hydrogen enn NELs og muligens finnes det oppkjøpskandidater de har i kikkerten som kan få alle bitene på plass. Det er også sagt at ammoniakk vil være på lista..

Samarbeidet med NEL vil fortsette som før...tror jeg.
dr-syk
02.02.2021 kl 21:43 4342

Den veksten og potensialet som venter AKSO er utenfor alle sin forståelse. Røkke jobber i kulissene, vi vet Q er overall forventning og kursen er strake veien mot 20! Er nedtelling til 15.02 og 17.02. De kontraktene som venter AKSO vil medføre til økende kursmål med økende utbytter. Mange aksjer i porteføljen er borte for å laste opp AKSO og en venter tålmodig. Som de sier hold på aksjene og kjøp mer, sammen vil vi drive kursen mot alle kursmålene satt av megler husene.
wielkikrol
02.02.2021 kl 21:57 4308

Har hatt onde tanker i det siste om å vekte meg ned her. Men vil ikke gjøre samme feil som tidligere. Sitter over til etter Aker har presentert. I sommer var det to dager etter AKSO. I forhold til siste tid og antall kontrakter før jul er det merkelig at denne har stått tilnærmet stille / gått ned.

Spørsmål: noen som ser siste artikkelen på FA? Det er bilde av AKSO, men det henvises mulig til Aker ?

Slettet bruker
02.02.2021 kl 22:03 4332

Preliminary financial results for the fourth quarter 2020:

· Revenues around NOK 6.9 billion
· EBITDA around NOK 80 million
· EBITDA ex. special items around NOK 120 million
· EBIT around minus NOK 680 million
· EBIT ex. special items around minus NOK 180 million
· Net cash position at year-end around NOK 450 million
· Working capital at year-end around minus NOK 280 million

https://newsweb.oslobors.no/message/523681
Redigert 02.02.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
dr-syk
02.02.2021 kl 22:04 4358

Uansett hvordan vi vrir og vender på det, er det markedskreftene som definere AKSO som brunt. Kursen er avventende grunnet Q er fortsatt noen dager unna, endel snuser på kjappe utbyttet her og der, noen venter på News, andre på guiding.

De smarte(oss) laster FØR alt dette kommer på bordet, da kommer så og si halve Oslo børs og shopper i AKSO, og da er løpet kjørt for tilbuds pris på AKSO!
Redigert 02.02.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
wielkikrol
02.02.2021 kl 22:16 4306

Vi er helt enige på dette punktet. Vi får håpe verdiene blir synliggjort fremover.
Millas
02.02.2021 kl 22:21 4292

Den handler om aker.

Dette er et konstruktivt bakbilde for børsene generelt i 2021...
Kris Robberstad, Handelsbanken Asset Management
Aker er blant favorittene
Aker har både syklisk og «grønn» eksponering, påpeker Robberstad.
Selskapets fornybarportefølje blir stadig større og ventes å inkludere hydropower og hydrogeninitiativer.
– Dessuten er Akers eierskap i Cognite, som er i vekstområdet industriell digitalisering, neppe reflektert i dagens markedsverdi, sier forvalteren.
– Fortsatt handles Aker med en rabatt på rundt 20 prosent til verdien av porteføljeselskapene.
«Billig» grønn eksponering
Også MPC Energy Solutions gir grønn eksponering, med fokus på sol-, vind- og hybridprosjekter i vekstmarkeder.

Redigert 02.02.2021 kl 22:22 Du må logge inn for å svare
wielkikrol
02.02.2021 kl 22:30 4223

Takk for tilbakemelding.
SL
02.02.2021 kl 22:41 4179

Hvor mye minus imorra da ?
Slettet bruker
02.02.2021 kl 22:42 4267

Og nå vet vi at Q ikke er over all forventning med mindre forventningen var ytterligere negativt resultat
dr-syk
02.02.2021 kl 23:03 4169

Fint å få med resten og det er over forventningene for undertegnende long i AKSO.
Against the challenging backdrop of COVID-19, the company delivered about 30% growth in order intake versus the prior year, with high activity level in core oil & gas markets, following the temporary tax incentives in Norway in particular. Order intake for the year is expected around NOK 34 billion, of which around NOK 6.8 billion in the fourth quarter.

The business case and strategic ambitions for the merger remains unchanged. Aker Solutions has fully implemented the NOK 1.5 billion overhead cost saving target. Initiatives include simplified organizational structure, optimized footprint and improved project execution and management model.

Looking ahead, Aker Solutions is currently involved in a high level of FEED- and tendering activity and is engaged in about NOK 76 billion of tenders for new work, where around one third relates to renewables and low-carbon projects. This, combined with leading capabilities within energy transition, should turn into a number of interesting opportunities where Aker Solutions is well positioned.
Redigert 02.02.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
SL
02.02.2021 kl 23:12 4250

Kan fort svi imorra med sånne resultater
alan
02.02.2021 kl 23:17 4311

Du må gjerne komme med en nærmere begrunnelse SL
Redigert 02.02.2021 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
SL
02.02.2021 kl 23:19 4378

Se siste oppdatering fra akso så ser du
Slettet bruker
02.02.2021 kl 23:26 4522

Har lest resten, og det er langt unna mine forventninger. Order intake for Q4 er mindre enn snittet for året totalt, og utover dette, så er det lite konkret. Dog tror jeg ikke dette fører til noen kraftig prisreduksjon da dette trolig i stor grad er priset inn (reff siste tids bevegelser), men dette forumets forventninger om utbytte osv er nok bare å skrinlegge. Selskaper som ikke tjener en krone bør ikke utbetale utbytte. Men dersom jeg tar feil, og prisen raser ned mot 10-tallet, så står ihvertfall jeg klar til å kjøpe mer - få snittkursen ned
Slettet bruker
02.02.2021 kl 23:37 4458

Kommer til å kjøre mer om kursen går videre ned også. Tror dog som du nevner at Q4 allerede er priset inn. 10 tallet vurderer jeg dog som høyst usannsynlig tatt i betraktning backlog og ordrereserver.