MPCC Bull 2021


Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Struts
26.11.2020 kl 12:22 41846

Jeg er intet finansgeni (eller annet sådan), men håper du får rett mht konklusjonen!
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.11.2020 kl 12:45 41722

Jeg har tidligere gjort samme kalkyler i 2020Bulkers og Gogl, men ingen av dem har vært i nærheten av det potensialet som er i Mpcc.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

Ratene bare fortsetter 📈

https://ycharts.com/indicators/reports/harpex
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.11.2020 kl 15:45 41459

Takker, det var en nyttig link :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.11.2020 kl 07:16 41216

Ratene holder seg høye. TCI har siden 19.11 steget fra 1101,57 til i dag på 1160,77.

The statistical samples of TCI cover 19 international shipping routes departing from the port of Tianjin to ports in Europe, the Mediterranean, America, Asia and the Persian Gulf.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.11.2020 kl 07:30 41132

In Week 47, the TCI continued to increase.
On Nov.16 (Mon.), the freight rates in European route, Mediterranean route, India-Pakistan route and South Korea Busan route increased rapidly. The freight rates in American East Coast route, South American route and South Korea Incheon route increased. The freight rate in American West Coast route kept steady. The TCI increased significantly, with an increase of 5.23% on a single day. Afterwards, the freight rates in European route, Mediterranean route, South American route and India-Pakistan route continued to increase. The freight rate in American route consolidated at a high level. The TCI continued to increase, with an increase of 3.13% from Nov.17 to Nov.20 (Tue. to Fri.).
Finally, the TCI closed at 1126.55 points, with a cumulative increase of 88.47 points (8.52%) from Nov.13 (the last release day of Week 46).
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.11.2020 kl 07:37 41070

European/Mediterranean route Freight rates remained strong. The shipping market with soaring freight rates, which was hard to find one cabin and one container, led to record growth of demand and rate in the alternative markets, namely, China-Europe freight trains and air freight markets. Some railway freight forwarders even adopt lottery booking methods. Railway freight, air freight and traditional shipping freight rates showed a spiral of mutual promotion. This week, shipping freight rates continued their previous upward trend. The freight indices in European route, Mediterranean East route and Mediterranean West route closed at 733.56 points, 688.01 points and 866.11 points, with an increase of 10.33%, 4.95% and 6.78% on a week-on-week basis.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Skytta
27.11.2020 kl 10:39 40879


Her er en dagsfersk artikkel, med en enklere terminologi, dvs den oversetter "points" til "dollar":
https://splash247.com/rates-shoot-up-25-in-just-one-week-on-asia-europe-tradelane/

Veldig interessant artikkel om MPCC, for de som har tilgang:
https://shippingwatch.com/carriers/Container/article12587664.ece

God fredag 😀
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.11.2020 kl 11:37 40774

Dette er jo helt utrolig bra:)
Ikke noen plass i regnearket har jeg operert med så høye rater.
Most recently, the company signed a contract for a 2,800 teu ships for 20-23 months at USD 17,750 per day.
Må legge til for nye lesere: Breakeven er $ 8.000.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Struts
27.11.2020 kl 11:52 40690

Det skal en del til for å påstå at dere IKKE er flinke til å grave frem info! Så takk for samme, og med ønske om en fin container-helg!
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.11.2020 kl 12:00 40615

Er stygt redd for at folk nå selger kr 16+ for under 5 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

Takk for tips, nå har jeg fått en liten post, så nå er det bare å sette i gang å stige...
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.11.2020 kl 12:26 40454

Velkommen. Det er i Q1 moroa begynner, men det er bare 5 uker unna :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
MD12
27.11.2020 kl 12:30 40386

Mange som vil selge og få som vil kjøpe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

Skal nok klare å holde på dem en stund. Og er allerede i pluss ser jeg, så en god start i alle fall!
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

Nå starter din jobb,ref 6 oktober 09,38🍻
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.11.2020 kl 14:23 40088

Container rates continue to skyrocket with sharp increases on Asia-Europe
Container freight rates from China to the rest of the world continued to soar this week, reaching the highest level in several years. This week, freight rates from Asia to Europe took the lead.
Photo: PR / CMA CGM
BY RITZAU FINANS
Published: 27.11.20 at 10:08
Rates for container freight from China to the rest of the world continued their significant increases this week, reaching some of the highest levels seen in many years.
This week, developments were particularly driven by rates from Asia to Europe, shows rate index Shanghai Containerized Freight Index, SCFI, which measures spot rates on container freight from Shanghai to various destinations around the world.
The total SCFI index increased 5.7 percent this week to 2048.27.
On one of the heavy tradelanes between Asia and Europe, on which Maersk and its Swiss 2M alliance partner MSC are market leaders, prices increased 27.2 percent or USD 447 to USD 2091 per twenty-foot container, teu.
This week's rate level between Asia-Europe is the highest seen since 2012 at the least, which is when Ritzau Finans started keeping track.
It is also the biggest weekly increase since April 2018, which saw an increase of 32.5 percent to USD 774. This week's increase on the Asia-Europe tradelane is also a significant acceleration compared to last week, when it went up 9 percent.
Rates have since spring been supported by a better balance in the market, due to shipping lines reducing capacity at the onset of the coronavirus crisis while demand surprisingly went up.
Rates on another major tradelane between Asia and the US West Coast, which accounts for 20 percent of the total index, this week dropped by USD 33 to USD 3880 per forty-foot container (feu).
A.P. Møller-Maersk's B share closed in a 1.1 percent plus Thursday, landing at DKK 12,510.
English Edit: Ida Jacobsen
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

😃
Har forsøkt. Alt kruttet er investert i Mpcc.
Foreløpig er det for mange som ikke ser hva den høye raten vil bringe, i form av fantastiske overskudd.
Brukte mine siste slanter på enda fler aksjer i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
passord123
27.11.2020 kl 14:27 39995

Så så, den kommer. Har tross alt hatt et par «greie» måneder allerede nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.11.2020 kl 15:04 39920

Et annet positivt element er jo utbyttepolitikken, 75%.

"MPC Container Ships’ intention is to pay regular dividends by way of distributing 75% of free cash flow after CAPEX and working capital requirements, including liquidity reserves."

Måtte vedkommende på 5 blank snart ta til vett !!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.11.2020 kl 20:12 39696

Noen tanker ang Mpcc.
Selv er jeg en fersking innen container, men har lest 24/7  om emnet i det siste.
Jeg vil dele info, og arrester meg gjerne om jeg er på jordet. Vi har mange kloke hoder her inne, så sammen kan vi nok finne opp kruttet .
Jeg er i gang med en oversikt som blir mer nøyaktig, etterhvert som ny info tilflyter.

Tidligere i år fikk feederflåten i snitt en rate på $ 6.400, maks 3 mnd`s kontrakt og kunden kunne si opp kontrakten på dagen. Så det har forandret seg dramatisk.

Noen sitater:
«CEO Baack i samtale med ShippingWatch:
In November, average freight rates for a ship of 1,000 to 3,000 teu reached USD 12,300, while the contract period averaged nine months, he says.

Most recently, the company signed a contract for a 2,800 teu ships for 20-23 months at USD 17,750 per day.”

Et enkelt regnestykke, la oss ta tallene for november (som fortsatt ikke er ferdig), og ratene har nok økt ifra da intervjuet ble gjort.

Mpcc har 65 skip. Snittrate november $ 12.300. Breakeven $ 8.000. Antall aksjer 393.905.029. Kontrakter som skrives har en god varighet.

Dette vil gi et potensielt overskudd på $ 0,196 pr aksje pr Q, eller $ 0,783 pr år.
Med kveldens $-kurs blir det kr 6,93. Selskapets intensjon, utbytte 75%..
And for the record: Mpcc sluttkurs kr 4,95.

Nå skal nok selskapet fylle opp kassa, før de gir utbytte. Q3 gikk i minus, Q4 gir litt overskudd, men i Q1 og utover blir det moro.
Ser for meg at de bør være istand til å betale fullt utbytte fra Q2-21.

Det var en emisjon i selskapet til kr 1 tidligere i år pga handelskrig, korona og de var omtrentlig konk.
Det er vel noen av disse investorene som nå kaster alle kort på kr 5.
Og nettopp det kan være en gavepakke til de av oss (meg selv inkl) som ennå ikke er fullstendig fullastet.
Dnb har et bull senario med kurs kr 16,50 i nov 21.

Så hva tror dere andre?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.11.2020 kl 21:32 39546

Høyvann løfter alle skip.Heller ikke hørt om dem. Sikkert eid av noen få luringer.
Men de nevner scrubbere. Noe jeg tror er helt fiasko. Å spyle forurensingen i sjøen istedfor å bruke ren fuel, vil slå tilbake.
Framtiden vil nok bli hydrogen.
Får håpe Mpcc har fokus på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Argus
27.11.2020 kl 23:09 39385

Dersom dine forslag til fortjeneste pr. aksje, stemmer, er PE på 0,71 med dagens kurs. Så lav PE har jeg aldri sett at noe selskap på OSE har.

Selv med kurs 16 vil PE bli 2,3, noe som er usedvanlig lavt.

Enten er fortjenesten altfor høy, eller så er kursen altfor lav. Heller mest til det siste!

Kanskje kan DNBs prognoser om kurs på kr. 16,5 si noe om fortjenestemuligheter i 2021?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.11.2020 kl 00:10 39272

Som jeg sa i startinnlegget, DnB sitt senario på kr 16,40 er kanskje konservativt. Holder selv på å selge unna både i Kog og Koa. Men prisene der er også nede når jeg skal selge... Reelt så kan vi ha et par år med inntjening på 8 kroner pr år, og etterpå eier vi fortsatt 65 containerskip!
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.11.2020 kl 00:47 39178

Som tidligere sagt, så er det mange kloke hoder her inne. Kanskje er det 100 som leser denne tråden, så det er oss mot verden. Jeg har kalkulert både 2020Bulkers og Gogl. men ingen av dem kommer i nærheten av mulighetene her.
Inntjeningen kommer fra åpne kilder.
Breakeven kommer fra CEO.
Antall aksjer er offentlig.
Usikkerheten vet ingen. Kanskje Trump sprenger ei atombombe over Det Hvite Hus før han går av?
Da stemmer ingenting.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.11.2020 kl 01:03 39118

Argus, jeg kjøpte min første aksje i Mpcc 5.11.20 til kr 2,95. Sier det noe om framtidig inntjening?
Etter å ha studert etter beste evne, så brukte jeg bufferkontoen/sparepenga på videre kjøp på 4,96 i dag(går).
What can go wro..wro..wrooong?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Fiskelosen
28.11.2020 kl 09:53 38882

Det er bra. Hold den aksjen nede, så jeg får fylt opp👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
MrBurns
28.11.2020 kl 11:17 38776

Artig å tenke på at denne nettopp kjørte emisjon på eksakt en krone. Glad jeg hadde guts til å tegne (og overtegne) gitt... Må innrømme at jeg har solgt ut litt nå. Noen må jo selge aksjene dere ønsker å kjøpe! ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

Hvilket snitt hadde du da du fikk retter på kr 1?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
MrBurns
28.11.2020 kl 12:26 38590

Laangt over 1 kr gitt... men betyr lite, da jeg overtegnet ganske så kraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

Så det du sier er at du sitter med uante mengder 1kroners aksjer med ukjent snitt som du skal pøse ut i markedet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

Hvorfor selge på 5.- når du kan få 10 om et halvt år ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
MrBurns
28.11.2020 kl 19:27 38178

Haha! Spot on! Og jeg skal pøse dem ut på en foreløpig ukjent kurs! :-D
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
MrBurns
28.11.2020 kl 19:28 38145

Tja. Det kan jo komme en meteoritt og knuse halve jorda. Da er det mye bedre å ha en del cash i bakhånd! :-D
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Argus
28.11.2020 kl 23:10 37950

Kbkristi:

Slik det ser ut pr. I dag, må PMCC være børsens billigste aksje og et solid bet. Enda kursen har økt med 400 % i løpet få måneder.

Min strategi går ut på å avvente en reaksjon ned, kjøpe flere aksjer og bli med videre oppover. Dersom det ikke kommer noen negative nyheter, vil jeg sitte til minimum tredje kvartal 2021 for da har vi sannsynligvis oppnådd den største effekten av en rateoppgang.

Jeg har brukt 2/5 av kapitalen på MPCC og har de de siste par dagene vurdert om jeg skal bruke ytterligere 1/5 av kapitalen på selskapet. Gjør jeg det og kursen stiger videre som forventet, blir det en meget solid gevinst. Det gjelder nok mange her inne.

Jeg savner en god teknisk analyse på selskapet. Er det noen som også har et kvartalsvis budsjett for 2021, så kom igjen. Den blir tatt i mot med åpne armer!
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.11.2020 kl 09:15 37746

Jeg jobber med et kvartalsvis budsjett. Ser ut som det betales rundt $ 6 pr TEU, avhengig av størrelsen. Så da må jeg gå inn på hvert enkelt skip.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

Min strategi er simpel. All in!
Ser ingen andre selskaper som er så underpriset som Mpcc.
Man vet heller ikke når neste rykk kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

Du finne mye god info på hjemmesiden

https://www.mpc-container.com/

Står bla at de kan frakte 132433 containere på den nåværende flåte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Argus
29.11.2020 kl 11:30 37501

Interessant at MPCC har en så betydelig kapasitet på en tid da man fornyer kontrakter.

Så litt på chartet til Shanghai-indeksen og oppdaget at ratene har hatt en tendens til å falle ganske mye i begynnelsen av januar de siste årene.
Kan ha noe å gjøre med kinesisk nyttår i januar, men det er ikke sikkert det skjer i år. Vaksiner og økt aktivitet kan endre dette forholdet, men dette er bare tenkte tanker fra min side.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare