MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Bra slutt på uken ja :-)
Harpex stiger ca 0,75%. Best ut for "vår" del kommer 2500 TEU, som stiger over 2,1%, til 24 000$. 1700 TEU stiger 1,47%, til 17 250$.
God helg!
Harpex stiger ca 0,75%. Best ut for "vår" del kommer 2500 TEU, som stiger over 2,1%, til 24 000$. 1700 TEU stiger 1,47%, til 17 250$.
God helg!
Wasteland
26.03.2021 kl 18:14
12217
Helg11 Har du regnet på noe kurmål i føhold til inntjeninga i dine regneark, både bull og bear?
Helg11
26.03.2021 kl 22:44
11734
Må skuffe deg der dessverre Wasteland. Bakgrunnen for regnearket er å bidra til et godt grunnlag på cash flow. Andre eksperter ser på komplementære viktige elementer for fair aksjekurs som skipsverdier og teknisk analyse. Summen av dette er et godt faglig grunnlag, sånn at det blir mer plass til gamle og nye røverhistorier med ubetalelige gullkorn. Helt fantastisk forøvrig, takk til alle som bidrar til en god latter i løpet av en uke! Det er sånt man trenger.
Når det er sagt støtter jeg Kbkristi sin vurdering om at DnB sitt bull scenario kan virke realistisk. Og muligens konservativt. Vi opplever stadig nyheter som gjør oss tryggere. Siden Ever Given gikk på grunn ved høyt høyvann, så skal det mye til for å få henne av igjen. Er meldt høyt høyvann igjen på søndag, men hvis den operasjonen også mislykkes kan vi se flere eksempler på doble spotpriser som denne : https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1136265/Asia-US-east-coast-rates-ramp-up-amid-Suez-blockage
God
Helg
Når det er sagt støtter jeg Kbkristi sin vurdering om at DnB sitt bull scenario kan virke realistisk. Og muligens konservativt. Vi opplever stadig nyheter som gjør oss tryggere. Siden Ever Given gikk på grunn ved høyt høyvann, så skal det mye til for å få henne av igjen. Er meldt høyt høyvann igjen på søndag, men hvis den operasjonen også mislykkes kan vi se flere eksempler på doble spotpriser som denne : https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1136265/Asia-US-east-coast-rates-ramp-up-amid-Suez-blockage
God
Helg
PSI- Investor
26.03.2021 kl 23:59
11561
Jøss når man leser den linken din kan man nesten begynne å lure på om de la skipet der med vilje.
Helt siden ratene begynte å stige har det blitt spådd at ubalansen i markedet ville forsvinne om få måneder. Heldig vis har det hittil ikke skjedd, og for hver måned som har gått har man sett løsningen tilsvarende lenger frem.
For prising i shipping har det alt å si at et godt ratenivå ser ut til å vare.
Med Ever Given godt plassert på bånn en del uker blir det sikkert mulig å spå at det vil drøye enda en god stund før balansen i markedet vil gjenoppstå.
Dnb’s bullscenario begynner å bli en del måneder gammelt nå. Vi kan håpe på at de snart kommer med et nytt og enda bedre. Det forrige strakk seg vel da et år frem i tid. Slik det ser ut nå bør det se enda mye bedre ut et år frem i tid fra nå, og ytterligere enda bedre når Suez har vært stengt en god stund.
Våre små skip og vårt segment er sikkert ikke det som påvirkes mest helt direkte, men det er ikke så viktig, det viktige er at shipping løftes og at container generelt løftes ytterligere.
Vil gjerne høre mer om bobil jeg! Helt ny? Hatt det før, eller skal det bli en ny opplevelse?
Liker godt bilferie, men feriebilen er helt i den andre enden, bitte liten toseter som helst kjøres uten tak, og som har så lite bagasjeplass at man MÅ sove på hotell
Helt siden ratene begynte å stige har det blitt spådd at ubalansen i markedet ville forsvinne om få måneder. Heldig vis har det hittil ikke skjedd, og for hver måned som har gått har man sett løsningen tilsvarende lenger frem.
For prising i shipping har det alt å si at et godt ratenivå ser ut til å vare.
Med Ever Given godt plassert på bånn en del uker blir det sikkert mulig å spå at det vil drøye enda en god stund før balansen i markedet vil gjenoppstå.
Dnb’s bullscenario begynner å bli en del måneder gammelt nå. Vi kan håpe på at de snart kommer med et nytt og enda bedre. Det forrige strakk seg vel da et år frem i tid. Slik det ser ut nå bør det se enda mye bedre ut et år frem i tid fra nå, og ytterligere enda bedre når Suez har vært stengt en god stund.
Våre små skip og vårt segment er sikkert ikke det som påvirkes mest helt direkte, men det er ikke så viktig, det viktige er at shipping løftes og at container generelt løftes ytterligere.
Vil gjerne høre mer om bobil jeg! Helt ny? Hatt det før, eller skal det bli en ny opplevelse?
Liker godt bilferie, men feriebilen er helt i den andre enden, bitte liten toseter som helst kjøres uten tak, og som har så lite bagasjeplass at man MÅ sove på hotell
Kbkristi
27.03.2021 kl 07:39
11249
Tiden jobber jo for oss, så vi har god tid til å drømme litt.
Bobilen heter Hymer BMC-I 680. Den skal nå være ferdig produsert, men de venter på en del til den elektroniske parkeringsbremsen. Den er vel ombord i Ever Given :) Bilen ble bestilt før inntreden i Mpc, så jeg har hatt utrolig til flaks at det har tatt så lang tid. Sånn som utviklingen har vært, så må jeg si det haster heller ikke med å få den levert. Bruker heller bankens penger, så kan aksjene få roet seg i Mpc. Har hatt combicamp og campingvogn tidlig på 80-tallet, så det blir en ny opplevelse med bobil. Liker veldig godt bilferie, så tror dette blir artig :)
Bobilen heter Hymer BMC-I 680. Den skal nå være ferdig produsert, men de venter på en del til den elektroniske parkeringsbremsen. Den er vel ombord i Ever Given :) Bilen ble bestilt før inntreden i Mpc, så jeg har hatt utrolig til flaks at det har tatt så lang tid. Sånn som utviklingen har vært, så må jeg si det haster heller ikke med å få den levert. Bruker heller bankens penger, så kan aksjene få roet seg i Mpc. Har hatt combicamp og campingvogn tidlig på 80-tallet, så det blir en ny opplevelse med bobil. Liker veldig godt bilferie, så tror dette blir artig :)
Struts
27.03.2021 kl 07:57
11257
Apropos Ever Green som ikke er noen smågutter, de har kontrahert 20 (!!) enheter nylig for levering 2024-25. Men de er ikke de eneste. Og selv om dere kanskje/antagelig har lest Compass' ukerapport fra i går kveld, skader det ikke å gjengi det som relaterer seg til containersektoren, selv om disse skipene selvfølgelig er mye større enn de i vårt segment:
sitat
- Mediterranean Shipping Co (MSC) of Switzerland: reportedly in discussions at region $3.25 bill. for over 25 container vessels including 5 option 5 x 15,500 TEU's neo-Panamaxes at Guangzhou Shipyard and Dalian Shipbuilding in China plus 7 x 15,500 TEU's vessels at COSCO Shipping Heavy Industry (Yangzhou) for region $120-125 mill. each.
- Evergreen Marine of Taiwan: $2.5 bill. for 20 x 15,000 TEU's scrubber fitted container vessels at Samsung Heavy Industries in Korea basis delivery 2nd quarter 2024-June 2025.
- CMA CGM of France: $1.2 bill. for 5 option 5 x 5,500 TEU's scrubber fitted panamax container vessels at Yangzijiang Shipbuilding in China plus 5 option 5 x 5,500 TEU's at Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry in China.
- Chartworld of Greece: $420 mill. for 4 x 13,000 TEU's container vessels at Jiangsu News Times Shipbuilding in China for $105 mill. each basis delivery 2023.
sitat slutt
Så troen på fremtiden er ikke akkurat svak...
Bobil? Trodde fruen ville ha cruise og diamanter?
sitat
- Mediterranean Shipping Co (MSC) of Switzerland: reportedly in discussions at region $3.25 bill. for over 25 container vessels including 5 option 5 x 15,500 TEU's neo-Panamaxes at Guangzhou Shipyard and Dalian Shipbuilding in China plus 7 x 15,500 TEU's vessels at COSCO Shipping Heavy Industry (Yangzhou) for region $120-125 mill. each.
- Evergreen Marine of Taiwan: $2.5 bill. for 20 x 15,000 TEU's scrubber fitted container vessels at Samsung Heavy Industries in Korea basis delivery 2nd quarter 2024-June 2025.
- CMA CGM of France: $1.2 bill. for 5 option 5 x 5,500 TEU's scrubber fitted panamax container vessels at Yangzijiang Shipbuilding in China plus 5 option 5 x 5,500 TEU's at Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry in China.
- Chartworld of Greece: $420 mill. for 4 x 13,000 TEU's container vessels at Jiangsu News Times Shipbuilding in China for $105 mill. each basis delivery 2023.
sitat slutt
Så troen på fremtiden er ikke akkurat svak...
Bobil? Trodde fruen ville ha cruise og diamanter?
Redigert 27.03.2021 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Gastromat
27.03.2021 kl 08:27
11236
Ang det du skriver strutsefar, prøver bare å tenke litt fremover her, er det kanskje nå vi burde begynne å se etter potensielle verft å kjøpe aksjer i? Mtp at ordreboken deres kommer til å være rimelig full i tiden som kommer. Her må jeg si at jeg er rimelig nullvitende, i tillegg vil jeg gjerne kunne handle på Ask konto å da faller nok mye av mulighetene bort. Noen som har noen tanker om dette?
Gastromat
27.03.2021 kl 09:06
11128
Er vel få alternativer for ask her ser jeg, å har kikket litt på Yahoo finance, virker som div verft stiger godt om dagen.
Struts
27.03.2021 kl 09:34
11081
Noen ganske ferske periodeslutninger:
sitat
=Northern Javelin= Post P 8814 Daewoo 2009 - MSC - 4 yrs USD 44800
=Northern Jamboree= Post P 8814 Daewoo 2010 - MSC - 4 yrs USD 45000
=Carl Schulte= Post P 5400 Hanjin Subic 2014 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 31750
=Bea Schulte= Pmax 4600 Daewoo 2010 - Hapag Lloyd - 30 mths USD 27250
=Ikaria= Post P 4492 Koyo Dock 2002 - Hapag Lloyd - 3 yrs USD 35750
=Northern Guild= Pmax 4294 Hyundai Mipo 2009 - CMA CGM - 3 yrs USD 26000
=Hope Island= Pmax 3534 Shanghai Shipyard 2006 - Wan Hai Lines - 2 yrs USD 23500
=Navios Verano= Pmax 3450 Hyundai Mipo 2006 - Matson Navigation - 2 yrs USD 23000
=Satie= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2006 - CMA CGM - 33 mths USD 20250
=Abidjan Express= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2006 - Hapag Lloyd - 6 mths USD 21000
=Songa Antofagasta= Sub P 2797 Yangfan Zhoushan 2008 - ZIM - 2 yrs USD 22000
=Jan Ritscher= Sub P 2468 Kvaerner Warnowwerft 1999 - Feedertech - 1 yr USD 20450
=Hansa Bitburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2008 - CMA CGM - 1 yr USD 16750
=Hansa Steinburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2010 - Pan Asia Lines - 1 yr USD 16300
=Olympia= Handy 1717 Guangzhou Wenchong 2017 - CMA CGM - 18 mths USD 19750
=G Box= Handy 1705 Guangzhou Wenchong 2018 - CNR - 18 mths USD 20500
=Caribbean Express= Handy 1688 Wadan Yards MTW 2007 - X Press Feeders - 1 yr USD 15500
=Meratus Medan 5= Handy 1560 Imabari 1999 - Sealand - 1 yr USD 15000
=Arsos= Handy 1296 Zhejiang Ouhua 2007 - Seaboard Marine - 2 yrs USD 13800
=Sentosa Trader= Feedermax 1078 Jurong 2002 - CULines - 6 mths USD 13000
sitat slutt
sitat
=Northern Javelin= Post P 8814 Daewoo 2009 - MSC - 4 yrs USD 44800
=Northern Jamboree= Post P 8814 Daewoo 2010 - MSC - 4 yrs USD 45000
=Carl Schulte= Post P 5400 Hanjin Subic 2014 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 31750
=Bea Schulte= Pmax 4600 Daewoo 2010 - Hapag Lloyd - 30 mths USD 27250
=Ikaria= Post P 4492 Koyo Dock 2002 - Hapag Lloyd - 3 yrs USD 35750
=Northern Guild= Pmax 4294 Hyundai Mipo 2009 - CMA CGM - 3 yrs USD 26000
=Hope Island= Pmax 3534 Shanghai Shipyard 2006 - Wan Hai Lines - 2 yrs USD 23500
=Navios Verano= Pmax 3450 Hyundai Mipo 2006 - Matson Navigation - 2 yrs USD 23000
=Satie= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2006 - CMA CGM - 33 mths USD 20250
=Abidjan Express= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2006 - Hapag Lloyd - 6 mths USD 21000
=Songa Antofagasta= Sub P 2797 Yangfan Zhoushan 2008 - ZIM - 2 yrs USD 22000
=Jan Ritscher= Sub P 2468 Kvaerner Warnowwerft 1999 - Feedertech - 1 yr USD 20450
=Hansa Bitburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2008 - CMA CGM - 1 yr USD 16750
=Hansa Steinburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2010 - Pan Asia Lines - 1 yr USD 16300
=Olympia= Handy 1717 Guangzhou Wenchong 2017 - CMA CGM - 18 mths USD 19750
=G Box= Handy 1705 Guangzhou Wenchong 2018 - CNR - 18 mths USD 20500
=Caribbean Express= Handy 1688 Wadan Yards MTW 2007 - X Press Feeders - 1 yr USD 15500
=Meratus Medan 5= Handy 1560 Imabari 1999 - Sealand - 1 yr USD 15000
=Arsos= Handy 1296 Zhejiang Ouhua 2007 - Seaboard Marine - 2 yrs USD 13800
=Sentosa Trader= Feedermax 1078 Jurong 2002 - CULines - 6 mths USD 13000
sitat slutt
Redigert 27.03.2021 kl 21:18
Du må logge inn for å svare
Jan Banan
27.03.2021 kl 09:48
11009
Ever "STUCK"... den liker jeg! La oss håpe det er et frampek. Tviler sterkt på den er ute av grøfta på søndag/mandag.
https://theloadstar.com/pandemonium-and-disruption-a-boost-for-air-freight-from-ever-stuck/
https://theloadstar.com/pandemonium-and-disruption-a-boost-for-air-freight-from-ever-stuck/
Struts
27.03.2021 kl 10:03
11047
Ever Stuck - konge!
Skipsverdier. Det har vært et par salg av skip med kapasitet i overkant av 1700 TEUs (M/V =A ROKU= 1708 TEU Blt 2008 Imabari for USD 13.9 M og M/V =HANSA FALKENBURG= 1740 TEU Blt 2008 Guangzhou for USD 11.75 M). Følgelig finner jeg det opportunt å oppjustere verdianslagene i denne størrelsen (samt skipet med rundt 2000 TEU) hos MPC, da med USD 3 mill pr enhet. Videre oppjusteres =AS NADIA= noe. De andre verdiene forblir som sist, men vil bli endret etter hvert som «ferske» salg skulle forsvare endring i den ene eller andre retning.
Uansett:
=AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
=AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M (+ USD 3M)
=AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M (+ USD 3 M)
=AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M (+ USD 3 M)
=AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M (+ USD 3 M)
=AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M (+ USD 3 M)
=AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 14.9 M (+ USD 3 M)
=AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M (+ USD 3 M)
=AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M (+ USD 3 M)
=AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 12.15 M (+ USD 3 M)
=AS PAOLA= 2478 TEU Blt 2005 USD 14 M
=AS PATRICIA=* 2496 TEU Blt 2006 USD 15 M
=AS PETRA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PALINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PETRONIA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PAULINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PETULIA=* 2564 TEU Blt 2008 USD 17.7 M
=AS PAULINE= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
=AS PENELOPE= 2572 TEU Blt 2005 USD 14.25 M
=AS PALATIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
=AS PATRIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
=AS CONSTANTINA= 2742 TEU Blt 2005 USD 15.6 M
=AS CLARA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS COLUMBIA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CLEOPATRA=* 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CHRISTIANA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CARLOTTA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CALIFORNIA= 2824 TEU Blt 2008 USD 19.7 M
=AS CLEMENTINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CAROLINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CAMELLIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CARINTHIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=CARDONIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=CARPATHIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=CIMBRIA=* 2824 TEU Blt 2002 USD 12.95 M
=CORDELIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=AS CYPRIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CARELIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CLARITA= 2846 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 17.5 M (+ USD 3 M)
Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering.
*J/V skip er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=
** Iht MPC selv (som refererer til VslValue) er flåteverdi USD 553 mill pr 12/3-2021 og excl J/V Vessels
PS. Og verdier for manglende skip i flåten følger så snart jeg føler å ha noenlunde grunnlag for det.
Skipsverdier. Det har vært et par salg av skip med kapasitet i overkant av 1700 TEUs (M/V =A ROKU= 1708 TEU Blt 2008 Imabari for USD 13.9 M og M/V =HANSA FALKENBURG= 1740 TEU Blt 2008 Guangzhou for USD 11.75 M). Følgelig finner jeg det opportunt å oppjustere verdianslagene i denne størrelsen (samt skipet med rundt 2000 TEU) hos MPC, da med USD 3 mill pr enhet. Videre oppjusteres =AS NADIA= noe. De andre verdiene forblir som sist, men vil bli endret etter hvert som «ferske» salg skulle forsvare endring i den ene eller andre retning.
Uansett:
=AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
=AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M (+ USD 3M)
=AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M (+ USD 3 M)
=AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M (+ USD 3 M)
=AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M (+ USD 3 M)
=AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M (+ USD 3 M)
=AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 14.9 M (+ USD 3 M)
=AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M (+ USD 3 M)
=AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M (+ USD 3 M)
=AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 12.15 M (+ USD 3 M)
=AS PAOLA= 2478 TEU Blt 2005 USD 14 M
=AS PATRICIA=* 2496 TEU Blt 2006 USD 15 M
=AS PETRA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PALINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PETRONIA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PAULINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PETULIA=* 2564 TEU Blt 2008 USD 17.7 M
=AS PAULINE= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
=AS PENELOPE= 2572 TEU Blt 2005 USD 14.25 M
=AS PALATIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
=AS PATRIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
=AS CONSTANTINA= 2742 TEU Blt 2005 USD 15.6 M
=AS CLARA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS COLUMBIA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CLEOPATRA=* 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CHRISTIANA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CARLOTTA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CALIFORNIA= 2824 TEU Blt 2008 USD 19.7 M
=AS CLEMENTINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CAROLINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CAMELLIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CARINTHIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=CARDONIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=CARPATHIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=CIMBRIA=* 2824 TEU Blt 2002 USD 12.95 M
=CORDELIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=AS CYPRIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CARELIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CLARITA= 2846 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 17.5 M (+ USD 3 M)
Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering.
*J/V skip er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=
** Iht MPC selv (som refererer til VslValue) er flåteverdi USD 553 mill pr 12/3-2021 og excl J/V Vessels
PS. Og verdier for manglende skip i flåten følger så snart jeg føler å ha noenlunde grunnlag for det.
Redigert 27.03.2021 kl 21:19
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.03.2021 kl 10:26
10982
Mye går vår vei om dagen. Og det er vel ikke bare tank som skyter i været. Våre J/V skip går vel i spot.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/27/7648703/ratene-kan-ga-til-himmels
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/27/7648703/ratene-kan-ga-til-himmels
Herlig Struts, takk!
Dersom ryktet om slutningen til AS Carinthia stemmer, har de fått svært godt betalt ift slutningene vi ser her i omtrent samme størrelse! Morsomt også å se en 33 mnd kontrakt på over 20k. Det betyr ut 2023 det. Ser gjerne ett par slike hos MPCC også, selv om det betyr noe lavere rate enn på kortere kontrakter.
Dersom ryktet om slutningen til AS Carinthia stemmer, har de fått svært godt betalt ift slutningene vi ser her i omtrent samme størrelse! Morsomt også å se en 33 mnd kontrakt på over 20k. Det betyr ut 2023 det. Ser gjerne ett par slike hos MPCC også, selv om det betyr noe lavere rate enn på kortere kontrakter.
Helg11
27.03.2021 kl 12:39
10809
Ja, mye går veldig riktig nå! Shipping er jo kjent for å være syklisk, men gøy akkurat nå. https://tenor.com/view/austin-powers-stuck-evergreen-ship-ever-given-stuck-suez-suez-canal-gif-20883194
Mulig at Finansavisen er mer som et talerør for hr. Hansson i den saken? Andre analyser går klart i favør av Container (og spesielt shipowners, ikke liners). https://www.freightwaves.com/news/suez-canal-crisis-here-are-the-cargoes-in-the-crossfire/
Av J/V er det kun AS Petulia som går i "hybrid-spot"? Contracted base rate, index-linked (New ConTex) with a floor of USD 9,000 and a ceiling of USD 11,750 for 1,700 TEU vessels and a floor of USD 10,000 and a ceiling of USD 13,000 for 2,500 TEU vessels; besides base rate scheme the charter also includes a savings sharing mechanism in favour of MPCC.
Mulig at Finansavisen er mer som et talerør for hr. Hansson i den saken? Andre analyser går klart i favør av Container (og spesielt shipowners, ikke liners). https://www.freightwaves.com/news/suez-canal-crisis-here-are-the-cargoes-in-the-crossfire/
Av J/V er det kun AS Petulia som går i "hybrid-spot"? Contracted base rate, index-linked (New ConTex) with a floor of USD 9,000 and a ceiling of USD 11,750 for 1,700 TEU vessels and a floor of USD 10,000 and a ceiling of USD 13,000 for 2,500 TEU vessels; besides base rate scheme the charter also includes a savings sharing mechanism in favour of MPCC.
Helg11
27.03.2021 kl 14:35
10889
Fra IR @MPCC:
Thank you for below inquiry.
The ramifications of the blockage is difficult to assess at present. The situation is causing major logistical headaches, with Bloomberg reporting 238x vessels being queued up Thursday (up from 186x Wednesday). Hence there is enormous pressure to swiftly resolve the issue (~12% of global trade is said to sail through the canal).
That said, as progress is highly uncertain, shipowners and charterers are opting for detours around Africa (+1 week in both directions). Arctic Securities estimate that the impact of vessels changing course is a 1-week long delay (e.g. 2-week delay on round-voyage basis).
Adding the number of vessels currently stuck in queue, this will result in tighter market balance and higher freight rates in the near-term for the different shipping segments.
Please also see below DNB Markets’ Suez Canal’s update from yesterday. Hope this is useful info.
++++++ DNB Markets Suez Canal Update 25.03.2021 ++++++
According to salvors currently involved in efforts to re-float the Evergreen, the operation to free the vessel which is currently deemed “hard aground” could take “several weeks”. According to industry sources, the grounding’s seriousness was elevated by it happening during high tide, which would imply that the awaited tide would do little to alleviate the situation – whilst the absence of tide would make matters worse.
Initially, Egyptian authorities stated that the re-floating of the vessel would take “at least two days”, which in our view would have only a minor impact on markets. However, given the potential for several days or weeks, congestion would pile up at each end of the canal, which according to recent data from Bloomberg had risen from yesterday’s 150 vessels to over 200 and which compares with the canal’s normal traffic of c50 vessels each day. Hence, as the queue grows and the re-floating drags on, operators transiting between Asia and the Mediterranean / Europe must increasingly consider sailing around Cape of Good Hope – an option already under consideration for Liners Maersk and Hapag-Lloyd, with the former quoted considering air freight for time sensitive cargoes.
To exemplify the potential effect on utilisation, we highlight the potential impact on containers and tankers. For containers, the additional miles travelled when sailing around Africa en route to Europe from Asia corresponds to a decrease in annual roundtrips of 21% - or 2% on an annual basis if only sailing once around Cape of Good Hope (assuming the Suez Canal is open on the way back and the same speed for both journeys). For the oil tankers from Middle East to Europe, we calculate 1mbpd of exports (i.e. one Suezmax tanker every day) would tie up c51 Suezmaxes assuming free transit of the canal (or 25.5 VLCC equivalents), while the same export volume would tie up c41 VLCCs if rerouted around Africa.
Albeit simplified, the above examples illustrate the potential rise in vessel utilisation due to lower efficiency. For container vessels in particular, this would only serve to toss fuel on the fire already set ablaze due to record-low idling numbers, but the closure could also provide near-term support for other struggling segments such as oil tankers and gas carriers. The final impact on utilisation of course depends on the time frame for the re-floating, but we highlight that even a relatively short closure could provide significant congestion for the canal which would take time to run through.
Med vennlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen,
MPC Container Ships ASA
Teodor Teigen
Thank you for below inquiry.
The ramifications of the blockage is difficult to assess at present. The situation is causing major logistical headaches, with Bloomberg reporting 238x vessels being queued up Thursday (up from 186x Wednesday). Hence there is enormous pressure to swiftly resolve the issue (~12% of global trade is said to sail through the canal).
That said, as progress is highly uncertain, shipowners and charterers are opting for detours around Africa (+1 week in both directions). Arctic Securities estimate that the impact of vessels changing course is a 1-week long delay (e.g. 2-week delay on round-voyage basis).
Adding the number of vessels currently stuck in queue, this will result in tighter market balance and higher freight rates in the near-term for the different shipping segments.
Please also see below DNB Markets’ Suez Canal’s update from yesterday. Hope this is useful info.
++++++ DNB Markets Suez Canal Update 25.03.2021 ++++++
According to salvors currently involved in efforts to re-float the Evergreen, the operation to free the vessel which is currently deemed “hard aground” could take “several weeks”. According to industry sources, the grounding’s seriousness was elevated by it happening during high tide, which would imply that the awaited tide would do little to alleviate the situation – whilst the absence of tide would make matters worse.
Initially, Egyptian authorities stated that the re-floating of the vessel would take “at least two days”, which in our view would have only a minor impact on markets. However, given the potential for several days or weeks, congestion would pile up at each end of the canal, which according to recent data from Bloomberg had risen from yesterday’s 150 vessels to over 200 and which compares with the canal’s normal traffic of c50 vessels each day. Hence, as the queue grows and the re-floating drags on, operators transiting between Asia and the Mediterranean / Europe must increasingly consider sailing around Cape of Good Hope – an option already under consideration for Liners Maersk and Hapag-Lloyd, with the former quoted considering air freight for time sensitive cargoes.
To exemplify the potential effect on utilisation, we highlight the potential impact on containers and tankers. For containers, the additional miles travelled when sailing around Africa en route to Europe from Asia corresponds to a decrease in annual roundtrips of 21% - or 2% on an annual basis if only sailing once around Cape of Good Hope (assuming the Suez Canal is open on the way back and the same speed for both journeys). For the oil tankers from Middle East to Europe, we calculate 1mbpd of exports (i.e. one Suezmax tanker every day) would tie up c51 Suezmaxes assuming free transit of the canal (or 25.5 VLCC equivalents), while the same export volume would tie up c41 VLCCs if rerouted around Africa.
Albeit simplified, the above examples illustrate the potential rise in vessel utilisation due to lower efficiency. For container vessels in particular, this would only serve to toss fuel on the fire already set ablaze due to record-low idling numbers, but the closure could also provide near-term support for other struggling segments such as oil tankers and gas carriers. The final impact on utilisation of course depends on the time frame for the re-floating, but we highlight that even a relatively short closure could provide significant congestion for the canal which would take time to run through.
Med vennlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen,
MPC Container Ships ASA
Teodor Teigen
Wasteland
27.03.2021 kl 17:49
10741
Oki, sjønner, tenkte bare de hade vart fint med lite nye oppdaterte kursmål i toppinlegget no når vi snart snuser på Augusti 11.50Nok. Er ju kunn denne tråd på forumet som omhandler Mpcc, og dokk er ju flinke og respekterte skribenter.
Ser stadigt nye investorer i Facebook gruppa som henvises hit.
Ser stadigt nye investorer i Facebook gruppa som henvises hit.
Stratocaster
27.03.2021 kl 21:01
10552
Er så enig, har fulgt med på denne tråden siden oppstart i november og er så takknemlig for alle dyktige skribenter her inne! Og i motsetning til andre som virker å få ståpikk av å starte ny tråd ved hver mulige anledning samles all god info på denne tråd! Her er det disiplin og ydmykhet i innleggene. Tusen takk til kbkristi, dato, helg11, struts med flere for kvaliteten her! God helg, det øles! ;)
Redigert 27.03.2021 kl 21:04
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
27.03.2021 kl 22:30
10356
Ser fin ut den bobilen ja, bare å glede seg til den kommer!
Stusset bare litt på en ting, egenvekt 3127kg og tillatt totalvekt 3500 kg da har du bare 373 kg igjen.
Har du undersøkt om de oppgir egenvekten med fører og fulle tanker?
For hvis ikke er det vel knapt mulig å ha med bagasje hvis man er fire personer i bilen
Sikkert bare jeg som er interessert i slike detaljer, det er fordi jeg vurderte en Lexus- modell en gang i tiden helt til jeg fant ut at den ikke kunne frakte mer enn 2 passasjerer innenfor tillatt vekt
Stusset bare litt på en ting, egenvekt 3127kg og tillatt totalvekt 3500 kg da har du bare 373 kg igjen.
Har du undersøkt om de oppgir egenvekten med fører og fulle tanker?
For hvis ikke er det vel knapt mulig å ha med bagasje hvis man er fire personer i bilen
Sikkert bare jeg som er interessert i slike detaljer, det er fordi jeg vurderte en Lexus- modell en gang i tiden helt til jeg fant ut at den ikke kunne frakte mer enn 2 passasjerer innenfor tillatt vekt
Redigert 27.03.2021 kl 22:42
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.03.2021 kl 01:37
10095
Den har 4.500 kg tot vekt. Gammelt sertifikat jeg, som hadde Puck 50 tidlig 70-tall, oppgradert til Tempo Taifun litt senere :). Payload på mellom 13-1400 kg.
Og samme motoren som er både på min og kona sin. (E og GLA) 1443ccm. Beste MB har laget :)
Mellom 80-tallet og til nå har jeg hatt nok av hotellovernattinger. Lykken er ei lita brødskive før du legger deg, ikke en biff i restauranten til 350 kroner.
Kanskje det endelig blir Ølfestival i München til høsten :) Alltid vanskelig å få hotell der.
Og samme motoren som er både på min og kona sin. (E og GLA) 1443ccm. Beste MB har laget :)
Mellom 80-tallet og til nå har jeg hatt nok av hotellovernattinger. Lykken er ei lita brødskive før du legger deg, ikke en biff i restauranten til 350 kroner.
Kanskje det endelig blir Ølfestival i München til høsten :) Alltid vanskelig å få hotell der.
Redigert 28.03.2021 kl 04:17
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.03.2021 kl 01:55
10093
Hyggelig å høre. På denne tråden har vi hundre speidere. Ved å hjelpe hverandre, kan vi slå de beste meglerhus.
Til nå, så har vi fått doblet innsatsen. Ingen fond har gått så godt de siste 4 mnd, og alt er gratis på denne tråden.
Fondene er nødt til å tjene penger, de kommer nok etter. I mellomtiden hamstrer vi så godt vi kan.
Ikke ETT ENESTE meglerhus gir deg så mye info, som du får gratis her.
Så takk til våre excelente avdanka dikter og takstmann Struts og mange andre som dato, Helgenen, fru Argus og alle som bidrar.
De fleste av oss er vel skeptisk til hvor lenge dette vil vare. Som sagt i innledningen, så er det i Q1 moroa vil starte.
Vi har fortsatt noen dager igjen:)
Til nå, så har vi fått doblet innsatsen. Ingen fond har gått så godt de siste 4 mnd, og alt er gratis på denne tråden.
Fondene er nødt til å tjene penger, de kommer nok etter. I mellomtiden hamstrer vi så godt vi kan.
Ikke ETT ENESTE meglerhus gir deg så mye info, som du får gratis her.
Så takk til våre excelente avdanka dikter og takstmann Struts og mange andre som dato, Helgenen, fru Argus og alle som bidrar.
De fleste av oss er vel skeptisk til hvor lenge dette vil vare. Som sagt i innledningen, så er det i Q1 moroa vil starte.
Vi har fortsatt noen dager igjen:)
Kbkristi
28.03.2021 kl 03:34
10109
https://e24.no/naeringsliv/i/we2xoL/uvisst-naar-suez-skipet-kommer-seg-loes
Gikk på grunn på høyvann. Må nok lettes for tung last. Kun små fartøy kan komme opp til skipet for å ta over containere. Skal vi si 250k pr dag?
Ps: Alle kontrakter har nok en pisk om du bryter kontrakten. Men hva nå???
Gikk på grunn på høyvann. Må nok lettes for tung last. Kun små fartøy kan komme opp til skipet for å ta over containere. Skal vi si 250k pr dag?
Ps: Alle kontrakter har nok en pisk om du bryter kontrakten. Men hva nå???
Redigert 28.03.2021 kl 03:38
Du må logge inn for å svare
Struts
28.03.2021 kl 11:19
9708
Haha, avdanka? Det stemmer forresten ganske bra, men ikke før skjærtorsdag. For da fyller jeg 60 år, og da blir jeg VIRKELIG avdanket! For ikke å glemme min prefererte tittel som "Norges største vits". Så noen aprilspøk går jeg ikke på den dagen, men først er det vel noen børsdager foran oss.
Men det er (i håp om at de fleste er enige) bra vi har deg til å føre an her i gjengen, du er limet - slik at vi andre føler oss hjemme og velkomne. Vel, det føler nå jeg da. I mellomtiden håper jeg utsagnet om "Å være 60 år ung kan være mer oppmuntrende enn å være 40 år gammel" fungerer om noen dager
Men det er (i håp om at de fleste er enige) bra vi har deg til å føre an her i gjengen, du er limet - slik at vi andre føler oss hjemme og velkomne. Vel, det føler nå jeg da. I mellomtiden håper jeg utsagnet om "Å være 60 år ung kan være mer oppmuntrende enn å være 40 år gammel" fungerer om noen dager
Beste tråden på hele forumet!
Har følgt denne tråden fra sidelinjen en god stund, og fortsetter
med det.
Høy kompetanse ispedd med god humor innimellom gjør den enda bedre.
Har tatt noen lodd selv pga av dere.
Lykke til alle sammen!
Har følgt denne tråden fra sidelinjen en god stund, og fortsetter
med det.
Høy kompetanse ispedd med god humor innimellom gjør den enda bedre.
Har tatt noen lodd selv pga av dere.
Lykke til alle sammen!
PSI- Investor
28.03.2021 kl 12:06
9633
På nrk sa de at det skulle bli ca 20 cm høyere flo i dag ( og i morgen tror jeg?) hjelper ikke det så passer det nye navnet på skipet bra sikkert, da må det vel ta litt tid sikkert.
Bra det var høyere tillatt vekt på bilen! Campingplasser er ofte veldig hyggelig, der er det ofte lett å komme i prat med folk.
Vi MX5 folket er nokså nøkterne, når jeg sier hotell overdriver jeg, men vi trenger komplett seng. Ett sted vi havnet i fjor hadde to valg for kveldsmaten, brødskive med karbonade eller ikke kveldsmat.
Vi kjører ofte sammen flere biler, og har årlig klubbtur en langhelg med ca 50 biler, de fleste godt voksne, det er veldig sosialt og hyggelig.
Bra det var høyere tillatt vekt på bilen! Campingplasser er ofte veldig hyggelig, der er det ofte lett å komme i prat med folk.
Vi MX5 folket er nokså nøkterne, når jeg sier hotell overdriver jeg, men vi trenger komplett seng. Ett sted vi havnet i fjor hadde to valg for kveldsmaten, brødskive med karbonade eller ikke kveldsmat.
Vi kjører ofte sammen flere biler, og har årlig klubbtur en langhelg med ca 50 biler, de fleste godt voksne, det er veldig sosialt og hyggelig.
Helg11
28.03.2021 kl 21:01
8911
Memento mori!
Jeg var en gang i Forum Romanum i Roma og hørte historier fra antikkens dager. Jeg kunne se for meg generalene og keiserene som kom ridende for å motta folkets hyllest for sine nye erobringer. Det som gjorde mest inntrykk på meg var dog historien om slaven som alltid sto bak på hestevognen til triumfatoren. Han hadde to oppgaver. En var å holde laubærkransen over hodet på generalen. Den andre var at han stadig skulle hviske "memento mori"-"husk at du skal dø" i øret på den som mottok hyllesten. Romerne var flinke til å feire, men samtidig hadde de lært at overmot eller for høy tro på egne ferdigheter ville føre til nederlag.
Er mye klokskap å lære fra våre fortids kjemper, både grekerne og romerne. Og Snorre. Vi har opplevd fantastisk oppgang de siste måneder, og fremtiden ser veldig lys ut, kanskje en ny dobling? Nå har den egyptiske presidenten beordret å tømme Ever Given for containere hvis de ikke får skipet av grunn i kveld. Da kan det fort gå ukesvis med stopp i kanalen og være duket for rally i container aksjer. Samtidig tenker jeg at vi fortsatt trenger 100 speidere på dekk for å speide etter skjær. Hvor kan vi møte uforutsett uflaks? Med store økninger i fraktkostnader = dyrere varer = inflasjon, vil veksten plutselig avta? Sammen er vi sterkere enn alle analytikere, men vi må være på vakt!
Memento mori!
Jeg var en gang i Forum Romanum i Roma og hørte historier fra antikkens dager. Jeg kunne se for meg generalene og keiserene som kom ridende for å motta folkets hyllest for sine nye erobringer. Det som gjorde mest inntrykk på meg var dog historien om slaven som alltid sto bak på hestevognen til triumfatoren. Han hadde to oppgaver. En var å holde laubærkransen over hodet på generalen. Den andre var at han stadig skulle hviske "memento mori"-"husk at du skal dø" i øret på den som mottok hyllesten. Romerne var flinke til å feire, men samtidig hadde de lært at overmot eller for høy tro på egne ferdigheter ville føre til nederlag.
Er mye klokskap å lære fra våre fortids kjemper, både grekerne og romerne. Og Snorre. Vi har opplevd fantastisk oppgang de siste måneder, og fremtiden ser veldig lys ut, kanskje en ny dobling? Nå har den egyptiske presidenten beordret å tømme Ever Given for containere hvis de ikke får skipet av grunn i kveld. Da kan det fort gå ukesvis med stopp i kanalen og være duket for rally i container aksjer. Samtidig tenker jeg at vi fortsatt trenger 100 speidere på dekk for å speide etter skjær. Hvor kan vi møte uforutsett uflaks? Med store økninger i fraktkostnader = dyrere varer = inflasjon, vil veksten plutselig avta? Sammen er vi sterkere enn alle analytikere, men vi må være på vakt!
Memento mori!
Hammers
28.03.2021 kl 23:38
8339
Shipping er ikke noe for en landkrabbe som meg, men man følger da med på hva som skjer rundt om.........!
En sak jeg har tenkt på rundt denne blokkeringen er de mulige økonomiske konsekvensene dette kan få for rederiet.
Er absolutt alt forsikret (mot denne type uhell) eller hva?
Trolig ingen her som vet, men de totale kostnadene har vært ENORME siden ulykken skjedde.
Kan rederiet gå konk pga dette - og hva skjer i så fall da?
Havner deres avtalter på andre rederier innen samme bransje?
I så fall vil vel ratene gå rett til værs - hvis de øvrige får enda mer å befrakte ila kort tid?
Alt for vanskelige saker for meg å ta stilling til når man likevel ikke har peiling, men hvis noen har svar rundt dette kan det være interessant å høre.
Hilsen Hammers
En sak jeg har tenkt på rundt denne blokkeringen er de mulige økonomiske konsekvensene dette kan få for rederiet.
Er absolutt alt forsikret (mot denne type uhell) eller hva?
Trolig ingen her som vet, men de totale kostnadene har vært ENORME siden ulykken skjedde.
Kan rederiet gå konk pga dette - og hva skjer i så fall da?
Havner deres avtalter på andre rederier innen samme bransje?
I så fall vil vel ratene gå rett til værs - hvis de øvrige får enda mer å befrakte ila kort tid?
Alt for vanskelige saker for meg å ta stilling til når man likevel ikke har peiling, men hvis noen har svar rundt dette kan det være interessant å høre.
Hilsen Hammers
Skipet har vel forsikring mot grunnstøting og dekning for kostnadene det medfører.
De andre skipene/eksportører som står i kø må vel ta det på sin egen kappe?
De andre skipene/eksportører som står i kø må vel ta det på sin egen kappe?
Redigert 29.03.2021 kl 00:16
Du må logge inn for å svare
Hva blir en egenandel satt til tru? Og skipet kan briste og bli kondemnert
For tidlig og konkludere
Hilsen spesialisten
For tidlig og konkludere
Hilsen spesialisten
Kbkristi
29.03.2021 kl 06:16
9807
Ny spennende uke.
Bull Invest tar ledelsen
En ukentlig avkastning på nesten 7 prosent gir Bull Invest BI Trondheim den foreløpige ledelsen i Nordnets porteføljekonkurranse.
Nå har Bull Invest BI Trondheim imidlertid skutt opp fra femte- til førsteplass.
Laget gjorde det klart best i forrige uke, med en avkastning på hele 6,7 prosent, samtidig som UiA tapte 3,7 prosent og Juridisk Finansklubb UiB sto på stedet hvil.
To aksjer reddet avkastningen
Bull Invest har en portefølje med nær null kontanter og seks relativt volatile aksjer.
I forrige uke var Carasent og MPC Container Ships de store vinnerne, med oppturer på henholdsvis 11 og 16 prosent.
Førstnevnte leverer teknologitjenester til det skandinaviske helsetjenestemarkedet. Mesteparten av kursløftet kom etter at selskapet på fredag la frem sin årsrapport for 2020. Regnskapet for fjerde kvartal ble imidlertid publisert allerede den 16. februar.
Også MPC Container Ships offentliggjorde sin årsrapport på fredag. Den viktigste kursdriveren var likevel en kraftig økning i containerfraktratene, som følge av at gigantskipet Ever Given fortsatt blokkerer Suezkanalen.
https://finansavisen.no/nyheter/portefoljer/2021/03/28/7649390/bull-invest-tar-ledelsen-med-kjempeavkastning-pa-carasent-og-mpc-container-ships
Bull Invest tar ledelsen
En ukentlig avkastning på nesten 7 prosent gir Bull Invest BI Trondheim den foreløpige ledelsen i Nordnets porteføljekonkurranse.
Nå har Bull Invest BI Trondheim imidlertid skutt opp fra femte- til førsteplass.
Laget gjorde det klart best i forrige uke, med en avkastning på hele 6,7 prosent, samtidig som UiA tapte 3,7 prosent og Juridisk Finansklubb UiB sto på stedet hvil.
To aksjer reddet avkastningen
Bull Invest har en portefølje med nær null kontanter og seks relativt volatile aksjer.
I forrige uke var Carasent og MPC Container Ships de store vinnerne, med oppturer på henholdsvis 11 og 16 prosent.
Førstnevnte leverer teknologitjenester til det skandinaviske helsetjenestemarkedet. Mesteparten av kursløftet kom etter at selskapet på fredag la frem sin årsrapport for 2020. Regnskapet for fjerde kvartal ble imidlertid publisert allerede den 16. februar.
Også MPC Container Ships offentliggjorde sin årsrapport på fredag. Den viktigste kursdriveren var likevel en kraftig økning i containerfraktratene, som følge av at gigantskipet Ever Given fortsatt blokkerer Suezkanalen.
https://finansavisen.no/nyheter/portefoljer/2021/03/28/7649390/bull-invest-tar-ledelsen-med-kjempeavkastning-pa-carasent-og-mpc-container-ships
Struts
29.03.2021 kl 06:33
9838
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
På salgssiden: Euroclear Bank minus 876’ (9,121’ totalt), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks ned 490’ (696’), Clearstream Banking ned 105’ (10,954’), Nordnet Bank minus 25’ (2,072’) og Nordnet Livsforsikring. Ellers kun små endringer.
På plussiden: The Bank of Ny Mellon kjøper 937’ (totalt 3,595’), Skihus AS (kontrollert av Torger Brække) + 200’ (1,900’), Saxo Bank opp 28’ (1,320’) og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 20’ (1,020’ totalt). Ellers bare små endringer samt et par selskaper nesten nederst på listen som er inn (og ut) med korte mellomrom.
På salgssiden: Euroclear Bank minus 876’ (9,121’ totalt), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks ned 490’ (696’), Clearstream Banking ned 105’ (10,954’), Nordnet Bank minus 25’ (2,072’) og Nordnet Livsforsikring. Ellers kun små endringer.
På plussiden: The Bank of Ny Mellon kjøper 937’ (totalt 3,595’), Skihus AS (kontrollert av Torger Brække) + 200’ (1,900’), Saxo Bank opp 28’ (1,320’) og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 20’ (1,020’ totalt). Ellers bare små endringer samt et par selskaper nesten nederst på listen som er inn (og ut) med korte mellomrom.
Struts
29.03.2021 kl 07:47
9762
Skipsverdier. Det er på tide å komme videre med flåteverdien. Det ideelle hadde vært å få konkrete salg og henvise til, men nå er det om ikke unntakstilstand, så i det minste svært få slike å vise til i enkelte av «våre» segmenter. Og jeg orker ikke vente til påsken 2022 med å komme i mål.
Uansett er det (forhåpentligvis) en viss logikk i at enhetene som størrelsesmessig (ie. antall TEUs) ligger mellom =AS LAETITIA= og =AS SOPHIA= også verdimessig vil ligge et sted der i mellom (for samme byggeår). Så kan man argumentere med at da vil anslagene ikke bli nøyaktige, og det vil de heller ikke bli, og ER det heller ikke for de andre som foreligger. Men det syntes for meg, for å omskrive Pompel og Pilt litt, som at «noen verdier er bedre enn ingen verdier». Så her følger et forsøk:
1. =AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
2. =AS FREYA= 1223 TEU Blt 2004 USD 6.4 M
3. =AS FENJA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
4. =AS FLORA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
5. =AS FABRIZIA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
6. =AS FAUSTINA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
7. =AS FLORETTA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
8. =AS FATIMA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
9. =AS FEDERICA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
10. =AS FIORELLA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
11. =AS FABIANA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
12. =AS FELICIA= 1296 TEU Blt 2006 USD 7.4 M
13. =AS FLORIANA= 1296 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
14. =AS FILIPPA= 1345 TEU Blt 2008 USD 9.6 M
15. =AS FRANZISKA= 1345 TEU Blt 2005 USD 7.8 M
16. =AS ROBERTA= 1440 TEU Blt 2006 USD 9.3 M
17. =AS RAFAELA= 1440 TEU Blt 2007 USD 10 M
18. =AS RICCARDA= 1496 TEU Blt 2012 USD 14 M
19. =AS RAGNA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
20. =AS ROMINA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
21. =AS ROSALIA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
22. =AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M
23. =AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M
24. =AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
25. =AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
26. =AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
27. =AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
28. =AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
29. =AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
30. =AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
31. =AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 14.9 M
32. =AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M
33. =AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M
34. =AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 12.15 M
35. =AS PAOLA= 2478 TEU Blt 2005 USD 14 M
36. =AS PATRICIA=* 2496 TEU Blt 2006 USD 15 M
37. =AS PETRA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
38. =AS PALINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
39. =AS PETRONIA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
40. =AS PAULINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
41. =AS PETULIA=* 2564 TEU Blt 2008 USD 17.7 M
42. =AS PAULINE= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
43. =AS PENELOPE= 2572 TEU Blt 2005 USD 14.25 M
44. =AS PALATIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
45. =AS PATRIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
46. =AS CONSTANTINA= 2742 TEU Blt 2005 USD 15.6 M
47. =AS CLARA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
48. =AS COLUMBIA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
49. =AS CLEOPATRA=* 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
50. =AS CHRISTIANA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
51. =AS CARLOTTA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
52. =AS CALIFORNIA= 2824 TEU Blt 2008 USD 19.7 M
53. =AS CLEMENTINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
54. =AS CAROLINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
55. =AS CAMELLIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
56. =AS CARINTHIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
57. =CARDONIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
58. =CARPATHIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
59. =CIMBRIA=* 2824 TEU Blt 2002 USD 12.95 M
60. =CORDELIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
61. =AS CYPRIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
62. =AS CARELIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
63. =AS CLARITA= 2846 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
64. =AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 17.5 M
Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier. Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte vil i det minste gjennomsnittet komme ut noenlunde greit. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. går eksempelvis skip bygget 2006 og 2011 gjennom samme i år.
Verdier vil bli oppdatert etter hvert, skip som er solgt vil bli fjernet etter hvert som MPC tar dem av flåtelisten, og motsatt skulle noen bli ervervet. Jeg beklager at listen tar opp en del plass, men jeg får det ikke til på andre måter.
*J/V skip er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=
** Iht MPC selv (som refererer til VslValue) er flåteverdi USD 553 mill pr 12/3-2021 og excl J/V Vessels
Uansett er det (forhåpentligvis) en viss logikk i at enhetene som størrelsesmessig (ie. antall TEUs) ligger mellom =AS LAETITIA= og =AS SOPHIA= også verdimessig vil ligge et sted der i mellom (for samme byggeår). Så kan man argumentere med at da vil anslagene ikke bli nøyaktige, og det vil de heller ikke bli, og ER det heller ikke for de andre som foreligger. Men det syntes for meg, for å omskrive Pompel og Pilt litt, som at «noen verdier er bedre enn ingen verdier». Så her følger et forsøk:
1. =AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
2. =AS FREYA= 1223 TEU Blt 2004 USD 6.4 M
3. =AS FENJA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
4. =AS FLORA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
5. =AS FABRIZIA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
6. =AS FAUSTINA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
7. =AS FLORETTA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
8. =AS FATIMA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
9. =AS FEDERICA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
10. =AS FIORELLA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
11. =AS FABIANA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
12. =AS FELICIA= 1296 TEU Blt 2006 USD 7.4 M
13. =AS FLORIANA= 1296 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
14. =AS FILIPPA= 1345 TEU Blt 2008 USD 9.6 M
15. =AS FRANZISKA= 1345 TEU Blt 2005 USD 7.8 M
16. =AS ROBERTA= 1440 TEU Blt 2006 USD 9.3 M
17. =AS RAFAELA= 1440 TEU Blt 2007 USD 10 M
18. =AS RICCARDA= 1496 TEU Blt 2012 USD 14 M
19. =AS RAGNA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
20. =AS ROMINA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
21. =AS ROSALIA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
22. =AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M
23. =AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M
24. =AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
25. =AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
26. =AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
27. =AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
28. =AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
29. =AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
30. =AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
31. =AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 14.9 M
32. =AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M
33. =AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M
34. =AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 12.15 M
35. =AS PAOLA= 2478 TEU Blt 2005 USD 14 M
36. =AS PATRICIA=* 2496 TEU Blt 2006 USD 15 M
37. =AS PETRA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
38. =AS PALINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
39. =AS PETRONIA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
40. =AS PAULINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
41. =AS PETULIA=* 2564 TEU Blt 2008 USD 17.7 M
42. =AS PAULINE= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
43. =AS PENELOPE= 2572 TEU Blt 2005 USD 14.25 M
44. =AS PALATIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
45. =AS PATRIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
46. =AS CONSTANTINA= 2742 TEU Blt 2005 USD 15.6 M
47. =AS CLARA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
48. =AS COLUMBIA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
49. =AS CLEOPATRA=* 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
50. =AS CHRISTIANA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
51. =AS CARLOTTA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
52. =AS CALIFORNIA= 2824 TEU Blt 2008 USD 19.7 M
53. =AS CLEMENTINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
54. =AS CAROLINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
55. =AS CAMELLIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
56. =AS CARINTHIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
57. =CARDONIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
58. =CARPATHIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
59. =CIMBRIA=* 2824 TEU Blt 2002 USD 12.95 M
60. =CORDELIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
61. =AS CYPRIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
62. =AS CARELIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
63. =AS CLARITA= 2846 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
64. =AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 17.5 M
Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier. Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte vil i det minste gjennomsnittet komme ut noenlunde greit. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. går eksempelvis skip bygget 2006 og 2011 gjennom samme i år.
Verdier vil bli oppdatert etter hvert, skip som er solgt vil bli fjernet etter hvert som MPC tar dem av flåtelisten, og motsatt skulle noen bli ervervet. Jeg beklager at listen tar opp en del plass, men jeg får det ikke til på andre måter.
*J/V skip er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=
** Iht MPC selv (som refererer til VslValue) er flåteverdi USD 553 mill pr 12/3-2021 og excl J/V Vessels
Redigert 29.03.2021 kl 08:43
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.03.2021 kl 08:31
9680
Det blir travelt nok for våre skip de neste ukene.
The 20,388 teu Ever Given was refloated in the early hours of Monday morning according to Inchcape Shipping Services. The giant 399m long Evergreen operated vessel will have an initial assessment for damages. The ship’s engines are running, and sources on site say the ship is fully mobile, but the decision has been made to take the ship under tow to the Bitter Lake to the north. The Suez Canal Authority (SCA) will soon be in a position to start to get convoys underway to move the hundreds of ships waiting at either end of the vital waterway linking Europe with Asia.
“The Suez Canal traffic will resume later today on a first arrive, first transit basis but probably livestock vessels will get priority for obvious reasons,” a well placed source told Splash this morning.
A total of 15 tugs were used in a huge overnight operation, making the most of a spring tide. Dredging around the the bow area overnight had given the waterway’s eastern bank a depth of 18m to facilitate the floatation of the ship.
Shoei Kisen, the ship’s Japanese owner, told Japanese newswire Nikkei that the bow of the Ever Given has “turned slightly.” The bow has been wedged five metres deep into the eastern bank of the canal since Tuesday.
As of this morning there were 367 ships waiting to transit the Suez Canal in both directions according to Leth Agencies. Last year, the daily number of ships transiting the canal was 51, although the authorities have the resources to ensure this daily figure is doubled.
The potential transit backlog from Tuesday’s grounding of the Ever Given could take a week to 10 days to work through. The acute pain points will then be felt at onward ports, especially in Europe. Ports will be facing three or four times the amount of ships they had planned for daily in the coming fortnight.
https://splash247.com/huge-suez-operation-frees-the-ever-given/
The 20,388 teu Ever Given was refloated in the early hours of Monday morning according to Inchcape Shipping Services. The giant 399m long Evergreen operated vessel will have an initial assessment for damages. The ship’s engines are running, and sources on site say the ship is fully mobile, but the decision has been made to take the ship under tow to the Bitter Lake to the north. The Suez Canal Authority (SCA) will soon be in a position to start to get convoys underway to move the hundreds of ships waiting at either end of the vital waterway linking Europe with Asia.
“The Suez Canal traffic will resume later today on a first arrive, first transit basis but probably livestock vessels will get priority for obvious reasons,” a well placed source told Splash this morning.
A total of 15 tugs were used in a huge overnight operation, making the most of a spring tide. Dredging around the the bow area overnight had given the waterway’s eastern bank a depth of 18m to facilitate the floatation of the ship.
Shoei Kisen, the ship’s Japanese owner, told Japanese newswire Nikkei that the bow of the Ever Given has “turned slightly.” The bow has been wedged five metres deep into the eastern bank of the canal since Tuesday.
As of this morning there were 367 ships waiting to transit the Suez Canal in both directions according to Leth Agencies. Last year, the daily number of ships transiting the canal was 51, although the authorities have the resources to ensure this daily figure is doubled.
The potential transit backlog from Tuesday’s grounding of the Ever Given could take a week to 10 days to work through. The acute pain points will then be felt at onward ports, especially in Europe. Ports will be facing three or four times the amount of ships they had planned for daily in the coming fortnight.
https://splash247.com/huge-suez-operation-frees-the-ever-given/
Supert Struts, kjempejobb du har gjort der!
Verdiene du anslår blir da over 27% over selskapets egen (som tidligere nevnt noe «gamle») vurdering. Ut fra hva som er skrevet ang verdiøkning (ref Helg11/Vesselvalue), virker det jo ikke usannsynlig at verdiene har økt såpass på en måneds tid. Tar vi med halvparten av J/V verdiene, snakker vi altså verdier på over 760 mill $!
Verdiene du anslår blir da over 27% over selskapets egen (som tidligere nevnt noe «gamle») vurdering. Ut fra hva som er skrevet ang verdiøkning (ref Helg11/Vesselvalue), virker det jo ikke usannsynlig at verdiene har økt såpass på en måneds tid. Tar vi med halvparten av J/V verdiene, snakker vi altså verdier på over 760 mill $!
Kaga
29.03.2021 kl 09:49
9419
Fint med verdiøkningen på skip - men (og mulig jeg tar feil) vil verdiøkningen bli reflektert i balansen i senere kvartalsrapporter? Neppe. Anleggsmidler (også skipsverdier) skal avskrives i regnskapene. Den norske regnskapsloven forbyr oppskrivning av anleggsmidler. Så noen stor glede av verdiøkning får man vel ikke i noen regnskapsrapporter før man ev selger fartøyer med en pen fortjeneste.
Blir vel som et næringslokale fimaet mitt eier, det får mindre og mindre bokført verdi i balansen hvert år, mens det i realiteten har steget i verdi de siste årene. Den "skjulte" egenkapitalen kommer ikke til syne i noe regnskap før ev salg av lokalene.
Blir vel som et næringslokale fimaet mitt eier, det får mindre og mindre bokført verdi i balansen hvert år, mens det i realiteten har steget i verdi de siste årene. Den "skjulte" egenkapitalen kommer ikke til syne i noe regnskap før ev salg av lokalene.
Redigert 29.03.2021 kl 09:53
Du må logge inn for å svare
Hoasis
29.03.2021 kl 09:53
9520
Regnskapet blir ført i hht den internasjonale IFRS standarden som fokuserer på balansen ikke resultatet. Skipsverdiene skal derfor skrives opp hvis markedsverdien antas å være høyere enn de står i regnskapet i dag. Burde derfor bli en god oppskrivning av disse verdiene i Q1. https://www.mpc-container.com/investors-and-media/mpcc-in-numbers/accounting-principles/
Struts
29.03.2021 kl 10:06
9569
Ja, det har vært en fin verdiøkning. Et reelt salg som illustrerer det er M/V =A ROKU= 1708 TEUs som nettopp gikk for USD 13.9 mill. De som solgte skuta, kjøpte den for USD 6 mill i oktober i fjor...
Jan Banan
29.03.2021 kl 10:38
9416
Huff å huff! Morsomt å tenke på at det på denne tråden satt noen hundre herremenn og noen damedamer og heiet på at skipet ikke skulle løsne. Da får vi bare håpe på at slepet går tregt og at Ever Given knekker på midten før de er ute av kanalen.
Ja, nettopp, det blir litt av en logistikk å få sendt avgårde cirka 350 skip (i begge retninger) uten for mye krøll!
Den lille nedgangen i dag er vel å anse som en bitte liten krusning på havet for MPCC sin del sammenlignet med andre rederier.
Her fikk vel MPCC et ekstra forhandlingskort på hånden de dagene stansen varte, pluss at ratene ikke akkurat har falt heller. For de som ble rammet av stansen var det jo ganske tragisk da noen tapte milliarder av kroner. For ikke å bli ansett som kyniske råtasser kan man vel si at stansen ikke var noen ulempe for MPCC, men at det mer enn noen gang er på sin plass å benytte uttrykket "Steady as it goes!"
Også denne episoden er etter min mening nok en parantes i MPCC sitt liv! Det virkelige liv skjer hver dag og hver time skipene krysser havene, hele tiden nå til høyere og høyere overskudd. Og forhåpentligvis med mannskap som blir skiftet ut med jevne mellomrom uten for mange utsettelser og vanskelige tider for sjøfolkene. Det er tungt nok for mange landkrabber for tiden, om ikke også mannskap skal bli ekstra rammet langt ut på havet.
Såpass ja, over 130% prisøkning på 6 mnd, sier sitt det!
Jeg prøver å søke litt etter utvikling av skipsverdier, for å se hvor vi stå nå ift til det.
At noe er verdt f.eks 100k nå, sier jo bare noe om "akkurat nå" verdi. Det gir ikke noe historisk perspektiv på verdiutvikling, og heller ingen idé om hvor høyt eller lavt verdien KAN gå. Det blir litt på samme måten som med ratene. 20k for 2700 TEU virket på et tidspunkt, for meg som hadde null kunnskap på området, som en veldig høy rate, inntil jeg så at raten faktisk hade vært oppe i 37k i 2004/2005.
Jeg fant en presentasjon som bl a tok for seg historisk verdivurdering til et Post Panamax container skip, ved navn President Cleveland.
Min kompetanse på dette er (også her) mildt sagt svært begrenset, men kanskje du får noe ut av det?
https://www.marinemoney.com/system/files/media/2018-01/VesselsValue.pdf
Jeg prøver å søke litt etter utvikling av skipsverdier, for å se hvor vi stå nå ift til det.
At noe er verdt f.eks 100k nå, sier jo bare noe om "akkurat nå" verdi. Det gir ikke noe historisk perspektiv på verdiutvikling, og heller ingen idé om hvor høyt eller lavt verdien KAN gå. Det blir litt på samme måten som med ratene. 20k for 2700 TEU virket på et tidspunkt, for meg som hadde null kunnskap på området, som en veldig høy rate, inntil jeg så at raten faktisk hade vært oppe i 37k i 2004/2005.
Jeg fant en presentasjon som bl a tok for seg historisk verdivurdering til et Post Panamax container skip, ved navn President Cleveland.
Min kompetanse på dette er (også her) mildt sagt svært begrenset, men kanskje du får noe ut av det?
https://www.marinemoney.com/system/files/media/2018-01/VesselsValue.pdf
Redigert 29.03.2021 kl 11:23
Du må logge inn for å svare
Struts
29.03.2021 kl 12:09
9297
Ikke så mye må jeg innrømme. Mulig jeg tar feil, men ser ut som presentasjonen er fra 2018? I så fall helt irrelevant nå. Det artige med =Cleveland= er at det som presidenten er under USA flagg. Det er også en spesiell greie. USA som forfekter fri konkurranse, er noen av de største proteksjonistene selv (omtrent som i norsk landbruksindustri hvor det er toll herfra til månen på alt importert) når det gjelder shipping. US Jones Act som de ofte skjuler seg bak, forlanger at skip skal bli bygget i USA for innenriks fart. Med fagforeninger osv (de er ekstreme der borte), noe som gjør at byggekostnadene blir subsidiert, og ender opp med la oss si bli tredobbelt (?) av hva det ville vært på fri-konkurranse baserte verft (eksempelvis i Syd-Korea, Japan, Kina osv). Nok om det, politikk har jeg (heldigvis) lite peiling på, men ville bare nevne det. Og =Cleveland= er mye større enn de som er relevante for vårt segment. Det er masse kontraheringer på gang i det og større segmenter, men for oss er det kanskje betryggende at det er minimalt i "vårt" segment. Noen skal også dekke de mindre havnene, og det er "feedere" som tar seg av.
Mht utvikling av verdier forsøker jeg å gi et bilde av verdier NÅ. Hvor de kan gå vil morgendagen vise, hvor lavt er lettere å si noe om, og det vil være skrapverdi. Skrapverdien om ett år vet heller ingen, men man kjenner den nå. La oss si at =AS NADIA= (som er den største enheten) har en lettvekt på rundt 10,000. Jeg tipper den i dag kunne få rundt USD 480 per LDT (give or take) for levering Bdesh/India/Pstan range. Mao USD 4,800,000.
For hva det er verdt (sikkert ikke en fluelort), men for meg ser den nærstående fremtid (og da tenker jeg ut dette år og et stykke ut i neste) for MPC særdeles lys ut. Det være seg om =Ever Given= seiler videre i dag eller i mai, kanskje det sunneste hadde vært om den faktisk slipper "løs" raskt. Og så liker jeg aldersprofilen; de har skip bygget mellom 2004 og 2012 (omtrent), i et godt marked som nå bryr befrakter seg midt i ryggen om det. De trenger tonnasje, og det gjør de nå. Samme med verdiene, det er såre enkelt å selge et skip, men rene Dantes Inferno å få tak i ett. Med en gang du tror du har et skip på kroken, så feiler det fordi selger har fått et bedre tilbud fra andre. Motsatt var det i fjor, husk bare på hva MPC skrev i sine rapporter om at salg hadde feilet. Kjøperne brøt avtalene fordi de plutselig syntes de hadde betalt for mye. Antar jeg. Juridisk bindende? Absolutt, men prøv å løpe etter en greker eller koreaner (intet vondt ment om dem, men) som blir skyggeredd og ikke følger opp kontraktsforpliktelsene. Man har kanskje sterke kort på hånden, men i praktisk liv (særlig dersom selger/kjøper er et enkeltselskap basert på Cayman Island eller Liberia og Panama) er det av og til best å komme seg videre (men i shipping blir selskaper som stikker av fra kontrakter sjelden glemt). Skjønt det er heldigvis mange som står ved avtalene. Som selger av =NORDSPRING= på slutten av fjoråret til MPC. Tyskere kan man stort sett stole på. Kanskje nordmenn også. Hehe.
Sry langt svar
Mht utvikling av verdier forsøker jeg å gi et bilde av verdier NÅ. Hvor de kan gå vil morgendagen vise, hvor lavt er lettere å si noe om, og det vil være skrapverdi. Skrapverdien om ett år vet heller ingen, men man kjenner den nå. La oss si at =AS NADIA= (som er den største enheten) har en lettvekt på rundt 10,000. Jeg tipper den i dag kunne få rundt USD 480 per LDT (give or take) for levering Bdesh/India/Pstan range. Mao USD 4,800,000.
For hva det er verdt (sikkert ikke en fluelort), men for meg ser den nærstående fremtid (og da tenker jeg ut dette år og et stykke ut i neste) for MPC særdeles lys ut. Det være seg om =Ever Given= seiler videre i dag eller i mai, kanskje det sunneste hadde vært om den faktisk slipper "løs" raskt. Og så liker jeg aldersprofilen; de har skip bygget mellom 2004 og 2012 (omtrent), i et godt marked som nå bryr befrakter seg midt i ryggen om det. De trenger tonnasje, og det gjør de nå. Samme med verdiene, det er såre enkelt å selge et skip, men rene Dantes Inferno å få tak i ett. Med en gang du tror du har et skip på kroken, så feiler det fordi selger har fått et bedre tilbud fra andre. Motsatt var det i fjor, husk bare på hva MPC skrev i sine rapporter om at salg hadde feilet. Kjøperne brøt avtalene fordi de plutselig syntes de hadde betalt for mye. Antar jeg. Juridisk bindende? Absolutt, men prøv å løpe etter en greker eller koreaner (intet vondt ment om dem, men) som blir skyggeredd og ikke følger opp kontraktsforpliktelsene. Man har kanskje sterke kort på hånden, men i praktisk liv (særlig dersom selger/kjøper er et enkeltselskap basert på Cayman Island eller Liberia og Panama) er det av og til best å komme seg videre (men i shipping blir selskaper som stikker av fra kontrakter sjelden glemt). Skjønt det er heldigvis mange som står ved avtalene. Som selger av =NORDSPRING= på slutten av fjoråret til MPC. Tyskere kan man stort sett stole på. Kanskje nordmenn også. Hehe.
Sry langt svar
Redigert 29.03.2021 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
Igjen Kostra, veldig bra Teknisk Analyse!
Du la ut en teknisk analyse den 23. mars, altså for seks dager siden.
Den viste at kursen hadde gått til kr. 10,26, som var et motstandspunkt. Akkurat slik du hadde illustrert. Deretter var det usikkerhet om hvilken vei kursen ville gå.
Ett av alternativene var at kursen skulle falle tilbake til kr. 9,66, noe den også gjorde (9,64!). Deretter gikk den videre og er i dag over kr. 10,26. Holder kursen seg godt over 10,26, har vi fått et aldeles supert kjøpssignal. Da er veien mer eller mindre staket opp til kr. 20-21. Første stopp er vel kr. 13,00, om jeg har lest ditt chart rett. Investtech har fri bane mellom kr. 8,70 og kr. 21......
Dersom man tar for seg trådstarter, Kbkristi, og hans første innlegg over, ser man at DNBs bull-scenario i november 2020 var kr. 16,40 for november 2021. Etter at DNB gikk ut med sin analyse, har mye skjedd med ratene. De har steget formidabelt, og selv med en aksjekurs på kr. 16,40, kan aksjen være billig. Kanskje så lavt som en PE på i underkant av 8 for 2021, forutsatt at overskuddet blir vel kr. 2 i år. Slett ikke utenkelig skal vi tro på regnearkkunstnerne her inne. Og det må vi jo!
Struts, takk for svar og interessante betraktninger! Det er ingen tvil om at MPC sitter som plommen i egget med sin flåte i dagens marked :-)
Angående dette med kjøp og salg, det er noe av grunnen for min interesse for verdier i et historisk perspektiv. AS Nadia ble kjøpt for 10 mill, og nærmer seg kanskje det dobbelte i verdi. Det har vært snakk om at kjøpet var til en god pris, og det er det jo ikke vanskelig å være enig i med det vi vet nå :-). Så er spørsmålet om f.eks 18 mill ville være å regne som dyrt, om kjøpet var gjort nå i stedet. I forhold til 10 mill er jo svaret ja, men i forhold til dagens marked og inntjeningsmuligheter, kanskje ikke.
President Cleveland er riktignok mye større enn noen av "våre", og slik sett ikke sammenlignbart. Jeg tenkte likevel at informasjonen som fremkommer i den aktuelle presentasjonen kunne gi meg noe nyttig info. Er det riktig å forstå diagrammet på side 31 slik at Cleveland, som 5,08 år gammelt skip, (i følge diagrammet) ville (kunne) hatt de verdiene som fremkommer langs den lilla linjen? I så fall ville skipet hatt en verdi på +/- 100 millioner i perioden mellom 2004 og 2008, og godt over i en del av perioden. Verdien var i alle fall nede på 27 mill i slutten av 2017. Nå vet jeg ikke hvordan den verdien var ift det laveste i 2020, men den var neppe mye høyere sommeren 2020 i alle fall.
Min tanke, med det over som bakteppe, er dermed at det ikke er utenkelig at skipsverdiene dobler seg en gang til, fra nå, dersom den elleville utviklingen vi har hatt de siste månedene fortsetter, og ratene blir liggende på et svært høyt nivå over tid. Dette blir selvsagt mye "dersom, hvis og fremt i fall..." , men jeg synes nå det er morsomt å prøve å se for meg hvordan det KAN gå, ut fra et forsøk på å tolke historiske data/anslag. Er jeg helt på bærtur? Tåler i så fall å høre det :-)
Angående dette med kjøp og salg, det er noe av grunnen for min interesse for verdier i et historisk perspektiv. AS Nadia ble kjøpt for 10 mill, og nærmer seg kanskje det dobbelte i verdi. Det har vært snakk om at kjøpet var til en god pris, og det er det jo ikke vanskelig å være enig i med det vi vet nå :-). Så er spørsmålet om f.eks 18 mill ville være å regne som dyrt, om kjøpet var gjort nå i stedet. I forhold til 10 mill er jo svaret ja, men i forhold til dagens marked og inntjeningsmuligheter, kanskje ikke.
President Cleveland er riktignok mye større enn noen av "våre", og slik sett ikke sammenlignbart. Jeg tenkte likevel at informasjonen som fremkommer i den aktuelle presentasjonen kunne gi meg noe nyttig info. Er det riktig å forstå diagrammet på side 31 slik at Cleveland, som 5,08 år gammelt skip, (i følge diagrammet) ville (kunne) hatt de verdiene som fremkommer langs den lilla linjen? I så fall ville skipet hatt en verdi på +/- 100 millioner i perioden mellom 2004 og 2008, og godt over i en del av perioden. Verdien var i alle fall nede på 27 mill i slutten av 2017. Nå vet jeg ikke hvordan den verdien var ift det laveste i 2020, men den var neppe mye høyere sommeren 2020 i alle fall.
Min tanke, med det over som bakteppe, er dermed at det ikke er utenkelig at skipsverdiene dobler seg en gang til, fra nå, dersom den elleville utviklingen vi har hatt de siste månedene fortsetter, og ratene blir liggende på et svært høyt nivå over tid. Dette blir selvsagt mye "dersom, hvis og fremt i fall..." , men jeg synes nå det er morsomt å prøve å se for meg hvordan det KAN gå, ut fra et forsøk på å tolke historiske data/anslag. Er jeg helt på bærtur? Tåler i så fall å høre det :-)
Struts
29.03.2021 kl 13:53
9332
Takk selv! Mine svar blir nok fattige, og jeg finner det vanskelig å konkretisere. Jeg ga meg som skipsmegler i 2009. Altså ett år etter eksempelvis Lehman Brothers. Året før kulminerte priser for skip, både på tørrlast og for tank. På ufattelige nivåer. Ble en del rettsaker i kjølvannet av både det ene og det andre. Så svaret må for meg være; klart =AS NADIA= KAN bli sett på som rimelig/billig, selv med en pris på 18, eller 20 for den del om kort tid. Ser det faktisk som realistisk. Dobling (altså en ny)? Ja, hvorfor ikke men vi er ikke der akkurat nå. Spesielt sunt er det heller ikke i det lange løp. For er det en ting historien har lært oss mht shipping, så er det at rederne (og verft for den saks skyld) ALDRI lærer. De første er kontraheringskåte når markedet går bra, verftene åpner nye verft som paddehatter (særlig i Kina) og motsatt når markedet er på potta. Verst er muligens bankene, det er de som finansierer når markedet er på topp, så er de kamskjell når det er motsatt. Litt som boligmarkedet egentlig, husker godt midten av 1980-årene. 20% rente på huslån, nå er det 0 (effektivt etter inflasjon) og bankene kaster lån etter deg. Selvdestruktivt egentlig.
Du er nok ikke alene på bærtur, tror egentlig vi alle er det (i mars). Men vi kan se frem til sopptur til høsten!
Du er nok ikke alene på bærtur, tror egentlig vi alle er det (i mars). Men vi kan se frem til sopptur til høsten!
Redigert 29.03.2021 kl 14:03
Du må logge inn for å svare