MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2379808

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Helg11
26.03.2021 kl 11:30 12947

Takker Maduro, mye av underlaget er hentet fra MPCC så her er de flinkeste gutten i containerklassen på transparens.

EPS i NOK ligger i celle E14 i alle fanene og spenner fra 6,84 NOK til 1,09 NOK, som gir P/E på mellom 1,5 og 9. Konsensus her i gruppa er vel P/E på rundt 4 for 2021 med dagens kurs og kjente slutninger, som bør være attraktivt for investorer ja.
Struts
26.03.2021 kl 12:43 12763

Det er egentlig veldig fint at vi har slike som Helg her (og for all del alle andre). Men kom til å tenke på en dame jeg, vel omgikk for en del år siden. Hun var et festlig menneske, og ganske frisk i nebbet, om man kan få si det. Så, med ganske lattermild stemme, pleide hun rett som det var å avslutte helgen med følgende melding, på tross av at hun ikke var i nærheten av å benytte nynorsk i dagligtalen:

Ha ei god veke, r*nk ei reke!

* Velg foretrukken vokal

Tror det var pga den artige digresjonen til PSI-Investor om å sylte en frosk jeg kom på den. Vel, uansett om dere skal fortære froskelår, reker, lammelår eller annet i kommende uke - dere ønskes herved en god påske! Er så ubeskjeden at jeg ønsker meg selv det samme, handlet inn 20' til under nedgangen siste par dager, nå nærmere 200' enn 150' som var målet for påsken. Skjønt, det kan jo gå den veien høna sparker ... Salud!

PS. Er vel noen børsdager i neste uke også, så...
Redigert 26.03.2021 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
26.03.2021 kl 12:49 12805

God Påske til deg også Struts, det er alltid en glede å lese dine innlegg!
God påske til alle andre også selvsagt, selv om jeg misstenker at det kommer til å bli en god del mer skriverier innen den begynner for alvor.

Har du forresten klart å øke antall aksjer såpass mye bare ved å trade i MPCC?
Struts
26.03.2021 kl 14:11 12534

Takk, men nei mht trading. Syntes bare kursnedgangen var uforklarlig, så vektet meg opp. Og så solgte jeg en del på tørrlastsektoren som har gått en del i det siste, og dyttet det inn i MPC. Men nå innbiller jeg å ha funnet et vindu (ala arbitrasje) mellom GOGL og 2020 Bulkers. Eksempelvis går førstnevnte opp 6% og sistnevnte bare 1.5%, selger jeg i det første og kjøper i det andre. De har tross alt skip i samme segment!

Forøvrig finner jeg verdiansettelser særdeles utilnærmelig for skip i Containermarkedet for tiden. Jeg ser verdiene MPC anslo selv, men de finner jeg mye lavere enn hva jeg anser dem selv til. Jeg trodde jeg var konservativ, men de er nok en flaggspett og gråspett over. Men det er altså slik at i det markedet (særlig for de "små" enhetene hvor MPC opererer) så er det få konkrete salg å vise til (i hvert fall i år). Og når de fra tid til annen blir rapportert av meglerfirmaer så er spriket stort mellom priser referert (for enheter med samme byggeår). Det siste kan det vel være flere grunner til, men akkurat det frister ikke for meg å komme innpå nå.

Redigert 26.03.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 15:13 12425

Struts, verdianslagene fra MPCC er jo allerede "gamle", helt fra februar :-). Det har skjedd ganske så mye på ratefronten siste 5-6 uker. New ConTex indeksen har f.eks. steget over 21% siden 25.februar og hele 34% siden 2.februar. Verdiene bør vel også ha steget en del i samme tidsrom.

Jeg sendt forresten en mail tid IR i dag, og spurte om de vurderte å oppdatere oftere på slutninger, nå når de var både lange og så innbringende at selv en enkelt slutning har en godt målbar konsekvens på inntjeningen. Får nok et svar, men ser kanskje ikke for meg et "Å det var jammen lurt, det skal vi begynne med...", men lov å håpe :-)
Kbkristi
26.03.2021 kl 15:16 12468

KOMMENTAR: BRED OPPGANG PÅ OSLO BØRS, SHIPPING-AKSJER BLANT VINNERNE
Oslo (TDN Direkt): Oslo Børs stiger bredt på ukens siste handelsdag med en spesielt sterk shippingsektor etter at "Ever Given"-skipet fortsatt sitter fast i Suezkanalen.
Også på børsene i Europa er det oppgang hvor Dax-indeksen opp 0,8 prosent i Frankfurt, mens franske Cac40 og italienske IT40 opp rundt 0,4 prosent.
Situasjonen i Suezkanalen er fortsatt uavklart, hvor flere spekulerer i at dersom man blir nødt til å fjerne containere fra "Ever Given" kan det ta uker før skipet løsnes fra grunnen.
Fearnley Securities skriver i en oppdatering fredag at kanalen er mest trafikkert av olje- og produkt-tankere samt container-fartøy, og peker på at for sistnevnte vil en forlenget nedstengning av kanalen kunne ha videre implikasjoner på en allerede vanskelig situasjon, hvor køer og forsinkelser har blitt vanlig på grunn av utfordringer ved havnene.
"Dersom vi ser at blokaden tar uker, vil vi sannsynligvis se positive innvirkninger på allerede sterke rater, og vi har allerede sett fartøy som blir omdirigert rundt kapp det gode håp", skriver Fearnley.
Ifølge data fra meglerhuset er det for øyeblikket 1 VLCC, 11 suezmax, 11 Aframax/LR2, 6 Panamax/LR1 og 23 MR/handy-fartøy ankret opp rundt kanalen.
Fearnley skriver videre at de ser begrenset med reell påvirkning på oljemarkedet gitt fortsatt høye lagertall samt kapasitet relatert til SUMED-rørledningen. Slikt sett vil den største påvirkning sannsynligvis være endring av tidspunkt for allerede sluttede fartøy, samt at man kan se mer olje bli fraktet gjennom SUMED-rørledningen som operer under full kapasitet.
Pareto Securities skriver i en oppdatering fredag at man begynner å se reaksjoner i markedet som følge av situasjonen ved Suezkanalen, med økende antall suezmax i Middelhavet for å erstatte cargo, og at dette også har en viss innvirkning på VLCC-markedet.
"Den virkelige stjerne er imidlertid produkt-tankere, hvor eco-LR2-skip med scrubbere installert samt LR1-skip oppnår rater på 25.000-30.000 dollar pr dag", skriver Pareto.
Frontline stiger på Oslo Børs fredag, og handles opp 8 prosent, det samme gjelder for Hafnia-aksjen som er opp 5,7 prosent. MPC Container Ships er opp 3,7 prosent.
Blant andre aksjer med god kursutvikling fredag er Hav Group, som stiger 4,8 prosent til 14,15 kroner pr aksje. Oppgangen kommer etter at Fearnleys Securities har tatt opp dekning av aksjen med en kjøpsanbefaling og kursmål på 25 kroner.
Meglerhuset trekker frem det nylig utskilte og noterte selskapet som en "pure-play cleantech-maskin" som blant annet allerede har positiv fri kontantstrøm samt økende marginer, begge støttet av en maritim sektor som er i et grønt skifte.
"Kombinerer vi dette med en fordelaktig prising sammenlignet med 'peers' (selskapsverdi/ebitda på 6x mot 19x) og en sunn ordrebok på 850 millioner kroner, forventer vi at Hav Group vil tiltrekke seg investorinteresse", argumenterer Fearnley Securities i analysen.
Fearnley Securities fungerte som rådgiver i forbindelse med børsnoteringen av Hav Group på Euronext Growth Oslo.
Hovedindeksen på Oslo Børs er opp 1,63 prosent til 1.049,21 poeng, omsatt for 2.287 millioner kroner.
Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Struts
26.03.2021 kl 15:34 12464

Aldri (ok, dårlig hukommelse) opplevd maken - opp nesten 8% i løpet av noen timer!!'

Kbkristi, dette må du ikke fortelle din viv og datter! Da blir de, nei, hva blir de da?
Redigert 26.03.2021 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 15:37 12455

Knallbra Kbkristi, for oss aksjonærer i alle fall! Selvsagt kjedelig for de som venter på sin nye..., hva nå enn Ever Given er lastet med.

Du har vel nå finansiert vinterdekk til bobilen bare på kjøpet du gjorde i går. :-)
Kbkristi
26.03.2021 kl 16:44 12188

Knalluke ja. Gjorde unna 5,6 mnd avdrag på handelen i går, så det skal jeg være fornøyd med.
Nå blir det jo virkelig spennende framover. Det skal visstnok ikke være så fryktelig mye motstand mellom kr 10 og 20.
Vi får krysse fingrene.
Kbkristi
26.03.2021 kl 16:46 12180

Jeg får vel nevne det i ei lita bisetning. God helg alle Mpccere :)
Slettet bruker
26.03.2021 kl 17:06 12168

Bra slutt på uken ja :-)
Harpex stiger ca 0,75%. Best ut for "vår" del kommer 2500 TEU, som stiger over 2,1%, til 24 000$. 1700 TEU stiger 1,47%, til 17 250$.

God helg!
Wasteland
26.03.2021 kl 18:14 11979

Helg11 Har du regnet på noe kurmål i føhold til inntjeninga i dine regneark, både bull og bear?
Helg11
26.03.2021 kl 22:44 11496

Må skuffe deg der dessverre Wasteland. Bakgrunnen for regnearket er å bidra til et godt grunnlag på cash flow. Andre eksperter ser på komplementære viktige elementer for fair aksjekurs som skipsverdier og teknisk analyse. Summen av dette er et godt faglig grunnlag, sånn at det blir mer plass til gamle og nye røverhistorier med ubetalelige gullkorn. Helt fantastisk forøvrig, takk til alle som bidrar til en god latter i løpet av en uke! Det er sånt man trenger.

Når det er sagt støtter jeg Kbkristi sin vurdering om at DnB sitt bull scenario kan virke realistisk. Og muligens konservativt. Vi opplever stadig nyheter som gjør oss tryggere. Siden Ever Given gikk på grunn ved høyt høyvann, så skal det mye til for å få henne av igjen. Er meldt høyt høyvann igjen på søndag, men hvis den operasjonen også mislykkes kan vi se flere eksempler på doble spotpriser som denne : https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1136265/Asia-US-east-coast-rates-ramp-up-amid-Suez-blockage

God
Helg
PSI- Investor
26.03.2021 kl 23:59 11323

Jøss når man leser den linken din kan man nesten begynne å lure på om de la skipet der med vilje.
Helt siden ratene begynte å stige har det blitt spådd at ubalansen i markedet ville forsvinne om få måneder. Heldig vis har det hittil ikke skjedd, og for hver måned som har gått har man sett løsningen tilsvarende lenger frem.
For prising i shipping har det alt å si at et godt ratenivå ser ut til å vare.
Med Ever Given godt plassert på bånn en del uker blir det sikkert mulig å spå at det vil drøye enda en god stund før balansen i markedet vil gjenoppstå.
Dnb’s bullscenario begynner å bli en del måneder gammelt nå. Vi kan håpe på at de snart kommer med et nytt og enda bedre. Det forrige strakk seg vel da et år frem i tid. Slik det ser ut nå bør det se enda mye bedre ut et år frem i tid fra nå, og ytterligere enda bedre når Suez har vært stengt en god stund.
Våre små skip og vårt segment er sikkert ikke det som påvirkes mest helt direkte, men det er ikke så viktig, det viktige er at shipping løftes og at container generelt løftes ytterligere.

Vil gjerne høre mer om bobil jeg! Helt ny? Hatt det før, eller skal det bli en ny opplevelse?
Liker godt bilferie, men feriebilen er helt i den andre enden, bitte liten toseter som helst kjøres uten tak, og som har så lite bagasjeplass at man MÅ sove på hotell
Kbkristi
27.03.2021 kl 07:39 11011

Tiden jobber jo for oss, så vi har god tid til å drømme litt.
Bobilen heter Hymer BMC-I 680. Den skal nå være ferdig produsert, men de venter på en del til den elektroniske parkeringsbremsen. Den er vel ombord i Ever Given :) Bilen ble bestilt før inntreden i Mpc, så jeg har hatt utrolig til flaks at det har tatt så lang tid. Sånn som utviklingen har vært, så må jeg si det haster heller ikke med å få den levert. Bruker heller bankens penger, så kan aksjene få roet seg i Mpc. Har hatt combicamp og campingvogn tidlig på 80-tallet, så det blir en ny opplevelse med bobil. Liker veldig godt bilferie, så tror dette blir artig :)
Struts
27.03.2021 kl 07:57 11019

Apropos Ever Green som ikke er noen smågutter, de har kontrahert 20 (!!) enheter nylig for levering 2024-25. Men de er ikke de eneste. Og selv om dere kanskje/antagelig har lest Compass' ukerapport fra i går kveld, skader det ikke å gjengi det som relaterer seg til containersektoren, selv om disse skipene selvfølgelig er mye større enn de i vårt segment:

sitat

- Mediterranean Shipping Co (MSC) of Switzerland: reportedly in discussions at region $3.25 bill. for over 25 container vessels including 5 option 5 x 15,500 TEU's neo-Panamaxes at Guangzhou Shipyard and Dalian Shipbuilding in China plus 7 x 15,500 TEU's vessels at COSCO Shipping Heavy Industry (Yangzhou) for region $120-125 mill. each.

- Evergreen Marine of Taiwan: $2.5 bill. for 20 x 15,000 TEU's scrubber fitted container vessels at Samsung Heavy Industries in Korea basis delivery 2nd quarter 2024-June 2025.

- CMA CGM of France: $1.2 bill. for 5 option 5 x 5,500 TEU's scrubber fitted panamax container vessels at Yangzijiang Shipbuilding in China plus 5 option 5 x 5,500 TEU's at Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry in China.

- Chartworld of Greece: $420 mill. for 4 x 13,000 TEU's container vessels at Jiangsu News Times Shipbuilding in China for $105 mill. each basis delivery 2023.

sitat slutt

Så troen på fremtiden er ikke akkurat svak...

Bobil? Trodde fruen ville ha cruise og diamanter?

Redigert 27.03.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Gastromat
27.03.2021 kl 08:27 10998

Ang det du skriver strutsefar, prøver bare å tenke litt fremover her, er det kanskje nå vi burde begynne å se etter potensielle verft å kjøpe aksjer i? Mtp at ordreboken deres kommer til å være rimelig full i tiden som kommer. Her må jeg si at jeg er rimelig nullvitende, i tillegg vil jeg gjerne kunne handle på Ask konto å da faller nok mye av mulighetene bort. Noen som har noen tanker om dette?
Gastromat
27.03.2021 kl 09:06 10890

Er vel få alternativer for ask her ser jeg, å har kikket litt på Yahoo finance, virker som div verft stiger godt om dagen.
Struts
27.03.2021 kl 09:34 10843

Noen ganske ferske periodeslutninger:

sitat

=Northern Javelin= Post P 8814 Daewoo 2009 - MSC - 4 yrs USD 44800
=Northern Jamboree= Post P 8814 Daewoo 2010 - MSC - 4 yrs USD 45000
=Carl Schulte= Post P 5400 Hanjin Subic 2014 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 31750
=Bea Schulte= Pmax 4600 Daewoo 2010 - Hapag Lloyd - 30 mths USD 27250
=Ikaria= Post P 4492 Koyo Dock 2002 - Hapag Lloyd - 3 yrs USD 35750
=Northern Guild= Pmax 4294 Hyundai Mipo 2009 - CMA CGM - 3 yrs USD 26000
=Hope Island= Pmax 3534 Shanghai Shipyard 2006 - Wan Hai Lines - 2 yrs USD 23500
=Navios Verano= Pmax 3450 Hyundai Mipo 2006 - Matson Navigation - 2 yrs USD 23000
=Satie= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2006 - CMA CGM - 33 mths USD 20250
=Abidjan Express= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2006 - Hapag Lloyd - 6 mths USD 21000
=Songa Antofagasta= Sub P 2797 Yangfan Zhoushan 2008 - ZIM - 2 yrs USD 22000
=Jan Ritscher= Sub P 2468 Kvaerner Warnowwerft 1999 - Feedertech - 1 yr USD 20450
=Hansa Bitburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2008 - CMA CGM - 1 yr USD 16750
=Hansa Steinburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2010 - Pan Asia Lines - 1 yr USD 16300
=Olympia= Handy 1717 Guangzhou Wenchong 2017 - CMA CGM - 18 mths USD 19750
=G Box= Handy 1705 Guangzhou Wenchong 2018 - CNR - 18 mths USD 20500
=Caribbean Express= Handy 1688 Wadan Yards MTW 2007 - X Press Feeders - 1 yr USD 15500
=Meratus Medan 5= Handy 1560 Imabari 1999 - Sealand - 1 yr USD 15000
=Arsos= Handy 1296 Zhejiang Ouhua 2007 - Seaboard Marine - 2 yrs USD 13800
=Sentosa Trader= Feedermax 1078 Jurong 2002 - CULines - 6 mths USD 13000

sitat slutt
Redigert 27.03.2021 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
27.03.2021 kl 09:48 10771

Ever "STUCK"... den liker jeg! La oss håpe det er et frampek. Tviler sterkt på den er ute av grøfta på søndag/mandag.
https://theloadstar.com/pandemonium-and-disruption-a-boost-for-air-freight-from-ever-stuck/
Struts
27.03.2021 kl 10:03 10809

Ever Stuck - konge!

Skipsverdier. Det har vært et par salg av skip med kapasitet i overkant av 1700 TEUs (M/V =A ROKU= 1708 TEU Blt 2008 Imabari for USD 13.9 M og M/V =HANSA FALKENBURG= 1740 TEU Blt 2008 Guangzhou for USD 11.75 M). Følgelig finner jeg det opportunt å oppjustere verdianslagene i denne størrelsen (samt skipet med rundt 2000 TEU) hos MPC, da med USD 3 mill pr enhet. Videre oppjusteres =AS NADIA= noe. De andre verdiene forblir som sist, men vil bli endret etter hvert som «ferske» salg skulle forsvare endring i den ene eller andre retning.

Uansett:

=AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
=AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M (+ USD 3M)
=AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M (+ USD 3 M)
=AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M (+ USD 3 M)
=AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M (+ USD 3 M)
=AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M (+ USD 3 M)
=AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M (+ USD 3 M)
=AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 14.9 M (+ USD 3 M)
=AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M (+ USD 3 M)
=AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M (+ USD 3 M)
=AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 12.15 M (+ USD 3 M)
=AS PAOLA= 2478 TEU Blt 2005 USD 14 M
=AS PATRICIA=* 2496 TEU Blt 2006 USD 15 M
=AS PETRA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PALINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PETRONIA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PAULINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
=AS PETULIA=* 2564 TEU Blt 2008 USD 17.7 M
=AS PAULINE= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
=AS PENELOPE= 2572 TEU Blt 2005 USD 14.25 M
=AS PALATIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
=AS PATRIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
=AS CONSTANTINA= 2742 TEU Blt 2005 USD 15.6 M
=AS CLARA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS COLUMBIA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CLEOPATRA=* 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CHRISTIANA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CARLOTTA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
=AS CALIFORNIA= 2824 TEU Blt 2008 USD 19.7 M
=AS CLEMENTINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CAROLINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CAMELLIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CARINTHIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=CARDONIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=CARPATHIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=CIMBRIA=* 2824 TEU Blt 2002 USD 12.95 M
=CORDELIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
=AS CYPRIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CARELIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS CLARITA= 2846 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
=AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 17.5 M (+ USD 3 M)

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering.

*J/V skip er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=

** Iht MPC selv (som refererer til VslValue) er flåteverdi USD 553 mill pr 12/3-2021 og excl J/V Vessels

PS. Og verdier for manglende skip i flåten følger så snart jeg føler å ha noenlunde grunnlag for det.
Redigert 27.03.2021 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.03.2021 kl 10:26 10744

Mye går vår vei om dagen. Og det er vel ikke bare tank som skyter i været. Våre J/V skip går vel i spot.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/27/7648703/ratene-kan-ga-til-himmels
Slettet bruker
27.03.2021 kl 10:44 10751

Herlig Struts, takk!
Dersom ryktet om slutningen til AS Carinthia stemmer, har de fått svært godt betalt ift slutningene vi ser her i omtrent samme størrelse! Morsomt også å se en 33 mnd kontrakt på over 20k. Det betyr ut 2023 det. Ser gjerne ett par slike hos MPCC også, selv om det betyr noe lavere rate enn på kortere kontrakter.
Helg11
27.03.2021 kl 12:39 10571

Ja, mye går veldig riktig nå! Shipping er jo kjent for å være syklisk, men gøy akkurat nå. https://tenor.com/view/austin-powers-stuck-evergreen-ship-ever-given-stuck-suez-suez-canal-gif-20883194

Mulig at Finansavisen er mer som et talerør for hr. Hansson i den saken? Andre analyser går klart i favør av Container (og spesielt shipowners, ikke liners). https://www.freightwaves.com/news/suez-canal-crisis-here-are-the-cargoes-in-the-crossfire/

Av J/V er det kun AS Petulia som går i "hybrid-spot"? Contracted base rate, index-linked (New ConTex) with a floor of USD 9,000 and a ceiling of USD 11,750 for 1,700 TEU vessels and a floor of USD 10,000 and a ceiling of USD 13,000 for 2,500 TEU vessels; besides base rate scheme the charter also includes a savings sharing mechanism in favour of MPCC.
Helg11
27.03.2021 kl 14:35 10651

Fra IR @MPCC:
Thank you for below inquiry.

The ramifications of the blockage is difficult to assess at present. The situation is causing major logistical headaches, with Bloomberg reporting 238x vessels being queued up Thursday (up from 186x Wednesday). Hence there is enormous pressure to swiftly resolve the issue (~12% of global trade is said to sail through the canal).


That said, as progress is highly uncertain, shipowners and charterers are opting for detours around Africa (+1 week in both directions). Arctic Securities estimate that the impact of vessels changing course is a 1-week long delay (e.g. 2-week delay on round-voyage basis).


Adding the number of vessels currently stuck in queue, this will result in tighter market balance and higher freight rates in the near-term for the different shipping segments.


Please also see below DNB Markets’ Suez Canal’s update from yesterday. Hope this is useful info.


++++++ DNB Markets Suez Canal Update 25.03.2021 ++++++
According to salvors currently involved in efforts to re-float the Evergreen, the operation to free the vessel which is currently deemed “hard aground” could take “several weeks”. According to industry sources, the grounding’s seriousness was elevated by it happening during high tide, which would imply that the awaited tide would do little to alleviate the situation – whilst the absence of tide would make matters worse.


Initially, Egyptian authorities stated that the re-floating of the vessel would take “at least two days”, which in our view would have only a minor impact on markets. However, given the potential for several days or weeks, congestion would pile up at each end of the canal, which according to recent data from Bloomberg had risen from yesterday’s 150 vessels to over 200 and which compares with the canal’s normal traffic of c50 vessels each day. Hence, as the queue grows and the re-floating drags on, operators transiting between Asia and the Mediterranean / Europe must increasingly consider sailing around Cape of Good Hope – an option already under consideration for Liners Maersk and Hapag-Lloyd, with the former quoted considering air freight for time sensitive cargoes.


To exemplify the potential effect on utilisation, we highlight the potential impact on containers and tankers. For containers, the additional miles travelled when sailing around Africa en route to Europe from Asia corresponds to a decrease in annual roundtrips of 21% - or 2% on an annual basis if only sailing once around Cape of Good Hope (assuming the Suez Canal is open on the way back and the same speed for both journeys). For the oil tankers from Middle East to Europe, we calculate 1mbpd of exports (i.e. one Suezmax tanker every day) would tie up c51 Suezmaxes assuming free transit of the canal (or 25.5 VLCC equivalents), while the same export volume would tie up c41 VLCCs if rerouted around Africa.

Albeit simplified, the above examples illustrate the potential rise in vessel utilisation due to lower efficiency. For container vessels in particular, this would only serve to toss fuel on the fire already set ablaze due to record-low idling numbers, but the closure could also provide near-term support for other struggling segments such as oil tankers and gas carriers. The final impact on utilisation of course depends on the time frame for the re-floating, but we highlight that even a relatively short closure could provide significant congestion for the canal which would take time to run through.




Med vennlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen,


MPC Container Ships ASA
Teodor Teigen
Wasteland
27.03.2021 kl 17:49 10503

Oki, sjønner, tenkte bare de hade vart fint med lite nye oppdaterte kursmål i toppinlegget no når vi snart snuser på Augusti 11.50Nok. Er ju kunn denne tråd på forumet som omhandler Mpcc, og dokk er ju flinke og respekterte skribenter.
Ser stadigt nye investorer i Facebook gruppa som henvises hit.
Stratocaster
27.03.2021 kl 21:01 10314

Er så enig, har fulgt med på denne tråden siden oppstart i november og er så takknemlig for alle dyktige skribenter her inne! Og i motsetning til andre som virker å få ståpikk av å starte ny tråd ved hver mulige anledning samles all god info på denne tråd! Her er det disiplin og ydmykhet i innleggene. Tusen takk til kbkristi, dato, helg11, struts med flere for kvaliteten her! God helg, det øles! ;)
Redigert 27.03.2021 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
27.03.2021 kl 22:30 10118

Ser fin ut den bobilen ja, bare å glede seg til den kommer!
Stusset bare litt på en ting, egenvekt 3127kg og tillatt totalvekt 3500 kg da har du bare 373 kg igjen.
Har du undersøkt om de oppgir egenvekten med fører og fulle tanker?
For hvis ikke er det vel knapt mulig å ha med bagasje hvis man er fire personer i bilen
Sikkert bare jeg som er interessert i slike detaljer, det er fordi jeg vurderte en Lexus- modell en gang i tiden helt til jeg fant ut at den ikke kunne frakte mer enn 2 passasjerer innenfor tillatt vekt
Redigert 27.03.2021 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.03.2021 kl 01:37 9857

Den har 4.500 kg tot vekt. Gammelt sertifikat jeg, som hadde Puck 50 tidlig 70-tall, oppgradert til Tempo Taifun litt senere :). Payload på mellom 13-1400 kg.
Og samme motoren som er både på min og kona sin. (E og GLA) 1443ccm. Beste MB har laget :)
Mellom 80-tallet og til nå har jeg hatt nok av hotellovernattinger. Lykken er ei lita brødskive før du legger deg, ikke en biff i restauranten til 350 kroner.
Kanskje det endelig blir Ølfestival i München til høsten :) Alltid vanskelig å få hotell der.
Redigert 28.03.2021 kl 04:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.03.2021 kl 01:55 9855

Hyggelig å høre. På denne tråden har vi hundre speidere. Ved å hjelpe hverandre, kan vi slå de beste meglerhus.
Til nå, så har vi fått doblet innsatsen. Ingen fond har gått så godt de siste 4 mnd, og alt er gratis på denne tråden.
Fondene er nødt til å tjene penger, de kommer nok etter. I mellomtiden hamstrer vi så godt vi kan.
Ikke ETT ENESTE meglerhus gir deg så mye info, som du får gratis her.
Så takk til våre excelente avdanka dikter og takstmann Struts og mange andre som dato, Helgenen, fru Argus og alle som bidrar.
De fleste av oss er vel skeptisk til hvor lenge dette vil vare. Som sagt i innledningen, så er det i Q1 moroa vil starte.
Vi har fortsatt noen dager igjen:)
Kbkristi
28.03.2021 kl 03:34 9871

https://e24.no/naeringsliv/i/we2xoL/uvisst-naar-suez-skipet-kommer-seg-loes

Gikk på grunn på høyvann. Må nok lettes for tung last. Kun små fartøy kan komme opp til skipet for å ta over containere. Skal vi si 250k pr dag?
Ps: Alle kontrakter har nok en pisk om du bryter kontrakten. Men hva nå???
Redigert 28.03.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Struts
28.03.2021 kl 11:19 9470

Haha, avdanka? Det stemmer forresten ganske bra, men ikke før skjærtorsdag. For da fyller jeg 60 år, og da blir jeg VIRKELIG avdanket! For ikke å glemme min prefererte tittel som "Norges største vits". Så noen aprilspøk går jeg ikke på den dagen, men først er det vel noen børsdager foran oss.

Men det er (i håp om at de fleste er enige) bra vi har deg til å føre an her i gjengen, du er limet - slik at vi andre føler oss hjemme og velkomne. Vel, det føler nå jeg da. I mellomtiden håper jeg utsagnet om "Å være 60 år ung kan være mer oppmuntrende enn å være 40 år gammel" fungerer om noen dager
Slettet bruker
28.03.2021 kl 11:33 9453

Beste tråden på hele forumet!

Har følgt denne tråden fra sidelinjen en god stund, og fortsetter
med det.

Høy kompetanse ispedd med god humor innimellom gjør den enda bedre.
Har tatt noen lodd selv pga av dere.

Lykke til alle sammen!



PSI- Investor
28.03.2021 kl 12:06 9395

På nrk sa de at det skulle bli ca 20 cm høyere flo i dag ( og i morgen tror jeg?) hjelper ikke det så passer det nye navnet på skipet bra sikkert, da må det vel ta litt tid sikkert.

Bra det var høyere tillatt vekt på bilen! Campingplasser er ofte veldig hyggelig, der er det ofte lett å komme i prat med folk.
Vi MX5 folket er nokså nøkterne, når jeg sier hotell overdriver jeg, men vi trenger komplett seng. Ett sted vi havnet i fjor hadde to valg for kveldsmaten, brødskive med karbonade eller ikke kveldsmat.
Vi kjører ofte sammen flere biler, og har årlig klubbtur en langhelg med ca 50 biler, de fleste godt voksne, det er veldig sosialt og hyggelig.
Helg11
28.03.2021 kl 21:01 8673

Memento mori!
Jeg var en gang i Forum Romanum i Roma og hørte historier fra antikkens dager. Jeg kunne se for meg generalene og keiserene som kom ridende for å motta folkets hyllest for sine nye erobringer. Det som gjorde mest inntrykk på meg var dog historien om slaven som alltid sto bak på hestevognen til triumfatoren. Han hadde to oppgaver. En var å holde laubærkransen over hodet på generalen. Den andre var at han stadig skulle hviske "memento mori"-"husk at du skal dø" i øret på den som mottok hyllesten. Romerne var flinke til å feire, men samtidig hadde de lært at overmot eller for høy tro på egne ferdigheter ville føre til nederlag.

Er mye klokskap å lære fra våre fortids kjemper, både grekerne og romerne. Og Snorre. Vi har opplevd fantastisk oppgang de siste måneder, og fremtiden ser veldig lys ut, kanskje en ny dobling? Nå har den egyptiske presidenten beordret å tømme Ever Given for containere hvis de ikke får skipet av grunn i kveld. Da kan det fort gå ukesvis med stopp i kanalen og være duket for rally i container aksjer. Samtidig tenker jeg at vi fortsatt trenger 100 speidere på dekk for å speide etter skjær. Hvor kan vi møte uforutsett uflaks? Med store økninger i fraktkostnader = dyrere varer = inflasjon, vil veksten plutselig avta? Sammen er vi sterkere enn alle analytikere, men vi må være på vakt!
Memento mori!
Hammers
28.03.2021 kl 23:38 8100

Shipping er ikke noe for en landkrabbe som meg, men man følger da med på hva som skjer rundt om.........!

En sak jeg har tenkt på rundt denne blokkeringen er de mulige økonomiske konsekvensene dette kan få for rederiet.
Er absolutt alt forsikret (mot denne type uhell) eller hva?
Trolig ingen her som vet, men de totale kostnadene har vært ENORME siden ulykken skjedde.

Kan rederiet gå konk pga dette - og hva skjer i så fall da?
Havner deres avtalter på andre rederier innen samme bransje?
I så fall vil vel ratene gå rett til værs - hvis de øvrige får enda mer å befrakte ila kort tid?

Alt for vanskelige saker for meg å ta stilling til når man likevel ikke har peiling, men hvis noen har svar rundt dette kan det være interessant å høre.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
29.03.2021 kl 00:15 7976

Skipet har vel forsikring mot grunnstøting og dekning for kostnadene det medfører.

De andre skipene/eksportører som står i kø må vel ta det på sin egen kappe?
Redigert 29.03.2021 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2021 kl 00:23 8023

Hva blir en egenandel satt til tru? Og skipet kan briste og bli kondemnert

For tidlig og konkludere

Hilsen spesialisten