MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.03.2021 kl 06:16
9794
Ny spennende uke.
Bull Invest tar ledelsen
En ukentlig avkastning på nesten 7 prosent gir Bull Invest BI Trondheim den foreløpige ledelsen i Nordnets porteføljekonkurranse.
Nå har Bull Invest BI Trondheim imidlertid skutt opp fra femte- til førsteplass.
Laget gjorde det klart best i forrige uke, med en avkastning på hele 6,7 prosent, samtidig som UiA tapte 3,7 prosent og Juridisk Finansklubb UiB sto på stedet hvil.
To aksjer reddet avkastningen
Bull Invest har en portefølje med nær null kontanter og seks relativt volatile aksjer.
I forrige uke var Carasent og MPC Container Ships de store vinnerne, med oppturer på henholdsvis 11 og 16 prosent.
Førstnevnte leverer teknologitjenester til det skandinaviske helsetjenestemarkedet. Mesteparten av kursløftet kom etter at selskapet på fredag la frem sin årsrapport for 2020. Regnskapet for fjerde kvartal ble imidlertid publisert allerede den 16. februar.
Også MPC Container Ships offentliggjorde sin årsrapport på fredag. Den viktigste kursdriveren var likevel en kraftig økning i containerfraktratene, som følge av at gigantskipet Ever Given fortsatt blokkerer Suezkanalen.
https://finansavisen.no/nyheter/portefoljer/2021/03/28/7649390/bull-invest-tar-ledelsen-med-kjempeavkastning-pa-carasent-og-mpc-container-ships
Bull Invest tar ledelsen
En ukentlig avkastning på nesten 7 prosent gir Bull Invest BI Trondheim den foreløpige ledelsen i Nordnets porteføljekonkurranse.
Nå har Bull Invest BI Trondheim imidlertid skutt opp fra femte- til førsteplass.
Laget gjorde det klart best i forrige uke, med en avkastning på hele 6,7 prosent, samtidig som UiA tapte 3,7 prosent og Juridisk Finansklubb UiB sto på stedet hvil.
To aksjer reddet avkastningen
Bull Invest har en portefølje med nær null kontanter og seks relativt volatile aksjer.
I forrige uke var Carasent og MPC Container Ships de store vinnerne, med oppturer på henholdsvis 11 og 16 prosent.
Førstnevnte leverer teknologitjenester til det skandinaviske helsetjenestemarkedet. Mesteparten av kursløftet kom etter at selskapet på fredag la frem sin årsrapport for 2020. Regnskapet for fjerde kvartal ble imidlertid publisert allerede den 16. februar.
Også MPC Container Ships offentliggjorde sin årsrapport på fredag. Den viktigste kursdriveren var likevel en kraftig økning i containerfraktratene, som følge av at gigantskipet Ever Given fortsatt blokkerer Suezkanalen.
https://finansavisen.no/nyheter/portefoljer/2021/03/28/7649390/bull-invest-tar-ledelsen-med-kjempeavkastning-pa-carasent-og-mpc-container-ships
Struts
29.03.2021 kl 06:33
9825
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
På salgssiden: Euroclear Bank minus 876’ (9,121’ totalt), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks ned 490’ (696’), Clearstream Banking ned 105’ (10,954’), Nordnet Bank minus 25’ (2,072’) og Nordnet Livsforsikring. Ellers kun små endringer.
På plussiden: The Bank of Ny Mellon kjøper 937’ (totalt 3,595’), Skihus AS (kontrollert av Torger Brække) + 200’ (1,900’), Saxo Bank opp 28’ (1,320’) og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 20’ (1,020’ totalt). Ellers bare små endringer samt et par selskaper nesten nederst på listen som er inn (og ut) med korte mellomrom.
På salgssiden: Euroclear Bank minus 876’ (9,121’ totalt), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks ned 490’ (696’), Clearstream Banking ned 105’ (10,954’), Nordnet Bank minus 25’ (2,072’) og Nordnet Livsforsikring. Ellers kun små endringer.
På plussiden: The Bank of Ny Mellon kjøper 937’ (totalt 3,595’), Skihus AS (kontrollert av Torger Brække) + 200’ (1,900’), Saxo Bank opp 28’ (1,320’) og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 20’ (1,020’ totalt). Ellers bare små endringer samt et par selskaper nesten nederst på listen som er inn (og ut) med korte mellomrom.
Struts
29.03.2021 kl 07:47
9749
Skipsverdier. Det er på tide å komme videre med flåteverdien. Det ideelle hadde vært å få konkrete salg og henvise til, men nå er det om ikke unntakstilstand, så i det minste svært få slike å vise til i enkelte av «våre» segmenter. Og jeg orker ikke vente til påsken 2022 med å komme i mål.
Uansett er det (forhåpentligvis) en viss logikk i at enhetene som størrelsesmessig (ie. antall TEUs) ligger mellom =AS LAETITIA= og =AS SOPHIA= også verdimessig vil ligge et sted der i mellom (for samme byggeår). Så kan man argumentere med at da vil anslagene ikke bli nøyaktige, og det vil de heller ikke bli, og ER det heller ikke for de andre som foreligger. Men det syntes for meg, for å omskrive Pompel og Pilt litt, som at «noen verdier er bedre enn ingen verdier». Så her følger et forsøk:
1. =AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
2. =AS FREYA= 1223 TEU Blt 2004 USD 6.4 M
3. =AS FENJA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
4. =AS FLORA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
5. =AS FABRIZIA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
6. =AS FAUSTINA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
7. =AS FLORETTA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
8. =AS FATIMA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
9. =AS FEDERICA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
10. =AS FIORELLA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
11. =AS FABIANA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
12. =AS FELICIA= 1296 TEU Blt 2006 USD 7.4 M
13. =AS FLORIANA= 1296 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
14. =AS FILIPPA= 1345 TEU Blt 2008 USD 9.6 M
15. =AS FRANZISKA= 1345 TEU Blt 2005 USD 7.8 M
16. =AS ROBERTA= 1440 TEU Blt 2006 USD 9.3 M
17. =AS RAFAELA= 1440 TEU Blt 2007 USD 10 M
18. =AS RICCARDA= 1496 TEU Blt 2012 USD 14 M
19. =AS RAGNA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
20. =AS ROMINA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
21. =AS ROSALIA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
22. =AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M
23. =AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M
24. =AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
25. =AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
26. =AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
27. =AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
28. =AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
29. =AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
30. =AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
31. =AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 14.9 M
32. =AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M
33. =AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M
34. =AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 12.15 M
35. =AS PAOLA= 2478 TEU Blt 2005 USD 14 M
36. =AS PATRICIA=* 2496 TEU Blt 2006 USD 15 M
37. =AS PETRA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
38. =AS PALINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
39. =AS PETRONIA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
40. =AS PAULINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
41. =AS PETULIA=* 2564 TEU Blt 2008 USD 17.7 M
42. =AS PAULINE= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
43. =AS PENELOPE= 2572 TEU Blt 2005 USD 14.25 M
44. =AS PALATIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
45. =AS PATRIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
46. =AS CONSTANTINA= 2742 TEU Blt 2005 USD 15.6 M
47. =AS CLARA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
48. =AS COLUMBIA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
49. =AS CLEOPATRA=* 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
50. =AS CHRISTIANA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
51. =AS CARLOTTA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
52. =AS CALIFORNIA= 2824 TEU Blt 2008 USD 19.7 M
53. =AS CLEMENTINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
54. =AS CAROLINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
55. =AS CAMELLIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
56. =AS CARINTHIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
57. =CARDONIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
58. =CARPATHIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
59. =CIMBRIA=* 2824 TEU Blt 2002 USD 12.95 M
60. =CORDELIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
61. =AS CYPRIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
62. =AS CARELIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
63. =AS CLARITA= 2846 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
64. =AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 17.5 M
Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier. Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte vil i det minste gjennomsnittet komme ut noenlunde greit. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. går eksempelvis skip bygget 2006 og 2011 gjennom samme i år.
Verdier vil bli oppdatert etter hvert, skip som er solgt vil bli fjernet etter hvert som MPC tar dem av flåtelisten, og motsatt skulle noen bli ervervet. Jeg beklager at listen tar opp en del plass, men jeg får det ikke til på andre måter.
*J/V skip er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=
** Iht MPC selv (som refererer til VslValue) er flåteverdi USD 553 mill pr 12/3-2021 og excl J/V Vessels
Uansett er det (forhåpentligvis) en viss logikk i at enhetene som størrelsesmessig (ie. antall TEUs) ligger mellom =AS LAETITIA= og =AS SOPHIA= også verdimessig vil ligge et sted der i mellom (for samme byggeår). Så kan man argumentere med at da vil anslagene ikke bli nøyaktige, og det vil de heller ikke bli, og ER det heller ikke for de andre som foreligger. Men det syntes for meg, for å omskrive Pompel og Pilt litt, som at «noen verdier er bedre enn ingen verdier». Så her følger et forsøk:
1. =AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
2. =AS FREYA= 1223 TEU Blt 2004 USD 6.4 M
3. =AS FENJA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
4. =AS FLORA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
5. =AS FABRIZIA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
6. =AS FAUSTINA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
7. =AS FLORETTA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
8. =AS FATIMA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
9. =AS FEDERICA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
10. =AS FIORELLA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
11. =AS FABIANA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
12. =AS FELICIA= 1296 TEU Blt 2006 USD 7.4 M
13. =AS FLORIANA= 1296 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
14. =AS FILIPPA= 1345 TEU Blt 2008 USD 9.6 M
15. =AS FRANZISKA= 1345 TEU Blt 2005 USD 7.8 M
16. =AS ROBERTA= 1440 TEU Blt 2006 USD 9.3 M
17. =AS RAFAELA= 1440 TEU Blt 2007 USD 10 M
18. =AS RICCARDA= 1496 TEU Blt 2012 USD 14 M
19. =AS RAGNA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
20. =AS ROMINA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
21. =AS ROSALIA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
22. =AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M
23. =AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 11.4 M
24. =AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
25. =AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
26. =AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
27. =AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
28. =AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
29. =AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 12.6 M
30. =AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 13.3 M
31. =AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 14.9 M
32. =AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M
33. =AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 12.1 M
34. =AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 12.15 M
35. =AS PAOLA= 2478 TEU Blt 2005 USD 14 M
36. =AS PATRICIA=* 2496 TEU Blt 2006 USD 15 M
37. =AS PETRA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
38. =AS PALINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
39. =AS PETRONIA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
40. =AS PAULINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
41. =AS PETULIA=* 2564 TEU Blt 2008 USD 17.7 M
42. =AS PAULINE= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
43. =AS PENELOPE= 2572 TEU Blt 2005 USD 14.25 M
44. =AS PALATIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
45. =AS PATRIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
46. =AS CONSTANTINA= 2742 TEU Blt 2005 USD 15.6 M
47. =AS CLARA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
48. =AS COLUMBIA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
49. =AS CLEOPATRA=* 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
50. =AS CHRISTIANA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
51. =AS CARLOTTA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
52. =AS CALIFORNIA= 2824 TEU Blt 2008 USD 19.7 M
53. =AS CLEMENTINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
54. =AS CAROLINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
55. =AS CAMELLIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
56. =AS CARINTHIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
57. =CARDONIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
58. =CARPATHIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
59. =CIMBRIA=* 2824 TEU Blt 2002 USD 12.95 M
60. =CORDELIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
61. =AS CYPRIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
62. =AS CARELIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
63. =AS CLARITA= 2846 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
64. =AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 17.5 M
Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier. Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte vil i det minste gjennomsnittet komme ut noenlunde greit. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. går eksempelvis skip bygget 2006 og 2011 gjennom samme i år.
Verdier vil bli oppdatert etter hvert, skip som er solgt vil bli fjernet etter hvert som MPC tar dem av flåtelisten, og motsatt skulle noen bli ervervet. Jeg beklager at listen tar opp en del plass, men jeg får det ikke til på andre måter.
*J/V skip er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=
** Iht MPC selv (som refererer til VslValue) er flåteverdi USD 553 mill pr 12/3-2021 og excl J/V Vessels
Redigert 29.03.2021 kl 08:43
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.03.2021 kl 08:31
9667
Det blir travelt nok for våre skip de neste ukene.
The 20,388 teu Ever Given was refloated in the early hours of Monday morning according to Inchcape Shipping Services. The giant 399m long Evergreen operated vessel will have an initial assessment for damages. The ship’s engines are running, and sources on site say the ship is fully mobile, but the decision has been made to take the ship under tow to the Bitter Lake to the north. The Suez Canal Authority (SCA) will soon be in a position to start to get convoys underway to move the hundreds of ships waiting at either end of the vital waterway linking Europe with Asia.
“The Suez Canal traffic will resume later today on a first arrive, first transit basis but probably livestock vessels will get priority for obvious reasons,” a well placed source told Splash this morning.
A total of 15 tugs were used in a huge overnight operation, making the most of a spring tide. Dredging around the the bow area overnight had given the waterway’s eastern bank a depth of 18m to facilitate the floatation of the ship.
Shoei Kisen, the ship’s Japanese owner, told Japanese newswire Nikkei that the bow of the Ever Given has “turned slightly.” The bow has been wedged five metres deep into the eastern bank of the canal since Tuesday.
As of this morning there were 367 ships waiting to transit the Suez Canal in both directions according to Leth Agencies. Last year, the daily number of ships transiting the canal was 51, although the authorities have the resources to ensure this daily figure is doubled.
The potential transit backlog from Tuesday’s grounding of the Ever Given could take a week to 10 days to work through. The acute pain points will then be felt at onward ports, especially in Europe. Ports will be facing three or four times the amount of ships they had planned for daily in the coming fortnight.
https://splash247.com/huge-suez-operation-frees-the-ever-given/
The 20,388 teu Ever Given was refloated in the early hours of Monday morning according to Inchcape Shipping Services. The giant 399m long Evergreen operated vessel will have an initial assessment for damages. The ship’s engines are running, and sources on site say the ship is fully mobile, but the decision has been made to take the ship under tow to the Bitter Lake to the north. The Suez Canal Authority (SCA) will soon be in a position to start to get convoys underway to move the hundreds of ships waiting at either end of the vital waterway linking Europe with Asia.
“The Suez Canal traffic will resume later today on a first arrive, first transit basis but probably livestock vessels will get priority for obvious reasons,” a well placed source told Splash this morning.
A total of 15 tugs were used in a huge overnight operation, making the most of a spring tide. Dredging around the the bow area overnight had given the waterway’s eastern bank a depth of 18m to facilitate the floatation of the ship.
Shoei Kisen, the ship’s Japanese owner, told Japanese newswire Nikkei that the bow of the Ever Given has “turned slightly.” The bow has been wedged five metres deep into the eastern bank of the canal since Tuesday.
As of this morning there were 367 ships waiting to transit the Suez Canal in both directions according to Leth Agencies. Last year, the daily number of ships transiting the canal was 51, although the authorities have the resources to ensure this daily figure is doubled.
The potential transit backlog from Tuesday’s grounding of the Ever Given could take a week to 10 days to work through. The acute pain points will then be felt at onward ports, especially in Europe. Ports will be facing three or four times the amount of ships they had planned for daily in the coming fortnight.
https://splash247.com/huge-suez-operation-frees-the-ever-given/
Supert Struts, kjempejobb du har gjort der!
Verdiene du anslår blir da over 27% over selskapets egen (som tidligere nevnt noe «gamle») vurdering. Ut fra hva som er skrevet ang verdiøkning (ref Helg11/Vesselvalue), virker det jo ikke usannsynlig at verdiene har økt såpass på en måneds tid. Tar vi med halvparten av J/V verdiene, snakker vi altså verdier på over 760 mill $!
Verdiene du anslår blir da over 27% over selskapets egen (som tidligere nevnt noe «gamle») vurdering. Ut fra hva som er skrevet ang verdiøkning (ref Helg11/Vesselvalue), virker det jo ikke usannsynlig at verdiene har økt såpass på en måneds tid. Tar vi med halvparten av J/V verdiene, snakker vi altså verdier på over 760 mill $!
Kaga
29.03.2021 kl 09:49
9406
Fint med verdiøkningen på skip - men (og mulig jeg tar feil) vil verdiøkningen bli reflektert i balansen i senere kvartalsrapporter? Neppe. Anleggsmidler (også skipsverdier) skal avskrives i regnskapene. Den norske regnskapsloven forbyr oppskrivning av anleggsmidler. Så noen stor glede av verdiøkning får man vel ikke i noen regnskapsrapporter før man ev selger fartøyer med en pen fortjeneste.
Blir vel som et næringslokale fimaet mitt eier, det får mindre og mindre bokført verdi i balansen hvert år, mens det i realiteten har steget i verdi de siste årene. Den "skjulte" egenkapitalen kommer ikke til syne i noe regnskap før ev salg av lokalene.
Blir vel som et næringslokale fimaet mitt eier, det får mindre og mindre bokført verdi i balansen hvert år, mens det i realiteten har steget i verdi de siste årene. Den "skjulte" egenkapitalen kommer ikke til syne i noe regnskap før ev salg av lokalene.
Redigert 29.03.2021 kl 09:53
Du må logge inn for å svare
Hoasis
29.03.2021 kl 09:53
9507
Regnskapet blir ført i hht den internasjonale IFRS standarden som fokuserer på balansen ikke resultatet. Skipsverdiene skal derfor skrives opp hvis markedsverdien antas å være høyere enn de står i regnskapet i dag. Burde derfor bli en god oppskrivning av disse verdiene i Q1. https://www.mpc-container.com/investors-and-media/mpcc-in-numbers/accounting-principles/
Struts
29.03.2021 kl 10:06
9556
Ja, det har vært en fin verdiøkning. Et reelt salg som illustrerer det er M/V =A ROKU= 1708 TEUs som nettopp gikk for USD 13.9 mill. De som solgte skuta, kjøpte den for USD 6 mill i oktober i fjor...
Jan Banan
29.03.2021 kl 10:38
9403
Huff å huff! Morsomt å tenke på at det på denne tråden satt noen hundre herremenn og noen damedamer og heiet på at skipet ikke skulle løsne. Da får vi bare håpe på at slepet går tregt og at Ever Given knekker på midten før de er ute av kanalen.
Ja, nettopp, det blir litt av en logistikk å få sendt avgårde cirka 350 skip (i begge retninger) uten for mye krøll!
Den lille nedgangen i dag er vel å anse som en bitte liten krusning på havet for MPCC sin del sammenlignet med andre rederier.
Her fikk vel MPCC et ekstra forhandlingskort på hånden de dagene stansen varte, pluss at ratene ikke akkurat har falt heller. For de som ble rammet av stansen var det jo ganske tragisk da noen tapte milliarder av kroner. For ikke å bli ansett som kyniske råtasser kan man vel si at stansen ikke var noen ulempe for MPCC, men at det mer enn noen gang er på sin plass å benytte uttrykket "Steady as it goes!"
Også denne episoden er etter min mening nok en parantes i MPCC sitt liv! Det virkelige liv skjer hver dag og hver time skipene krysser havene, hele tiden nå til høyere og høyere overskudd. Og forhåpentligvis med mannskap som blir skiftet ut med jevne mellomrom uten for mange utsettelser og vanskelige tider for sjøfolkene. Det er tungt nok for mange landkrabber for tiden, om ikke også mannskap skal bli ekstra rammet langt ut på havet.
Såpass ja, over 130% prisøkning på 6 mnd, sier sitt det!
Jeg prøver å søke litt etter utvikling av skipsverdier, for å se hvor vi stå nå ift til det.
At noe er verdt f.eks 100k nå, sier jo bare noe om "akkurat nå" verdi. Det gir ikke noe historisk perspektiv på verdiutvikling, og heller ingen idé om hvor høyt eller lavt verdien KAN gå. Det blir litt på samme måten som med ratene. 20k for 2700 TEU virket på et tidspunkt, for meg som hadde null kunnskap på området, som en veldig høy rate, inntil jeg så at raten faktisk hade vært oppe i 37k i 2004/2005.
Jeg fant en presentasjon som bl a tok for seg historisk verdivurdering til et Post Panamax container skip, ved navn President Cleveland.
Min kompetanse på dette er (også her) mildt sagt svært begrenset, men kanskje du får noe ut av det?
https://www.marinemoney.com/system/files/media/2018-01/VesselsValue.pdf
Jeg prøver å søke litt etter utvikling av skipsverdier, for å se hvor vi stå nå ift til det.
At noe er verdt f.eks 100k nå, sier jo bare noe om "akkurat nå" verdi. Det gir ikke noe historisk perspektiv på verdiutvikling, og heller ingen idé om hvor høyt eller lavt verdien KAN gå. Det blir litt på samme måten som med ratene. 20k for 2700 TEU virket på et tidspunkt, for meg som hadde null kunnskap på området, som en veldig høy rate, inntil jeg så at raten faktisk hade vært oppe i 37k i 2004/2005.
Jeg fant en presentasjon som bl a tok for seg historisk verdivurdering til et Post Panamax container skip, ved navn President Cleveland.
Min kompetanse på dette er (også her) mildt sagt svært begrenset, men kanskje du får noe ut av det?
https://www.marinemoney.com/system/files/media/2018-01/VesselsValue.pdf
Redigert 29.03.2021 kl 11:23
Du må logge inn for å svare
Struts
29.03.2021 kl 12:09
9284
Ikke så mye må jeg innrømme. Mulig jeg tar feil, men ser ut som presentasjonen er fra 2018? I så fall helt irrelevant nå. Det artige med =Cleveland= er at det som presidenten er under USA flagg. Det er også en spesiell greie. USA som forfekter fri konkurranse, er noen av de største proteksjonistene selv (omtrent som i norsk landbruksindustri hvor det er toll herfra til månen på alt importert) når det gjelder shipping. US Jones Act som de ofte skjuler seg bak, forlanger at skip skal bli bygget i USA for innenriks fart. Med fagforeninger osv (de er ekstreme der borte), noe som gjør at byggekostnadene blir subsidiert, og ender opp med la oss si bli tredobbelt (?) av hva det ville vært på fri-konkurranse baserte verft (eksempelvis i Syd-Korea, Japan, Kina osv). Nok om det, politikk har jeg (heldigvis) lite peiling på, men ville bare nevne det. Og =Cleveland= er mye større enn de som er relevante for vårt segment. Det er masse kontraheringer på gang i det og større segmenter, men for oss er det kanskje betryggende at det er minimalt i "vårt" segment. Noen skal også dekke de mindre havnene, og det er "feedere" som tar seg av.
Mht utvikling av verdier forsøker jeg å gi et bilde av verdier NÅ. Hvor de kan gå vil morgendagen vise, hvor lavt er lettere å si noe om, og det vil være skrapverdi. Skrapverdien om ett år vet heller ingen, men man kjenner den nå. La oss si at =AS NADIA= (som er den største enheten) har en lettvekt på rundt 10,000. Jeg tipper den i dag kunne få rundt USD 480 per LDT (give or take) for levering Bdesh/India/Pstan range. Mao USD 4,800,000.
For hva det er verdt (sikkert ikke en fluelort), men for meg ser den nærstående fremtid (og da tenker jeg ut dette år og et stykke ut i neste) for MPC særdeles lys ut. Det være seg om =Ever Given= seiler videre i dag eller i mai, kanskje det sunneste hadde vært om den faktisk slipper "løs" raskt. Og så liker jeg aldersprofilen; de har skip bygget mellom 2004 og 2012 (omtrent), i et godt marked som nå bryr befrakter seg midt i ryggen om det. De trenger tonnasje, og det gjør de nå. Samme med verdiene, det er såre enkelt å selge et skip, men rene Dantes Inferno å få tak i ett. Med en gang du tror du har et skip på kroken, så feiler det fordi selger har fått et bedre tilbud fra andre. Motsatt var det i fjor, husk bare på hva MPC skrev i sine rapporter om at salg hadde feilet. Kjøperne brøt avtalene fordi de plutselig syntes de hadde betalt for mye. Antar jeg. Juridisk bindende? Absolutt, men prøv å løpe etter en greker eller koreaner (intet vondt ment om dem, men) som blir skyggeredd og ikke følger opp kontraktsforpliktelsene. Man har kanskje sterke kort på hånden, men i praktisk liv (særlig dersom selger/kjøper er et enkeltselskap basert på Cayman Island eller Liberia og Panama) er det av og til best å komme seg videre (men i shipping blir selskaper som stikker av fra kontrakter sjelden glemt). Skjønt det er heldigvis mange som står ved avtalene. Som selger av =NORDSPRING= på slutten av fjoråret til MPC. Tyskere kan man stort sett stole på. Kanskje nordmenn også. Hehe.
Sry langt svar
Mht utvikling av verdier forsøker jeg å gi et bilde av verdier NÅ. Hvor de kan gå vil morgendagen vise, hvor lavt er lettere å si noe om, og det vil være skrapverdi. Skrapverdien om ett år vet heller ingen, men man kjenner den nå. La oss si at =AS NADIA= (som er den største enheten) har en lettvekt på rundt 10,000. Jeg tipper den i dag kunne få rundt USD 480 per LDT (give or take) for levering Bdesh/India/Pstan range. Mao USD 4,800,000.
For hva det er verdt (sikkert ikke en fluelort), men for meg ser den nærstående fremtid (og da tenker jeg ut dette år og et stykke ut i neste) for MPC særdeles lys ut. Det være seg om =Ever Given= seiler videre i dag eller i mai, kanskje det sunneste hadde vært om den faktisk slipper "løs" raskt. Og så liker jeg aldersprofilen; de har skip bygget mellom 2004 og 2012 (omtrent), i et godt marked som nå bryr befrakter seg midt i ryggen om det. De trenger tonnasje, og det gjør de nå. Samme med verdiene, det er såre enkelt å selge et skip, men rene Dantes Inferno å få tak i ett. Med en gang du tror du har et skip på kroken, så feiler det fordi selger har fått et bedre tilbud fra andre. Motsatt var det i fjor, husk bare på hva MPC skrev i sine rapporter om at salg hadde feilet. Kjøperne brøt avtalene fordi de plutselig syntes de hadde betalt for mye. Antar jeg. Juridisk bindende? Absolutt, men prøv å løpe etter en greker eller koreaner (intet vondt ment om dem, men) som blir skyggeredd og ikke følger opp kontraktsforpliktelsene. Man har kanskje sterke kort på hånden, men i praktisk liv (særlig dersom selger/kjøper er et enkeltselskap basert på Cayman Island eller Liberia og Panama) er det av og til best å komme seg videre (men i shipping blir selskaper som stikker av fra kontrakter sjelden glemt). Skjønt det er heldigvis mange som står ved avtalene. Som selger av =NORDSPRING= på slutten av fjoråret til MPC. Tyskere kan man stort sett stole på. Kanskje nordmenn også. Hehe.
Sry langt svar
Redigert 29.03.2021 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
Igjen Kostra, veldig bra Teknisk Analyse!
Du la ut en teknisk analyse den 23. mars, altså for seks dager siden.
Den viste at kursen hadde gått til kr. 10,26, som var et motstandspunkt. Akkurat slik du hadde illustrert. Deretter var det usikkerhet om hvilken vei kursen ville gå.
Ett av alternativene var at kursen skulle falle tilbake til kr. 9,66, noe den også gjorde (9,64!). Deretter gikk den videre og er i dag over kr. 10,26. Holder kursen seg godt over 10,26, har vi fått et aldeles supert kjøpssignal. Da er veien mer eller mindre staket opp til kr. 20-21. Første stopp er vel kr. 13,00, om jeg har lest ditt chart rett. Investtech har fri bane mellom kr. 8,70 og kr. 21......
Dersom man tar for seg trådstarter, Kbkristi, og hans første innlegg over, ser man at DNBs bull-scenario i november 2020 var kr. 16,40 for november 2021. Etter at DNB gikk ut med sin analyse, har mye skjedd med ratene. De har steget formidabelt, og selv med en aksjekurs på kr. 16,40, kan aksjen være billig. Kanskje så lavt som en PE på i underkant av 8 for 2021, forutsatt at overskuddet blir vel kr. 2 i år. Slett ikke utenkelig skal vi tro på regnearkkunstnerne her inne. Og det må vi jo!
Struts, takk for svar og interessante betraktninger! Det er ingen tvil om at MPC sitter som plommen i egget med sin flåte i dagens marked :-)
Angående dette med kjøp og salg, det er noe av grunnen for min interesse for verdier i et historisk perspektiv. AS Nadia ble kjøpt for 10 mill, og nærmer seg kanskje det dobbelte i verdi. Det har vært snakk om at kjøpet var til en god pris, og det er det jo ikke vanskelig å være enig i med det vi vet nå :-). Så er spørsmålet om f.eks 18 mill ville være å regne som dyrt, om kjøpet var gjort nå i stedet. I forhold til 10 mill er jo svaret ja, men i forhold til dagens marked og inntjeningsmuligheter, kanskje ikke.
President Cleveland er riktignok mye større enn noen av "våre", og slik sett ikke sammenlignbart. Jeg tenkte likevel at informasjonen som fremkommer i den aktuelle presentasjonen kunne gi meg noe nyttig info. Er det riktig å forstå diagrammet på side 31 slik at Cleveland, som 5,08 år gammelt skip, (i følge diagrammet) ville (kunne) hatt de verdiene som fremkommer langs den lilla linjen? I så fall ville skipet hatt en verdi på +/- 100 millioner i perioden mellom 2004 og 2008, og godt over i en del av perioden. Verdien var i alle fall nede på 27 mill i slutten av 2017. Nå vet jeg ikke hvordan den verdien var ift det laveste i 2020, men den var neppe mye høyere sommeren 2020 i alle fall.
Min tanke, med det over som bakteppe, er dermed at det ikke er utenkelig at skipsverdiene dobler seg en gang til, fra nå, dersom den elleville utviklingen vi har hatt de siste månedene fortsetter, og ratene blir liggende på et svært høyt nivå over tid. Dette blir selvsagt mye "dersom, hvis og fremt i fall..." , men jeg synes nå det er morsomt å prøve å se for meg hvordan det KAN gå, ut fra et forsøk på å tolke historiske data/anslag. Er jeg helt på bærtur? Tåler i så fall å høre det :-)
Angående dette med kjøp og salg, det er noe av grunnen for min interesse for verdier i et historisk perspektiv. AS Nadia ble kjøpt for 10 mill, og nærmer seg kanskje det dobbelte i verdi. Det har vært snakk om at kjøpet var til en god pris, og det er det jo ikke vanskelig å være enig i med det vi vet nå :-). Så er spørsmålet om f.eks 18 mill ville være å regne som dyrt, om kjøpet var gjort nå i stedet. I forhold til 10 mill er jo svaret ja, men i forhold til dagens marked og inntjeningsmuligheter, kanskje ikke.
President Cleveland er riktignok mye større enn noen av "våre", og slik sett ikke sammenlignbart. Jeg tenkte likevel at informasjonen som fremkommer i den aktuelle presentasjonen kunne gi meg noe nyttig info. Er det riktig å forstå diagrammet på side 31 slik at Cleveland, som 5,08 år gammelt skip, (i følge diagrammet) ville (kunne) hatt de verdiene som fremkommer langs den lilla linjen? I så fall ville skipet hatt en verdi på +/- 100 millioner i perioden mellom 2004 og 2008, og godt over i en del av perioden. Verdien var i alle fall nede på 27 mill i slutten av 2017. Nå vet jeg ikke hvordan den verdien var ift det laveste i 2020, men den var neppe mye høyere sommeren 2020 i alle fall.
Min tanke, med det over som bakteppe, er dermed at det ikke er utenkelig at skipsverdiene dobler seg en gang til, fra nå, dersom den elleville utviklingen vi har hatt de siste månedene fortsetter, og ratene blir liggende på et svært høyt nivå over tid. Dette blir selvsagt mye "dersom, hvis og fremt i fall..." , men jeg synes nå det er morsomt å prøve å se for meg hvordan det KAN gå, ut fra et forsøk på å tolke historiske data/anslag. Er jeg helt på bærtur? Tåler i så fall å høre det :-)
Struts
29.03.2021 kl 13:53
9319
Takk selv! Mine svar blir nok fattige, og jeg finner det vanskelig å konkretisere. Jeg ga meg som skipsmegler i 2009. Altså ett år etter eksempelvis Lehman Brothers. Året før kulminerte priser for skip, både på tørrlast og for tank. På ufattelige nivåer. Ble en del rettsaker i kjølvannet av både det ene og det andre. Så svaret må for meg være; klart =AS NADIA= KAN bli sett på som rimelig/billig, selv med en pris på 18, eller 20 for den del om kort tid. Ser det faktisk som realistisk. Dobling (altså en ny)? Ja, hvorfor ikke men vi er ikke der akkurat nå. Spesielt sunt er det heller ikke i det lange løp. For er det en ting historien har lært oss mht shipping, så er det at rederne (og verft for den saks skyld) ALDRI lærer. De første er kontraheringskåte når markedet går bra, verftene åpner nye verft som paddehatter (særlig i Kina) og motsatt når markedet er på potta. Verst er muligens bankene, det er de som finansierer når markedet er på topp, så er de kamskjell når det er motsatt. Litt som boligmarkedet egentlig, husker godt midten av 1980-årene. 20% rente på huslån, nå er det 0 (effektivt etter inflasjon) og bankene kaster lån etter deg. Selvdestruktivt egentlig.
Du er nok ikke alene på bærtur, tror egentlig vi alle er det (i mars). Men vi kan se frem til sopptur til høsten!
Du er nok ikke alene på bærtur, tror egentlig vi alle er det (i mars). Men vi kan se frem til sopptur til høsten!
Redigert 29.03.2021 kl 14:03
Du må logge inn for å svare
Helg11
29.03.2021 kl 13:59
9337
Fantastisk jobb Struts, her ligger det mange timer bak! Og supert at vi har fått inn en autorisert revisor i Hoasis!
Det ser ut som om Ever Given fortsatt ligger 20% fast, og med rapportert skade på skroget (ukjent omfang). Med daglige oppdateringer fra Suez sjefene om at "nå har vi straks kontroll" får jeg litt vibber fra komiske Ali under Irak krigen. De må jo for all del unngå at skipet får ytterligere skader, kantrer, etc. Mulig Egypt vil sende gjennom noen skip med livestock, men noen storstilt åpning blir det ikke før Ever Given er helt fjernet.
Og da er det heller ikke over... https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/29/7649801/vil-ta-flere-maneder-med-forsinkelser-etter-suez-kaos
Det ser ut som om Ever Given fortsatt ligger 20% fast, og med rapportert skade på skroget (ukjent omfang). Med daglige oppdateringer fra Suez sjefene om at "nå har vi straks kontroll" får jeg litt vibber fra komiske Ali under Irak krigen. De må jo for all del unngå at skipet får ytterligere skader, kantrer, etc. Mulig Egypt vil sende gjennom noen skip med livestock, men noen storstilt åpning blir det ikke før Ever Given er helt fjernet.
Og da er det heller ikke over... https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/29/7649801/vil-ta-flere-maneder-med-forsinkelser-etter-suez-kaos
Takk, absolutt ikke "fattig svar", Struts :-) Ingen av oss ønsker oss en ny situasjon med overkontrahering og med påfølgende år år med elendighet, det er sikkert! Selv om vi pr nå ikke ser kontrahering i MPC størrelse skip, så er det kanskje bare et tidsspørsmål før "kåtskapen" tar overhånd, dersom ratene fortsetter å stige til værs. Jeg ser at vi ikke er på nivå ny dobling i verdier nå, og kanskje er det like greit om vi ikke kommer dit. Kanskje det beste ville vært om ratene kan stabilisere seg på et nivå som gjør at "grabukkene" holder seg i skinnet, og at vi heller kunne holdt oss på det nivået lenge. Hvis tilbud vs etterspørsel blir i nærheten av det MPC forespeiler i årene fremover, tror jeg imidlertid vi snarere før enn siden kan ende på rater som nærmer seg gamle høydepunkter, og da spørs det om ikke kortsiktig profittbegjær vinner over fornuft enda en gang.... Da gjelder det i så fall å kjenne sin besøkelsestid, og si takk for seg i tide!
sjakknøtt
29.03.2021 kl 15:17
9114
Har vært MPCC aksjonær i snart et halvår nå og har økt aksjebeholdningen noe underveis.
Gearing effekt på skips aksjer er et interessant tema, som kan gi store utslag i begge retninger.
Et eksempel: Et skip koster $ 10 millioner i innkjøp. Det finansieres med $ 3 mill. i egenkapital og 7 mill. gjeld. Dersom vi får en dobling i skipsverdien til $ 20 mill. Gjelden er da fortsatt $ 7 mill, mens egenkapitalen er $ 13 mill. som gir 333% økning på egenkapitalen.
Blir spennende å følge MPCC aksjen fremover.
Gearing effekt på skips aksjer er et interessant tema, som kan gi store utslag i begge retninger.
Et eksempel: Et skip koster $ 10 millioner i innkjøp. Det finansieres med $ 3 mill. i egenkapital og 7 mill. gjeld. Dersom vi får en dobling i skipsverdien til $ 20 mill. Gjelden er da fortsatt $ 7 mill, mens egenkapitalen er $ 13 mill. som gir 333% økning på egenkapitalen.
Blir spennende å følge MPCC aksjen fremover.
Gastromat
29.03.2021 kl 16:27
8935
Vedrørende ettervirkninger Suez, artikkel åpen for alle.
https://m.shippingwatch.com/article12867830.ece
https://m.shippingwatch.com/article12867830.ece
Redigert 29.03.2021 kl 16:32
Du må logge inn for å svare
Helg11
29.03.2021 kl 17:51
8760
Nå har Fearnley tatt opp dekning på $ZIM med target price $45. (Ligger på ca $25 nå). Litt annerledes enn de mikroskopiske endringene som har vært på MPCC til nå. Men er jo mulig at det kommer noen oppdaterte analyser etter at stormen har gitt seg og man f.eks. vet om de største containerskipene får lov til å passere Suez fremover.
PSI- Investor
29.03.2021 kl 23:17
8156
Takk for veldig mange gode innlegg i dag!
Selv har jeg begynt på vårpussen på båten, og det slo meg at den jo nesten ville fått plass i en sånn 20 fots container. Tenkte litt på den Ever Given og hvor svær den er, , altså 20.000 containere, hadde det vært en daycruiser i hver og man hadde brukt 5 timer på vårpussen på hver av dem, jobbet 2.000 timer i året, da hadde jobben tatt 50 år.
Glad jeg bare har EN...
Artikkelen her i Finansavisen om av det vil ta måneder å ta igjen etter Suez- kaoset var fin.
Nå settes det inn voldsomme tiltak mot piratkopiering ha ha mens piratene tydelig vis får operere fritt, her er et lite klipp fra artikkelen, det er siste avsnitt:
Maritime Trade Operations, har påpekt at for skip som omdirigeres rundt Afrika risikerer å kjøre igjennom høyrisikoområder hvor piratgjengene opererer, skriver Reuters.
– Mens trusselen om Somalia-basert piratkopiering for øyeblikket undertrykkes gjennom en kombinasjon av militære operasjoner, skipstiltak og tilstedeværelse av væpnede vakter, kan en økning i sjøtrafikk gjennom området gi muligheter for somaliske piratgrupper å angripe skipsfarten, heter det i en uttalelse fra de britiske sjøfartsmyndighetene.
Selv har jeg begynt på vårpussen på båten, og det slo meg at den jo nesten ville fått plass i en sånn 20 fots container. Tenkte litt på den Ever Given og hvor svær den er, , altså 20.000 containere, hadde det vært en daycruiser i hver og man hadde brukt 5 timer på vårpussen på hver av dem, jobbet 2.000 timer i året, da hadde jobben tatt 50 år.
Glad jeg bare har EN...
Artikkelen her i Finansavisen om av det vil ta måneder å ta igjen etter Suez- kaoset var fin.
Nå settes det inn voldsomme tiltak mot piratkopiering ha ha mens piratene tydelig vis får operere fritt, her er et lite klipp fra artikkelen, det er siste avsnitt:
Maritime Trade Operations, har påpekt at for skip som omdirigeres rundt Afrika risikerer å kjøre igjennom høyrisikoområder hvor piratgjengene opererer, skriver Reuters.
– Mens trusselen om Somalia-basert piratkopiering for øyeblikket undertrykkes gjennom en kombinasjon av militære operasjoner, skipstiltak og tilstedeværelse av væpnede vakter, kan en økning i sjøtrafikk gjennom området gi muligheter for somaliske piratgrupper å angripe skipsfarten, heter det i en uttalelse fra de britiske sjøfartsmyndighetene.
Redigert 29.03.2021 kl 23:25
Du må logge inn for å svare
Struts
30.03.2021 kl 06:49
7810
Haha, bra (som du sier) du bare skal pusse en "container"!
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
På salgssiden: Clearstream Banking minus 341’ (10,613’ totalt), UBS Switzerland ned 85’ (2,878’), Nordnet Livsforsikring ned 77’ (3,335’), The Bank of NY Mellon ned 39’ (3,556’), Deutsche Bank ned 20’ (683’). Ellers bare små endringer.
På plussiden: J.P. Morgan Luxembourg pluss 334’ (1,097’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 84’ (1,105’ totalt). Ellers bare små endringer samt et par selskaper helt nederst på listen som går inn (og ut) med korte mellomrom.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
På salgssiden: Clearstream Banking minus 341’ (10,613’ totalt), UBS Switzerland ned 85’ (2,878’), Nordnet Livsforsikring ned 77’ (3,335’), The Bank of NY Mellon ned 39’ (3,556’), Deutsche Bank ned 20’ (683’). Ellers bare små endringer.
På plussiden: J.P. Morgan Luxembourg pluss 334’ (1,097’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 84’ (1,105’ totalt). Ellers bare små endringer samt et par selskaper helt nederst på listen som går inn (og ut) med korte mellomrom.
Redigert 30.03.2021 kl 06:50
Du må logge inn for å svare
Jan Banan
30.03.2021 kl 08:47
7538
Aldri feil å starte morgenen med noen gode nyheter, for oss, "som vanlig" fra conteinerbransjen.
https://www.hellenicshippingnews.com/ship-backlogs-from-suez-chaos-could-take-months-to-clear-container-lines-say/
- “We envisage the second quarter of 2021 being more disrupted than the first three months, and perhaps even more challenging than it was at the end of last year.”
- Switzerland’s MSC, the world’s number 2 line, said separately on Saturday the situation was “going to result in one of the biggest disruptions to global trade in recent years”
Så da kan vi se frem til et fullt 2021 med høyere rater og verdiøkning i flåten vår. Skal bli interessant å se hvordan Contex'n reagerer på Suez proppen senere i dag.
Noen som har oversikt over MPCC som evt. tok ruten om Det gode håp? Her kan det jo lurke pirater og påkjenning på evt. skip som vil forbi.
https://www.hellenicshippingnews.com/ship-backlogs-from-suez-chaos-could-take-months-to-clear-container-lines-say/
- “We envisage the second quarter of 2021 being more disrupted than the first three months, and perhaps even more challenging than it was at the end of last year.”
- Switzerland’s MSC, the world’s number 2 line, said separately on Saturday the situation was “going to result in one of the biggest disruptions to global trade in recent years”
Så da kan vi se frem til et fullt 2021 med høyere rater og verdiøkning i flåten vår. Skal bli interessant å se hvordan Contex'n reagerer på Suez proppen senere i dag.
Noen som har oversikt over MPCC som evt. tok ruten om Det gode håp? Her kan det jo lurke pirater og påkjenning på evt. skip som vil forbi.
Kbkristi
30.03.2021 kl 08:59
7456
Vi har vel ikke så store skip heldigvis. AS Nadia er utenfor Emiratene, og steamer sydover med 17 kts fart.
bobleplast
30.03.2021 kl 09:05
7412
Har endelig kommet meg tilbake i det gode selskap her. Var med fra 4.90 til 7.30 og gikk mot meg selv og solgte (ville ha litt olje) selvom dette skulle være et langsiktig prosjekt. Tilbake igjen siste dagene nå. Håper på en fleet update om et par dager for april så vi kan se alle de gode nye ratene.
Den var bra, PSI :-), og setter virkelig perspektiv på størrelsen av Ever Given og lasten. Piratkopiering ja, alltid vært ulovlig det. Originaler er å fortrekke...
bobleplast
30.03.2021 kl 09:31
7363
De har faktisk fjernet fleet employment fra nettsiden etter hva jeg kan se, så mulig det gjøres klart for en ny.
Helg11
30.03.2021 kl 09:53
7286
Denne syns jeg også var fin, litt mer amerikansk fokus men dog https://www.freightwaves.com/news/us-ports-shippers-face-major-fallout-from-suez-canal-chaos/
Budskapet er jo det samme, mer forsinkelser, port congestion, mangel på skip, mangel på containere, økte rater...
Budskapet er jo det samme, mer forsinkelser, port congestion, mangel på skip, mangel på containere, økte rater...
Kbkristi
30.03.2021 kl 10:17
7245
Vi har jo bare 1 dag igjen av Q1, så det ville vært supert med en oppdatering.
I Q2 vil pengestrømmen bli betydelig.
Blant de store skipene begynner ordreboken å fylles. I vårt segment er det fortsatt stille.
Ingen fare-rapporter fra de 100 speidere :)
I Q2 vil pengestrømmen bli betydelig.
Blant de store skipene begynner ordreboken å fylles. I vårt segment er det fortsatt stille.
Ingen fare-rapporter fra de 100 speidere :)
En oppdatering etter Q1 hadde vært knall!
Kona og begge barna har alle vært speidere, datteren er det fortsatt. Nå kan endelig jeg også si at jeg er en del av en "speidertropp" :-).
Speidertropper hadde ofte fuglenavn, i alle fall i "gamle dager". Det var kjøttmeis, blåmeis og andre navn i "meisefamilien".
Hvis vi skulle ha et navn på vår "tropp", ville valget i mine øyne være selvsagt, siden vi er så heldige å ha en staselig "storfugl" blant oss. :-)
Kona og begge barna har alle vært speidere, datteren er det fortsatt. Nå kan endelig jeg også si at jeg er en del av en "speidertropp" :-).
Speidertropper hadde ofte fuglenavn, i alle fall i "gamle dager". Det var kjøttmeis, blåmeis og andre navn i "meisefamilien".
Hvis vi skulle ha et navn på vår "tropp", ville valget i mine øyne være selvsagt, siden vi er så heldige å ha en staselig "storfugl" blant oss. :-)
Redigert 30.03.2021 kl 10:41
Du må logge inn for å svare
Slettet brukerskrev Er det gjøk du tenker på?🐔
Jeg håper i alle fall at vi ikke fortjener navnet dompap :-)
Struts: Jeg har stusset litt over hvorfor enkelte banker/fonds/formuesforvaltere stadig endrer porteføljen. Slik som f.eks. det store, tyske forvalterselskapet Clearstream Banking.
Men så kom jeg på hva en formuesforvalter en gang fortalte meg om deres porteføljebehandling.
Først beslutter man hvor mange prosent avkastning man skal satse på. Deretter kjøpes aksjer og rentefonds etc.
Så starter ballet: Dersom kursene faller under et referansepunkt, kjøper man flere aksjer. Dersom kursen stiger over referansepunktet, selger man.
På den måten vil man søke å beholde en avkastning og en portefølje som hele tiden stemmer overens med målet.
For å gjøre det enklere: Dersom kursen stiger fra kr. 100 til kr. 112, har man en stigning på 12 %. Dersom dette var målet, selger man seg ut helt eller delvis.
Dersom kursen faller under kr. 100, kjøper man mer, slik at målet nås raskere enn før man når kr. 112. Og selger seg ut tilsvarende.
Dette kan være én av forklaringene på at enkelte store porteføljeforvaltere hele tiden endrer antall aksjer i porteføljen.