MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2409948

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 09:07 6546

Fortsatt ikke over det her, kan fort gå under 9,50 kr i løpet av dagen
Slettet bruker
08.04.2021 kl 09:09 6517

Og de vil ha muligheten til å øke gjelden med 1 milliard også.
bobleplast
08.04.2021 kl 09:12 6448

Tror ikke du finner et selskap som ikke ber om retten til å gjennomføre emi eller lån. Gå og les innkallinger til ulike generalforsamlinger så står det overalt. Det betyr ikke at det skjer.
Kbkristi
08.04.2021 kl 09:14 6464

Det vil jo være helt forferdelig, om de ikke får verdier for tilsvarende beløp da?
Regner med at de ikke har tenkt å ta seg en fest for pengene.
Redigert 08.04.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Kaga
08.04.2021 kl 09:22 6407

Ifm at styret ber om fullmakt til å kunne ta opp konvertibelt lån, forhøye selskapets aksjekapital, erverve egne aksjer også osv.

Det er vel rimelig standard på generalforsamlinger at styrer ber om fullmakter slik at de har spillerom - dersom hvisom de skulle få bruk for det. Ikke dermed sagt at disse fullmaktene vil bli brukt.

Edit: Ser nå at Bobleplast over er inne på det samme...
Redigert 08.04.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2021 kl 09:22 6401

Livet er et evig sirkus!
AlanS
08.04.2021 kl 09:40 6265

MPCC har cr 2 mlrd i gjeld som forfaller i 2022.
Det er helt OK å refinansiere gjelden nå dersom MPCC får mer en langsiktig lån med lavere rente.
MPCC byrde vært tydelig hva kapitalen skulle brykkes til og hvorfor velges det et konvertibelt lån. Det siste er helt unødvendig.
BrokenStock
08.04.2021 kl 09:47 6272

Har fulgt denne tråden her fra starten og setter stor pris på innsatsen til bidragsyterne her. Ryddig og seriøs tråd, i motsetning til mye annet her inne. Kudos!

Virker som dette er rimelig vanlige punkt på en generalforsamling. Har gått gjennom diverse innkallinger til generalforsamlinger på VPS kontoen min som bekrefter dette.
Det at selskapet ønsker fullmakt, betyr ikke det samme som at det må gjennomføres - bare at de har muligheten.

Er dog skeptisk til spleisen på 1/10 og notering på NYSE. Tidligere norske noteringer har vel vist at dette nødvendigvis er positivt for kursen. Dette må jo også stemmes over på generalforsamlingen, hva er sannsynligheten for at dette blir vedtatt?

MPCC har en aldrende flåte som alle vet og det vil være behov for nye skip og det er trolig derfor de vil ha muligheten for å hente penger ved en emisjon. Etter hva jeg har skjønt, så tar det flere år før skipene kan leveres og er vi da fortsatt inne i en supersyklus?

Må innrømme jeg ble litt skeptisk etter å ha lest innkallingen, men har valgt å sitte (og fylt på i dag). Det er jo ingen tvil om at MPCC tjener penger i markedet vi er i nå og det er ingenting fundamentalt som er forandret bortsett fra punktene på innkallingen.
Redigert 08.04.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 09:52 6276

AlanS, lånet forfaller vel ikke før mars 2023.
Enig i at refinansiering er en god idé, hvis de får bedre betingelser.
Hvorfor mener du konvertibelt lån er unødvendig? Slike lån er gjerne billigere og gir samtidig en fleksibilitet.
Ærligtalt
08.04.2021 kl 09:53 6344

Ja, dette ble huskestue...

De ønsker å kunne låne opptil 1 milliard

De har skiltet utbytter før notering i USA

Nylig rate på ei lita jolle ble 17000 dollar...17000! Og markedet er forventet å stramme seg til ytterligere

Splitten som foreslås er en naturlig del av forberedelser til notering i USA... Som plutselig blir tolket negativt?

Og så er det denne forferdelige ledelsen da...som ønsker å kjøpe tilbake egne aksjer over børs...Da kan de jo umulig ha trua?

Og hva om de nå kunne reforhandlet seg frem til bedre betingelser på lånene- DET er jo heller ikke bra
Redigert 08.04.2021 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 09:57 6387

Dado, Om det er negativitet så er det sikkert folk som meg som fikk litt uventet sjokk m/ alle spørsmål i topplokket som, når? hva til? hvorfor? og 'Er dette så nødvendig når vi nå seiler fra 10 til 20?' 😅 (lineært uten forstyrrelser, takk!).
Trengte å sove på det, noen av oss, og lese igjen, lar det synke inn og forstår det kaga sier. At det er fullmakt for hva fremtiden måtte bringe og som PSI sier at mye kan skje kursen innen da. Noen av oss er tunglærte og ikke alle sov greit på den kanskje.
icemanjb
08.04.2021 kl 10:01 6479

F.... her prøvde man å fylle på ekstra billig men fikk ikke kjøpt🤪
Nani Alvez
08.04.2021 kl 10:08 6427

Igjen, helt enig med deg Ærlighet. En melding som tolkes ihjel av alle og enhver - og frykter sprer seg.....

Ta opp kaffekoppen og len dere tilbake. Pust med magen :)
Har vi plutselig glemt det ekstremt gode fundamentet som ligger til grunn i dette caset.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 10:13 6488

Splitten som foreslås? Jeg leste spleis jeg
Gastromat
08.04.2021 kl 10:24 6440

Enig, selger ingenting, lener meg tilbake (ikke med kaffekoppen men med AmigOH saft med passionfruit og guava smak.
Ærligtalt
08.04.2021 kl 10:40 6351

*Spleis selvfølgelig, jeg snublet litt på tastaturet :)
Slettet bruker
08.04.2021 kl 10:41 6362

Det er lurt å være årvåken ift hva et selskaps ledelse foretar seg. Jeg liker å tro at de vet best, men har svidd meg på den "godtroenheten" før.
Gjennom mulighet for opplåning og utstedelse av nye aksjer får selskapet en mulighet til å agere på muligheter som oppstår i markedet, og det vil etter min oppfatning være svært dumt å ikke ha den muligheten. Jeg vil tippe at det allerede foreligger planer om hva disse mulighetene skal brukes til.

Det har vært snakket om kjøp av nye vs gamle skip. Jeg tenker at de må ha to tanker i hodet samtidig. Dersom de nå melder at de bestiller nye skip for "alle penga", og dermed må vente i flere år før de får de får glede av de, vil jeg bli svært skuffet. Selv om det gode markedet ser ut til å vare i flere år (selskapet selv tegner et positivt bilde frem til 2025), er det selvsagt ingen som vet sikkert og i mine øyne dermed dumt å satse alt på at de får rett. I tillegg virker det nærmest som litt "lotto" å treffe riktig med tanke på nye krav som kommer ift utslipp. Samtidig er det en kjensgjerning at selskapet har en aldrene flåte, og dersom selskapet har tenkt å eksistere i lang tid må de snarere før enn siden tenke på fornyelse.

Måten dette er utformet på gjør at jeg ser for meg oppkjøp av enten et mindre selskap, eller bare flere skip (forhåpentligvis med en lavere snittalder enn flåten har i dag), med delvis oppgjør i aksjer og kontanter. I JM/CB intervjuet på Seeking Alpha, som jeg stadig refererer til..., ble det snakket om muligheter for oppkjøp fra "German financing vehicles that aren't necessarily particularly natural vessel owners", og CB sa da følgende: "No, that's definitely not impossible, let's put it that way. And there is some I would call it kind of limited lifetime capital that has bought fleets of 10 to 20 vessels, that could be a good match with kind of our fleet profile."
Dersom det er snakk om kjøp fra "financing vehicles", tyske eller andre, anser jeg mulighet for delvis oppgjør i aksjer som ganske aktuell. Jeg håper i alle fall det er det dette ender opp med! Flere aksjer, ja vel, men du verden for noe økte inntektsmuligheter det kan gi!
Redigert 08.04.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2021 kl 10:47 6315

Håper endelig de ikke bruker pengene på nybygg, som det skulle bety noe hva jeg mener. Men, dersom de i stedet kjøper ut tyskerne i det J/V (med 8 skip) de allerede har basis 50/50, det hadde vært litt artig. Syntes altså denne presenile andalusiske steppestrutsen.
Ærligtalt
08.04.2021 kl 10:53 6275

Selskapet presenterte 7 retters meny til eksisterende aksjonærer...

...Aksjonærene fokuserer umiddelbart på om serviset er lånt på huset eller kjøpt... I tillegg ble det munnhuggeri i det ene hjørnet da kokken hadde våget å insinuere at dersom noen ble til frokost så kunne det hende at han måtte få en femtilapp av hver gjest :)
Struts
08.04.2021 kl 10:55 8410

Ørlite misunnelig!
Slettet bruker
08.04.2021 kl 10:57 8406

Hehe, rene "tungeknekkeren" den siste der. Å kjøpe ut partnerne i JV høres ut som en plan spør du meg, hvorfor gå over bekken etter vann :-). Der ville nok et delvis oppgjør i aksjer være høyaktuelt.
Kbkristi
08.04.2021 kl 11:14 8328

Etter nærmere ettertanke, så er vel nybygg lite trolig. De henter ikke inn store beløp nå, for å sitte på de i flere år i påvente av ferdigstillelse.
Kbkristi
08.04.2021 kl 11:18 8325

Stor tommel opp om det skjer :) Der har vi potensiale. Så er det så kjedelig å se disse skipa med halv inntekt i regnearket.
Redigert 08.04.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 11:22 8282

Noen som vet om det foreligger noen opsjon med øvre pris på å kjøpe ut tyskerne i JV selskapet?
Slettet bruker
08.04.2021 kl 11:43 8211

'Gjennom mulighet for opplåning og utstedelse av nye aksjer får selskapet en mulighet til å agere på muligheter som oppstår i markedet, og det vil etter min oppfatning være svært dumt å ikke ha den muligheten'

Den satt. Takk, dato
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:02 8144

Det ble riktig mange "muligheter" så jeg nå, men det er jo bra det :-)
Så lenge ratene er der de er nå, og fortsatt stiger, klarer jeg ikke se annet enn nettopp.. muligheter..., for at selskapet skal ta valg som gir økt pluss på bunnlinjen pr aksje, tross evt opplåning og aksjeutvidelse. Jeg klarer heller ikke bli skremt av muligheten for notering på (vanlig) børs i US. Dersom det times riktig, tror jeg i alle fall det vil være bra så lenge denne oppturen pågår. Det er så langt jeg tenker, siden jeg ikke har planer om å ha "et forhold" med selskapet som varer lenger enn det. "Over there" vet de å verdsette selskap som tjener penger og deler de ut til aksjonærene, men de vet også å sende kursen ned når mørke skyer truer i horisonten.
Ærligtalt
08.04.2021 kl 12:11 8109

Selv så evner jeg fremdeles ikke å se mørke skyer her...på lang tid

Nei, nyt det gode været - og tro nå ikke at verdenshandelen skal nedover!
Helg11
08.04.2021 kl 12:31 8052

Mye gode refleksjoner her. Er jo veldig bra at alle våre speidere får diskutert eventualiteter, så vi ikke opplever negative overraskelser. Må gjenta at MPCC oppleves som en indrefilet i et brennhett shippingmarked, ledelsen er ytterst transparent - tyskere har jo kontroll og Ordnung.

I paneldebatten med Investors Edge i januar var Constantin meget lunken til bestilling av ny tonnasje generelt, da måtte det være mot forhåndsavtalt TC. Eksempelvis at Maersk ønsker å drifte en flåte med 5 feedere til Intra-Asia handel, med MPCC som shipowner og en TC på eksempelvis 10 år så inntektene var garantert i lang tid. Å få med generalforsamlingen på støtte til gode businessmuligheter synes jeg som positivt.
toftos
08.04.2021 kl 13:02 7953

Er det ikke håp å bygge om båtene til å gå på hydrogen i første omgang ? Er vanskelig å ta en avgjørelse på å bygge nye båter som først kommer om 2-3 år. Hvilken teknologi blir det satset på ? Man er i en vanskelig tid med mye ny teknologi som er i utviklingsfasen. https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/04/08/7653002/skal-hjelpe-shippingselskap-med-a-bli-ledende-pa-nullutslipp
Ærligtalt
08.04.2021 kl 13:33 7887

Ja, dette er jo kjempevanskelig...

Når selskapet er plassert midt i et marked der taket på ratene sprenges for hver dag som går, og det ikke er metning av markedet å spore på årevis... Kombinert med at fraktbehovet bare øker og øker

Så skal ikke jeg spamme tråden - men dere fokuserer jo deluxe på problemstillinger som ikke nødvendigvis er konstruerte -men det får da være måte på?

Hva gjør dere når melding om utbytte kommer - fokuserer på at det kommer en selloff slik at papiret går ned med tilsvarende i verdi så snart siste frist for å sitte på aksjene for å få utbetalt utbytte har passert?

Merk mine ord -her kommer det en oppdatert analyse fra et av husene, og kort tid senere står den i 14,-/ 15,-
PSI- Investor
08.04.2021 kl 13:43 7889

Synes du dette er en negativ debatt? Det synes ikke jeg, den meldingen var muligens noe voldsom i går, og nå ser jo skribentene alle muligheter som kan nås når styret får litt frie tøyler, som likevel ikke er mye friere enn det som er helt vanlig.
At kursen er ned har ikke nødvendig vis med meldingen å gjøre, aksjen har jo gått på samme måte i månedsvis. Ett stykke opp, litt ned igjen, konsolidert, og så ny stigning etter en stund.
Ærligtalt
08.04.2021 kl 13:56 7976

Mulig jeg ordla meg litt uvørent... Ser ikke på dette som en negativ tråd i det hele tatt

- Men at det fokuseres mye på eventualiteter... helt klart- og muligens er det bra?
Kbkristi
08.04.2021 kl 14:07 7982

Greit å få litt diskusjoner om hva som foregår. Ser ut som det har roet seg, og selskapet gikk ikke ad dundas likevel.
Men det var nok noen som mistet aksjene sine. Det viser jo hvor farlig det er med stop loss. Vi har jo hatt 2 slike angrep nå 14 dager, så ved å sette stopp loss på f.eks 10% under omsetningskurs, så risikerer du å ha tapt dine aksjer mens du var på do!
Oij nå skjer det ting her!!!!!
Ærligtalt
08.04.2021 kl 14:12 8009

Ja, det gikk jo "rykter" om oppdaterte analyser for en liten stund siden... Og så fikk vi meldingen i går som tross alt ikke kan sies å være annet enn bull... Vil tro det er mange nok som har gitt bort billige aksjer nå (som er kjempetrist) - og dermed må vel algoene kjøpe seg oppover mot "ask" for å fylle ordreboken ut dagen (?)
Redigert 08.04.2021 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2021 kl 14:16 8034

Skjønner absolutt ikke en peruviansk fluelort av det som har skjedd i dag. Men opprettholder det jeg mente her forleden, at kursen burde vært mye nærmere 11 enn 10 alt sett i lys av alle de positive nyhetene som har og fortsetter å kretse rundt vårt segment. MPC er IKKE en ildflue eller Ikaros mot solen, MPC er en, vel, en aprilens nyttårsrakett, og så kan man og Bjørnstjerne ønske seg mai og hva som helst, men her kommer både gutta fra Calcutta og kara fra Sahara - det er oss! For noen invasjon i morgen, det blir det ei!
Ærligtalt
08.04.2021 kl 14:21 8087

Det hele er et spill - og med stadig friere tøyler og null konsekvens fra diverse tilsyn... så er det alltids rom å presse kursen dit man ønsker... Gitt at man er en stor nok aktør da-selvfølgelig

Så skal man ikke bli helt paranoid heller - men godt å se at den gode oppdateringen fra i går begynner å synke inn - og dropp nå for all del å sette stop-loss i denne - medmindre man da tenker at alle båtene plutselig skulle kunne forlise eller lignende


Lykke til alle sammen
Redigert 08.04.2021 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 14:21 8118

Mer enn noen gang har MPCC vist sin styrke i dag. Først falt den cirka 10 %, hvorpå kursen steg og i øyeblikket viser positive prosenter!

Dersom jeg har monetas til overs, skal jeg heretter sørge for å legge inn kjøpsordre 5-8% under den til enhver gjeldende kurs.....

Og husk: MPCC har gitt et formidabelt, teknisk kjøpssignal. På lengre sikt er det ikke motstand før på cirka kr. 21. Det utgjør en dobling fra dagens kurs.
Redigert 08.04.2021 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
08.04.2021 kl 14:23 8163

🚀🚀🚀🚀
Trøndersmolten
08.04.2021 kl 15:04 8057

Fantastisk kjøpsmulighet i dag - gratulerer til alle som har fått fylt på - kondolerer til de uheldige som røk på stop loss i morges!
Ser ut til at det går opp for stadig flere at meldingen fra selskapet ene og alene er bullish!
....gjentar oppfordringen fra flere her på denne glitrende tråden - hold pølsefingrene fra salgsknappen og glem stop loss i denne raketten :-)
Slettet bruker
08.04.2021 kl 15:12 8056

Ikke for å gni det inn for de som solgte på 9 tallet i dag..., men NeW ConTex er altså opp 2,29% siden tirsdag, altså på to dager. 12 mnd/2700 TEU = $28 146 og 24 mnd samme = $24 640.
PSI- Investor
08.04.2021 kl 15:28 8036

he he så bra! Da er det å ta en titt på regnearket da

Der er nå EPS for et tenkt år med dagens rater nå på 6,07 etter at regnestykket ble justert til å bli mer nøkternt for noen dager siden. Dagens rater er allerede med.
All kred til Helg11 for glimrende arbeider!
Redigert 08.04.2021 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
08.04.2021 kl 16:18 7903

Det lusker noen grådigslusker i sivet nå rett før stengetid... IKKE mat dem!
Helg11
08.04.2021 kl 17:10 7770

Takker PSI.
For meg som liker regneark og grafer så var denne fin:
https://maritime-executive.com/article/bimco-containership-orders-reach-high-with-focus-on-ulcs
Fin oversikt hvor vi ser at ordrene ligger på de store skipene, og at feeder-segmentet er fritatt for konkurranse fra nye skip fremover. Long Long.
Ærligtalt
08.04.2021 kl 17:17 7754

The turnaround for the container shipping sector offers a glimpse of the level of confidence currently seen in the business on behalf of owners as well as investors says BIMCO. For all of 2020, a total of 995,000 TEU of container shipping capacity was ordered. Capacity ordered in the first quarter of 2021 has already reached 1,398,000 TEU, a six-year-high compared to previous full years.

💥💥💥💥
Slettet bruker
08.04.2021 kl 18:20 7562

Bra den Helg11, gir fin oversikt! Tipper vi nesten måtte hatt lupe for å se de orange feltene og de hadde vist ordrer i området 0-3000...
For øvrig absolutt morsomt å se effekten på regnearket for hver oppdatering av New ConTex :-)

Jeg tok en titt på New ConTex bakover til starten av februar, når ratene begynte å løfte seg for alvor. Etter det er det kun en oppdatering som har vist mindre økning enn 1%, og det var torsdag 25.februar, hvor indeksen "kun" viste økning på 0,82% på to dager. Vi kan vente 12 oppdateringer til frem til 20.mai, dagen for Q1.
Hvis ratene øker bare ca 1% i snitt pr oppdatering, snakker vi altså en økning på 12%. Nå er det selvsagt et stort "hvis", som i alt annet som gjelder fremtiden..., men jeg tror ikke det ville gitt store odds å sette penger på at vi ender på minst 12% økning. Sannsynligheten er altså stor for at vi da har rater på 12 mnd/1700 TEU over 20k og 12 mnd/2700 TEU over 30k. Jeg gleder meg til Q1 presentasjonen og fremtidsutsiktene de vil forespeile der :-)
Helg11
08.04.2021 kl 19:58 7317

Bra fart på de amerikanske containeraksjene nå. ZIM er opp 20% siste uka.
Har hørt på live online presentasjon på Money Show i USA: Maritime Shipping: Riding the Global Economic Recovery (J Mintzmyer). Høyt fokus og containershipping er "top pick". :-)
Redigert 08.04.2021 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
Maduro
08.04.2021 kl 20:50 7185

Hørte på den jeg også, beste 30-40 min på lenge! Som Helg11 skriver så er han super bull på container. Zim er top pick. Innenfor drybulk: NMM , innen tank: INSW og LNG: FLNG.