MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2181022

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Argus
24.06.2021 kl 14:23 9293


Dette er akkurat hva vi har diskutert her inne tidligere - om DNB.

Dersom DNB var en av tilretteleggerne ved oppkjøpet av Songa, satt DNB i innsideposisjon.

Man sier ofte at skottet mellom avelingene er potte tette, men erfaringene viser noe helt annet.

I dette tilfellet har DNB- analytikerne operert med to forskjellige kursmål, én for almeheten (lavt kursmål) og ett høyere kursmål for spesielle kunder.
Og så kjøper altså DNB SMB opp to millioner aksjer mens man er tilretteleggere.

Dette er opplagt noe for Børsens Overvåkingsorgan å undersøke nærmere!

Chequita banana Takk for at du følger opp andre forum, jeg ville nok prøvd å gjøre noe lignende men har meldt meg ut av andre forum da alt jeg trenger er her inne.

hehehehe... Jeg stusset også over at banani kom på banen eller bananen so to speak. Men det er veldig hyggelig med selskap, ville aldri vært foruten. Jeg håper det kommer mer frukt og grønt inn her med tiden. Og mens jeg snakker om bananer husker jeg tilbake til backpacking i Asia/Bali i 2001. På et hostel der var det banana jaffel til frokost hver dag. Det var noe så enkelt som 2 brødstykker med smør og banan imellom og en tur i toastjernet - Voilâ! Høy kvalitetsmat til unge reisende folk.

Det begynner jo å bli riktig så mange folk på facebook gruppen, hele 6000 stykker og Nordnet har registrert ca 9000 i aksjen (sist jeg så). Når det kommer bråttsjø på nybegynnere liker jeg å tro at et stødig hånd på roret vil roe gemyttene litt og folk taper ikke hardt tjente kroner ved å hoppe over bord på en god dag. Jeg synes at haiene og pirayaene skal betale en ordentlig pris for billetten de også.

Nå må jeg opp å roe ned barn som krangler... fantastiskt!
Redigert 24.06.2021 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
epost
24.06.2021 kl 21:39 8425

Klarte å sella 53000 aksjer idag for 26,1, kjypte OCY for fixed income.
epost
24.06.2021 kl 21:43 8524

Klarte å sella 53000 aksjer idag for 26,1, kjypte OCY for fixed income. inn i mpcc 24 feb 2021. eventyrlig verdiøkning
viggi87
24.06.2021 kl 23:24 8137

Hei, folkens. Nok et ferskingspørsmål her. Eller fersking og fersking... jobber som lærer, og mellom slaga med nedstenginger og hjemmeskole det siste året, har jeg lest mye om shipping generelt og containerfrakt spesielt. Det har vært noe som har holdt "the marbles" som britene ville sagt på plass i en ellers hard periode (som det sikkert har vært for mange). Igjen takk til dette forumet hvor det ikke er personangrep og (nesten) ikke usaklig hausing. Jeg er litt nerd av meg når jeg først interesserer meg for noe, og ELSKER Ibsen-anekdotene, selv om jeg pga geografien er mer en Bjørnsonperson selv. Så til det jeg lurer på.. Selv om det blir mer en sidefaktor, har jeg hver dag siden før nyttår lest @Struts sin aksjonæroppdattering. Den passer veldig med første kaffikoppen før jeg drar på jobb. Jeg har jo registrert at Euroclear og Clearstream har solgt seg gradvis ned over tid, og pr. tirsdag sitter de med 7 mill aksjer mellom seg. En skal jo være forsiktig med å spekulere i andre aksjonærers motiver.. MEN jeg undres likevel.Om de driver med nedsaøg, hvorfor ikke bare kjøre en bookbuildingprosess og bli kvitt aksjene i stedet for over børs? Er de fond som må vekte seg ned etterhvert som verdien av selskapet blir større? Nå er det jo volum nok i aksjen til å ta imot dette i disse dager uansett. Triviamessig venter jeg i spenning på oppdatteringen for onsdagen som kommer i morra. Da ble det vel krysset 8 millioner aksjer over børs.
VolumOpp
25.06.2021 kl 06:06 7739

God morgen,

Når du ser tilbake på dette salget ditt ut på hausten, trur eg du kommer til å angre veldig. Selge for 26,- når til og med analytikerstanden seier kjøp og kursmål settes til 31,- og 30,-, er det vel mindre lurt - markedet, det fundamentale og fremtidsutsiktene tatt i betraktning. Men kvar er sin egen lykkes smed. Takk for seilasen. Eg seiler vidare med full ahead, stødig kurs, lange seilaser og påfølgende rate klondyke.
Redigert 25.06.2021 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Struts
25.06.2021 kl 06:34 7696

Da har du hatt en fin ferd - gratulerer!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 414’ aksjer, og har med det 75.96% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of Ny Mellon ned i to beholdninger med hhv. 299’ og 40’ aksjer (til resp. 1,224’ og 4,161’ totalt), Eng Invest (ved Rune Eng, eiendomsinvestor/utleier i Oslo) minus 50’, UBS Switzerland ned 36’ (1,093’), Goldman Sachs ned 34’ (5,261’) og Avanza Bank ned 30’ (1,679’ totalt. Ellers bare én mindre endring.

På plussiden: Nordnet Livforsikring pluss 34’ (4,281’ totalt). Ellers bare en del mindre endringer (hver under 20’ aksjer).
Struts
25.06.2021 kl 06:41 7739

Det med Ibsen var jo hyggelig å høre! Og Bjørnson hadde jo mye med Ibsen å gjøre, selv om de til tider var ganske så rykende uenige om ting. Og de roet seg ned mot slutten av livet, det hjalp (?) kanskje at Bergliot Bjørnson giftet seg med Sigurd Ibsen. Selv om Ibsen nektet å komme i bryllupet, på Aulestad, med begrunnelse at han var blitt syk. Når det gjelder problemstillingen så er det sannsynligvis noen som kan svare mye bedre enn meg. Det skal ikke så mye til, for jeg har aldri helt forstått motivet til hva (om noe) som foregår i hodene på bankfolk når de handler (tilsynelatende) i hytt og pine. Unntatt jakten på profitt selvfølgelig.

Full oppdatering foreligger på handler onsdag foreligger nok noe senere på dagen i dag, så mine er kanskje litt kjedelige/ikke helt oppdaterte, men det er nå slik det har blitt.
Redigert 25.06.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Vi runder nok en fantastisk milepel idag, med en million leste innlegg av denne fantastiske forums tråden. Hvilken reise det har vært og ferden er ikke over enda. Rakk ikke all-in i MPCC, før Songa kjøp og aksjen skjøt virkelig fart. Kursmål 31,- smaker godt og sitter på en ledig plass på dekk, til vi runder 40,-
Tar en ny vurdering da ettersom excel arket stadig utvikler seg i positiv retning 📈
qmanager
25.06.2021 kl 08:05 7606

Imponerende

galskap. $ MPCC har nettopp chartret 2800 TEU-skip til over $ 100.000 / dag i 65-80 dager. Administrerende direktør sier at dette 2008-bygget skipet ble kjøpt for $ 8 millioner og inntektene fra dette enkelt charteret er ... $ 8 millioner. Se mer info her: #

https://www.freightwaves.com/news/more-container-ships-score-astronomical-100000day-rates
Kbkristi
25.06.2021 kl 08:05 7605

Vi har nå sammen oppnådd 1 million leserklikk på denne tråden og gratulerer alle medredere.
Og for en eventyrlig reise vi har hatt.
Ved trådstart 26.11.20 hadde vi en sluttkurs på kr 4,96 og et volum på 1,7 mill aksjer.
Den gang så jeg for meg at denne aksjen burde bli verdt kr 15 til jul i 2021.
Nå har vi kr 26 allerede før juni og Q2 er unnagjort. Aldri har jeg vært så glad for å ha tatt så mye feil.
Men vi sitter i et rederi som er blitt bunnsolid. Ved trådstart kunne man se tilbake på snittrater på $ 6.400, noe som var katastrofalt med en break even på $ 8.500.
Nå kan vi lene oss tilbake og lese om fantastiske, dog korte, rater på mer enn $ 100.000 pr dag.
Denne fantasi-inntjeningen vil selvfølgelig ikke vedvare. Men for at de lange ratene skal ned, så må det bygges mange flere skip, og akkurat det ligger et par år fram i tid.
Skikkelig artig er det at den første som besvarte innlegget var Selveste Herr Struts, samt at vi har beholdt de fleste som Psi, Argus samt mange, mange andre ombord under hele seilasen.
Tråden fikk jo et betydelig løft med Helg11 og dato. Det er nesten skummelt å nevne navn, da det er så utrolig mange som har bidratt, og det er ikke ment å utelate noen.
Vi fulgte jo TCI (Tianjin Container Freight Index) med argusøyne i søken etter svakheter. Den 17.11.20 stod TCI i 1100,05. I dag er den på 2444,44.
Skytta eller Krakkelakken fikk oss inn på NewContex og Harpex.
Jeg vil takke alle bidragsytere, sammen har vi blitt krutt.
Og i motsetning til lotto, vinner en, så vinner alle.
Og personlig har jeg ikke høydeskrekk. Alt tyder på at skuta går steady as she goes!
Ha en riktig god dag alle sammen.

Ja gratulerer med en million treff på tråden, men likevel først og fremst med at du traff så godt!
Ekstremt moro har det vært og vil fortsette å bli, og jeg er deg evig takknemlig!
Takk til alle som har bidratt!
Og veldig bra at analytikerne nå endelig tør å legge seg noen kroner høyere enn kursen.
Bsci
25.06.2021 kl 08:40 7384

Helt magisk !!!!!
Tråden her bidrar i tillegg til å heve troen på menneskeheten med sin seriøsitet og anstendighet.
Normalt på kommentarfelt/ forum blir kommunikasjonen latterlig etter 3-4 innlegg og med en av å til nesten ufattelig barnslig karakter, mens det i denne fantastiske tråd har oppstått en nesten euforisk sammensveising av personer/innsikt, grundige analyser og med en saklig kommunikasjon som løfter dagene
👏👏👏👏👏
Pilegrim
25.06.2021 kl 08:42 7380

Slik jeg har forstått Clearsteam og Euroclear er at disse handler for privatpersoner/virksomheter som har konto hos dem. Derfor at de ut og inn på kjøp og salg stadig vekk. Sjekk gjerne hjemmesiden til Clearstream. https://www.clearstream.com/clearstream-en/about-clearstream
centrino
25.06.2021 kl 08:47 7512

MPC Container Ships - Accretive Songa deal boosts estimates

MPC’s USD 210m acquisition of Songa (11x feeders) was done spot on our backlog-adjusted estimate. A ~48m share issue above NAV results in an accretive acquisition with an excellent strategic fit. We raise our 2022-23 EBITDA estimates 25 – 30% and see MPC generating 50% of its EV in FCF. Heading into high season with 26x fixtures remaining in 2021, we believe 2023 will be better than 2022 (while consensus is down ~10% y/y). We keep BUY – TP up to NOK 30 (23) equal to 2023 P/E and EV/EBITDA of 5x and 3x

PAS

Takk skal ha!
De kommer altså til kursmål 30 men regner da med PE 5 hvis jeg forstår det riktig?
5 er ekstremt lavt, her er det jo rom for både 6 og 7 mens man fremdeles er nøktern, og hvis vi strekker oss til 7,5 burde kursmål etter PAS beregnede inntekt havne på 45.

Og mens jeg skrev det passerte jeg 20 kr i overskudd pr aksje
Redigert 25.06.2021 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
25.06.2021 kl 09:18 7313

Gratulerer med 1.000.000 visninger. Nytt oppdatert kursmål er jo berre flott. Kjøp og hold. Denne seilasen vil bli lang når ein ser på tallene.
Redigert 25.06.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
himself
25.06.2021 kl 09:34 7207

Har DnB satt et nytt kursmål eller forblir de evig tause av flauhet etter forrige skivebom?

hysj... de må bare kjøpe litt mer aksjer først. Det er jo ikke noe å tjene på å hausse før man kjøper :)
himself
25.06.2021 kl 10:12 7058

Ja, selvfølgelig, jeg skal være stille!
VolumOpp
25.06.2021 kl 12:07 6628

Det strammer seg ytterligere til. Køen av ledige skip i 22-23 blir stadig mindre, som igjen vil bli ratedrivende.

... "The immediate result of forward fixing is that we have a very limited number of vessel redeliveries in 2022 and 2023...

https://container-news.com/cosco-and-seaspan-ink-fixed-agreements-for-17-container-vessels/
Redigert 25.06.2021 kl 12:12 Du må logge inn for å svare

Veldig bra, og nettopp derfor det er så lurt med korte kontrakter som den på 100.000 siden de mest sannsynlig da får mer for lang kontrakt etterpå enn de ville fått i forkant av de 80 dagene. I tillegg til sinnsyke overskudd på de korte kontraktene.
Like gøy i dag som nærmest hver eneste dag i det siste!

Jeg må nesten gratulere med 1.mill leserklikk! GRATULERER!

I jakten på gode shipping-muligheter i desember 2020 åpnet jeg tråden "MPCC". Innlegget jeg fant trigget umiddelbart min interesse. Jeg gjorte noen søk og bestemte meg raskt for at her skal jeg inn. Jeg hadde jo personlig merket på kroppet at transport av varer var blitt et issue.

Først gikk jeg inn med noe forsiktighet. Brukte mer tid på å sette meg inn i selskapet og bestemte meg senere for å gå inn med mer tyngde. Jeg fortalte en kompis av meg at jeg skulle "ALL IN" i kontainerfrakt, men feiget dessverre ut. Det var uansett vanskelig på dette tidspunktet å selge aksjer som Kahoot og FlexLNG.

Jeg har ved flere anledninger tenkt tanken på å kjøpe mer, men har aldri kommet så langt. Det er noe psykologisk ved å ha et lavt snitt. I dag tenker jeg ikke på MPCC. Aksjene skal ligge i skuffen og skal kun vurderes 2 ganger i året inntil 2023. At MPCC vil kunne generere 50 prosent av deres selskapsverdi i fri kontantstrøm gir ingen grunn til å utvikle høydeskrekk.

Ha en super dag videre!
Redigert 25.06.2021 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
velkjent
25.06.2021 kl 12:48 6773

Den dagen fri kontantstrøm er $ 500 m/år er neppe selskapsverdien en milliard. Du må nok doble, minst!
Helg11
25.06.2021 kl 13:27 6695

Quiz - Ratene for containerskip:
a) Stabiliserer seg / ned
b) Holder seg jevnt og trutt på et par prosent opp pr uke
c) Akselererer (!) oppover

Hint: https://splash247.com/drewrys-world-container-index-experiences-its-steepest-ever-climb/

Ingen trær vokser inn i himmelen, men for en joyride vi er med på!

For å balansere litt er en mulig mørk sky i horisonten at disse fraktprisene (sammen med økte råvarepriser) fører til varig høy inflasjon. Spanskesyken 1918, blomstring 1920-tallet, før krakk 1929 og nedgangstider. Historie pleier jo å gjenta seg.

Uff, nå virket jeg gretten.

Grip dagen kjære medredere!
tommen77
25.06.2021 kl 13:39 6640

Dette er meget sterke rater på 17 skip for 3års kontraktforlengelser, Sier litt om hvor hot dette markedet er nå og forventes å være fremmover. Litt enkel leking med tallene utgjør dette;

17 skip med average TEU på 6923 TEU (117700 / 17)
Kontraktsforlengelser på 3 år = 1095 dager.
Kontraktsverdi pr skip = (USD 700.000.000 / 1095) / 17 = 37604 USD pr dag pr skip (snitt størrelse 7000 TEU)

Redigert 25.06.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
velkjent
25.06.2021 kl 13:50 6585

Hei Helg11:
Jeg synes ikke at råvareprisene har steget spesielt mye, ja, fra bunnen i fjor, men ikke fra 2019, et mer normalår. Når det gjelder ferdigvarer og lønnskostnader, som vanligvis er drivkraften bak inflasjonen, mener jeg at den moderate inflasjonen vi har sett hittil, ikke bærer bud om noen umiddelbar fare. Fraktene for ferdigvarer, containeriserte, kan nok gå langt høyere før de påvirker vareprisene og etterspørselen, og det er tross alt sistnevnte som er virktig. Pengebruken kan vris i retning av goder, som ikke krever containere, men slik jeg ser utviklingen er det losse/lastekapasiteten i havnene, som kan nomalisere tilbud og etterspørsel etter containerskip.
Inntil videre regner jeg med at det fremdeles er en delkapasitet som ikke har fått justerte fraktrater, ikke minst for MPCC, så min quiz er b. i noen måneder til.
Rekyl1
25.06.2021 kl 14:02 6509

Morsomt med MPCC nå. og blir en bra kontantstrøm fremover. men allerede i 2023 er det planlagt leveringer på 8 % av dagens containerflåte. Man må nok regne med at det kommer en nedtur i slutten av 2023 / 1. halvår 2024. Operatørene ser dette. Tipper at vi ser en sterk fallende durasjon på kontraktene utover høsten og at vi er tilbake på 1 års kontrakter i 1. halvår 2022. Dette betyr at man bør søke lengst mulig kontraktsdekning nå, gjerne tre års kontrakter, og så få tilbakebetalt mest mulig av skipsverdien innen neste nedtur. Stor del av flåten til MPCC vil være 16-18 år gamle når neste nedtur kommer og skipsverdiene vil da sannsynligvis komme i nærheten av skrapverdier. Da er festen over.

Nice try... Prøv igjen, og denne gangen hensyntar du størrelsen på båtene som MPCC operer med - samt hvor mange slike som er bestilt som nybygg

Ganske få? Joda -stemmer det :)
Kaga
25.06.2021 kl 14:43 6611

DN har våknet! Limer inn en +artikkel derfra i dag:

Børskommentar, Thor Chr. Jensen.
Glem bitcoin og grønne vekstaksjer – intet er mer sexy enn containerskip
MPC Container Ships, børsens reneste containereksponering, er opp over 330 prosent i år.

Lite er vel mer kjedelig enn containerskip. Det vet DNs børskommentator alt om, etter å ha dekket denne bransjen for DNs søsteravis TradeWinds i fem år.

Men at containerskip – som går i fast rute fra havn til havn med sine 20- og 40-fots containere – i 2021 skulle bli en av de aller hotteste investeringene var det vel ingen som kunne gjette.

Det så mørkt ut umiddelbart etter at pandemien brøt ut, etter at verdenshandelen falt som en stein. Men utover i pandemien steg etterspørselen etter containerskip og dermed fraktratene kraftig. Folk kunne ikke lenger bruke pengene på reiser, isteden ble noen av pengene brukt på duppeditter fra Fjerne Østen.

På Oslo Børs tilbyr MPC Container Ships den reneste eksponeringen mot containerskip. Aksjen er opp 330 prosent så langt i år og selskapet prises nå til over ti milliarder kroner.

Tirsdag denne uken steg MPC-aksjen over 13 prosent på meldingen om kjøpet av Songa Container, et annet rederi med 11 containerskip. Prisen er 210 millioner dollar og skal gjøres opp dels i kontanter (115 millioner dollar) og dels i nyutstedte MPC-aksjer.

Songa kontrolleres av Arne Blystad, Canomaro Shipping og Klaveness Marine, som nå altså blir enda større aksjonærer i MPC. Songa eide også aksjer i MPC fra tidligere.

«Transaksjonen er innvannende på NAV, og tilsynelatende gjort på 3x 2022-ebitda, på linje med hvor MPCC handles. Som et resultat kan de redusere snittalderen på flåten uten å vanne ut inntjeningen,» skrev Pareto ifølge TDN Direkt.

Pareto mener 2023 kommer til å bli et enda bedre år for inntjeningen enn 2022 og peker på at den gjeldende aksjekursen ikke reflekterer dette.

Dette er jo alle finansdirektørers våte drøm. Man kjøper et selskap og så stiger egen kurs på toppen av det hele. Dermed får man jo finansiert en del av oppkjøpet ved at kursen stiger og kapitalkostnaden faller. Vanligvis er det gjerne motsatt, aksjekursen på kjøper faller fordi markedet frykter man har betalt for mye og dermed vanner ut verdiene for eksisterende aksjonærer.

Clarksons Platou Securities oppjusterte i starten av juni sine estimater for mellomstore containerskip til 56.500 dollar per dag. Det er opp fra 25.000 dollar ved starten av året.

Også for de store containerskipene har ratene gått i været og det reflekteres i kraftig kursoppgang for rederier som danske A.P. Møller – Maersk og tyske Hapag-Lloyd.

Finansavisen har også skrevet om investor Harald Moræus-Hanssen som sammen med noen investorvenner kjøpte syv containerskip på billigsalg, tredoblet verdiene og nå sitter på gevinster i størrelsesorden 1,5 milliarder kroner

Redigert 25.06.2021 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Rekyl1
25.06.2021 kl 15:04 6698

For Maersk er det ikke så spennende at charterratene går opp.. de er mer opptatt av boxratene. de eier mange skip selv (som de naturligvis benytter selv i sitt ruteprogram), og så leier de inn fra tonnasjeleverandører som MPC. Det er fort å gå på en smell for operatørene slik charterratene er nå dersom de inngår 3 års kontrakter på skip på 3 x snittrater siste 10 årene.. Maersk har visibilitet på boksrater over de neste 12- 18 månedene, men tviler på at det er noe særlig lenger. dersom boxratene faller som en stein pga. mer balansert marked, så må de fremdeles betale skyhøye charterrater til tonnasjeleverandørene. Det blir dårlig butikk.
Alby
25.06.2021 kl 15:15 6648

Jeg tror faktisk at den vil kunne nå 30,- allerede neste uke. God helg

Tja, det var jo en som skrev at Maersk ville tjene godt på å leie et skip for 200.000 dollar dagen i ett år, så da kunne de like gjerne sikre seg skipet i 4 år for 50.000 dollar dagen, noe som fremdeles er en god rate. Og da har jo Maersk på et vis et gratis skip i 3 år siden de tjener så sinnsykt godt på det akkurat nå.
Rekyl1
25.06.2021 kl 15:47 7220

jepp. de har nok sine kalkulatorer.. men blir spennende å se effekter av at folk skal switche fra å bruke penger på varer og andre ting som fraktes i containere til å bruke penger på servicenæringen. Tipper det er betydelig etterslep pga. de store flaskehalsene vi ser nå, så boxratene kommer sikkert til å holde seg høyt inn i 2022. Men grenser for hvor mange TV'er, sykler, treningsutstyr, hvor mye man pusser opp, hvor ofte man kjøper nybil +++ det har vært sinnsykt siste året, men det er jo fordi 1) det er gratis å låne penger, 2) de fleste av oss har vært vinnere av corona mens noen få har vært tapere, jobbsikkerheten har vært ivaretatt 3) forbruket vårt har vært sentrert på varer, da det ikke har vært noe annet fornuftig å bruke pengene på.. antar at jobbsikkerheten er på plass også fremover, men en stor andel av det som stappes inn i containere vil få en lavere etterspørselsvekst. og rentene skal opp
Rekyl1
25.06.2021 kl 16:00 7173

Litt enkelt regnestykke som reflekteres i dagens kurs:

15.000 over cash break even per skipsdag i 2,5 år for 75 skip: MUSD 1.026
Antatt snittverdi per skip om 2,5 år: MUSD 7,5, dvs. totalt MUSD 562,5
Gjeld; MUSD 400
Netto: MUSD 1.189 / MNOK 10.100

....., og av den grunn håper jeg at MPCC nå tegner kontrakter med lag varighet (opp til 5 år) til reduserte priser heller enn å melke ett før-inflasjonsmarked som vil falle. Det er mitt råd til CEO i MPCC :)