MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Har vel ikke kommentert her inne tidligere, men fulgt med siden jeg kjøpte mine første akjser i Februar i år. Vil benytte anledningen til å takke alle dere store og små bidragsytere her i tråden. Dere skaper store bidrag til manges beslutningsgrunnlag ved kjøp av akjser i MPC!
Har sittet og sett litt på Excel arket og ser det er flere skip som fortsatt ikke har fått nye kontrakter for Oktober i år. De står iallefall merket som mørkegrå. Stralsund blant annet, går vel ut nå i September og bør jo få betydelige inntekter fra Oktober?
Har sittet og sett litt på Excel arket og ser det er flere skip som fortsatt ikke har fått nye kontrakter for Oktober i år. De står iallefall merket som mørkegrå. Stralsund blant annet, går vel ut nå i September og bør jo få betydelige inntekter fra Oktober?
Normalone
09.09.2021 kl 23:44
8289
Impianku - så vidt jeg husker er det vel 6 skip (igjen) i 2021 som skal over på nye kontrakter - og i 2022 er det vel over 30 skip... Så ja - i løpet av relativt kort tid skal over halvparten av skipene til MPCC over på nye kontrakter (og ratene fortsette å stige).
Theonlywayisup
09.09.2021 kl 23:51
8421
Jeg tenker at vi er mange her som har kommet inn i MPC i senere tid og allikevel har fått med oss gevinst.
Denne kommer til å fortsettte å gå videre opp pga av langvarige inngåtte kontrakter til gode rater. Her gjelder det å tenke langsiktig - 2022 blir et godt år og 23 enda bedre. I tillegg kommer gode utbytter, forhåpentligvis fra Q4
Denne kommer til å fortsettte å gå videre opp pga av langvarige inngåtte kontrakter til gode rater. Her gjelder det å tenke langsiktig - 2022 blir et godt år og 23 enda bedre. I tillegg kommer gode utbytter, forhåpentligvis fra Q4
Fikk med meg bruddstykker, måtte slå av lyd på grunn av jobb en god del. Ikke noe nytt av det jeg fikk med meg, men en klar bekreftelse på at festen ikke er over på en god stund ennå. Presentasjonen skulle gjøres tilgjengelig på Bimco sin nettside, så vidt jeg forsto. Fant den ikke nå. Sender en mail i morgen om den ikke dukker opp. For øvrig et nytt og spennende webinar allerede på tirsdag; A year of extremes in container shipping: When will this perfect storm end? Prøvd å melde meg på, ikke fått bekreftelse ennå.
Kbkristi
10.09.2021 kl 03:40
8251
Vi har fått litt pressedekning nå.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/09/09/7734147/spar-ratedobling-i-ellevilt-containermarked
Dette er jo en interessant vinkling:
– Storeier kan presse på for utbytter
Ryktene sier at MPC Capital skal kjøpe skip for 3,4 milliarder kroner. Pareto tror det kan dryppe litt på MPCC-eierne.
Publisert 9. sep. 2021 kl. 18.29
MANGEDOBLET: MPC Container Ships-aksjen har gått 11-gangeren på Oslo Børs de siste 12 månedene. Bildet viser MPC-skipet AS Selina.
Odd Steinar Parr
Journalist
MPC Capital, som eier 13 prosent av MPC Container Ships og har to av fem plasser i styret, skal være i samtaler med det sørkoreanske skipsverftet Hanjin Heavy Industries & Construction om å bestille seks 5.300 TEU containerskip for rundt 390 millioner dollar, går det ifølge TDN Direkt frem av en oppdatering fra Pareto Securities.
Blystad bygger opp ny containersatsing
Vil yte utbyttepress?
Meglerhuset viser til rykter, men mener utviklingen er interessant – selv om ordren verken er bekreftet fra noen av partene eller direkte knyttet til MPC Container Ships. Fire av skipene skal være faste, mens to er opsjoner.
«Et behov for egenkapital til å finansiere ordren kan resultere i at MPC Capital vil presse på for utbytter fra MPC Container Ships», noe vi ser på som positivt, skriver Pareto.
Pareto Securities understreker ifølge nyhetsbyrået at utbytter tross alt er en styrebeslutning, og at nybyggordrer dermed bør følges tett.
Har doblet milliardgevinst på 77 dager
Fet, gresk kontrakt
Videre trekker Arctic Securities ifølge TDN Direkt frem at greske Euroseas etter sigende – fra oktober – skal ha ha sikret 195-202.000 dollar i 2-3-måneders dagrate for et 4.250 TEU skip.
«Dette er en av de høyeste time charter-kontraktene (TC) noensinne oppnådd i containerskip feeder-markedet», skriver meglerhuset.
MPC Container Ships gikk mot strømmen på Oslo Børs torsdag, og endte opp 1,2 prosent til 25,45 kroner. Aksjen har firedoblet seg hittil i 2021, og gått nesten 11-gangeren det siste året.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/09/09/7734332/mpc-container-eier-snuser-pa-milliardkjop-av-skip
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/09/09/7734147/spar-ratedobling-i-ellevilt-containermarked
Dette er jo en interessant vinkling:
– Storeier kan presse på for utbytter
Ryktene sier at MPC Capital skal kjøpe skip for 3,4 milliarder kroner. Pareto tror det kan dryppe litt på MPCC-eierne.
Publisert 9. sep. 2021 kl. 18.29
MANGEDOBLET: MPC Container Ships-aksjen har gått 11-gangeren på Oslo Børs de siste 12 månedene. Bildet viser MPC-skipet AS Selina.
Odd Steinar Parr
Journalist
MPC Capital, som eier 13 prosent av MPC Container Ships og har to av fem plasser i styret, skal være i samtaler med det sørkoreanske skipsverftet Hanjin Heavy Industries & Construction om å bestille seks 5.300 TEU containerskip for rundt 390 millioner dollar, går det ifølge TDN Direkt frem av en oppdatering fra Pareto Securities.
Blystad bygger opp ny containersatsing
Vil yte utbyttepress?
Meglerhuset viser til rykter, men mener utviklingen er interessant – selv om ordren verken er bekreftet fra noen av partene eller direkte knyttet til MPC Container Ships. Fire av skipene skal være faste, mens to er opsjoner.
«Et behov for egenkapital til å finansiere ordren kan resultere i at MPC Capital vil presse på for utbytter fra MPC Container Ships», noe vi ser på som positivt, skriver Pareto.
Pareto Securities understreker ifølge nyhetsbyrået at utbytter tross alt er en styrebeslutning, og at nybyggordrer dermed bør følges tett.
Har doblet milliardgevinst på 77 dager
Fet, gresk kontrakt
Videre trekker Arctic Securities ifølge TDN Direkt frem at greske Euroseas etter sigende – fra oktober – skal ha ha sikret 195-202.000 dollar i 2-3-måneders dagrate for et 4.250 TEU skip.
«Dette er en av de høyeste time charter-kontraktene (TC) noensinne oppnådd i containerskip feeder-markedet», skriver meglerhuset.
MPC Container Ships gikk mot strømmen på Oslo Børs torsdag, og endte opp 1,2 prosent til 25,45 kroner. Aksjen har firedoblet seg hittil i 2021, og gått nesten 11-gangeren det siste året.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/09/09/7734332/mpc-container-eier-snuser-pa-milliardkjop-av-skip
Redigert 10.09.2021 kl 03:46
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
10.09.2021 kl 05:30
8252
Må legge til et sitat før han Ibsen-Struts våkner, som jeg syntes var bra sagt. Fra en fin artikkel hvor Arne Fredly advarer mot bjellesauer, han selv inkludert.
"Så hva er det som gjør en investor suksessfull? Fredly trekker frem interesse for faget, motivasjon og mestringsfølelse.
– Er du for smart med en IQ over 140-150 går det ofte feil vei. 120 holder i massevis, sier han."
"Så hva er det som gjør en investor suksessfull? Fredly trekker frem interesse for faget, motivasjon og mestringsfølelse.
– Er du for smart med en IQ over 140-150 går det ofte feil vei. 120 holder i massevis, sier han."
Struts
10.09.2021 kl 06:03
8304
Hehe, veldig bra!
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 2,640’ aksjer, og har med det 72.35% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Citigroup Global Markets ned 1,653’ (1,007’ totalt), Nordnet Livsforsikring minus 147’ (4,971’), Goldman Sachs ned 68’ (2,493’) og Clearstream Banking ned 21’ (4,670’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.
På plussiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg opp 2,000’ (6,468’ totalt), Morgan Stanley pluss 1,359’ (2,036’) og The Bank of NY Mellon + 1,342’ (3,131’ totalt). Ellers bare én liten endring.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 2,640’ aksjer, og har med det 72.35% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Citigroup Global Markets ned 1,653’ (1,007’ totalt), Nordnet Livsforsikring minus 147’ (4,971’), Goldman Sachs ned 68’ (2,493’) og Clearstream Banking ned 21’ (4,670’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.
På plussiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg opp 2,000’ (6,468’ totalt), Morgan Stanley pluss 1,359’ (2,036’) og The Bank of NY Mellon + 1,342’ (3,131’ totalt). Ellers bare én liten endring.
qmanager
10.09.2021 kl 06:47
8270
CMA CGM setter prisene ned. Hva betyr dette for containerskip?
https://twitter.com/gmjournalist/status/1436114311185829889?s=21
https://twitter.com/gmjournalist/status/1436114311185829889?s=21
Nottet
10.09.2021 kl 07:18
8164
CMA CGM makes the decision to stop all spot rate increases
Thursday, September 09, 2021
This measure is effective immediately from September 9, 2021 and until February 1, 2022.
The Group is prioritizing its long-term relationship with customers in the face of an unprecedented situation in the shipping industry.
Since the beginning of 2021, container shipping spot freight rates have continued to rise due to port congestion and the major imbalance between demand and maritime container transport effective capacity.
Although these market-driven rate increases are expected to continue in the coming months, the Group has decided to put any further increases in spot freight rates on hold for all services operated under its brands (CMA CGM, CNC, Containerships, Mercosul, ANL, APL).
This decision applies to spot rates and is effective immediately until February 1, 2022.
CMA CGM is also investing heavily to strengthen its service offering. The Group has increased the capacity of its operated fleet by 11% since December 31, 2019, through the addition of new vessels and the purchase of second-hand vessels. Over the last 15 months, the Group has also increased its container fleet by 780,000 TEUs.
Through these measures, CMA CGM aims at strengthening its valuable customer relationships and providing support as they navigate today’s difficult supply chain challenges.
For more information, please contact your usual sales representative. Brands
http://www.cma-cgm.com/news/3934/cma-cgm-makes-the-decision-to-stop-all-spot-rate-increases
Thursday, September 09, 2021
This measure is effective immediately from September 9, 2021 and until February 1, 2022.
The Group is prioritizing its long-term relationship with customers in the face of an unprecedented situation in the shipping industry.
Since the beginning of 2021, container shipping spot freight rates have continued to rise due to port congestion and the major imbalance between demand and maritime container transport effective capacity.
Although these market-driven rate increases are expected to continue in the coming months, the Group has decided to put any further increases in spot freight rates on hold for all services operated under its brands (CMA CGM, CNC, Containerships, Mercosul, ANL, APL).
This decision applies to spot rates and is effective immediately until February 1, 2022.
CMA CGM is also investing heavily to strengthen its service offering. The Group has increased the capacity of its operated fleet by 11% since December 31, 2019, through the addition of new vessels and the purchase of second-hand vessels. Over the last 15 months, the Group has also increased its container fleet by 780,000 TEUs.
Through these measures, CMA CGM aims at strengthening its valuable customer relationships and providing support as they navigate today’s difficult supply chain challenges.
For more information, please contact your usual sales representative. Brands
http://www.cma-cgm.com/news/3934/cma-cgm-makes-the-decision-to-stop-all-spot-rate-increases
Kbkristi
10.09.2021 kl 07:46
8251
Interessant. Det er jo ikke vits i å øke ratene så høyt at du kveler kunden heller.
Samtidig ser de sikkert en sammenheng med løpske rater og redere som bare er nødt til å bestille nye skip for å bli med på moroa, som da engang vil ta slutt med for mange skip.
Vi vil nok ha mye moro om vi klarer å holde nåværende nivå noen år.
Samtidig ser de sikkert en sammenheng med løpske rater og redere som bare er nødt til å bestille nye skip for å bli med på moroa, som da engang vil ta slutt med for mange skip.
Vi vil nok ha mye moro om vi klarer å holde nåværende nivå noen år.
velkjent
10.09.2021 kl 07:46
8478
Prisene reduseres ikke, de skal bare ikke øke SPOT-ratene ytterligere.
BrokenStock
10.09.2021 kl 08:00
8574
“There is always a balance for all companies between customers and shareholders,” said Giveans when asked about this responsibility. “You don’t want to gouge your best customers to the detriment of future volumes. It’s not about making as much money as you can right now no matter what — that’s shortsighted. There’s a balance between squeezing out every penny you can and sustaining relationships with your best customers.
“We may see other announcements from other lines and this will provide some goodwill with customers and with governments. So, in 2023, carriers can say: ‘Hey Walmart, Target, Amazon: Remember back in Q4 2021 when we didn’t charge you that extra $2,000 [per FEU]?’
“But if they’re saying they’re not going to increase rates, how much have they already increased rates? And how much [spot] capacity do they even have left to sell?
“I don’t think this means carriers are not going to do better in Q4 than Q3. That’s not the takeaway here,” said Giveans. “Let’s be real: They’re going to have a blowout Q4 no matter what.”
Dette gjelder kun spotratene. Dette er nok et mer taktisk signal ut til kundene. Her går en aktivt ut som første containerselskap og viser kundene at vi skal ikke flå dere mer enn vi "må". Inntjeningen blir formidabel uansett.
“We may see other announcements from other lines and this will provide some goodwill with customers and with governments. So, in 2023, carriers can say: ‘Hey Walmart, Target, Amazon: Remember back in Q4 2021 when we didn’t charge you that extra $2,000 [per FEU]?’
“But if they’re saying they’re not going to increase rates, how much have they already increased rates? And how much [spot] capacity do they even have left to sell?
“I don’t think this means carriers are not going to do better in Q4 than Q3. That’s not the takeaway here,” said Giveans. “Let’s be real: They’re going to have a blowout Q4 no matter what.”
Dette gjelder kun spotratene. Dette er nok et mer taktisk signal ut til kundene. Her går en aktivt ut som første containerselskap og viser kundene at vi skal ikke flå dere mer enn vi "må". Inntjeningen blir formidabel uansett.
Kbkristi
10.09.2021 kl 08:07
8572
Hehee, de har nok allerede fulle skip og lite spot å tilby.
Ratene på skip som blir tilgjengelige, vil nok prises av markedet framdeles.
Ratene på skip som blir tilgjengelige, vil nok prises av markedet framdeles.
Nottet
10.09.2021 kl 08:12
8549
"They’re going to have a blowout Q4 no matter what." Når all støy fjernes står det fundamentale igjen.
velkjent
10.09.2021 kl 08:15
8555
Riktig! De sier ikke nei til en treårsavtale til dagrate på $ 100.000 om kunden skulle ønske det.
Spetalen er vel på 140 - 150
Lyr
10.09.2021 kl 09:07
8247
En annen måte MPC Capital kan skaffe kapital på via MPC Container er vel å selge aksjer...?
Alby
10.09.2021 kl 09:52
8038
Det er en dårlig ide, da vil dette bli oppfatte negativt og sende aksjen ned. Kan det hjelpe med å gi utbytte, vil dette være fint for oss alle.
Det var en smart strategi endring. De blir nok enda mer attraktiv å gjøre business med med dette "kundevennlig" signalet.
Men du har nok rett, kbkristi. De har nok fulle skip, så, "Let's talk long contracts". ;-)
Men du har nok rett, kbkristi. De har nok fulle skip, så, "Let's talk long contracts". ;-)
Redigert 10.09.2021 kl 10:00
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
10.09.2021 kl 10:25
7926
Javel. Det er et valg selskapet tar. Men innebærer det at spot-ratene nå vil stanse oppturen? Nei, det kan jeg vanskelig se. I så tilfelle må CMA-CMG ha samanheng skip i spot markedet at de kan betjene enhver kunde som skal ha skip fra spotmarkedet til containerfrakt. Med sine 566 containerskip så tror jeg ikke CMA-CMG har tilstrekkelig kapasitet av «frie» skip til diktere spotratene. Joda, i de tilfeller de har ledig tonnasje så kan de tilby sine skip til en spotrate som ikke presser prisene videre opp. Men hva når de ikke har ledig kapasitet? Da vil det være andre aktører som setter prisen.
PSI- Investor
10.09.2021 kl 10:42
8406
Jeg skjønte ikke helt, skal de slutte å ta mer pr container som de frakter, eller leier de som MPCC ut skip, og i så fall har de feedere?
Kunne sikkert funnet ut av det selv men har dårlig tid i dag.
Kunne sikkert funnet ut av det selv men har dårlig tid i dag.
Struts
10.09.2021 kl 10:52
8401
Ser på dem som et rent linje-rederi, de leier ut containerne, og har altså satt et tak for hvor mye de skal ta pr enhet frem til februar. Det taket er jo skyhøyt, og kanskje de gjør det for å søke sympati hos enkelte myndigheter/kunder. MPCC har INTET tak for å leie ut SKIPENE, og det kommer de heller ikke til å sette (i så fall står ikke verden til påske). Tror de heller sikler etter kontrakter Euroseas (var det vel?) fikk på $ 200,000 om dagen, om det åpner seg et vindu for dem med et slikt kortsiktig oppdrag (2-3 mnd). Redere jakter profitt, ikke sympati. CMA CGM har muligens fått problemer med å telle alle sine kontanter, og har antagelig sendt alle seddeltellerne til overhaling, er vel en egen tørrdokk for disse!
Redigert 10.09.2021 kl 10:53
Du må logge inn for å svare
Det interessante her, synes jeg, er hvorvidt selskapet har igjen skip å tilby, altså ledig kapasitet.
I motsatt fall er det hva jeg på godt norsk vil kalle "lureri".
Det her minner meg om to personer som klatrer opp i hver sin stige, ved siden av hverandre. Helt til den siste meteren klatrer de hver for seg.
Den siste meteren strekker den ene ut en hånd for å hjelpe den andre som er så sliten at hun takker ja til tilbudet. For den andre betyr dette lite, men får mental betydning. Og det er gjerne dette som blir husket senere....
PSI- Investor
10.09.2021 kl 10:58
8780
He he takk, leier altså ikke ut skip, da er vi jo ikke i samme marked og snakker ikke om de samme ratene
Jan Banan
10.09.2021 kl 11:21
8819
Takk dato! På denne andre eventen står det ikke slik det gjorde på den første. Man må sikkert ha BIMCO medlemskap for å melde seg på den du skriver om.
hectorgonzales
10.09.2021 kl 11:55
8686
For meg betyr dette følgende:
1) De har ikke mer kapasitet å selge på "spot"markedet pga de store faste kundene sluker alt.
2) Du kan fremdeles kjøpe "spot" via f.eks. selskaper som Pan-alpina (som f.eks. forplikter seg til å kjøpe 300.000 TEU Ningbo - LA).
3) De sier ingen ting om "index-regulering" av rater.
4) De sier ingen ting om "surcharges".
5) De reforhandler sannsynligvis avtalene med de langsiktige kundene (for å dekke "gulvet" i ratene de har chartret skip for).
- forlengelse av eksisterende avtale for å bli med på "non-spot" (f.eks. 5 år)
- høyere minstevolum for å få de beste prisene (for å dekke inn eksisterende kostnader for skip).
- justerte "penalites" for for sen henting av container eller for sen levering. Altså endring i betingelser.
Det er mange måter å formidle en "glad-melding"...
1) De har ikke mer kapasitet å selge på "spot"markedet pga de store faste kundene sluker alt.
2) Du kan fremdeles kjøpe "spot" via f.eks. selskaper som Pan-alpina (som f.eks. forplikter seg til å kjøpe 300.000 TEU Ningbo - LA).
3) De sier ingen ting om "index-regulering" av rater.
4) De sier ingen ting om "surcharges".
5) De reforhandler sannsynligvis avtalene med de langsiktige kundene (for å dekke "gulvet" i ratene de har chartret skip for).
- forlengelse av eksisterende avtale for å bli med på "non-spot" (f.eks. 5 år)
- høyere minstevolum for å få de beste prisene (for å dekke inn eksisterende kostnader for skip).
- justerte "penalites" for for sen henting av container eller for sen levering. Altså endring i betingelser.
Det er mange måter å formidle en "glad-melding"...
Det kan være du har rett i det, men det fremkom ingen steder i prosessen for registrering.
Synes dog det var litt merkelig at det skulle være et gratis event...
Har fortsatt ikke fått hverken bekreftelse eller avslag.
Synes dog det var litt merkelig at det skulle være et gratis event...
Har fortsatt ikke fått hverken bekreftelse eller avslag.
Bra punkter om det som er nok realiteten, hectorg. Og veldig interessant å lese.
Struts
10.09.2021 kl 14:34
8271
Enig, veldig konsist oppsummert av Hr Gonzales. egentlig fint nick, i min ungdom (bruker det pussig nok fremdeles) så omtalte vi ofte folk som var kvikk i vendingen som Speedy Gonzales!
Speedy Gonzales. Det tar meg tilbake til en tegnefilm fra barndommen. :-)
Ikke mye vingling opp og ned på børsen i dag.
Kbkristi
10.09.2021 kl 16:49
7902
Jeg hadde 2 linker til Harpex, som pleide å komme på fredags ettermiddag.
Denne linken sier nå neste update blir 14. sept.
https://ycharts.com/indicators/reports/harpex
Så den jeg pleier å bruke er denne:
https://harpex.harperpetersen.com/harpexVP.do
Men der kommer bare "service unavailable".
Noen som har en link som funker?
Denne linken sier nå neste update blir 14. sept.
https://ycharts.com/indicators/reports/harpex
Så den jeg pleier å bruke er denne:
https://harpex.harperpetersen.com/harpexVP.do
Men der kommer bare "service unavailable".
Noen som har en link som funker?
Askoeik
10.09.2021 kl 16:53
7976
Har skjedd noe på hjemmesiden deres tror jeg.
Denne funker - https://www.harperpetersen.com/harpex
opp ca 3%, men mye dratt av de større skipene. 700-3500 opp mellom 1 og 2%
Denne funker - https://www.harperpetersen.com/harpex
opp ca 3%, men mye dratt av de større skipene. 700-3500 opp mellom 1 og 2%
Kbkristi
10.09.2021 kl 17:09
7950
Takker, den kom etterhvert, litt motvillig.
Trodde de hadde blokkert meg, siden jeg har snoket gratis siden november i fjor :)
Ser den jeg har pleid å bruke har "VP.do" i enden av den dere har brukt. Den forsvant for et par uker siden.
Men nå er alt i boks. God helg :)
Trodde de hadde blokkert meg, siden jeg har snoket gratis siden november i fjor :)
Ser den jeg har pleid å bruke har "VP.do" i enden av den dere har brukt. Den forsvant for et par uker siden.
Men nå er alt i boks. God helg :)
Redigert 10.09.2021 kl 17:18
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
10.09.2021 kl 18:46
7663
KANSKJE kinesisk nyttår gir en liten pustepause - men ikke sikkert.
https://amp-cnn-com.cdn.ampproject.org/c/s/amp.cnn.com/cnn/2021/09/08/business/shipping-containers/index.html
https://amp-cnn-com.cdn.ampproject.org/c/s/amp.cnn.com/cnn/2021/09/08/business/shipping-containers/index.html
Struts
10.09.2021 kl 20:53
7366
Kineserne (COSCO) går i alle fall helt berserk når det gjelder å slutte inn skip på periode, som oversikten fra Seasure viser i dagens ukerapport:
=Colombo= Pmax 4300 Hyundai Samho 2004 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 40000
=Baltimore Star= Pmax 4255 Hyundai HI 2009 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 49750
=CMA CGM Fort Desaix= Pmax 4178 CSBC Kaohsiung 2010 - CMA CGM - 5 yrs USD 39000
=Dimitris C= Pmax 3430 Samsung 2001 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 40000
=Express Spain= Pmax 3398 Hanjin HI 2011 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 40000
=Areopolis= Sub P 2474 P+S Werften 2000 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 27000
=Vladivostok= Sub P 2174 Hyundai HI 1997 - CNR - 3 yrs USD 29950
=Highway= Sub P 2174 Hyundai HI 1998 - CNR - 3 yrs USD 26000
=Progress C= Sub P 2174 Hyundai HI 1998 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 26000
=Sprinter= Sub P 2174 Hyundai HI 1997 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 26000
=Advance= Sub P 2174 Hyundai HI 1997 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 26000
=Future= Sub P 2174 Hyundai HI 1997 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 26000
=Piraeus Trader= Handy 1732 Guangzhou Wenchong 2006 - CNR - 3 yrs USD 26700
=San Lorenzo= Handy 1704 Guangzhou Wenchong 2014 - OOCL - 3 yrs USD 35000
=Trader= Handy 1300 Zhejiang Ouhua 2008 - CNR - 3 yrs USD 23500
=Contship Leo= Feedermax 1118 Taizhou Kouan 2008 - ZIM - 3 yrs USD 22000
=Contship Don= Feedermax 1080 Yangzhou Dayang 2006 - ZIM - 18 mths USD 20000
=Fortune Navigator= Feedermax 566 Murakami Hide 1998 - Asean Sea Lines - 1 yr USD 12000
=Colombo= Pmax 4300 Hyundai Samho 2004 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 40000
=Baltimore Star= Pmax 4255 Hyundai HI 2009 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 49750
=CMA CGM Fort Desaix= Pmax 4178 CSBC Kaohsiung 2010 - CMA CGM - 5 yrs USD 39000
=Dimitris C= Pmax 3430 Samsung 2001 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 40000
=Express Spain= Pmax 3398 Hanjin HI 2011 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 40000
=Areopolis= Sub P 2474 P+S Werften 2000 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 27000
=Vladivostok= Sub P 2174 Hyundai HI 1997 - CNR - 3 yrs USD 29950
=Highway= Sub P 2174 Hyundai HI 1998 - CNR - 3 yrs USD 26000
=Progress C= Sub P 2174 Hyundai HI 1998 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 26000
=Sprinter= Sub P 2174 Hyundai HI 1997 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 26000
=Advance= Sub P 2174 Hyundai HI 1997 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 26000
=Future= Sub P 2174 Hyundai HI 1997 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 26000
=Piraeus Trader= Handy 1732 Guangzhou Wenchong 2006 - CNR - 3 yrs USD 26700
=San Lorenzo= Handy 1704 Guangzhou Wenchong 2014 - OOCL - 3 yrs USD 35000
=Trader= Handy 1300 Zhejiang Ouhua 2008 - CNR - 3 yrs USD 23500
=Contship Leo= Feedermax 1118 Taizhou Kouan 2008 - ZIM - 3 yrs USD 22000
=Contship Don= Feedermax 1080 Yangzhou Dayang 2006 - ZIM - 18 mths USD 20000
=Fortune Navigator= Feedermax 566 Murakami Hide 1998 - Asean Sea Lines - 1 yr USD 12000